modellbil

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

modellbil

Inlägg av Bertilson » ons apr 22, 2009 18:30

Satt och lekte lite med att försöka få bilarna att seut som medeller.

tycker att jag lyckades ganska bra :)

Rätt kul att se hur mycket man kan lura ögat genom att ändra fokus och färger i ett foto.

Bild
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons apr 22, 2009 18:34

Synd bara på förarna i spindeln, annars så såg det väldans bra ut! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » ons apr 22, 2009 18:47

du skulle bara veta hur svårt det är att tillverka miniatyrgubbar som är så naturtrogna

:)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 22, 2009 19:52

Det finns folk som tar bilder som ser ut på det här viset, direkt ur kameran. Jag ville försöka mig på det ett tag, och övervägde då att skaffa mig en storformats fältkamera med bälg, men det blev aldrig av. Nu för tiden finns det ganska prisvärda tilt-shift-objektiv till valfri digital systemkamera, och även så kallade "lens babies" som bara är ett litet plastobjektiv som kan ge samma effekt. Helt klart kul effekt :)

Milner
Rutinerad
Inlägg: 347
Blev medlem: tis jul 22, 2008 20:28
Ort: ST. Härsjön Härskogen

Inlägg av Milner » ons apr 22, 2009 21:45

Bilden är ett klart bevis på att små skogstomtar finns :lol:

Fast de har hängt med i tiden :wink:
Köpt en XL7 igen :tumbup: Svårt att vara utan (^_^)

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » ons apr 22, 2009 21:54

pjocke skrev:Det finns folk som tar bilder som ser ut på det här viset, direkt ur kameran. Jag ville försöka mig på det ett tag, och övervägde då att skaffa mig en storformats fältkamera med bälg, men det blev aldrig av. Nu för tiden finns det ganska prisvärda tilt-shift-objektiv till valfri digital systemkamera, och även så kallade "lens babies" som bara är ett litet plastobjektiv som kan ge samma effekt. Helt klart kul effekt :)
Leansbaby:n blir väl inte riktigt den effekten med.

ganska svårt att kortaner skärpedjupet såpass mycket så att det blir oskärpa både framför och bakom men den.

Men det kanske går, har inte fotat så mycket med Leansbaby faktiskt, men skulle absolut inte lägga pengar på att köpa en.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 22, 2009 21:56

Bertilson skrev: Leansbaby:n blir väl inte riktigt den effekten med.

ganska svårt att kortaner skärpedjupet såpass mycket så att det blir oskärpa både framför och bakom men den.

Men det kanske går, har inte fotat så mycket med Leansbaby faktiskt, men skulle absolut inte lägga pengar på att köpa en.
Visst går det. Det är ju precis som ett tilt-shift-objektiv, fast mycket, mycket simplare. Det handlar bara om att göra rätt. Exempel:

Bild

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » ons apr 22, 2009 22:04

Okej då...

Fast i detta fallet hade nog ett rönkningsobjektiv varit att föredra. 8)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Mr King Cab
Hemmastadd
Inlägg: 217
Blev medlem: tor apr 05, 2007 7:32
Ort: Vislanda

Inlägg av Mr King Cab » tor apr 23, 2009 17:05

Man kan ta vaselin i ytterkanten på ett uv-filter, så kan man få den effekten. Ett billigt alternativ som funkar bra :idea:

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor apr 23, 2009 18:27

pjocke skrev:Det finns folk som tar bilder som ser ut på det här viset, direkt ur kameran. Jag ville försöka mig på det ett tag, och övervägde då att skaffa mig en storformats fältkamera med bälg, men det blev aldrig av. Nu för tiden finns det ganska prisvärda tilt-shift-objektiv till valfri digital systemkamera, och även så kallade "lens babies" som bara är ett litet plastobjektiv som kan ge samma effekt. Helt klart kul effekt :)
Läste nån artikel eller såg bilder på flickr.com från nån snubbe som tog mycket kort med tilt-shiftobjektiv. Fascinerande att se, man kan liksom inte riktigt övertyga sig själv om att det inte är modeller som syns på fotona. :)

Edit:

http://www.flickr.com/search/?q=tilt-shift

Mängder med exempel på både äkta tilt-shift och fejkade. Det finns så mycket duktiga fotografer och sånt på flickr att man får komplex. Brukar inte kolla där speciellt mycket, kanske just därför? :roll: :wink:
En inställd spelning är också en spelning.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor apr 23, 2009 18:39

AtEase skrev: Det finns så mycket duktiga fotografer och sånt på flickr att man får komplex.
Så sant :D
I aim to misbehave

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Inlägg av Vanderlei » tor apr 23, 2009 22:38

För oss som är lite lata då...

http://tiltshiftmaker.com/

Tycker att det blir riktigt bra om man pillar till det lite :)

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor apr 23, 2009 23:14

Har men ett foto som är taget i rätt vinkel så kan det bli skitbra på den sajten på nolltid.


Men det bör vara taget med ganska rak horisont och snett ovanifrån.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Skriv svar