Suzuki Grand Vitara XL-7

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Johan
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis mar 14, 2006 15:13
Ort: Lund

Suzuki Grand Vitara XL-7

Inlägg av Johan » tis mar 14, 2006 15:18

Hej!
Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur en xl-7 uppför sig i terrängen? Har aldrig kört den modellen i terräng. Någon som har??

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Suzuki Grand Vitara XL-7

Inlägg av Marcus » tis mar 14, 2006 22:11

Johan skrev:Hej!
Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur en xl-7 uppför sig i terrängen? Har aldrig kört den modellen i terräng. Någon som har??
Jag har väl inte hård testat våran i ren rå terräng, dock har jag kört den mycket i djupsnö och slask och på skogsvägar. Kanon bil!
Två fel: Låg och kan få diagonalspinn.
Annars har den alla rätt, och det är det få konkurenter som har....

Nån som provat en Santa Fe? :shoot:

Ola Jimny
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis jan 31, 2006 22:40

Inlägg av Ola Jimny » tor mar 16, 2006 20:58

Jo jag har faktiskt kört vår XL7:a på Bråt utanför Borås.
Det är en 2,7L V6 med automatlåda. Jag hade på standard däck men släppt ut en del luft vilket gör större skillnad än vad man kan tro. Även på asfaltdäck.

Att ut och köra på steniga spår är inte att tänka på, den är allt för låg men framför allt för lång för det. Däremot körde jag en del i mindre gyttjepölar vilket gick bara fint. Tekniken är ju att ha lite fart så att man utnyttjar rörelseenergin i bilen.

Mest imponerad blev jag av bilens förmåga att ta sig fram i motlut, det klarade den riktigt bra även i mycket låg fart, över förväntan faktiskt. Är bara underlaget någorlunda fast så har den ju bra tryck på hjulen.

Idag har jag kört en del i djupsnö. Bor längs en grusväg som går över en åker och igår hade det blåst upp en hel del snö över vägen så grannfrun som bor längre in på vägen hade kört fast med sin golf. Drog först loss henne och körde sen fram och tillbaka genom snödrivorna så att det blev uppkört och körbart för 2WD. För enkelhets skull körde jag ut på åkern och vände vid varje runda och det gick bara fint trots ganska mycket snö (2 dm) även där.

Skulle jag önska bättre offroadegenskaper så vore nog en LSD, Limited Slip Differential i bakaxeln en bra modifiering. Nästa steg är väl 2,5-3 tums fjäderhöjning från Calimi eller ARB för att göra plats för större hjul.

Fastjag har redan idag lite större hjul än standard.


Ola Jimny

Skriv svar