På tal om elfel!!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

På tal om elfel!!

Inlägg av Mathias T » ons apr 12, 2006 21:31

Veckans övning,något för dom som knappt fixar att koppla in extraljus :roll:
Bild
Är j-vligt trött på elkablar just nu :?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons apr 12, 2006 21:39

Jag hade nog gjort som jag brukar i såna skåp när det inte funkar: tryck på alla återställningar på automatsäkringarna, och när man trycker där man INTE ska trycka så märker man det på att det blir väldigt ljust och varmt en liten stund...sen ringer man elektrikern, som efter en halv dag talar om att man "kanske ska ta och ringa INNAN man börjar trycka lite hur som helst :oops: Själv tycker jag det är dåligt att man måste ha någonting långt och lite spetsigt för att kunna trycka på allt som rör sig när man trycker på det... :roll: och brännsåren läker ju så småningom :lol:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 12, 2006 21:40

Darwinism in action... :)

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons apr 12, 2006 21:45

Man får inte vara feg, för då lever man länge...
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons apr 12, 2006 21:46

Ser kul ut det där :roll: Ser ungefär ut som i det gamla ställverket jag hjälpte till att renovera när jag praktisera på Fortum...

Lyckades bland annat köra 24v styrström genom läppen... :shoot:
I aim to misbehave

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 12, 2006 21:47

Bättre illa fäkta än fly säger du? Ja, jag har alltid gillat Blondies låt Die young, stay pretty... fast vadå "stay"? Hur gör jag för att "become", liksom...?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 12, 2006 21:47

Malle skrev:Jag hade nog gjort som jag brukar i såna skåp när det inte funkar: tryck på alla återställningar på automatsäkringarna, och när man trycker där man INTE ska trycka så märker man det på att det blir väldigt ljust och varmt en liten stund...sen ringer man elektrikern, som efter en halv dag talar om att man "kanske ska ta och ringa INNAN man börjar trycka lite hur som helst :oops: Själv tycker jag det är dåligt att man måste ha någonting långt och lite spetsigt för att kunna trycka på allt som rör sig när man trycker på det... :roll: och brännsåren läker ju så småningom :lol:
Han som tidigare pillat i säkringcentralen hade nog fått en viss överraskning då han lyckats kortsluta alla 3 faserna med plåthöljet(säkringen är på 250Amp).
Gissar att kalsongbyte var nödvändigt :lol: måste varit någoting mellan åsknedslag och bombdetonation i ljus och ljudeffekt.
Halva kåpan hade förångats och transformatorn som satt vid sidan hade fått sitt plåthölje ihopsvetsat
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 12, 2006 21:49

MrHawk skrev:Ser kul ut det där :roll: Ser ungefär ut som i det gamla ställverket jag hjälpte till att renovera när jag praktisera på Fortum...

Lyckades bland annat köra 24v styrström genom läppen... :shoot:
hur f-n fick till det :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

amc
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: tor mar 23, 2006 23:50
Ort: Kvidinge Högalid

Inlägg av amc » tor apr 13, 2006 0:22

Jamen det där ser ut som något jag pysslar med men det är lite för lite reläer och så är det inga pys styrningar och inga datore eller plc'er

kort slutningar tja ett affärscentrum kul med fyra brandbilar securitas elverk och polis :P

sen finns det varianten med snåla skåpsbyggare alla trådar blå :twisted:
15 år gammalt och inga ritningar

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor apr 13, 2006 0:35

Mathias T skrev:
MrHawk skrev:Ser kul ut det där :roll: Ser ungefär ut som i det gamla ställverket jag hjälpte till att renovera när jag praktisera på Fortum...

Lyckades bland annat köra 24v styrström genom läppen... :shoot:
hur f-n fick till det :roll:
En kombination av färdigbyggt elskåp som va allvarligt felkopplat (både 220v och 24v styrström va kortslutna till jorden, som i sin tur hade avbrutna jordflätor), och fet sömnbrist, resulterade att jag kliade mig med ena änden av multimetern samtidigt som jag jordade mig i skåpet...

Djävla tur att man inte kopplat på 220 än...
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor apr 13, 2006 21:03

amc skrev:Jamen det där ser ut som något jag pysslar med men det är lite för lite reläer och så är det inga pys styrningar och inga datore eller plc'er

kort slutningar tja ett affärscentrum kul med fyra brandbilar securitas elverk och polis :P

sen finns det varianten med snåla skåpsbyggare alla trådar blå :twisted:
15 år gammalt och inga ritningar
Tryck och pys är det faktiskt inte så mycket inom fastighetsautomation och det som hänger på dörren är faktiskt PLC(numera befinner dom sig skrottunnan)
Det blir inte så trevligt när det inte funkar här heller då skiten går till sahgrenskas labb,och dom som jobbar där vill gärna dissekera dig när allt stoppar :roll:
Reläerna sitter i en lika stor del till vänster om den jag tagit bilden på och säkringarna sitter i ytterligare en del,Sammalagd bredd är runt 6m.
För övrigt är det j-vligt kul att jobba över på skärtorsdagen
:cry: :cry:
Har gjort mina 40 timmar denna veckan
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor apr 13, 2006 21:29

Finns för övrigt en skribent här som "älskar" att hämta mina stora nybyggda skåp,kanske dags att skaffa "riktigt" körkort och börja köra riktig lastbil snart :lol: :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

amc
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: tor mar 23, 2006 23:50
Ort: Kvidinge Högalid

Inlägg av amc » ons apr 19, 2006 20:44

Pys är kul :D
Men inte som du säger skärtorsdag fick åka ner på magarinbolaget då halva deras vent och värme inte funkade det var en duc som bräntihopp som styr div gamla regleringar och eftersom denn bränt så funka inte deras gamla maskiner som går på samma luft'
jaga ner till malmö ny burk osv :x
vi är tydligen i samma branch jobbar du åt regelab eller dyligt

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons apr 19, 2006 21:01

amc skrev:Pys är kul :D
Men inte som du säger skärtorsdag fick åka ner på magarinbolaget då halva deras vent och värme inte funkade det var en duc som bräntihopp som styr div gamla regleringar och eftersom denn bränt så funka inte deras gamla maskiner som går på samma luft'
jaga ner till malmö ny burk osv :x
vi är tydligen i samma branch jobbar du åt regelab eller dyligt
På tal om att jobba på skärtordagen... jag fick åka ut kl 19 till en gubbe som tycket det var en bra ide att rosta hål på sitt expansionskärl på vinden, resultat:vattenfall genom spänntaket ned till en fin pool på vardagsrums parketten med en flodfåra (mer som ett omvänt delta) ut i hallen och köket....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 19, 2006 21:31

amc skrev:Pys är kul :D
Men inte som du säger skärtorsdag fick åka ner på magarinbolaget då halva deras vent och värme inte funkade det var en duc som bräntihopp som styr div gamla regleringar och eftersom denn bränt så funka inte deras gamla maskiner som går på samma luft'
jaga ner till malmö ny burk osv :x
vi är tydligen i samma branch jobbar du åt regelab eller dyligt
Nix! men för siemens,TAC,saia,johnson controls,samt lite småfirmor
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar