Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 205
- Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13
Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Jo, jag fick ju "äran" att bli ägare åt en volvo duett -57 äkta epa i höstas. Köpte den av en kille som går på fordonsgymnasium med sina kompisar. Detta måste ju vara ett tecken på att epan är i bra skick, tänkte jag dum som man är.
Problem nummer 1, 2 o 3 uppstår första kvällen, alla blinkers slutar funka och sterion startar inte, vet någon hur tråkigt det är att åka i 30 utan sterio?!? även kupefläkten havererar. så tant robert får snickra ihop en ny..
Problem nummer 4 uppstår dagen efter, då man kör fast på flera gupp eftersom att den är böttsänkt...
Fick då åka till farbror Robert och få hjälp att byta fjädrar.
problem nummer 5: när fjädrar byts upptäcker man att styrstagen är helt slut, och problem nummer 6 hittas också då undre länkarmar har inga bussningar eller är bortrostade.
När länkarmar byts (även dom hos robert) uppstår problem nummer 7, hjulen vill bestämt vars vinklade inåt.. detta medför mycket grubblande, och man inser att övrelänkarmar måste vara för böjda.
köper då andra övrelänkarmar och teorin var rätt, men hjulen är fortfarande vinklade innåt.
Problem nummer 8 är när man inser att det är väldigt jobbigt att köra i ösregn utan vindrutetorkare... Hmm, när stötte någon senast på någon som har ett komplett vindrutetorkarkitt till en duett splittwindow till salu?! och eftersom att förra ägaren var så jävla händig, hade han försökt bygga ett eget och om jag ska vara snäll så säger jag att han borde bygga saker... Så då får max (jag) och robert bygga ett nytt torkarsystem.
Då upptäcks problem nummer 9, vi upptäcker att mattorna i epan är väldigt fuktiga... börjar lyft på lite mattor osv.. och inser då att man har en svamp och mögelodling i epan. Då tidigare ägare har lagt typ vanlig isolering på golvet o sen en masonit skiva på det, och hur tät är kupen på en gammel jävla volvo? ne, just det det blir blött o möglar. bara slita ut allt och "gör om gör rätt" (citerat tant robert ) passade då även på att sänka kardantunneln som var 10 cm för hög. ja, och jag tänker inte ens berätta om hur svetsarna såg ut på kardantunneln och resten av epan.. slängde även ut min sportstol som satt i, nu en riktigt svår fråga: är det smart att sätta in sportstolar i en bil utan fjädring?!? satte då in amazon stolar med härlig fjädring.. var även lite rebellisk och satte förarstolen rakt framför ratten, tror inte jag sett detta fenomenet i någon duett men då uppstår problem nummer 10 att handbromsen fick tas bort för att kunna centrera stolen...
problem nummer 11 detta exemplariska exempel elsystem av modell boll ca 50 cm i diameter som aldrig funkar, gick en säkring vid varje gupp (det guppar mycket utan fjädring!!!"!!!) Fick även veta att det var kombinerat 240 o 140 elsystem av förra ägaren :s....Fick en sidavbitare i näven av den där snubben robert som återigen sa "gör om gör rätt". men efter 1 månads inneboende i roberts garage så var ett riktigt frächt elsystem klart
Problem nummer 12 flaket sitter inte ens fast utan hålls på fast av påfyllningsröret till tanken.... flaket trillar även isär för övrigt..
Problem nummer 13 uppstår när handbroms håller på att byggas.... ligger under epan o pusslar ihop vajrarna, och får för mig att känna lite på kardanaxeln, den glappar litegrann... bara ca 15 cm.. ropar på robert som känner på kardan o börjar asgarva.. det kommer fram att jag har en kortad 240 kardan i en duett?!?!?!? kardanen är även för kort så de har dragit isär kardanen så att splindsen syns.. Den sitter inte fast på ett enda ställe!! så ska nu köpa en kardan av robert korta den och och reparera allt klåp under epan.....
Sen finns det även godisbitar i den som tex:
rattnav i trä... och givetvis sitter ratten i gipsskruv, obs ratten sitter aldrig fast riktigt!!!
jag har spackelsprickor stora som grand canyon
lacken har så brutalt mycket rinningar, så man kan tro att dom har kört innan färgen har torkat
Fick även höra från förra ägaren att det är 150 hk i en b20 med stromberg fögge och orginaltopp. Men även att kylarvattnet ska försvinna.
och svetsarna, nej man kan inte kalla det för svets utan det är minst 500 meter med råttskitsrally i epan..
Så ett tips i livet:
KÖP ALDRIG EN ÄKTA EPA UTAN ATT KOLLA IGENOM DEN RIKTIGT!!!!!!!!!!
p.s du kan få köpa min dock men även ett stort tack till tant robert som står ut med alla mina dumma frågor och bekymmer!
Problem nummer 1, 2 o 3 uppstår första kvällen, alla blinkers slutar funka och sterion startar inte, vet någon hur tråkigt det är att åka i 30 utan sterio?!? även kupefläkten havererar. så tant robert får snickra ihop en ny..
Problem nummer 4 uppstår dagen efter, då man kör fast på flera gupp eftersom att den är böttsänkt...
Fick då åka till farbror Robert och få hjälp att byta fjädrar.
problem nummer 5: när fjädrar byts upptäcker man att styrstagen är helt slut, och problem nummer 6 hittas också då undre länkarmar har inga bussningar eller är bortrostade.
När länkarmar byts (även dom hos robert) uppstår problem nummer 7, hjulen vill bestämt vars vinklade inåt.. detta medför mycket grubblande, och man inser att övrelänkarmar måste vara för böjda.
köper då andra övrelänkarmar och teorin var rätt, men hjulen är fortfarande vinklade innåt.
Problem nummer 8 är när man inser att det är väldigt jobbigt att köra i ösregn utan vindrutetorkare... Hmm, när stötte någon senast på någon som har ett komplett vindrutetorkarkitt till en duett splittwindow till salu?! och eftersom att förra ägaren var så jävla händig, hade han försökt bygga ett eget och om jag ska vara snäll så säger jag att han borde bygga saker... Så då får max (jag) och robert bygga ett nytt torkarsystem.
Då upptäcks problem nummer 9, vi upptäcker att mattorna i epan är väldigt fuktiga... börjar lyft på lite mattor osv.. och inser då att man har en svamp och mögelodling i epan. Då tidigare ägare har lagt typ vanlig isolering på golvet o sen en masonit skiva på det, och hur tät är kupen på en gammel jävla volvo? ne, just det det blir blött o möglar. bara slita ut allt och "gör om gör rätt" (citerat tant robert ) passade då även på att sänka kardantunneln som var 10 cm för hög. ja, och jag tänker inte ens berätta om hur svetsarna såg ut på kardantunneln och resten av epan.. slängde även ut min sportstol som satt i, nu en riktigt svår fråga: är det smart att sätta in sportstolar i en bil utan fjädring?!? satte då in amazon stolar med härlig fjädring.. var även lite rebellisk och satte förarstolen rakt framför ratten, tror inte jag sett detta fenomenet i någon duett men då uppstår problem nummer 10 att handbromsen fick tas bort för att kunna centrera stolen...
problem nummer 11 detta exemplariska exempel elsystem av modell boll ca 50 cm i diameter som aldrig funkar, gick en säkring vid varje gupp (det guppar mycket utan fjädring!!!"!!!) Fick även veta att det var kombinerat 240 o 140 elsystem av förra ägaren :s....Fick en sidavbitare i näven av den där snubben robert som återigen sa "gör om gör rätt". men efter 1 månads inneboende i roberts garage så var ett riktigt frächt elsystem klart
Problem nummer 12 flaket sitter inte ens fast utan hålls på fast av påfyllningsröret till tanken.... flaket trillar även isär för övrigt..
Problem nummer 13 uppstår när handbroms håller på att byggas.... ligger under epan o pusslar ihop vajrarna, och får för mig att känna lite på kardanaxeln, den glappar litegrann... bara ca 15 cm.. ropar på robert som känner på kardan o börjar asgarva.. det kommer fram att jag har en kortad 240 kardan i en duett?!?!?!? kardanen är även för kort så de har dragit isär kardanen så att splindsen syns.. Den sitter inte fast på ett enda ställe!! så ska nu köpa en kardan av robert korta den och och reparera allt klåp under epan.....
Sen finns det även godisbitar i den som tex:
rattnav i trä... och givetvis sitter ratten i gipsskruv, obs ratten sitter aldrig fast riktigt!!!
jag har spackelsprickor stora som grand canyon
lacken har så brutalt mycket rinningar, så man kan tro att dom har kört innan färgen har torkat
Fick även höra från förra ägaren att det är 150 hk i en b20 med stromberg fögge och orginaltopp. Men även att kylarvattnet ska försvinna.
och svetsarna, nej man kan inte kalla det för svets utan det är minst 500 meter med råttskitsrally i epan..
Så ett tips i livet:
KÖP ALDRIG EN ÄKTA EPA UTAN ATT KOLLA IGENOM DEN RIKTIGT!!!!!!!!!!
p.s du kan få köpa min dock men även ett stort tack till tant robert som står ut med alla mina dumma frågor och bekymmer!
Senast redigerad av Kjellsson17 den mån apr 02, 2012 21:05, redigerad totalt 2 gång.
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
många lyckliga tonåringar har det nog varit på den bilen.....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Köp inte utan att kolla igenom den riktigt?
Hade du sett bilen öht innan du köpte den?
Hade du sett bilen öht innan du köpte den?
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Det är sedan dessa killar som "sköter om" din nya bil när du servar den på märkesverkstad...
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 205
- Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Jo, men vafan en visste la ingenting när man var å kolla på den ... jag hade aldrig köpt epa innanSebbesala skrev:Köp inte utan att kolla igenom den riktigt?
Hade du sett bilen öht innan du köpte den?
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 205
- Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Caffe skrev:Det är sedan dessa killar som "sköter om" din nya bil när du servar den på märkesverkstad...
Jag ska aldrig lämna in bilen i skåne trakterna iaf
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Ledsen att behöva säga det, men det är ju på det här sättet man lär sig att kolla noggrant och ställa mycket frågor. Kan nog nästan lova att dom flesta här har lärt sig på samma bistra sätt.
Nissan king cab
Volvo C303
Sandloppa
citroen C3 Hdi 1,6 -05
Audi A6 -97
TGB 131A -75
Volvo C303
Sandloppa
citroen C3 Hdi 1,6 -05
Audi A6 -97
TGB 131A -75
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Haha när fan blev jag tant då? Ja inte ett rätt fanns det.
Du glömde att det satt lågprofil bak samtidigt som du hade sportstol:)
Du glömde att det satt lågprofil bak samtidigt som du hade sportstol:)
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 205
- Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
jojo, men nu vet man vad man ska kika efterSick Boy skrev:Ledsen att behöva säga det, men det är ju på det här sättet man lär sig att kolla noggrant och ställa mycket frågor. Kan nog nästan lova att dom flesta här har lärt sig på samma bistra sätt.
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 205
- Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Liten och tjatig nejdu, har sett bättre grejor..volvorobban86 skrev:Haha när fan blev jag tant då? Ja inte ett rätt fanns det.
Du glömde att det satt lågprofil bak samtidigt som du hade sportstol:)
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
nja'''
fakta
Den är 55år gammal å har varit Epa sen mitten 70 tal å säkert så många ägare......
mina komentar tror jag tar slut där
fakta
Den är 55år gammal å har varit Epa sen mitten 70 tal å säkert så många ägare......
mina komentar tror jag tar slut där
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Sensmoral - var nykter när du köper bil/traktor - för det kan du väl inte ha varit.
Köpte själv under 60-talet på Rallybalen efter Mälarrallyt en Cooper 1275 SS, fabriksbil, av en gosse osett. Han glömde berätta att han grenslat en stengärdsgård på specialsträckan på S1:s område utanför Enköping. Eller också var det jag som glömde fråga. Hur som helst så stod Kojan i Enköping utan hasplåt, ja den låg i bilen, tom på olja p g a a tråget var spräckt.
Som sagt, man ska va nykter när man köper något motoriserat - och i alla fall inte lita på säljaren.
Köpte själv under 60-talet på Rallybalen efter Mälarrallyt en Cooper 1275 SS, fabriksbil, av en gosse osett. Han glömde berätta att han grenslat en stengärdsgård på specialsträckan på S1:s område utanför Enköping. Eller också var det jag som glömde fråga. Hur som helst så stod Kojan i Enköping utan hasplåt, ja den låg i bilen, tom på olja p g a a tråget var spräckt.
Som sagt, man ska va nykter när man köper något motoriserat - och i alla fall inte lita på säljaren.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Bara undrar vem som kom den ljusa iden med gips skruv till ratten?
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Bilder då?
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Allmänt trött på klåperi och tattarlösningar!!!
Det ville du väl ha för ett bra tag sen vill jag minnas... får fixa det.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150