JAG SÖKER JOBB

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

puppe
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis sep 28, 2010 22:16
Ort: Våxtorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av puppe » lör maj 30, 2015 1:41

Runekebab skrev:Tyvärr så var han bara hos ensamföretagare på sin praktik, och dom var inte intresserade av att ha anställda.

Varför gör man praktik hos en ensamföretagare? Dom har knappast expansionsplaner, knappast några utbredda nätverk jämfört med ett företag med några anställda och flera uppdragsgivare samt chansen att få pröva flera arbetsuppgifter är ganska liten. Inte för att vara taskig , men det kan finnas en anledning till att dom är ensamföretagare. Duktiga på själva arbetet men trivs bra som det är och vill inte växa. En ytterligare anställd kräver ca 1MSEK i omsättningsökning. Det är surt men sant.
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Runekebab » lör maj 30, 2015 8:29

puppe skrev:
Runekebab skrev:Tyvärr så var han bara hos ensamföretagare på sin praktik, och dom var inte intresserade av att ha anställda.

Varför gör man praktik hos en ensamföretagare? Dom har knappast expansionsplaner, knappast några utbredda nätverk jämfört med ett företag med några anställda och flera uppdragsgivare samt chansen att få pröva flera arbetsuppgifter är ganska liten. Inte för att vara taskig , men det kan finnas en anledning till att dom är ensamföretagare. Duktiga på själva arbetet men trivs bra som det är och vill inte växa. En ytterligare anställd kräver ca 1MSEK i omsättningsökning. Det är surt men sant.
För att skolan bestämmde det, jag ifråga satte det hela men dom svarade med att du får han va på skolan istället för dom hittar inte några platser. nu lärde han ju sej lite iallafall
Toyota Lj70

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Safari » lör maj 30, 2015 11:16

På dom företag jag jobbat på har vi ofta praktikanter. Och jag blir förvånad att dom inte anstränger sig. Av tio är det kanske två som är intresserade. Dom tycks inte begripa att en praktik är en referens när dom söker jobb. Och en del föräldrar!! Ibland ringer föräldrar och klagar att deras barn blivit smutsiga? Och då har dom praktik på en verkstad!.

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av valdas 76 » lör maj 30, 2015 16:27

Safari skrev:På dom företag jag jobbat på har vi ofta praktikanter. Och jag blir förvånad att dom inte anstränger sig. Av tio är det kanske två som är intresserade. Dom tycks inte begripa att en praktik är en referens när dom söker jobb. Och en del föräldrar!! Ibland ringer föräldrar och klagar att deras barn blivit smutsiga? Och då har dom praktik på en verkstad!.
Hade dom inte haft någon backup (föräldrar, a-kassa, olika form av bidrag etc.) så hade dom ansträngt sig mer...
På dom arbetsplatsen jag varit och jobbat dom senaste 13 år lyckades jag träffa mest halvsovande, oengagerade praktikanter/lärlingar som visste tydligen inte vad vill dom med sitt liv...
Hoppas bara att det finns undantag också :)
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Runekebab » lör maj 30, 2015 20:52

Nu är det ju svårt eftersom jag är förälder till grabben å pratar i egen sak, men så mycket beröm jag fått som förälder till honom av dom som han praktiserat hos och jobbat hos gör att man blir stolt och samtidigt ledsen att han inte ska få en chans inom byggbranschen. inte en dag har han gnällt över att gå upp å jobba vid 5 och han har inte varit hemma så mycket som en timme för han varit sjuk varken under praktik eller jobb dom jobb han haft. han var på en industri där va han i 8 månader sen va det lite å göra så då fick han sluta, sen la han marksten å byggde murar i 2 månader å helt plötsligt va det lite där med, nu ska han tillbaka på industrin igen fram till semestern. just det här med praktikanter känner jag igen fenomenet en del är där typ nån dag sen är dom sjuka resen av dom 5 veckorna eller är det jobba 2 sjuk 3 dagar, eller min mormor har dött å jag måste sörja. ringer man sen hem vet föräldrarna inte ett skit om att mormor är död.
Toyota Lj70

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Sdkfz251 » lör maj 30, 2015 21:53

Tyvärr är det nog så att det inte räcker (inom industrin i alla fall där jag jobbar) att man kan köra och rigga maskiner/linjer, man ska kunna arbeta enligt "Parallella arbetsuppgifter" dvs multi-task under arbetet. Man ska ha lite bred koll på allt runt omkring och ex genomföra operatörsunderhåll på maskiner/maskindelar som inte används, arbeta aktivt med Lean production, hålla snyggt på gruppens ytor. Att bara stå och vänta på detaljer som ska packas räcker inte idag.

När det gäller nya så har vi tagit emot 5 stycken nya Trainee på vårt jobb... dessa kommer direkt från universitet/högskola och ska bli tekniker. En av dessa ljushuvuden frågade, på fullt allvar, när vi hade lov? Han menade sommarlov, höstlov, jul/nyårslov och sportlov... vi bara stod och gapade och informerade honom raskt att han har, som alla andra, 5 veckors betald semester och en veckas obetald som han själv får planera in under året. Detta kom tydligen som en kalldusch för det lilla glinet :lol:

Det som jag märkt bland yngre, jag var förvisso likadan själv i den åldern... Men det är att de knappt gör sig hörda när man ställer en fråga, bara mummel och kanske ett "öh!".
En sak till, det är det här förbannande knappandet på klösbrädan (mobilen) i tid och otid.. Jag skulle vilja se den kund som är villig att betala för att operatören/snickaren/målaren/rörläggaren mm ska stå och kladda på sin jäkla mobil stup i kvarten, men det är ett surt arv från skolan där de får ha mobilen på lektionerna med musik på för de studerar bättre. Sedan när de kommer ut i arbetslivet och ska kommunicera med människor så står 20-åringarna där med knäck i lurarna.. :aargh:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av trooper » lör maj 30, 2015 22:22

Arbetsförmedlingen kan ju skicka ut riktiga puckon på praktik.
Vi tog in en praktikant på mitt förra jobb. Litet ställe bara jag och en till.
Kom en kille i 40årsåldern på moped,han hade inte råd med bil sa han.
Han vågade inte gå under en bil som stod på pallbockar,eller var upphissad på lyften :shock: .
Efter andra dagens lunchrast kom han ej tillbaka till jobbet.
Han ringde och sa att han fått praktikplats på ett annat företag.
Ringde hans handläggare på AF,personen ifråga hade inte alls ordnat någon annan praktik .
Så han ville ju helt klart varken ha nån praktik eller nåt jobb.
Tror tyvärr att det finns ganska mycket folk som inte vill jobba.
Har själv en kompis som har gått hemma sen 1991,alla som känner honom vet att han aldrig velat ha ett jobb.
Men läkaren skriver gladeligen på intygen till FK att han inte kan jobba ,pga psykiska problem :) .

På mitt nuvarande jobb har ett flertal unga praktikanter iaf fått fasta jobb :) .

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av volvorobban86 » lör maj 30, 2015 23:44

Har haft ett par praktikanter dom sista åren nu på jobbet.... Och skillnaderna på dom är enorma. Härom veckan fick jag och kollegan en femteklassare eller han kanske gick i sexan. IAF vilken driven liten kille. En jävel på att pensla benganlack :tumbup: men om det var förra året fick vi en som gick en kylteknik linje på gymnasiet..... Hmm en säck ruttna potatis vore bättre :mrgreen: hans nöje var att sitta uppe på nätterna och titta på en site där folk mer eller mindre döa sig själva. Och somna så fort han kom till arbetet... Kvaliteten på ungdomarna idag är minst sagt varierande. Tyvärr saknar många en "känsla i att jobba med händerna" datorn har växt sig för stark......
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av lam84 » sön maj 31, 2015 0:27

jag själv har praktiserat mycket i mitt liv har aldrig gått i skolan när jag var yngre började jag altig med en praktik och sen fick jag anstälning efter några månader men nu på senare år är det skit svårt att få en praktik det stora problemet nu är facken som inte gillar att företag har praktikanter på jobben dom säger att en praktikant tar jobb från deras medlemmar har man ingen uttbilning så måste man ju lära sig jobbet på nåt sett men det skiter facket i ni ska bara vetta hur många företag som säger nej till praktikanter idag för dom är rädda för facket
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av lam84 » sön maj 31, 2015 0:44

Runekebab skrev:Nu är det ju svårt eftersom jag är förälder till grabben å pratar i egen sak, men så mycket beröm jag fått som förälder till honom av dom som han praktiserat hos och jobbat hos gör att man blir stolt och samtidigt ledsen att han inte ska få en chans inom byggbranschen. inte en dag har han gnällt över att gå upp å jobba vid 5 och han har inte varit hemma så mycket som en timme för han varit sjuk varken under praktik eller jobb dom jobb han haft. han var på en industri där va han i 8 månader sen va det lite å göra så då fick han sluta, sen la han marksten å byggde murar i 2 månader å helt plötsligt va det lite där med, nu ska han tillbaka på industrin igen fram till semestern. just det här med praktikanter känner jag igen fenomenet en del är där typ nån dag sen är dom sjuka resen av dom 5 veckorna eller är det jobba 2 sjuk 3 dagar, eller min mormor har dött å jag måste sörja. ringer man sen hem vet föräldrarna inte ett skit om att mormor är död.
har din grabb aldrig tänkt på att flyta till norge eller andra länder han är ju så ung en
har några polare när vi var i den åldern som drog till cananda usa norge england och jobbade det gryma löner där med och sen får man se mer av världen
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av lam84 » sön maj 31, 2015 1:07

sen det här med att folk tycker att polacker tar jobben handlar inte så mycket om att dom har lägre löner så är det inte idag jag vett några byggföretag som har 70% "polacker" dom har dom för att dom inte klagar dom kommer altid i tid säger aldrig att dom inte kan jobba helg om det är nått jobb som måste bli klart dom är som en svensk 50-talist är på byggen men nu blir det svårt att hitta svenska 50-talister för dom börjar gå pension nu

vad jag skriver kommer säkert reta nån men jag tar det :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Runekebab » sön maj 31, 2015 1:08

Nä det tror jag inte men det kan ju vara en ide
Toyota Lj70

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Fisketorp » sön maj 31, 2015 6:55

lam84 skrev:sen det här med att folk tycker att polacker tar jobben handlar inte så mycket om att dom har lägre löner så är det inte idag jag vett några byggföretag som har 70% "polacker" dom har dom för att dom inte klagar dom kommer altid i tid säger aldrig att dom inte kan jobba helg om det är nått jobb som måste bli klart dom är som en svensk 50-talist är på byggen men nu blir det svårt att hitta svenska 50-talister för dom börjar gå pension nu

vad jag skriver kommer säkert reta nån men jag tar det :D

Jobbar visserligen inte inom något bygg eller annat kroppsarbete. Men nu låter du som våra överhuvuden även fast de inte säger det rakt ut.
Så ska det ställas upp för kommunen, man ska vara tillgänglig dygnet runt, och helst ska det inte kosta något om man ställer upp på extra tid löser problemen med ont om folk.

Klagar sällan och gjorde det inte alls förr.
Men det som stör mig mest är att det ska helst vara enkelriktat det där ställa upp, helst ge inte ta.

I min värld så hjälps man åt både privat och på jobbet. Sedan är det förståligt att det inte alltid går både för den anställde och för arbetsgivaren.


Och ang praktikanter.
Finns många slappfisar, finns även många slappfisar som är arbetare.
Kanske har blivit värre mot förr, men en del behöver drivas på lite för att det ska bli något.

Tycker man har ett litet ansvar mot dem om man tar in praktikanter.
Jag personligen gillar att ha att göra, tycker det är roligt att få lära mig. Inte jätte bra på att visa fram fötterna då man varit lite feg att göra fel.
Men sssamtidigt varit noga med att fråga vad som ska göras eller om man kan göra något när man är klar med uppgiften.
Att komma till praktikplats där man under en vecka får först sortera ett lager och sedan finns det inte mer att göra är heller inte så kul.

Då tröttnar man rätt fort och skiter i det efter två tre dagar.
På byggen finns ju säkert massor att göra. Säkert inom industri. Också.

Så då kan man ju iallafall försöka tänkt till på arbetsuppgifter när man vet att det kommer praktikant eller inte tycka personen är jobbig för att den frågar vad som ska göra härnäst då uppgiften är klar.
Samt ge tid att stackarn får pröva och lära sig.

Då tänker jag mer på yngre praktikanter. Är man gymnasie nivå så ska man väl iofs kunna en del men alla är olika bra att lära sig eller att våga ta för sig.
Orkar man inte med att ta sig tid för mindre vågade praktikanter så får dem inte mycket chans att väl heller..

Sedan är vissa helt klart hopplösa, eller mognar senare.
Lite konstigt att redan vid 15 bestämma vad man vill bli resten av livet.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Safari » sön maj 31, 2015 9:05

Jag har alltid varit noga med att praktikanter ska ha något vettigt att göra. Men som jag skrev är tyvärr många helt ointresserade. Och det har blivit sämre. Nu blir säkert en del arga men jag tror att mycket beror på föräldrarna. Det daltas något helt otroligt. Sen låter det som det alltid varit lätt att få jobb. Det har det inte varit. I början på 80-talet var det svårt med jobb där jag bodde. Det spelade ingen roll vad du gjorde , det fanns inga jobb. Då fick man flytta, så enkelt var det. Jag har flyttat en hel del under åren för att få jobb. Men det klart, en del får bo gratis hemma. Hjälper aldrig till. Får mat . Får sina kläder tvättade. Får mobil mm. Varför ska dom då anstränga sig? Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Skaffade lägenhet efter gymnasiet. Det var en kamp varje månad att få ihop till hyran. Jag blev erbjuden att flytta hem men ville inte. Man fick dra ner på annat.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Fisketorp » sön maj 31, 2015 9:10

[quote="Safari"]Nu blir säkert en del arga men jag tror att mycket beror på föräldrarna.quote]

Håller helt med! även i resterande du skrev =)

lite konstigt av en del föräldrar att inte ställa några krav på barnen under uppväxten.
och sedan när dem är vuxna ska kraven komma (vissa har inga krav alls genom livet)

Skriv svar