JAG SÖKER JOBB

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Asterix
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 11, 2012 10:43
Ort: Hörby

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Asterix » fre feb 14, 2014 18:11

Wildhearted skrev:Söker som grävmaskinist o skåne/blekinge/södra småland..kunde börja igår :) om nån vet något eller hör något tag tips gärna emot
Jag jobbar min sista dag som arbetsledare på byggmästar'n på måndag men har nog nytt på gång, har du provat ringa till Jönsson Sydgräv dom kan eventuellt ha något jobb till en maskinist.
Hoppas du får napp..... :tumbup:

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Sdkfz251 » fre mar 07, 2014 23:20

Till alla som söker jobb... Ta en titt på era CV... Kolla mot internet och de förslag på CV som finns där, ta inte bara en sunkig blåkopia av arbetsförmedlingens CV, det känns mycket oengagerande.

Jag gjorde så att jag kopierade in ett 10-tal olika CV från akademiker siter på nätet. Därefter plockade jag lite lay-out och annat från några stycken, så jag fick en "egen" CV med "eget" snitt.
Därefter formulerade jag ansökningsbrevet väldigt noga, det är otroligt viktigt att formulera det lite nonchalant men ändå intressant... Lite i stil med "-Jag-behöver-inte-jobbet-men-jag-slänger-in-en-ansökan". Jag tror jag skrivt om ansökan till jobbet 5-10 gånger och lusläst fram och tillbaka innan jag var sisådär nöjd (jag tröttnade på att skriva om det fler gånger) :poke:

Jag sökte som produktionsledare i somras... gjorde en drös ledarskapstester och andra lämplighetstester på rekryteringsföretaget som höll i anöskningarna. Uppträdde "säkert" och svarade ärligt och fördjupade mig i frågeställningen fast det inte efterfrågades... Gick otroligt bra. Av 80 sökanden slog jag ut 79, så det stog mellan mig och en till i flera veckor... Till slut vart jag besegrad på grund av att den andre hade lite mer personalerfarenhet. Men nu vet jag vad jag ska fokusera på till nästa gång. Jag såg att jag kunde lyfta upp mina personalerfarenheter och egenskaper på ett tydligare sätt... Nästa gång, då jävlar... Ska bara hitta ett jobb som produktionsledare eller produktionschef som passar :poke: och det är inte snötet ur näsan precis :lol:

Till syvende och sist så är det Hur man säljer sig som är viktigt... En fd jobbarkompis till mig, jobbade på mitt jobb med att tillverka ventilationsdetaljer. Sa upp sig... var arbetslös några månader, ingen speciell utbildning men en jävel på att formulera sig och otroligt vältalig med hög social kompetens... För några veckor sedan skickade han ett mail till mig att han blivit LEAN-coordinator för en norsk firma och jobbar med industriella flöden på koncern nivå... grabben är ca 30 år gammal.. ,så allt går. Gotta inte ner er för mycket i skruv och mutter, bara för att man har ett intresse i olja och kugghjul så är det inte piskat att man ska jobba med det... du kanske har en dåld talang som aldrig kommer fram? Du kanske är en jäkel på att logistikflöden på ett stort lager, då ska du inte slösa detta på att ratta en truck, då ska du jobba med logistik på högre nivå.

Summa... Se dig i spegelen, sikta högt och landa högre än du förväntat dig... :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Tony » fre mar 07, 2014 23:38

Jag har inte läst hela Tråden , men jag tror mer på personliga möten, man får mer kontakt och det känns mer "äkta".....Kanske ska tilläggas att jag jobbar med anläggning och då vill dom mer se du är som person än på papper .....

Nr1
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön okt 02, 2011 14:55
Ort: borås

industrimekaniker

Inlägg av Nr1 » lör mar 08, 2014 8:24

FIMAMEC.NO söker industrimekaniker med alt från att skruva bageri linjer till att skrota ner fabriker

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av svana » lör mar 08, 2014 8:54

Tony skrev:Jag har inte läst hela Tråden , men jag tror mer på personliga möten, man får mer kontakt och det känns mer "äkta".....Kanske ska tilläggas att jag jobbar med anläggning och då vill dom mer se du är som person än på papper .....
Som tony skriver..

Om du är ute efter jobb i yrkesbranschen.. skit i cv, arbetsförmedlingar och sånt skit! Det tar bara på krafter och ger inte ett enda skit.
Åk runt o presentera dig istället, visa vad du kan eller ännu mer vad DU vill och kan lära dig, och visa att du knegar bättre än andra och inte rädd att svettas lite. :tumbup:

Då har du jobbet. :woot:

Jag är snart 35 år, varit fast anställd sedan studenten, jobbat på 3 olika mindre verkstadsföretag som går jävligt bra och aldrig varit arbetslös..
Enda papper man varit intresserad av när jag sökt jobb är goda betyg från värnplikten. :)

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av volvorobban86 » ons maj 27, 2015 15:26

Nån som vet något jobb som har något med maskin förar liknande tjänst? Dårhuset jag är på nu behöver jag lämna innan det tar knäcken av mig. Helst långt ut i skogen utan kontakt med idrottare och kommunala idiotiska tjänste män som tror att allt är möjligt för en kostnad av noll och inget.

Ballong uppblåsare åt cirkus Scott vore bättre kan jag lova.

Runt Borås Ulricehamn eller Svenljunga. Eller om någon vet något jobb får ni gärna skicka pm.
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

puppe
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis sep 28, 2010 22:16
Ort: Våxtorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av puppe » tor maj 28, 2015 7:08

svana skrev:
Tony skrev:Jag har inte läst hela Tråden , men jag tror mer på personliga möten, man får mer kontakt och det känns mer "äkta".....Kanske ska tilläggas att jag jobbar med anläggning och då vill dom mer se du är som person än på papper .....
Som tony skriver..

Om du är ute efter jobb i yrkesbranschen.. skit i cv, arbetsförmedlingar och sånt skit! Det tar bara på krafter och ger inte ett enda skit.
Åk runt o presentera dig istället, visa vad du kan eller ännu mer vad DU vill och kan lära dig, och visa att du knegar bättre än andra och inte rädd att svettas lite. :tumbup:

Då har du jobbet. :woot:

Jag är snart 35 år, varit fast anställd sedan studenten, jobbat på 3 olika mindre verkstadsföretag som går jävligt bra och aldrig varit arbetslös..
Enda papper man varit intresserad av när jag sökt jobb är goda betyg från värnplikten. :)
Nu vet jag inte vad som menas med "yrkesbranschen", alla som arbetar är väl i den branschen. Om du har lagt tid på en bra cv är det aldrig förlorad tid. Visst, man kan fortfarande träffas, men är det flera sökanden får du se till att sticka ut. Ta med dig en väl genomarbetad cv till mötet så försämras knappast dina odds. Att inte fråga efter betyg från förra arbetsgivaren men att ta betyg från värnplikten skulle få mig att reagera. Arbetsförmedlingen ska man passa sig för, när jag sökte sommarjobb för 200 år sedan hittade jag ett via arbetsförmedlingen. När jag skulle ringa frågade arbetsförmedlaren om det kändes läskigt att ringa själv. "För om det känns läskigt kan jag ringa åt dig". Visste inte vad jag skulle säga, blev helt mållös.
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av OBELIX » tor maj 28, 2015 10:37

För den som är inom anläggningsbranchen, arbetslös och vill ha jobb dom närmaste 15 åren så rekommenderar jag den att flytta till Norrköpingtrakten.

Förbifart E22, Söderköping håller dom på med markundersökningar nu.

Sen kommer ostlänken dra igång (den nya järnvägen genom Östergötland) Innebär bland annat tunnel och brobyggen över och under städer och genom Kolmården.

Shoppingcentret Ingelstas ägare planerar bygga ut för hur mycket som helst.

Då Norrköping blivit ett logistikcenter med flera stora centrallager för olika företag så har flera andra bestämt sej för att bygga sina lager här.

Jag läste i lokaltidningen att som räknar med omkring 14.000 jobb i 15 år- bara för byggandet. Sen hur många jobb som kommer till i dom nya affärerna och lagerverksamheten kommer som en bonus.

Ett tipsa bara.......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Runekebab » tor maj 28, 2015 11:54

Som frustrerad förälder till en son som snart fyller 20 och utbildad som byggnadssnickare, och som inte hellre vill något annat än att bli snickare å älskar att jobba ute och med kroppen. är det fan hopplöst om du inte känner någon inom byggbranschen och komma in som lärling, trotts mycket bra betyg i grundskola och gymnasium. När han har sökt har en del frågat känner du någon här på denna firman? självklart gör han inte det, är dom då livrädda för att ta in någon som inte har någon kontakt till firman? eller så är det så som när jag släpper av frugan vid hennes jobb så är det ett jätte bygge på G. där stannar 2 polsk registrerade bussar och släpper av folk, tror knappast det är svenskar. klart det är tacksam att ha såna. som en byggare jag pratade med, jobbar 12 timmar om dan äter en smörgås och för halva lönen sen får man ta att dom ska röka helatiden. vad gör man? jag personligen tror jag har pratat med varenda person jag känner och om dom vet om något ledigt jobb i byggbranschen men där har det hittills varit bottennapp :(
Toyota Lj70

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av benssan » tor maj 28, 2015 12:10

Runekebab skrev:Som frustrerad förälder till en son som snart fyller 20 och utbildad som byggnadssnickare, och som inte hellre vill något annat än att bli snickare å älskar att jobba ute och med kroppen. är det fan hopplöst om du inte känner någon inom byggbranschen och komma in som lärling, trotts mycket bra betyg i grundskola och gymnasium. När han har sökt har en del frågat känner du någon här på denna firman? självklart gör han inte det, är dom då livrädda för att ta in någon som inte har någon kontakt till firman? eller så är det så som när jag släpper av frugan vid hennes jobb så är det ett jätte bygge på G. där stannar 2 polsk registrerade bussar och släpper av folk, tror knappast det är svenskar. klart det är tacksam att ha såna. som en byggare jag pratade med, jobbar 12 timmar om dan äter en smörgås och för halva lönen sen får man ta att dom ska röka helatiden. vad gör man? jag personligen tror jag har pratat med varenda person jag känner och om dom vet om något ledigt jobb i byggbranschen men där har det hittills varit bottennapp :(
Frukten av EU skiten...polarn har byggt om sin kåk..han anlitade 3 st polacker för samma pris som 1 svensk snickare..Lagligt på Faktura...Då förstår man att det är svårt för oss som bor här..Och värre kommer de bli med tanke på den politik som förs...! nä fy fan för svensk politik.Man skäms för att vara svensk ju..!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av elste » tor maj 28, 2015 20:29

börja gräv

Det tog minna föräldrar mer än ett halvår att ens få nån att kolla på gräva runt grunden hemma hoss dom

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Sdkfz251 » fre maj 29, 2015 16:43

Runekebab skrev:Som frustrerad förälder till en son som snart fyller 20 och utbildad som byggnadssnickare, och som inte hellre vill något annat än att bli snickare å älskar att jobba ute och med kroppen. är det fan hopplöst om du inte känner någon inom byggbranschen och komma in som lärling, trotts mycket bra betyg i grundskola och gymnasium. När han har sökt har en del frågat känner du någon här på denna firman? självklart gör han inte det, är dom då livrädda för att ta in någon som inte har någon kontakt till firman? eller så är det så som när jag släpper av frugan vid hennes jobb så är det ett jätte bygge på G. där stannar 2 polsk registrerade bussar och släpper av folk, tror knappast det är svenskar. klart det är tacksam att ha såna. som en byggare jag pratade med, jobbar 12 timmar om dan äter en smörgås och för halva lönen sen får man ta att dom ska röka helatiden. vad gör man? jag personligen tror jag har pratat med varenda person jag känner och om dom vet om något ledigt jobb i byggbranschen men där har det hittills varit bottennapp :(
Rekommenderar att han omskolar sig till byggnadsplåtslagare, min brorson (som också är runt 20) gick från arbetslös data-nörd till arbetsgaranti som byggnadsplåtslagare. Det är så gott ställt att företagen står och anställer innan utbildningen är klar, inom detta gebit skriker man efter folk för det är ett stoooort generationsskifte... här och även som rörläggare.

Tips från coachen :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Pvpjtgb1111 » fre maj 29, 2015 17:03

Runekebab skrev:Som frustrerad förälder till en son som snart fyller 20 och utbildad som byggnadssnickare, och som inte hellre vill något annat än att bli snickare å älskar att jobba ute och med kroppen. är det fan hopplöst om du inte känner någon inom byggbranschen och komma in som lärling, trotts mycket bra betyg i grundskola och gymnasium. När han har sökt har en del frågat känner du någon här på denna firman? självklart gör han inte det, är dom då livrädda för att ta in någon som inte har någon kontakt till firman? eller så är det så som när jag släpper av frugan vid hennes jobb så är det ett jätte bygge på G. där stannar 2 polsk registrerade bussar och släpper av folk, tror knappast det är svenskar. klart det är tacksam att ha såna. som en byggare jag pratade med, jobbar 12 timmar om dan äter en smörgås och för halva lönen sen får man ta att dom ska röka helatiden. vad gör man? jag personligen tror jag har pratat med varenda person jag känner och om dom vet om något ledigt jobb i byggbranschen men där har det hittills varit bottennapp :(
Har han inte fått in foten hos nåt företag under praktiken? En kompis till mig gjorde praktik på Skanska under skoltiden och har varit där 4 år, anställd direkt efter gymnasiet.
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Runekebab » fre maj 29, 2015 18:18

Tyvärr så var han bara hos ensamföretagare på sin praktik, och dom var inte intresserade av att ha anställda.
Toyota Lj70

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av benssan » fre maj 29, 2015 18:20

Runekebab skrev:Tyvärr så var han bara hos ensamföretagare på sin praktik, och dom var inte intresserade av att ha anställda.
Nä de går inte med anställda om man e liten företagare...Tyvärr..! dom jobben finns inte nu längre.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Skriv svar