JAG SÖKER JOBB

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Hynboholm » sön maj 31, 2015 9:20

Safari skrev:Jag har alltid varit noga med att praktikanter ska ha något vettigt att göra. Men som jag skrev är tyvärr många helt ointresserade. Och det har blivit sämre. Nu blir säkert en del arga men jag tror att mycket beror på föräldrarna. Det daltas något helt otroligt. Sen låter det som det alltid varit lätt att få jobb. Det har det inte varit. I början på 80-talet var det svårt med jobb där jag bodde. Det spelade ingen roll vad du gjorde , det fanns inga jobb. Då fick man flytta, så enkelt var det. Jag har flyttat en hel del under åren för att få jobb. Men det klart, en del får bo gratis hemma. Hjälper aldrig till. Får mat . Får sina kläder tvättade. Får mobil mm. Varför ska dom då anstränga sig? Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Skaffade lägenhet efter gymnasiet. Det var en kamp varje månad att få ihop till hyran. Jag blev erbjuden att flytta hem men ville inte. Man fick dra ner på annat.
Jag håller med dig.

En annan grej är att förr jobbade man först och utvärderade/förhandlade sedan, nu för tiden är det tvärtom.
Inte sällan som unga och oerfarna ställer en massa krav och önskemål redan innan anställningen...
Är du högutbildad och har stor branscherfarenhet är det ju en sak.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Fisketorp » sön maj 31, 2015 9:37

Kom att tänka på Dirty Jobs.
härlig serie och påminner om vad praktik borde vara. testa på jobben för att se om man vill ha dem (yngre åldrar då) eller vidare lära sig för de äldre åldrarna.

Härligt när Mike står och kladdar med något och det blir galet eller går segt. många "arbetsgivare" står och skrattar medan flera grimaserar att det kostar dem pengar. även om de inte säger det.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Safari » sön maj 31, 2015 10:03

Dom praktikanter vi haft som har jobbat på har nästan alla fått jobb. Förra året ringde en arbetsgivare och frågade om en praktikant vi haft i två månader. Jobbet han sökte var något helt annat men han fick en bra referens från oss. det räckte för att han skulle få jobbet. Sen kommer också en del unga nyanställda som man blir förvånad över. De springer runt med en dator och får en chock när inte datorn kan byta en hydraulslang eller en växellåda. Som tycker att man är gammalmodig och bakåtsträvande som säger att man inte laga en maskin bara med en dator.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Fisketorp » sön maj 31, 2015 10:12

Safari skrev:De springer runt med en dator och får en chock när inte datorn kan byta en hydraulslang eller en växellåda. Som tycker att man är gammalmodig och bakåtsträvande som säger att man inte laga en maskin bara med en dator.

Teknikens värld ;)

På en viss skola här omkring går man 3år och blir maskingrävare etc.
enda kruxet är att man aldrig suttit i en maskin utan kör maskinerna i simulatorer på datan.

Är väl kanske inte så jätte lätt att söka ett jobb utan att suttit i farkosten =/

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av elste » sön maj 31, 2015 11:16

angående praktikanter så har man en så är det en skyldighet att se till att dom verkligen är ute på praktik och inte bara en hjälpande hand

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av lam84 » sön maj 31, 2015 11:54

sen är det så i sverige att skolorna håller en så låg nivå idag så har man företag så vill man inte ha nån som just är klar med gymnasiet man vill ju helst ha nån som kan jobba själv direkt och inte ha nån som måste hålla handen på nån annan det gäller dom praktiska gymnasieutbildningarna om man jämför man med tyskland som har en riktigt bra lärlings utbildning den är som den var i sverige för 30 år sen men sverige valde att ta bort lärlings utbildningen och det var stort misstag
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av cherokeex2 » sön maj 31, 2015 15:26

Håller med om att endel praktikanter är extremt lata.
Vi hade en på verkstaden som bara satt på en pall med stora hörlurar och lyssnade på musik.
Göra något enkelt som att hjälpa till att byta bromsar gick inte för då kunde man bli skitig.
Han gick 3:e året på fordonslinjen och skulle bli mekaniker....

En annan var så intresserad av att praktisera på verkstaden så han la sig på en liggbräda och sov... Jag blev så trött på han att jag fotade till liggbrädan så den åkte genom verkstaden och stannade med en smäll i ett oljefat sen blev det fart på han men det var försent , efter ett samtal med läraren så försvann han därifrån.
Han skulle med bli mekaniker när han var klar med skolan....

En 3:e som gick ellinjen hamnade här av någon anledning och han var inte rädd för att skita ner sig eller något annat. Han var så bra så han fick sommarjobb men då blåste kontoret han på en del av lönen sen kom han aldrig mer hit vilket är synd för han var duktig.

Men dom som är allra slöast är dom som går fordonslinjen bara för att dom vill köra lastbil
(1:a året måste man gå på fordonslinjen)
Dom är inte intresserade av något som har med det mekaniska att göra..
Dom är bara där för att deras lärare sa att dom var tvungna att ha en praktikplats.

1:a dagen kan man förstå att dom inte vågar så mycket om dom inte känner någon där men att inte vilja göra något flera dagar i sträck trotts att man ger dom förslag på saker dom kan göra så är det raka vägen ut genom dörren som gäller.

En annan som blev anställd på något konstigt sätt orkade aldrig jobba 5 dagar i sträck utan var alltid "sjuk" minst 1 eller 2 dagar i veckan. när han var där och var tillfälligt tomt i verkstaden så satte han sig på en pall och kladdade på mobilen.. han var där inte länge 2-3 månader kanske.
Innan han började hos oss så hade han varit på 15 olika ställen och fått slutat på alla och han fattade verkligen inte varför...
Skulle det råka vara en sån konstig vecka med helgdagar i sig så det bara var 2-3 dagar man jobbade så var han sjuk någon/ra dag då med...
Sen hade han mage att sitta och klaga på att han fick för lite lön...
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av lam84 » sön maj 31, 2015 16:30

vad heter firman du jobbar på som skiter i att betala lön ?
vad säger fack ledaren på ditt jobb om det?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Sdkfz251 » sön maj 31, 2015 16:37

lam84 skrev:sen det här med att folk tycker att polacker tar jobben handlar inte så mycket om att dom har lägre löner så är det inte idag jag vett några byggföretag som har 70% "polacker" dom har dom för att dom inte klagar dom kommer altid i tid säger aldrig att dom inte kan jobba helg om det är nått jobb som måste bli klart dom är som en svensk 50-talist är på byggen men nu blir det svårt att hitta svenska 50-talister för dom börjar gå pension nu

vad jag skriver kommer säkert reta nån men jag tar det :D

Håller med... Det är som en trevlig engelsk komiker sa en gång (tar det på svenska)

-Polackerna kommer hit och jobbar, gör ett bra jobb och vill även jobba. Våra unga vill inte jobba och sitter med tummarna upp i r*ven och har meningslösa mediestudier som inte leder någon vart... :tumbup:

Men till syvende och sist så är det inte glinens fel... Det är vi som föräldrar, det är lärare, det är alla dessa flummiga socialpedagoger som ska rota i allt och ändra hur man ska uppfostra barn stup i kvarten.... framför allt så tar de bort all form av auktoritet från lärarna och alla ska vara kompisar... och där gick den respekten ut genom fönstret :aargh:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av cherokeex2 » sön maj 31, 2015 17:08

lam84 skrev:vad heter firman du jobbar på som skiter i att betala lön ?
vad säger fack ledaren på ditt jobb om det?
Dom betalade lön till han men han fick inte vad dom kom överrens om att han skulle ha i timmen.
Helt plötsligt så gällde inte det muntliga avtalet han hade.
Den som var fackledare då var bara upptagen med att slicka röv och sparka neråt så han brydde sig inte det minsta.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av benssan » sön maj 31, 2015 17:52

Sdkfz251 skrev:
lam84 skrev:sen det här med att folk tycker att polacker tar jobben handlar inte så mycket om att dom har lägre löner så är det inte idag jag vett några byggföretag som har 70% "polacker" dom har dom för att dom inte klagar dom kommer altid i tid säger aldrig att dom inte kan jobba helg om det är nått jobb som måste bli klart dom är som en svensk 50-talist är på byggen men nu blir det svårt att hitta svenska 50-talister för dom börjar gå pension nu

vad jag skriver kommer säkert reta nån men jag tar det :D

Håller med... Det är som en trevlig engelsk komiker sa en gång (tar det på svenska)

-Polackerna kommer hit och jobbar, gör ett bra jobb och vill även jobba. Våra unga vill inte jobba och sitter med tummarna upp i r*ven och har meningslösa mediestudier som inte leder någon vart... :tumbup:

Men till syvende och sist så är det inte glinens fel... Det är vi som föräldrar, det är lärare, det är alla dessa flummiga socialpedagoger som ska rota i allt och ändra hur man ska uppfostra barn stup i kvarten.... framför allt så tar de bort all form av auktoritet från lärarna och alla ska vara kompisar... och där gick den respekten ut genom fönstret :aargh:
Tyvärr så kan inte vi föräldrar göra ett skit för politikerna bestämmer helt, å inte svenska då utan EU...å vad gäller lärare så Går det ju inte att skicka in lärare som är bara snorvalpar själva.minsta sladdisen har ju lärare som är yngre än min äldsta grabb.!!! de går ju inte.....respekt är ju en sak som inte funnits sen jag gick i
skolan....(många år sen) Dessutom så är det generationsskifte på Arbetsplatserna...Ja menar: de går ju inte att sätta in en snorvalp på 25-30 år direkt ifrån skolan och bli platschef utan någon som helst praktisk erfarenhet..Jag har varit inhyrd entreprenör ett antal år åt några jättar i mark och byggbranchen och har sett minst 10 (Platschefer) som slutat eller fått foten..säger väl en del tycker jag om varför marknaden är sjuk...! Skulle jag anställa nån när det är helt vansinnigt klimat därute..Nej knappast, Man har ju fullt upp med att överleva som det är nu...!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

puppe
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis sep 28, 2010 22:16
Ort: Våxtorp

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av puppe » sön maj 31, 2015 18:04

Sdkfz251 skrev:
lam84 skrev:sen det här med att folk tycker att polacker tar jobben handlar inte så mycket om att dom har lägre löner så är det inte idag jag vett några byggföretag som har 70% "polacker" dom har dom för att dom inte klagar dom kommer altid i tid säger aldrig att dom inte kan jobba helg om det är nått jobb som måste bli klart dom är som en svensk 50-talist är på byggen men nu blir det svårt att hitta svenska 50-talister för dom börjar gå pension nu

vad jag skriver kommer säkert reta nån men jag tar det :D

Håller med... Det är som en trevlig engelsk komiker sa en gång (tar det på svenska)

-Polackerna kommer hit och jobbar, gör ett bra jobb och vill även jobba. Våra unga vill inte jobba och sitter med tummarna upp i r*ven och har meningslösa mediestudier som inte leder någon vart... :tumbup:

Men till syvende och sist så är det inte glinens fel... Det är vi som föräldrar, det är lärare, det är alla dessa
flummiga socialpedagoger som ska rota i allt och ändra hur man ska uppfostra barn stup i kvarten.... framför allt så tar de bort all form av auktoritet från lärarna och alla ska vara kompisar... och där gick den respekten ut genom fönstret :aargh:
Mmmm, tror tyvärr det blir fler och fler som inte ställer krav och säger ifrån då dom tror att den som blir tillsagd blir kränkt och ska få psykiska problem. Mitt bästa sommarjobb var som hamnvärd på en stor båtklubb i centrala Stockholm. Efter första veckan kom ordinarie hamnkapten tillbaka, en pensionerad flaggstyrman som körde Vasaloppet och närmade sig 70. Jag hade inte bokfört intäkterna från gästhamnen ordentligt så han ringde hem och undrade vad tusan jag hade gjort "Har någon skjutit en torped i aktern på dig?" frågade han. Efter det snäppte man upp sig och sedan fungerade allt fint. Fast det var inte kul att få en tillsägelse men utan den hade jag ju inte "växt", viktigt när man är 16 år gammal. Nu låter jag som en gammal gubbe men det är väl det jag är. Hej svejs! :D :D
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Safari » sön maj 31, 2015 19:02

Visst kan vi föräldrar göra något! Men det är bekvämare att skylla på politikerna ( och EU?) Man kan lära sina barn att dom inte får allt serverat. Att man får kämpa om man vill ha något. Helt enkelt att ställa krav. Men många gör inte det. Sen när inte dom vill göra något skyller dom på samhället. För det kan naturligtvis inte vara deras fel.

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av benssan » sön maj 31, 2015 20:03

Safari skrev:Visst kan vi föräldrar göra något! Men det är bekvämare att skylla på politikerna ( och EU?) Man kan lära sina barn att dom inte får allt serverat. Att man får kämpa om man vill ha något. Helt enkelt att ställa krav. Men många gör inte det. Sen när inte dom vill göra något skyller dom på samhället. För det kan naturligtvis inte vara deras fel.
Klart vi kan göra något, lära barn rätt och fel hör ju till liksom...problemet är att vi inte har TID att sköta andras jobb också. och som samhället ser ut idag där inget fungerar,vård,arbete,pensionärer,skolor..De enda som fungerar är Invandringen av krigsskadade ...! så kom inte å snacka om att samhället är ok..för då har du missat nåt väsentligt...Vadå ställa krav ? på snorvalparna som bestämmer eller..? du måste skoja.Den enda rättighet du har idag är att förse staten med skatter och avgifter,eftersom du är svensk.
Har med ålder och erfarenhet att göra detta...!!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: JAG SÖKER JOBB

Inlägg av Safari » sön maj 31, 2015 21:04

Javisst naturligtvis är det någon annans fel. Politikernas , EUs och invandrarnas fel. Men det är bekvämt att skylla på andra. För det kan väl inte vara ditt fel om du daltar med dina barn? Nej nej det måste vara samhällets. Har jag sagt att samhället är OK? Nej det har jag inte. " Vadå ställa krav" Jo man ställer krav på sina barn. Verkar som du missat något väsentligt.

Skriv svar