Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » ons dec 11, 2013 15:47

Satt o glodde :shock: lite o hitta denna tråd på garaget http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120519&" onclick="window.open(this.href);return false;

Så tyckte att vi som kör riktiga bilar, borde ha en aldedes egen likadan tråd, där man kan berätta om sina dyra, onda, jobbiga och tidskrävande fordons tabbar.
Förjävla kul faktist och läsa om andras sjuka tabbar :mrgreen:

Tyvär kommer jag inte på min sista tabbe, men den dyker nog upp snart :?
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Walleandersson
Forumräv
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
Ort: borås kinnarumma/fristad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Walleandersson » ons dec 11, 2013 16:15

koppla gärna av batterin polen när du håller på byta generator :) !
ett väldigt lätt fel ... men faaan va det smäller !
var näre på att byta underkläder efter det :tumbup:
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"

har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"

0730850340

Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Klarrre » ons dec 11, 2013 16:48

Skruva gärna fast spindellederna igen efter du bytt motor, bilen blir så svajjig i högre farter utan dem.
Skruva gärna fast ditt bromsok efter beläggbyte annars låser det sig mot fälgen och det tar bomstopp.

Ha inte bråttom när du meckar :roll:

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av optodsl » ons dec 11, 2013 17:18

Svetsa inte när du har spillt thinner på byxorna
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » ons dec 11, 2013 17:47

farcry skrev:Satt o glodde :shock: lite o hitta denna tråd på garaget http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120519&" onclick="window.open(this.href);return false;

Så tyckte att vi som kör riktiga bilar, borde ha en aldedes egen likadan tråd, där man kan berätta om sina dyra, onda, jobbiga och tidskrävande fordons tabbar.
Förjävla kul faktist och läsa om andras sjuka tabbar :mrgreen:

Tyvär kommer jag inte på min sista tabbe, men den dyker nog upp snart :?
Nu kom jag på det! Skruva fast hjulager hubbens bult dom sista 3 varven i fram, efter att du lossat den av ngn anledning tidigare på året... Annars får du nedslag på sbp för "slut lager" och slipper köpa en ny hubb med lager, höja upp bilen demontera ljulet & oket dra åt 3 varv. Montera tillbaka allt och bessa om bilen & lämna tillbaka hubben
:aargh: :aargh:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Pvpjtgb1111 » ons dec 11, 2013 17:58

Har du haft av pluspolen så skruva åt den och lägg den inte bara på batteriet när du ska provstarta :mrgreen:
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

Kjellsson17
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Kjellsson17 » ons dec 11, 2013 18:02

Har en gång gjort en riktigt rookie/idiot/kunskapbristande tabbe....
det var när man var yngre och ännu dummare än vad man är nu. Det var på den tiden jag inte visste att det bildades knallgas när man laddar ett batteri... skulle då även använda vinkelslipen, ovetandes om att det stod ett batteriet på laddning på andra sidan av arbetsbänken, men plötsligt smäller det utav bara fan och det var syra över hela arbetsbänken inklusive mig :evil:
volvorobban86 var inte jätteglad över att ha syraindränkta verktyg samt arbetsbänk :poke: ( ja jag fick skura arbetsbänken efter detta)

det är tur att man iallafall lär sig av sina misstag :beer: :tumbup:
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av AlterEgo » ons dec 11, 2013 18:29

Vet inte hur många jag svetsat med lite för öppna kläder....och fått svetsloppor i kalsongerna. Eller blästrat utan tillräckliga skydd och fått så mycket sand i öronen att det runnit ut när man lutat huvet.

För att att inte tala om alla gånger man tänkt "men kunde han köra där så kan väl jag också" och sen fastnat...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Klemenz
Forumräv
Inlägg: 552
Blev medlem: mån dec 20, 2010 15:47
Ort: Ulricehamn

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Klemenz » ons dec 11, 2013 18:38

lossa inte bränsleslangen från fuelrailen för å se om pumpen går, blir mycket bensin i motorrummet..

kanske inte ses som ett jättemisstag men värre blir det när man konstaterat att bränsle kommer fram och då plockar ur ett tändstift för att kolla gnistan.. :evil:

räkna ut resten själv gott folk :oops:
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Sdkfz251 » ons dec 11, 2013 19:16

Pvpjtgb1111 skrev:Har du haft av pluspolen så skruva åt den och lägg den inte bara på batteriet när du ska provstarta :mrgreen:
x2 :lol:
Vet i f*n hur många gånger jag slarvat med det... :aargh:

Ska du svetsa i chassiet på en "vanlig" bil, så kolla var soppaledningen går innan du hugger i med vinkelslip.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Roger Patrol » ons dec 11, 2013 19:45

efter att haft isär fjäderbenet å tagit bort fjäderspännana skulle jag bra dra det sista med mutterknacken..... som gick åt fet håll å drog bort muttern.. AJ SOM FAAN :roll:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Danne » ons dec 11, 2013 19:52

Mitt första försök till bilmek någonsin slutade ganska skoj :D

Hade just fått tag i en 244 -77:a som gnisslade när man körde, kikade lite här å där men kunde inte se någe fel förutom att bulten som sitter mitt i fälgen var dåligt åtdragen så jag drog åt den med farsans största spärrskaft allt vad jag orkade, eftersom det som jag fick lära mig av farsan några timmar senare vad spänningen på hjullagren så slutade det med att det brann i fettet och slog ut lågor i fälgen efter ca två mil och svetsade ihop hela skiten så det var bara å byta halva framvagnen.

Och på det viset har jag lärt mig meka under mina 13 år med körkort så det finns en del liknande historier men de kanske jag skriver om sen.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » ons dec 11, 2013 19:58

AlterEgo skrev:Vet inte hur många jag svetsat med lite för öppna kläder....och fått svetsloppor i kalsongerna. Eller blästrat utan tillräckliga skydd och fått så mycket sand i öronen att det runnit ut när man lutat huvet.

För att att inte tala om alla gånger man tänkt "men kunde han köra där så kan väl jag också" och sen fastnat...
:poke: Är det mig du beskriver? :poke:
:rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

isuzukb88
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: fre jun 25, 2010 11:33
Ort: piteå

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av isuzukb88 » ons dec 11, 2013 20:15

Pvpjtgb1111 skrev:Har du haft av pluspolen så skruva åt den och lägg den inte bara på batteriet när du ska provstarta :mrgreen:
det är ju standard på mina bilar för att batterierna flyttas runt konstant, skulle man dra fast dom så nöter man snabt ut 13 ring nyckel :mrgreen:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av MattisH » ons dec 11, 2013 20:39

Största misstaget är nog på min första bil som jag köpte.
En Volvo 460 som jag skulle serva genom att byta olja, filter och luftfilter.
Vart in på volvo för att köpa grejjorna och frågade samtidigt om det var någon specialnyckel jag skulle behöva för att tappa ur oljan.
Fick till svar att en 3/8 fyrkantsskaft skulle passa utmärkt. Sagt och gjort hyrde jag en GDS hall och lokaliserade pluggen där 3/8 fyrkanten passade. Tappade ur oljan och bytte oljefiltret kvickt. Det rann lite olja ur det, men det gör det ju. Satte i pluggen igen med ny packning och fyllde på ny olja. Fyllde i så mkt som det skulle vara och kollade stickan. Det var en bra bit över max markeringen, men jag tänkte att det säkert tar en liten stund för oljan att rinna ner.

Glad i hågen hoppade jag och polaren in i bilen och skulle ut och sladda på det gamla militära övningsfältet som ligger 4 km bort. Kom 3 km och sen sa det bara POFF. Det blev fullständigt vitt runt oss med oljerök runt oss.
Stänger av bilen kvickt som tusan och ringer farsan som bogserar hem mig. Ringde en Volvomek som gav mig lite tips och efter lite funderande kom vi fram till att det inte är en 3/8" till oljepluggen utan en sexkantsnyckel. Kommer inte riktigt ihåg vilken storlek.

Då är det växellådsoljan jag tappat ur, men fyllt på motorolja (i motorn). Har för mig att den skulle ha 6 liter olja i 1,7 liters motorn, dvs så tappade jag ur nästan 12 liter olja ur motorn efter min "service". I växellådan fanns det inget kvar.
Det blev ytterligare en ny omgång motorolja och ny omgång växellådsolja. Men det viktigaste, en erfarenhet av ett misstag rikare som jag aldrig kommer glömma och göra om.
Senast redigerad av MattisH den ons dec 11, 2013 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar