Hemligt fel SAAB Aero-02

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Lasse Suzican » lör maj 24, 2014 20:54

Jag skrev att du inte kan kontrollera någonting om du tar av delarna från bilen.
Jag tog ett vanligt problem (inte ditt problem) som exempel på skillnaden mellan monterade belastade delar och lösa, och hur ett fel uppstår.

Alla tjockleksskillnader på en bromsskiva är av ondo, och dom uppstår av en anledning.
Därför ska ALLA kontroller göras på fordonet...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » lör maj 24, 2014 21:21

Lasse Suzican skrev:Jag skrev att du inte kan kontrollera någonting om du tar av delarna från bilen.
Jag tog ett vanligt problem (inte ditt problem) som exempel på skillnaden mellan monterade belastade delar och lösa, och hur ett fel uppstår.

Alla tjockleksskillnader på en bromsskiva är av ondo, och dom uppstår av en anledning.
Därför ska ALLA kontroller göras på fordonet...

Alla saker är kontrollerade bilen, vissa dessutom avtagna. Skivornas kast, skivornas tjocklek, naven, allt som är kollat är kontrollerat på bilen. Dock kan det vara vissa problem att mäta på bilen då det kan vara svårt att fästa mätutrustning stabilt. Därav är flera saker dubbelkollade avtagna, då detta kan ge en indikation på något som man missat/blivit felmätt.

Vibrationerna är så svåra ibland att t ex. en skev skiva inte skulle kunna orsaka dem. Därför är det också svårt att förstå varför det är så svårt att hitta felet. Om jag hissade upp bilen och hittade en drivaxel i form av ett U, eller en bärarm som endast hängde kvar i fjäderbenet skulle jag inte bli förvånad. Tyvärr hittar jag ju inget alls. Snart lägger jag inte ut mer tid och pengar på skrotet. Jag kan lika gärna köpa en annan (dock ingen SAAB). :roll:
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

Pebl
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: mån jan 02, 2012 22:13
Ort: Lidköping

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Pebl » sön maj 25, 2014 10:38

Att känna med kofot för att avgöra om bussningarna är kass är ju en trevlig metod, men om man inte har en likadan bil att kontrollera mot så säger det väl just ingenting?

Jag skulle provat byta bussningar istället.

Siskan
Rutinerad
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 04, 2009 13:19
Ort: Grästorp

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Siskan » sön maj 25, 2014 22:51

gildok fram?
brossan hade typ samma fel.
vi tog bort kilar typ som sitter i glidytorna bak på glidkölden.
Då försvann vibrationerna.
men det va en gammal 900 vet ej om det är samma 9-5, 9-3.
ska en gräva så gör det med stil

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Fisketorp » tor maj 29, 2014 11:41

Läste att det bara uppkommer när du bromsar samt mindre i nerförsbacke.

Släpper det direkt du släpper pedalen eller minskar om du minskar trycket på pedalen?

Och felet försvinner inte innan du haft av oken?


Nyfiken fråga är ju om det är i ratten skakningarna uppkommer eller om det är i röva/karossen =)

Blir det någon skillnad om du kör tills problemet uppkommer och bara tar av ok på en sida. sedan provkör. tanken är att se om det är något fel på båda sidor eller bara en.

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » tor maj 29, 2014 13:01

Fisketorp skrev:Läste att det bara uppkommer när du bromsar samt mindre i nerförsbacke.

Släpper det direkt du släpper pedalen eller minskar om du minskar trycket på pedalen?

Och felet försvinner inte innan du haft av oken?


Nyfiken fråga är ju om det är i ratten skakningarna uppkommer eller om det är i röva/karossen =)

Blir det någon skillnad om du kör tills problemet uppkommer och bara tar av ok på en sida. sedan provkör. tanken är att se om det är något fel på båda sidor eller bara en.

Släpper direkt när pedalen släpps, vibrerar inte i ratten eller "röva". Framänden av bilen är det som vibrerar. Vibrerar mindre vid mindre tryck på bromspedalen- mer vid kraftigare tryck. När det är som värst kan det "slå" i bilen som om det vore en spricka i skivan men skivorna är "felfria", i alla fall i det avseendet.

Har för övrigt inte hunnit titta mer på grund av husförsäljning, dödsfall i släkten samt mer övertid än normalarbetstid, men så fort tid ges så......
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av JZ » tor maj 29, 2014 14:36

rotor skrev: Släpper direkt när pedalen släpps, vibrerar inte i ratten eller "röva". Framänden av bilen är det som vibrerar. Vibrerar mindre vid mindre tryck på bromspedalen- mer vid kraftigare tryck. När det är som värst kan det "slå" i bilen som om det vore en spricka i skivan men skivorna är "felfria", i alla fall i det avseendet.
Nu har jag inte läst igenom tråden..

Men den beskrivningen stämmer exakt in på min 240 och på den är det undre spindellederna som är slut.

torbjorn
Användare
Inlägg: 74
Blev medlem: fre okt 22, 2010 12:01
Ort: finspång

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av torbjorn » fre apr 22, 2016 14:35

Jag väcker liv i en gammal tråd (ehuru jag just köpt en SAAB med en del trasigheter).

Hur gick det - var det spindelleden?
SAAB, Micra och Pontiac Transam - alla (borde vara) fyrhjulsdrivna

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » fre apr 22, 2016 19:26

Näe, bilen såld sen ett år tillbaka. Hittade aldrig problemet. Försvann alltid vid byte av skivor men återkom alltid efter en viss tids körning. Blev dock bättre vid byte till vinterdäck.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av hakan13 » lör apr 23, 2016 19:38

hej!!
på en av mina 9-5 så delade BÅDA broms-skivorna på sig!! dock med några månaders mellanrum...
knappast trådstartarens problem!! men kan va värt att kolla om man har vibrationer!!
Håkan.

Skriv svar