Hemligt fel SAAB Aero-02

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » ons maj 21, 2014 19:08

Jag har ett (o)lustig problem med frugans SAAB Aero-02 som jag har försökt fixa men jag hittar inte felet. Storyn är denna:

Sex månader efter att bilen köpts börjar det att vibrera kraftigt fram i bilen. Då bromsskivorna fram var gamla och dåliga beslöt jag mig för att byta dem till nya från Biltema. Observera att det inte fanns några vibrationer i ratten och bromspedalen pulserade inte som det gör när skivorna är skeva. Dock kunde man se ett excentrisk (motsatsen till koncentriskt) mönster/fläckar på skivorna. Detta mönster har jag aldrig sett trots att jag har hållit på med bilar i 40 år.

Efter byte av bromsskivorna uppför sig bilen normalt i ungefär sex månader. Problemet återkommer. Tar av skivorna och ser att de har samma mönster som förra gången. Får nya skivor på Biltema. Problemet försvinner i ca 2 månader.

Köper nu skivor från Speedparts. Samma visa, problemet försvinner i ett par månader för att sen återkomma. Byter nu skivor och belägg bak då problemet minskar i nerförsbacke (mindre vikt i bak). Problemet återkommer.

Byter bussningar i subframen till polyuretan. Styvar upp bussningarna i reaktionsstaget mellan låda och kaross, kollar alla bussningar i framvagnen samt alla motorkuddar. Tar loss framnaven och kollar i svarv om de är skeva. Fick tyvärr inte upp skivorna i svarven så kunde inte kolla skevheten, men eftersom problemet uppstått med 3 olika uppsättningar skivor tror jag inte på det. Renoverar främre bromsok. Kollar knutar samt drivaxlar. Det finns inga glapp i difflagren.

I vintras kunde man höra, om man bromsade försiktigt på is, att bromsen på höger fram ”pulserade”. Bytte då ABS-ringarna ifall ABS-en missade nåt kugg. Tydligen ett vanligt fel på SAAB. Ingen skillnad!

Mäter tjockleken med mikrometer på höger skiva. Den diffar 6 hundradelar från tunnaste till tjockaste punkt. Vet ej om detta är tillräckligt för att framkalla detta fel. Om det är tillräckligt borde pedalen pulsera vilket den ju inte gör.

Observera att inga vibrationer finns förutom vid inbromsning. ABS-lampan lyser inte.
Inte heller motorlampan. Inga felkoder finns. Bilen drar inte åt något håll. Samma problem oavsett däck.

Problemet är ibland kraftigt, ibland mindre kraftigt. Varje gång jag tar loss och kollar något
t ex. bromsoket försvinner problemet, för att återkomma efter kanske några timmar.

Prövade att få hjälp på SAAB-forumet men där fick jag bara (o)intellegenta svar typ: hur man byter bromsskivor.

Har säkert gjort fler saker, kommer bara inte ihåg allt.

Om jag inte redan var gråhårig skulle jag blivit det nu.

Eftersom att jag vet att det finns skarpa hjärnor på detta forum så hoppas jag någon kan ha nån ide som jag inte tänkt på. :)

PS: Är allergisk mot att lämna in bilen, bara så ni vet......
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av OBELIX » ons maj 21, 2014 19:38

Framhjulslager är min gissning.....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » ons maj 21, 2014 19:39

Inget glapp, inget oljud....
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Lasse Suzican » ons maj 21, 2014 20:05

Ovalitet i ett nav fram?
Är navets anliggningsyta mot bromsskivan rengjord så att inte skivan slår lite?
Provat med olika fälgar/däck?
Mät också om en drivaxel är krokig (både mitt på och ute vid knutarna, d.v.s även inre)...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av elste » ons maj 21, 2014 21:12

glider oken som de ska?

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av ifconfig » ons maj 21, 2014 21:15

Du skriver att varje gång du lossar något så försvinner problem åtminstone för några timmar.
Händer samma sak om du bara lyfter bilen på domkraften, låt den stå en stund och sedan sänker den igen?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av pv-jeep » ons maj 21, 2014 21:16

Hjullager är min gissning. Skifta sida på lagerenheterna och kolla om felet flyttar sig

Pebl
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: mån jan 02, 2012 22:13
Ort: Lidköping

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Pebl » ons maj 21, 2014 22:00

Kommer inte ihåg exakt hur hjulupphängningen ser ut på 9-5 men på 9-3 kan liknande problem uppstå när bärarmsbussningen blivit för mjuk.
Kan ju vara något liknande?
Hade en BMW anno dazumal som skevade skivor på löpande band, svarvade om, bytte till nya etc.
Det var i slutänden så att fjädringssänkning i kombination med den eftermonterade spoilern inte släppte förbi tillräckligt med fartvind/kyla till skivorna så de överhettades och slog sig.
-Är alla plastkåpor etc. under bilen intakta, har någon lustigkurre monterat extra dimljus eller nåt i frontspoilern?

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » tor maj 22, 2014 17:50

Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.

elste:

Glidbultar "masseras" och infettas varje gång oken åker av

ifconfig:

Vet ej, har inte provat det. Det var en bra ide!

Obelix, pv-jeep:

Om det är hjullagret borde det glappa eller låta något men ingetdera

Pebl:

Bilen är helt original under
Har känt på alla bussningar(med koben) alla känns bra


Keep the good ideas coming!!!
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Lasse Suzican » tor maj 22, 2014 21:20

rotor skrev:Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Eh?

Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.

Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...

Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Gustavsson » tor maj 22, 2014 21:49

Lasse Suzican skrev:
rotor skrev:Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Eh?

Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.

Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...

Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
Exakt detta hade jag på kardanaxeln på min förra bmw 320d.. Byte stödlager på löpande band och de höll cirka 3-500 mil till det bara återstod smulor.. Byte kardanaxeln och alla problem var borta och det var helt enkelt kärva knutar som orsakade detta.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Gustavsson » tor maj 22, 2014 21:51

Har du testat att mäta slag på skivorna UTAN att först ta av hjulen från bilen?
Nästa gång du upplever att det skakar/vibrera/vobblar kraftigt så hissa upp bilen och försök mäta med en indikatorklocka mot bromsskiva och se om den slår, utan att ta av hjulen först..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av volvorobban86 » tor maj 22, 2014 23:54

Är inte felet bara att det är en Saab? :poke:

Skämt åsido. Kolla lite noga på knutarna. Kanske ta isär och göra rent och leta efter slitage i dom.
Kan vara så att det inte hörs och kärvar i "slitaget"?

Bara en tanke :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av Micke valp » fre maj 23, 2014 8:30

Hej.

Har du mätt något på själva bromsklossarna? Jag hade en bil med liknande "spökproblem" gällande frambromsarna. Bytte skivor, bytte klossar, smorde glidpinnar osv. Det funkade några hundra mil, men sedan började det pulsera igen (flytande ok).

Jag provade då att mäta slitaget på själva klossarna – i fram- och bakkant på svepradien. Det skiljde faktiskt i tjocklek. Eller man kanske kan uttrycka det som att bromsklossen "ställde" sig en aning i bromsoket och började slitas snett. Ungefär som en slarvigt skuren brödskiva.

Ja, allt var ju smort och gled fint, men det hjälpte inte. Först när oken och okhållarna byttes, blev det bra.

Så, en möjlig teori är att oken, alternativt okhållarna är slitna/sneda, vilket får klossarna att slitas snett vilket i sin tur ger vibrationer. Men som sagt. Kolla först höjden på bromsklossarna i fram- och bakkant.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Inlägg av rotor » lör maj 24, 2014 16:21

Lasse Suzican skrev:
rotor skrev:Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Eh?

Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.

Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...

Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
Vibrerar ingenting under gaspådrag eller motorbroms, bara vid användning av färdbroms.

Ingen som har någon fundering över om de 6 hundradelarna som skivan diffade i tjocklek kan spela någon roll?

Det känns som vibrationen följer hjulets varvtal.

Bromsbeläggen är uppmätta och jämntjocka.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

Skriv svar