Hemligt fel SAAB Aero-02
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hemligt fel SAAB Aero-02
Jag har ett (o)lustig problem med frugans SAAB Aero-02 som jag har försökt fixa men jag hittar inte felet. Storyn är denna:
Sex månader efter att bilen köpts börjar det att vibrera kraftigt fram i bilen. Då bromsskivorna fram var gamla och dåliga beslöt jag mig för att byta dem till nya från Biltema. Observera att det inte fanns några vibrationer i ratten och bromspedalen pulserade inte som det gör när skivorna är skeva. Dock kunde man se ett excentrisk (motsatsen till koncentriskt) mönster/fläckar på skivorna. Detta mönster har jag aldrig sett trots att jag har hållit på med bilar i 40 år.
Efter byte av bromsskivorna uppför sig bilen normalt i ungefär sex månader. Problemet återkommer. Tar av skivorna och ser att de har samma mönster som förra gången. Får nya skivor på Biltema. Problemet försvinner i ca 2 månader.
Köper nu skivor från Speedparts. Samma visa, problemet försvinner i ett par månader för att sen återkomma. Byter nu skivor och belägg bak då problemet minskar i nerförsbacke (mindre vikt i bak). Problemet återkommer.
Byter bussningar i subframen till polyuretan. Styvar upp bussningarna i reaktionsstaget mellan låda och kaross, kollar alla bussningar i framvagnen samt alla motorkuddar. Tar loss framnaven och kollar i svarv om de är skeva. Fick tyvärr inte upp skivorna i svarven så kunde inte kolla skevheten, men eftersom problemet uppstått med 3 olika uppsättningar skivor tror jag inte på det. Renoverar främre bromsok. Kollar knutar samt drivaxlar. Det finns inga glapp i difflagren.
I vintras kunde man höra, om man bromsade försiktigt på is, att bromsen på höger fram ”pulserade”. Bytte då ABS-ringarna ifall ABS-en missade nåt kugg. Tydligen ett vanligt fel på SAAB. Ingen skillnad!
Mäter tjockleken med mikrometer på höger skiva. Den diffar 6 hundradelar från tunnaste till tjockaste punkt. Vet ej om detta är tillräckligt för att framkalla detta fel. Om det är tillräckligt borde pedalen pulsera vilket den ju inte gör.
Observera att inga vibrationer finns förutom vid inbromsning. ABS-lampan lyser inte.
Inte heller motorlampan. Inga felkoder finns. Bilen drar inte åt något håll. Samma problem oavsett däck.
Problemet är ibland kraftigt, ibland mindre kraftigt. Varje gång jag tar loss och kollar något
t ex. bromsoket försvinner problemet, för att återkomma efter kanske några timmar.
Prövade att få hjälp på SAAB-forumet men där fick jag bara (o)intellegenta svar typ: hur man byter bromsskivor.
Har säkert gjort fler saker, kommer bara inte ihåg allt.
Om jag inte redan var gråhårig skulle jag blivit det nu.
Eftersom att jag vet att det finns skarpa hjärnor på detta forum så hoppas jag någon kan ha nån ide som jag inte tänkt på.
PS: Är allergisk mot att lämna in bilen, bara så ni vet......
Sex månader efter att bilen köpts börjar det att vibrera kraftigt fram i bilen. Då bromsskivorna fram var gamla och dåliga beslöt jag mig för att byta dem till nya från Biltema. Observera att det inte fanns några vibrationer i ratten och bromspedalen pulserade inte som det gör när skivorna är skeva. Dock kunde man se ett excentrisk (motsatsen till koncentriskt) mönster/fläckar på skivorna. Detta mönster har jag aldrig sett trots att jag har hållit på med bilar i 40 år.
Efter byte av bromsskivorna uppför sig bilen normalt i ungefär sex månader. Problemet återkommer. Tar av skivorna och ser att de har samma mönster som förra gången. Får nya skivor på Biltema. Problemet försvinner i ca 2 månader.
Köper nu skivor från Speedparts. Samma visa, problemet försvinner i ett par månader för att sen återkomma. Byter nu skivor och belägg bak då problemet minskar i nerförsbacke (mindre vikt i bak). Problemet återkommer.
Byter bussningar i subframen till polyuretan. Styvar upp bussningarna i reaktionsstaget mellan låda och kaross, kollar alla bussningar i framvagnen samt alla motorkuddar. Tar loss framnaven och kollar i svarv om de är skeva. Fick tyvärr inte upp skivorna i svarven så kunde inte kolla skevheten, men eftersom problemet uppstått med 3 olika uppsättningar skivor tror jag inte på det. Renoverar främre bromsok. Kollar knutar samt drivaxlar. Det finns inga glapp i difflagren.
I vintras kunde man höra, om man bromsade försiktigt på is, att bromsen på höger fram ”pulserade”. Bytte då ABS-ringarna ifall ABS-en missade nåt kugg. Tydligen ett vanligt fel på SAAB. Ingen skillnad!
Mäter tjockleken med mikrometer på höger skiva. Den diffar 6 hundradelar från tunnaste till tjockaste punkt. Vet ej om detta är tillräckligt för att framkalla detta fel. Om det är tillräckligt borde pedalen pulsera vilket den ju inte gör.
Observera att inga vibrationer finns förutom vid inbromsning. ABS-lampan lyser inte.
Inte heller motorlampan. Inga felkoder finns. Bilen drar inte åt något håll. Samma problem oavsett däck.
Problemet är ibland kraftigt, ibland mindre kraftigt. Varje gång jag tar loss och kollar något
t ex. bromsoket försvinner problemet, för att återkomma efter kanske några timmar.
Prövade att få hjälp på SAAB-forumet men där fick jag bara (o)intellegenta svar typ: hur man byter bromsskivor.
Har säkert gjort fler saker, kommer bara inte ihåg allt.
Om jag inte redan var gråhårig skulle jag blivit det nu.
Eftersom att jag vet att det finns skarpa hjärnor på detta forum så hoppas jag någon kan ha nån ide som jag inte tänkt på.
PS: Är allergisk mot att lämna in bilen, bara så ni vet......
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Framhjulslager är min gissning.....
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Inget glapp, inget oljud....
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Ovalitet i ett nav fram?
Är navets anliggningsyta mot bromsskivan rengjord så att inte skivan slår lite?
Provat med olika fälgar/däck?
Mät också om en drivaxel är krokig (både mitt på och ute vid knutarna, d.v.s även inre)...
Är navets anliggningsyta mot bromsskivan rengjord så att inte skivan slår lite?
Provat med olika fälgar/däck?
Mät också om en drivaxel är krokig (både mitt på och ute vid knutarna, d.v.s även inre)...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Du skriver att varje gång du lossar något så försvinner problem åtminstone för några timmar.
Händer samma sak om du bara lyfter bilen på domkraften, låt den stå en stund och sedan sänker den igen?
Händer samma sak om du bara lyfter bilen på domkraften, låt den stå en stund och sedan sänker den igen?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Hjullager är min gissning. Skifta sida på lagerenheterna och kolla om felet flyttar sig
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Kommer inte ihåg exakt hur hjulupphängningen ser ut på 9-5 men på 9-3 kan liknande problem uppstå när bärarmsbussningen blivit för mjuk.
Kan ju vara något liknande?
Hade en BMW anno dazumal som skevade skivor på löpande band, svarvade om, bytte till nya etc.
Det var i slutänden så att fjädringssänkning i kombination med den eftermonterade spoilern inte släppte förbi tillräckligt med fartvind/kyla till skivorna så de överhettades och slog sig.
-Är alla plastkåpor etc. under bilen intakta, har någon lustigkurre monterat extra dimljus eller nåt i frontspoilern?
Kan ju vara något liknande?
Hade en BMW anno dazumal som skevade skivor på löpande band, svarvade om, bytte till nya etc.
Det var i slutänden så att fjädringssänkning i kombination med den eftermonterade spoilern inte släppte förbi tillräckligt med fartvind/kyla till skivorna så de överhettades och slog sig.
-Är alla plastkåpor etc. under bilen intakta, har någon lustigkurre monterat extra dimljus eller nåt i frontspoilern?
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Lasse Suzican:
Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
elste:
Glidbultar "masseras" och infettas varje gång oken åker av
ifconfig:
Vet ej, har inte provat det. Det var en bra ide!
Obelix, pv-jeep:
Om det är hjullagret borde det glappa eller låta något men ingetdera
Pebl:
Bilen är helt original under
Har känt på alla bussningar(med koben) alla känns bra
Keep the good ideas coming!!!
Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
elste:
Glidbultar "masseras" och infettas varje gång oken åker av
ifconfig:
Vet ej, har inte provat det. Det var en bra ide!
Obelix, pv-jeep:
Om det är hjullagret borde det glappa eller låta något men ingetdera
Pebl:
Bilen är helt original under
Har känt på alla bussningar(med koben) alla känns bra
Keep the good ideas coming!!!
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Eh?rotor skrev:Lasse Suzican:
Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.
Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...
Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Exakt detta hade jag på kardanaxeln på min förra bmw 320d.. Byte stödlager på löpande band och de höll cirka 3-500 mil till det bara återstod smulor.. Byte kardanaxeln och alla problem var borta och det var helt enkelt kärva knutar som orsakade detta.Lasse Suzican skrev:Eh?rotor skrev:Lasse Suzican:
Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.
Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...
Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Har du testat att mäta slag på skivorna UTAN att först ta av hjulen från bilen?
Nästa gång du upplever att det skakar/vibrera/vobblar kraftigt så hissa upp bilen och försök mäta med en indikatorklocka mot bromsskiva och se om den slår, utan att ta av hjulen först..
Nästa gång du upplever att det skakar/vibrera/vobblar kraftigt så hissa upp bilen och försök mäta med en indikatorklocka mot bromsskiva och se om den slår, utan att ta av hjulen först..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Är inte felet bara att det är en Saab?
Skämt åsido. Kolla lite noga på knutarna. Kanske ta isär och göra rent och leta efter slitage i dom.
Kan vara så att det inte hörs och kärvar i "slitaget"?
Bara en tanke
Skämt åsido. Kolla lite noga på knutarna. Kanske ta isär och göra rent och leta efter slitage i dom.
Kan vara så att det inte hörs och kärvar i "slitaget"?
Bara en tanke
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Hej.
Har du mätt något på själva bromsklossarna? Jag hade en bil med liknande "spökproblem" gällande frambromsarna. Bytte skivor, bytte klossar, smorde glidpinnar osv. Det funkade några hundra mil, men sedan började det pulsera igen (flytande ok).
Jag provade då att mäta slitaget på själva klossarna – i fram- och bakkant på svepradien. Det skiljde faktiskt i tjocklek. Eller man kanske kan uttrycka det som att bromsklossen "ställde" sig en aning i bromsoket och började slitas snett. Ungefär som en slarvigt skuren brödskiva.
Ja, allt var ju smort och gled fint, men det hjälpte inte. Först när oken och okhållarna byttes, blev det bra.
Så, en möjlig teori är att oken, alternativt okhållarna är slitna/sneda, vilket får klossarna att slitas snett vilket i sin tur ger vibrationer. Men som sagt. Kolla först höjden på bromsklossarna i fram- och bakkant.
Har du mätt något på själva bromsklossarna? Jag hade en bil med liknande "spökproblem" gällande frambromsarna. Bytte skivor, bytte klossar, smorde glidpinnar osv. Det funkade några hundra mil, men sedan började det pulsera igen (flytande ok).
Jag provade då att mäta slitaget på själva klossarna – i fram- och bakkant på svepradien. Det skiljde faktiskt i tjocklek. Eller man kanske kan uttrycka det som att bromsklossen "ställde" sig en aning i bromsoket och började slitas snett. Ungefär som en slarvigt skuren brödskiva.
Ja, allt var ju smort och gled fint, men det hjälpte inte. Först när oken och okhållarna byttes, blev det bra.
Så, en möjlig teori är att oken, alternativt okhållarna är slitna/sneda, vilket får klossarna att slitas snett vilket i sin tur ger vibrationer. Men som sagt. Kolla först höjden på bromsklossarna i fram- och bakkant.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Vibrerar ingenting under gaspådrag eller motorbroms, bara vid användning av färdbroms.Lasse Suzican skrev:Eh?rotor skrev:Lasse Suzican:
Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.
Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...
Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
Ingen som har någon fundering över om de 6 hundradelarna som skivan diffade i tjocklek kan spela någon roll?
Det känns som vibrationen följer hjulets varvtal.
Bromsbeläggen är uppmätta och jämntjocka.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb