BE-kort uppkörning

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av macke » mån feb 16, 2015 14:41

zZackEe skrev:
macke skrev:Tack för hjälpen :tumbup:

Zacke, banan bör inte vara nåt problem, har gjort den för CE också, men det är en annan historia. Jag och MattisH funderade på om dom anpassar mått beroende på vilken längd ekipaget har. Skulle inte vara så rättvist då.

Då jag tog det så var det ingen mått anpassning utan det var samma bana oavsett ekipage.
(banan var redan utstakad innan vi ens dykt upp)
Jag fick även förklarat på kursen att det var samma mått på CE och BE i och med att båda är tunga körkort och instruktören höll med om att det var lite konstigt för det blir ju väldigt simpelt att backa in i en sån stor port med personbil och personbilssläp. Sen hade man för övrigt samma tid på sig som med CE, dvs jag tror det var tio min, och fick ta hur många omtag som helst.
Jag tror genomsnittliga tiden för oss tolv som gick kursen låg på kanske 30sec :D
Jag tog det 2012-08-29 och tror inte att det har ändrats nått sen dess. :tumbup:



macke skrev:
har gjort den för CE också, men det är en annan historia.
Lite nyfiken blev jag nu för har du tagit CE behöver du ju inte ta BE :poke: :mrgreen:
Ringde upp Trafikverket nu och han sa att det var samma bana oavsett ekipage. Men om det är samma mått som på CE så kan det inte vara så svårt :P då spelar nog ekipaget mindre roll.

Så du verkar ha helt rätt :)

Ja man får köra med biltrailer + bil på men hört att dom ska vara rätt petiga på surrning. Det ska vara speciella band, såna med öglor istället för krokar och man ska spänna det som ett "Y" runt däcket så det spänner rakt ner. Man ska ha stoppklossar eller liknande. Så min surrning är inte godkänd på bilden ovan enligt dom :roll: :roll: :roll: :roll:

Skrev aldrig att jag blev godkänd :wink: Blev underkänd två gånger ute i trafiken av samma kille, man hade ju "turen" att få en lärling. Backningen var inga problem. Men ruttnade ur efter andra gången så sket i det...
TGB 13

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av Malle » mån feb 16, 2015 18:15

mantajohan skrev:när jag tog CE körkort 2009 var maximal längd på fordon 24m borde va samma än :tumbup:
Tror faktiskt att man kan få dispens för 25,25 meter. Tog BE för typ 2 år sedan innan nya reglerna med utökad behörighet och allt det där tramset. Men, som vanligt, jag kan ha fel. Tycker iaf att det är skönt att bara i stort sätt kolla hur mycket bilen får dra på kroken och att man inte har överlast.
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av yota » mån feb 16, 2015 19:13

Malle skrev:
mantajohan skrev:när jag tog CE körkort 2009 var maximal längd på fordon 24m borde va samma än :tumbup:
Tror faktiskt att man kan få dispens för 25,25 meter.
Helt rätt, men då får bredden vara max 2.5m
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av Caffe » mån feb 16, 2015 19:16

zZackEe skrev:
Portland skrev:Går det att köra upp med lastad trailer?
Har hört nåt om att det krävs "massiv" släp, dvs typ skåp eller husvagn eller så... så att all form av genomsikt saknas.
Har även för mig att det fanns krav på minsta bredd i förhållande till dragbil mm...

Plus att om du kör upp med automat så gäller E endast för automat, osv... B kvarstår dock som manuell/aut om man hade det.

Skulle ta tag i detta jag med, men man är ju lite slö...
Nu är jag lite osäker men jag har för mig att vagnen ska skymma sikten i innerbackspegeln, dvs kåpa eller stor last.

och det med automatlåda stämmer.
Bil på bilsläp räknas som godkänd lasttyp. Står någonstans i boken.

Där står det också att banan ska vara utmätt efter ekipagets storlek, exempelvis "längden mellan kon 1 och 2 ska vara 3 gånger fordonskombinationens totallängd" eller liknande. Sedan var det ingen som orkade ställa om konerna mellan bilarna när jag körde upp utan banan var efter "medelbilen" så fick man väl gnälla om man kom med ett släp som var en meter längre än alla andras. :P
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av mrgonggong » mån feb 16, 2015 21:04

hey, jag har alla bokstäver... även på lappen om de e ngn i sthlmsområdet som behöver akut hjälp?
mvh filip
Senast redigerad av mrgonggong den tis feb 17, 2015 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av MattisH » mån feb 16, 2015 21:13

Malle skrev:
mantajohan skrev:när jag tog CE körkort 2009 var maximal längd på fordon 24m borde va samma än :tumbup:
Tror faktiskt att man kan få dispens för 25,25 meter. Tog BE för typ 2 år sedan innan nya reglerna med utökad behörighet och allt det där tramset. Men, som vanligt, jag kan ha fel. Tycker iaf att det är skönt att bara i stort sätt kolla hur mycket bilen får dra på kroken och att man inte har överlast.
Till och med 31 meter kan man få dispens för, eller rättare sagt har Jula fått det under en utvärderingsperiod :P Fast sen vet jag inte om det hör hit :lol: :twisted:
http://www.jula.se/om-jula/press/pressr ... Id=1766913" onclick="window.open(this.href);return false;
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av Lasse Suzican » mån feb 16, 2015 23:12

macke skrev: Det ska vara speciella band, såna med öglor istället för krokar och man ska spänna det som ett "Y" runt däcket så det spänner rakt ner. Man ska ha stoppklossar eller liknande. Så min surrning är inte godkänd på bilden ovan enligt dom :roll: :roll: :roll: :roll:
Stämmer bra det.
Din surrning "låser" inte alls mot fordonet rullning fram och tillbaka, utan förhindrar bara bilen från att lyfta från släpet.
Använder själv surrningar med ring, och kör metoden "Ringen mot mitten", dvs bandet med ringen ska vara mot bilens mitt och surrning ska "dra isär" bilen. Alltså surrningen fram ska dra lite framåt och surrningen bak ska dra lite bakåt.
Och den surrningsmetoden är krocktestad, och den håller... Och det vet jag väldigt väl, för det var jag själv som testade den i skarpt läge våren 2002.
Och vad det gäller surrningarna så slänger jag dom gamla och köper nya en gång om året...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av macke » mån feb 16, 2015 23:23

Japp det är i o f s sant. Än så länge har det inte rört sig fram eller bak men har aldrig krocktestat själv heller... Gick det bra med dig Lasse?
TGB 13

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av Lasse Suzican » tis feb 17, 2015 0:18

Va glad att du slipper....
Jag, Martin och Suzican klarade sig oskadda. Både jag och Martin reagerade genom att bli grymt metodiska och effektiva. När polis , brandkår och ambulans kom var hela området fotodokumenterat, varningstrianglarna utsatta lite överallt, lampor utsatta som visade mitt släp, batterikablarna klippta i Peters bil (kraken skulle ju inte brinna upp), eldsläckare framme och så vidare. Min SAAB va närmare 8-9 cm längre (den sprack och delade sig i golvet precis bakom bakaxeln), vänster backspegel splittrades i sisådär 10000 bitar och mitt släp var axel-löst...
Peter (han jag mötte) bröt ryggen på tre ställe, men det var väl "poetisk" rättvisa då han hade över 2 promille i blodet, och bara några sekunder tidigare hade han precis missat två barnfamiljer (som hade slängt sig igenom en häck för att inte bli påkörda). Polisen beräknade dessutom att han hållit någonstans mellan 140-150 km när vi mötte honom... :O

Ungefär tre månader senare var jag på väg till Klagstorp? (nattkörningen på Hägguma-träffen) och mötte en bil på väg ut till området. Precis samma svaga vänstersväng, samma lutning på vägen, lika mörkt och dragbil med släp och "Damen" på släpet.

Då kom chocken.....
Det var tvärnit mitt på vägen och sen var både frukost, middag, kvällsmat, dagens fika och allt godis man tryckt i sig på vägen upp utspridd på kläderna, dragbilen, vägen och jag vet inte allt....


Och vad det gäller Peter?
Har aldrig pratat med honom, men jag fick lite info från "Farbror Blå" och trafikförsäkringsföreningen. 1,5 - 2 års konvalescens, c:a 30% känsel kvar från midjan och neråt och dryga böter och återbetalningskrav....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av MattisH » tis feb 17, 2015 7:12

Ang. spännbanden.
Har använt spännband med ring som man lägger över däcket en gång.
Den andra gången la jag ett vanligt spännband över körbanan på däcken och spände ner i golvet på släpet. Dvs. att det löpte längs hela däcket. Är det en ok spännmetod?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

slhap
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tis okt 10, 2006 8:12
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av slhap » tis feb 17, 2015 7:46

zZackEe skrev:
Portland skrev: Plus att om du kör upp med automat så gäller E endast för automat, osv... B kvarstår dock som manuell/aut om man hade det.

och det med automatlåda stämmer.
Njaa.. Är det inte så att om du automat-begränsning på ditt B-kort, så får du köra upp för BE med automat, och får såklart sedan endast köra automat?

Så fick jag förklarat för mig på körskolan när jag köpte mina BE-böcker iaf.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av MattisH » tis feb 17, 2015 7:49

Utökat B kan man köra upp med automat även om man får och vill köra med manuell. Men det handlar väl om att husvagnsåkare inte ska behöva krångla så mkt med ekipage när man ska ta kortet...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av zZackEe » tis feb 17, 2015 8:13

slhap skrev:
zZackEe skrev:
Portland skrev: Plus att om du kör upp med automat så gäller E endast för automat, osv... B kvarstår dock som manuell/aut om man hade det.

och det med automatlåda stämmer.
Njaa.. Är det inte så att om du automat-begränsning på ditt B-kort, så får du köra upp för BE med automat, och får såklart sedan endast köra automat?

Så fick jag förklarat för mig på körskolan när jag köpte mina BE-böcker iaf.
Jag la ingen vikt i eller lyssnade så noga då det inte var aktuellt med automat begränsning men har för mig att kursledaren sa att man kan köra upp med automat om man vill men då blir BE begränsat till automat. vilket makes sense för jag kan ju inte få mitt vanliga B kort begränsat retroaktivt för det körde jag ju upp med en manuell bil :lol:

Utökad vet jag inget om, om man ska göra om endast säkerhetskontrollen får man köra med automat men då ska man ju inte göra något körprov.

här står förövrigt allt som man behöver veta.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/" onclick="window.open(this.href);return false;
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av rickard » tis feb 17, 2015 18:36

yota skrev:
Malle skrev:
mantajohan skrev:när jag tog CE körkort 2009 var maximal längd på fordon 24m borde va samma än :tumbup:
Tror faktiskt att man kan få dispens för 25,25 meter.
Helt rätt, men då får bredden vara max 2.5m

2,60 bred får man vara, oavsett om man är under eller över 24 meter. 25,25 behöver man inge dispens för. däremot kör väl posten vissa sträckor med 26 meter sen läste jag något om sådana timmerbilsekipage i norrland, men då gäller dispens för vissa sträckor skulle jag tro är rimligt.

däremot måste ett 25,25 ekipage vara byggt på ett speciellt vis, vissa mått mellan axlarna måste uppfyllas.

en "normalbyggd" lastbil med dolly och trailer på 13,6 meter uppfyller dessa krav

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av sverker » ons feb 18, 2015 22:20

rickard skrev:
yota skrev:
Malle skrev:mantajohan: när jag tog CE körkort 2009 var maximal längd på fordon 24m borde va samma än :tumbup:
Tror faktiskt att man kan få dispens för 25,25 meter.
Helt rätt, men då får bredden vara max 2.5m
2,60 bred får man vara, oavsett om man är under eller över 24 meter. 25,25 behöver man inge dispens för. däremot kör väl posten vissa sträckor med 26 meter sen läste jag något om sådana timmerbilsekipage i norrland, men då gäller dispens för vissa sträckor skulle jag tro är rimligt.

däremot måste ett 25,25 ekipage vara byggt på ett speciellt vis, vissa mått mellan axlarna måste uppfyllas.

en "normalbyggd" lastbil med dolly och trailer på 13,6 meter uppfyller dessa krav
Faktiskt så är det så att för 25,25 m tåglängd så gäller enl Trafikförordningen 1998:1275 4 kap 17§, utöver en del andra krav, att max fordonsbredd är 2,55 m. Undantaget om fordonet har temperaturkontrollerad påbyggnad för då gäller 2,60 m. Jag kommer inte ihåg när reglerna för 25,25 kom men det finns med i grundversionen av denna författning så senast 1998.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar