BE-kort uppkörning

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av rickard » fre feb 20, 2015 19:03

ajaj se där, missade det totalt i sommras när jag körde dolly/trailer efter min lastbil, som är 2,60...! fast det gick bra den gången!

Jag saxar in lite text från transportstyrelsen, där det eventuellt kom fram ett undantag för lite äldre lastbilar.

Ett annat motordrivet fordon än en buss med eller utan ett därtill kopplat fordon får inte föras på andra vägar än enskilda om fordonet eller fordonståget, lasten inräknad, är längre än 24,0 meter. Längden av ett fordonståg, lasten inräknad, får dock uppgå till 25,25 meter om följande villkor är uppfyllda.
1.Varje ingående fordon är utrustat med sådana låsningsfria bromsar och kopplingsanordningar som Vägverket föreskriver.
2.Varje ingående motordrivet fordon har en största längd av 12,0 meter.
3.Varje ingående släpvagn, utom påhängsvagn, har en största längd av 12,0 meter.
4.Avståndet mellan kopplingstappen och bakkanten på en påhängsvagn överstiger inte 12,0 meter.
5.Det horisontella avståndet mellan kopplingstappen och varje punkt på framkanten av en påhängsvagn överstiger inte 2,04 meter.
6.Fordonstågets sammanlagda lastlängd bakom förarhytten, mätt parallellt med fordonstågets längsgående axel, överstiger inte 21,86 meter.
7.Avståndet, mätt parallellt med fordonstågets längsgående axel, från den längst fram belägna yttre punkten på lastutrymmet bakom förarhytten till den längst bak belägna yttre punkten på fordonståget överstiger inte 22,9 meter.
8.Fordonsbredden, utom för påbyggnad för temperaturkontrollerade fordon, är högst 2,55 meter.
9.Bredden på påbyggnad för temperaturkontrollerade fordon är högst 2,60 meter.
10.Varje ingående motordrivet fordon som är i rörelse kan vända inom en cirkelring som har en yttre radie på 12,5 meter och en inre radie på 5,3 meter.
11.Fordonståget uppfyller de vändningskrav som Transportstyrelsen föreskriver.

Bestämmelserna om längd och avstånd i första stycket 2-5 skall omfatta även avtagbara påbyggnader och standardiserade godsbehållare såsom containrar.

Fordon som har registrerats före den 1 november 1997 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, skall till utgången av år 2006 inte omfattas av bestämmelserna i första stycket 2-10. Förordning (2004:285). - frågan är bara vad som menas med fram till utgången av 2006, texten är iof tydlig men kan kanske kan tolkas annorlunda i.om att texten står där än idag.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av macke » tis maj 10, 2016 17:14

macke skrev:
zZackEe skrev:
macke skrev:Tack för hjälpen :tumbup:

Zacke, banan bör inte vara nåt problem, har gjort den för CE också, men det är en annan historia. Jag och MattisH funderade på om dom anpassar mått beroende på vilken längd ekipaget har. Skulle inte vara så rättvist då.

Då jag tog det så var det ingen mått anpassning utan det var samma bana oavsett ekipage.
(banan var redan utstakad innan vi ens dykt upp)
Jag fick även förklarat på kursen att det var samma mått på CE och BE i och med att båda är tunga körkort och instruktören höll med om att det var lite konstigt för det blir ju väldigt simpelt att backa in i en sån stor port med personbil och personbilssläp. Sen hade man för övrigt samma tid på sig som med CE, dvs jag tror det var tio min, och fick ta hur många omtag som helst.
Jag tror genomsnittliga tiden för oss tolv som gick kursen låg på kanske 30sec :D
Jag tog det 2012-08-29 och tror inte att det har ändrats nått sen dess. :tumbup:



macke skrev:
har gjort den för CE också, men det är en annan historia.
Lite nyfiken blev jag nu för har du tagit CE behöver du ju inte ta BE :poke: :mrgreen:
Ringde upp Trafikverket nu och han sa att det var samma bana oavsett ekipage. Men om det är samma mått som på CE så kan det inte vara så svårt :P då spelar nog ekipaget mindre roll.

Så du verkar ha helt rätt :)

Ja man får köra med biltrailer + bil på men hört att dom ska vara rätt petiga på surrning. Det ska vara speciella band, såna med öglor istället för krokar och man ska spänna det som ett "Y" runt däcket så det spänner rakt ner. Man ska ha stoppklossar eller liknande. Så min surrning är inte godkänd på bilden ovan enligt dom :roll: :roll: :roll: :roll:
TGB 13

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: BE-kort uppkörning

Inlägg av macke » tis maj 10, 2016 17:15

Måste man ha med reg-papper på bilen man har som last? Kundtjänst hann stänga...
TGB 13

Skriv svar