Maskiner...

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Maskiner...

Inlägg av OBELIX » ons sep 09, 2015 18:47

Förr när jag var i 20-25 års åldern (88-93) så var jag på olika byggen och ROT jobb. Då såg man bara bosch o hilti maskiner. Sen dess har jag haft flera bosch, vinkelslipar och så kallade skruvdragare. Men alla har gått sönder på nåt något sätt. Däremot har jag några gråa billiga vinkelslipar från Jula som bara går och går. Och när man sen tittar på hantverkare som jobbar yrkesmässigt så ser man ALDRIG att dom har bosch, bara De Walt (Black o Decker), Ryobi, Hitachi och annat. Men aldrig bosch? Har dom blivit så dåliga i kvalitén på senare år eller? Fler som har samma funderingar på det?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Maskiner...

Inlägg av Marcus-84 » ons sep 09, 2015 19:02

Privat har jag bara Bosch, en proffsmaskin skruvdragare(blå) å 2 enklare borrskruvdragare på 18v respektive 14v (gröna). Dom har fungerat klockrent i alla år jag haft dom, men dom känns mycket billigare än exvis Stanleys borrskruvdragare som ligger i samma prisklass. Den mest seriösa till.känslan jag testat var en milwuakee borrskruvdragare!
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Maskiner...

Inlägg av Strömmen » ons sep 09, 2015 20:00

Jag kör bara bosch maskiner nu,köpte en ny batteri tigersåg i måndags samma batteri som till skruvdragaren och proppmaskinen.
Har inte kört sönder någon bosch tidigare.
Anledningen till att jag kör med boschmaskiner är sticksågen deras gamla model tycker jag var den bästa sågen som fanns.
Den nya modellen har jag köpt men vill inte använda den till annat än att hugga ved med,så den gamla är jag rädd om.
Rondeller använder jag sällan men den stora är en bosch och den har skurit mycket tegel och leca.
Mvh Anders

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Maskiner...

Inlägg av benssan » tor sep 10, 2015 17:58

OBELIX skrev:Förr när jag var i 20-25 års åldern (88-93) så var jag på olika byggen och ROT jobb. Då såg man bara bosch o hilti maskiner. Sen dess har jag haft flera bosch, vinkelslipar och så kallade skruvdragare. Men alla har gått sönder på nåt något sätt. Däremot har jag några gråa billiga vinkelslipar från Jula som bara går och går. Och när man sen tittar på hantverkare som jobbar yrkesmässigt så ser man ALDRIG att dom har bosch, bara De Walt (Black o Decker), Ryobi, Hitachi och annat. Men aldrig bosch? Har dom blivit så dåliga i kvalitén på senare år eller? Fler som har samma funderingar på det?

SKREV OBELIX
Bosch BLÅA, proffsmodell brukar palla det mesta,däremot är den väl lite dyrare och själv kör jag med makita och dom har varit med om det mesta men surrar och går hela tiden.makitan på jobbet och både och i garaget..Hitachiborrmaskin har jag en liten en också...stark som ett as och har inte lyckats ha sönder den heller ännu. Däremot ryobin aktar jag mig för (Hobbymaskin)
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Maskiner...

Inlägg av Mpower520 » tor sep 10, 2015 20:25

Kör gröna 18v bosch skruvdragare på jobbet. Rena skräpet tycker jag iaf, en bara blinkar i lyset utan nån rotation, en annan har kasst snabbläge..

Har 2 dewalt hemma varav den ena är ca 6-7 år gammal, har bara bytt ut batterierna till den å den funkar finfint än..

Upplever de äldre boschen som bättre än de som görs idag iaf..
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

popnit
Forumräv
Inlägg: 968
Blev medlem: lör jan 12, 2008 9:29
Ort: Markaryd
Kontakt:

Re: Maskiner...

Inlägg av popnit » tor sep 10, 2015 21:13

Har använt dom flesta vinkelslipar och ingen klår Hilti!
Dyr rackare men den håller.
Använder dom på jobb och jag jobbar som svetsare så det blir mycket spårande och fasning.
Milwuakee är nog den mest överskattade maskin som jag använt.
En i veckan förbrukade jag innan vi bytte till Hilti.
http://www.mjsvets.se" onclick="window.open(this.href);return false;
info@mjsvets.se
------------------------
Träsktroll: Såld
Tgb 20 med cheva 350 och TH700r4
38,5x16-16" Mickey Thompson Baja Claw


Tgb 11 -76 Såld
37x14,5-16" Maxxis Creapy Crawler.
Under uppbyggnad...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Maskiner...

Inlägg av OBELIX » tor sep 10, 2015 21:30

Mpower520 skrev:Kör gröna 18v bosch skruvdragare på jobbet. Rena skräpet tycker jag iaf, en bara blinkar i lyset utan nån rotation, en annan har kasst snabbläge..

Har 2 dewalt hemma varav den ena är ca 6-7 år gammal, har bara bytt ut batterierna till den å den funkar finfint än..

Upplever de äldre boschen som bättre än de som görs idag iaf..
Det är ju så jag upplever mina skruvdragare också. Dom bara blinkar och det är det enda dom gör. Även med full-laddade batterier. Skönt att höra att man inte är ensam då :? Jag köpte Hitachi nu så får vi se om den finkar bättre!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Maskiner...

Inlägg av Mpower520 » tor sep 10, 2015 22:41

OBELIX skrev:
Mpower520 skrev:Kör gröna 18v bosch skruvdragare på jobbet. Rena skräpet tycker jag iaf, en bara blinkar i lyset utan nån rotation, en annan har kasst snabbläge..

Har 2 dewalt hemma varav den ena är ca 6-7 år gammal, har bara bytt ut batterierna till den å den funkar finfint än..

Upplever de äldre boschen som bättre än de som görs idag iaf..
Det är ju så jag upplever mina skruvdragare också. Dom bara blinkar och det är det enda dom gör. Även med full-laddade batterier. Skönt att höra att man inte är ensam då :? Jag köpte Hitachi nu så får vi se om den finkar bättre!

SKREV OBELIX
Ja det kör farsan å han är nöjd :tumbup:
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Maskiner...

Inlägg av sleeper_86 » fre sep 11, 2015 14:57

Jag har hilti skruvdragare hemma och på jobbet.
Den äldsta hemma är 10 år i år, fortfarande originalbatterierna. Dom börjar bli dåliga men den fungerar.

Vinkelslip har jag en Dewalt 800W och en Biltema. Dewalten köpte jag -07, funkar kanon. bilteman kom till för att slippa byta mellan skivorna, bra plågad med slipskiva men snurrar än. Kanske 2 år gammal.
Har en milwakee 180mm kap med, utdömd av verkstad så lagade den till mig själv. Fungerar de lilla jag behöver den till, men känns lite klen.

Makita cirkelsåg. kraftig modell utan massa lull lull.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Maskiner...

Inlägg av Fisketorp » fre sep 11, 2015 15:08

Köper bara billiga verktyg.
Har inte lust att lägga mycket pengar på något som andvända i etapper.

Men 18v skruvdragare från Bauhaus med dubbla batterier.
Något gammalt märke de hade. Hercuels eller alpha tool typ.
Fungerar perfekt än efter år. Fått skruva en Hel del. Batterierna börjar bli slitna men orkar än.

Köpt en del på Coop deras märke kellen de hade förut.
Bra maskiner till bra peng. Starka framför allt.
En borrmaskin gick hädan och cirkelsågen med. Men den lagade jag.
Visade sig vara kolen som bränt fast. Väl gått för tungt eller för länge? Gissar på samma fel med borrmaskinen.

Funderar på att köpa en roby eller vad den heter. Gillar konceptet köp batteri och eran billiga verktyg.
Grannen har en hel serie med dem och de har fått stå ut en del under hans totalrenovering av huset.

Är väl inte rättvist att nämna dessa produkter då jag nog ser dem vara för lite tyngre hobby bruk.
Men får vad jag förväntar mig för dessa pengar.
Brukar bli mer besviken på dyra saker som krånglar än billiga som snarare imponerar :)

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Maskiner...

Inlägg av valdas 76 » fre sep 11, 2015 18:53

Köper väldigt sällan billiga verktyg, i princip aldrig (elverktyg, alltså).
Inte alls samma känsla även om dom gör sitt jobb.
Angående Bosch, har både gröna och blåa serien, en (grön) skruvdragare slutade fungera 2 år efter inköpet pga dålig batteri, andra verktyg funkar perfekt.
Har däremot hört från flera svetsare att Bosch vinkelslipar blivit sämre nuförtiden..
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Matte_E
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis aug 27, 2013 17:46

Re: Maskiner...

Inlägg av Matte_E » sön sep 13, 2015 12:13

Håller man sig till Bosch blåa serie, Hitachi dyrare maskiner, Hilti eller Festools så får man oftast bra maskiner som håller, batterierna tar slut först, på en proffsmaskin som används varje dag så tar det ca 12-18 månader, sen är det bara köpa ny maskin.

Känn på vikten mellan en billig Bosch grön skruvdragare och en Hitachi för 5000:- en viss viktskillnad, brukar ha att göra med att husen på dom dyrare maskinerna har ståldrev och växelhus.

Har man pengarna köper man Hilti eller Festools, då dom är top of the line, på mycket, men knappast prisvärda.

Jag har själv en Hitachi skruvdragare som jag köpte privat för 5-6 år sen, batteriet håller än och är ganska fräscht, men den kostade 5000:- ex moms.

Efter ca 20 år som snickare har jag blivit kräsen med vad jag använder för maskiner.

Mvh
Chevrolet Trailblazer

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Maskiner...

Inlägg av Ninetoes » sön sep 13, 2015 18:07

Idag tappade min Holzher bandslip orken. Är det nån som vet var man kan få tag på nya kol till motorn (eller för all del har nån annan teori om varför den är så orkeslös) så hojta till!
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Skriv svar