3:e bil -vilken?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: 3:e bil -vilken?
F*siken... lokala Hyundai handlaren hade några beggade lågmilare, I30 1.6CRDI/110 select + Business paket för 155,000kr (säkert prutbart) färdiga med SoV-däck + MoK-värmare och lite andra tillbehör...Fabriks-garanti och skattebefriade till hösten 2019.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: 3:e bil -vilken?
Du får gör som jag gjorde i höstas = ställa upp en kravlista.
Mina önskemål var som följer:
Lätt att gå i och ut på båda platserna fram( = relativt hög bil med stora vidöppnande framdörrar).
Manuell parkeringsbroms(= inte elektrisk som kan frysa fast vintertid).
Stora utvändiga backspeglar.
Smala högprofildäck(blev tyvärr inte mer än 225/65-17", önskade 215/80-15").
Reservhjul.
Hjulbytesutrustning.
Konventionellt tändningslås med nyckel.
Bättre markfrigång än vanliga bilar(blev tyvärr endast 18 cm).
Bensinmotor(har fryst tillräckligt i en Opel, en Jeep och två Land Rover med dieselmotorer).
Manuell växellåda(så man bl a kan bogsera igång).
Fyrhjulsdrift(tveksamt om det fungerar - vet i alla fall konstruktionen = varken Haldex eller visco)*).
Strömställare till de flesta funktioner(= inte menystyrt - gick tyvärr inte att välja bort allt).**)
Ljudanläggning med CD(tyvärr fanns inte tillvalet CD till den integrerade ljudanläggningen).
Infällbar draganordning.
*) Krävde och fick genomskärningsbilder från generalagenten innan inköpet. Inkoppling av bakaxel sker efter impulser från ABS-systemet = snabbare än Haldex och visco.
**) Höll på att bli galen i en ny Cherokee där det inte gick att stänga av sätesvärmen med strömställare utan man var tvungen att gå in i menyer och undermenyer och undermenyer.
Helst hade jag sluppit de fåniga "hasplåtarna" av silverfärgad plastfolie fram och bak samt all fånig blingbling utvändigt(men som HSB uppskattar).
Sen går ju allting alldeles för lätt jämfört med 2CV, Niva och Defender = bromsar, styrning och växling.
Man ska känna att man köööör bil, inte åker meeed bakom ratten.
Men vad jag faktiskt skulle vilja ha på Nivan är den rörliga backkameran med färgdisplay.
Kul att man kan röra på kamera objektivet genom att rida på ratten.
Mina önskemål var som följer:
Lätt att gå i och ut på båda platserna fram( = relativt hög bil med stora vidöppnande framdörrar).
Manuell parkeringsbroms(= inte elektrisk som kan frysa fast vintertid).
Stora utvändiga backspeglar.
Smala högprofildäck(blev tyvärr inte mer än 225/65-17", önskade 215/80-15").
Reservhjul.
Hjulbytesutrustning.
Konventionellt tändningslås med nyckel.
Bättre markfrigång än vanliga bilar(blev tyvärr endast 18 cm).
Bensinmotor(har fryst tillräckligt i en Opel, en Jeep och två Land Rover med dieselmotorer).
Manuell växellåda(så man bl a kan bogsera igång).
Fyrhjulsdrift(tveksamt om det fungerar - vet i alla fall konstruktionen = varken Haldex eller visco)*).
Strömställare till de flesta funktioner(= inte menystyrt - gick tyvärr inte att välja bort allt).**)
Ljudanläggning med CD(tyvärr fanns inte tillvalet CD till den integrerade ljudanläggningen).
Infällbar draganordning.
*) Krävde och fick genomskärningsbilder från generalagenten innan inköpet. Inkoppling av bakaxel sker efter impulser från ABS-systemet = snabbare än Haldex och visco.
**) Höll på att bli galen i en ny Cherokee där det inte gick att stänga av sätesvärmen med strömställare utan man var tvungen att gå in i menyer och undermenyer och undermenyer.
Helst hade jag sluppit de fåniga "hasplåtarna" av silverfärgad plastfolie fram och bak samt all fånig blingbling utvändigt(men som HSB uppskattar).
Sen går ju allting alldeles för lätt jämfört med 2CV, Niva och Defender = bromsar, styrning och växling.
Man ska känna att man köööör bil, inte åker meeed bakom ratten.
Men vad jag faktiskt skulle vilja ha på Nivan är den rörliga backkameran med färgdisplay.
Kul att man kan röra på kamera objektivet genom att rida på ratten.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: 3:e bil -vilken?
Hmmm.....
"Kul att man kan röra på kamera objektivet genom att rida på ratten."
Det är visst som du skriver, man är inte äldre än man känner sig!!
"Kul att man kan röra på kamera objektivet genom att rida på ratten."
Det är visst som du skriver, man är inte äldre än man känner sig!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: 3:e bil -vilken?
Jag hade en ganska enkel kravlista...
1. Så billigt som möjligt att ta sig till jobbet skall inte kosta skjortan.
2. ACC/ECC... manuell AC ger bara sjukdagar
3. Farthållare... slippa fundera över fartkameror och sådant
4. Hyfsat baksäte så ett par tonåringar får plats och inte klagar efter 5km
nåja... några punkter till
5. Ingen CAN-BUS... usch, vill kunna montera extraljus utan extra burkar och tweaks
6. 2WD för ekonomins skull, nya har Anti-spinn, stabilitets mjukis -sisådär men det får duga
7. Radio/CD - vill inte klydda med sådant efteråt
8. El-hiss på rutan fram pga bommar/kortläsare på jobbet
9. Gott om inställningar, stol, ratt
10. Reservhjul av någon form, spray och pump funkar inte då -30 (eller lägre).
Talar för begagnat
11. SoV + MoK brukar bli en kostnad på 15,000 minst och beggade har ofta det klart
12. Gummimattor finns redan
13. Trevligt om garantier finns kvar... Hyundai och Kia i alla fall.
14. Diesel, brukar ha gått ned i pris så det går att välja - Norden paket/extra värmare krav
15. Den har klarat 1000-3000 mil utan fel så den är väl hyfsat ihopskruvad, tätningar etc finns på plats
1. Så billigt som möjligt att ta sig till jobbet skall inte kosta skjortan.
2. ACC/ECC... manuell AC ger bara sjukdagar
3. Farthållare... slippa fundera över fartkameror och sådant
4. Hyfsat baksäte så ett par tonåringar får plats och inte klagar efter 5km
nåja... några punkter till
5. Ingen CAN-BUS... usch, vill kunna montera extraljus utan extra burkar och tweaks
6. 2WD för ekonomins skull, nya har Anti-spinn, stabilitets mjukis -sisådär men det får duga
7. Radio/CD - vill inte klydda med sådant efteråt
8. El-hiss på rutan fram pga bommar/kortläsare på jobbet
9. Gott om inställningar, stol, ratt
10. Reservhjul av någon form, spray och pump funkar inte då -30 (eller lägre).
Talar för begagnat
11. SoV + MoK brukar bli en kostnad på 15,000 minst och beggade har ofta det klart
12. Gummimattor finns redan
13. Trevligt om garantier finns kvar... Hyundai och Kia i alla fall.
14. Diesel, brukar ha gått ned i pris så det går att välja - Norden paket/extra värmare krav
15. Den har klarat 1000-3000 mil utan fel så den är väl hyfsat ihopskruvad, tätningar etc finns på plats
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: 3:e bil -vilken?
Kom ihåg varför jag är lite emot nyare dieslar... och kollade upp det, detaljen som skall hålla bilens livslängd... jo just det, slitdel troligen också = inga garantier gäller.
PARTIKELFILTER = byte 32,000kr till Hyundai !!!!!
PARTIKELFILTER = byte 32,000kr till Hyundai !!!!!
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: 3:e bil -vilken?
Nu vet jag inte riktigt vad du har för budget, men jag har haft Skoda Felicia... kanske lite liten för dina tonåringar men jag tyckte bilen var bra... Bil, bara Bil...ingen image att leva upp till, ingen "ball faktor"... bara bil! Hade dock bensinare så jag vet i H-E hur deras dieslar är
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: 3:e bil -vilken?
Allt med VAG går bort... dyrt dyrt dyrt
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: 3:e bil -vilken?
Kan inte rekommendera Felicia. Frugan hade en som var välservad och fint körd. Vid 3700 mil fick hon byta drivknut. Damaskerna var hela. Vad det gäller VAG är det enligt min erfarenhet rena skräpbilar. Har aldrig haft något annat än krångel med dom.Sdkfz251 skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du har för budget, men jag har haft Skoda Felicia... kanske lite liten för dina tonåringar men jag tyckte bilen var bra... Bil, bara Bil...ingen image att leva upp till, ingen "ball faktor"... bara bil! Hade dock bensinare så jag vet i H-E hur deras dieslar är
Re: 3:e bil -vilken?
Har tu tittat på suzuki ? och farthållare kan man ju inte ha då blir man ju fotad i alla kameror
Re: 3:e bil -vilken?
Har åkt Citroen C4 diesel sista året,4000 mil.
Bästa bruksbil jag har haft,betydligt bättre än motsvarande vag-produkter jag ägt.
Bästa bruksbil jag har haft,betydligt bättre än motsvarande vag-produkter jag ägt.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: 3:e bil -vilken?
Åker berlingoskåp 1.6HDi i jobbet, lär ju vara sanna framdel som någon annan i deras pb serie.
Man åker faktiskt helt ok, 175 lång och har plats kvar bakåt mot väggen.
Runt 0,6 och kör inte nämnvärt snällt, takräcken på.
Men! Värmen är fan under all kritik. Motor och kupevärmare monterat. Motorvärmaren märker man inte av mer än att de knackar lite mindre än utan. Har ca 4 mil till jobbet. Och på den sträckan upplever jag det fortfarande kallt i kupen. Går knappt få nån värme alls på golvet.
Defrostern tar inte nederkant på rutan så man får ett tjockt lager med is där ifrån vattnet som töar och rinner nerfrån taket.
När det varit mellan 10-15 grader kallt har den fått stå på tomgång 3-4 timmar bara för att få bort iskakan vid torkarna, den går lixom inte skrapa bort.
-16 och fanskapet startar knappt utan motorvärmare. Glödt klart startar 3 kolvslag å stannar, 3 gånger på raken. 4500mil i dagsläget, kört den sen ny.
Man åker faktiskt helt ok, 175 lång och har plats kvar bakåt mot väggen.
Runt 0,6 och kör inte nämnvärt snällt, takräcken på.
Men! Värmen är fan under all kritik. Motor och kupevärmare monterat. Motorvärmaren märker man inte av mer än att de knackar lite mindre än utan. Har ca 4 mil till jobbet. Och på den sträckan upplever jag det fortfarande kallt i kupen. Går knappt få nån värme alls på golvet.
Defrostern tar inte nederkant på rutan så man får ett tjockt lager med is där ifrån vattnet som töar och rinner nerfrån taket.
När det varit mellan 10-15 grader kallt har den fått stå på tomgång 3-4 timmar bara för att få bort iskakan vid torkarna, den går lixom inte skrapa bort.
-16 och fanskapet startar knappt utan motorvärmare. Glödt klart startar 3 kolvslag å stannar, 3 gånger på raken. 4500mil i dagsläget, kört den sen ny.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: 3:e bil -vilken?
Det blev en Kia Ceed 1.6crdi comfort 2014 med 5600mil på mätaren. 148,000kr
Fabriksgaranti till 2021 eller 15,000mil
Vagnskada ett år till
Nyservad, service 3000mil eller 2 år, 2000kr - 4000kr - 2000kr osv, kamkedja = inget byte.
bra SoV däck på aluminium fälg
M&K värmare
Dragkrok
3st Hella extraljus
gummimattor + bagage rums matta
En komplett bil som jag inte behöver köpa något extra till
skatt strax över 1000kr, ej skattebefriade miljödieseln utan 136Hkr
En ägare och hon byter bil vartannat år (långpendlare) till en likadan.
har kollat på nätet och det verkar vara en bil som håller ihop och hyfsat problemfri... har ingen aning om det hela men det får väl ge sig. Ni som har erfarenheter av Kia, gärna ceed - har jag gjort ett bra val?
Fabriksgaranti till 2021 eller 15,000mil
Vagnskada ett år till
Nyservad, service 3000mil eller 2 år, 2000kr - 4000kr - 2000kr osv, kamkedja = inget byte.
bra SoV däck på aluminium fälg
M&K värmare
Dragkrok
3st Hella extraljus
gummimattor + bagage rums matta
En komplett bil som jag inte behöver köpa något extra till
skatt strax över 1000kr, ej skattebefriade miljödieseln utan 136Hkr
En ägare och hon byter bil vartannat år (långpendlare) till en likadan.
har kollat på nätet och det verkar vara en bil som håller ihop och hyfsat problemfri... har ingen aning om det hela men det får väl ge sig. Ni som har erfarenheter av Kia, gärna ceed - har jag gjort ett bra val?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: 3:e bil -vilken?
¨sos skrev:Det blev en Kia Ceed 1.6crdi comfort 2014 med 5600mil på mätaren. 148,000kr
Fabriksgaranti till 2021 eller 15,000mil
Vagnskada ett år till
Nyservad, service 3000mil eller 2 år, 2000kr - 4000kr - 2000kr osv, kamkedja = inget byte.
bra SoV däck på aluminium fälg
M&K värmare
Dragkrok
3st Hella extraljus
gummimattor + bagage rums matta
En komplett bil som jag inte behöver köpa något extra till
skatt strax över 1000kr, ej skattebefriade miljödieseln utan 136Hkr
En ägare och hon byter bil vartannat år (långpendlare) till en likadan.
har kollat på nätet och det verkar vara en bil som håller ihop och hyfsat problemfri... har ingen aning om det hela men det får väl ge sig. Ni som har erfarenheter av Kia, gärna ceed - har jag gjort ett bra val?
Tror du blir nöjd. Mkt bil för pengarna, men du har nog bara 128hk. 136hk kom inte förrän till 2016...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 3:e bil -vilken?
Så är det... det där med hkr var inget man tänkte desto mer på och det var väl vad som stod i en nyare broschyr.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: 3:e bil -vilken?
Kan bara klaga på problem med oren diesel eller vad man ska kallat som klagar igen bränslefiltret.
Avhjälps med en skvätt stp eller vill man komma billigare undan funkar Biltemas tillsatser bra också.
Tar det lite då och då när den inte vill starta på första startfösöket talar den om att det är dags
Annars får man gå ut och pumpa på handpumpen så startar den ändå utan tillsats.
Grannen har en nyare och har samma problem. Vet inte om det är skillnad på de nyare modellern.
Annars fin bil, sitter bra, går billigt.
Minus är väl önskemål om extraljus som de flesta bilar.
Avhjälps med en skvätt stp eller vill man komma billigare undan funkar Biltemas tillsatser bra också.
Tar det lite då och då när den inte vill starta på första startfösöket talar den om att det är dags
Annars får man gå ut och pumpa på handpumpen så startar den ändå utan tillsats.
Grannen har en nyare och har samma problem. Vet inte om det är skillnad på de nyare modellern.
Annars fin bil, sitter bra, går billigt.
Minus är väl önskemål om extraljus som de flesta bilar.