3:e bil -vilken?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

3:e bil -vilken?

Inlägg av sos » sön feb 14, 2016 18:40

Har i dagsläget:
1. Samurai - skogs/jaktbil
2. Pajero Wagon - för de tunga transporterna

Nu behövs en mindre bil för det dagliga körandet... billigt och driftsäkert är prio, så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av dessa 3, nyköp troligen då beg marknaden tunn.

Bensinare alla tre:

Citroen C3, PureTech 82, Happy edition
Kia Rio, 1.2 Special Edition
Hyundai I20, 1.4 Premium
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av 6300 » sön feb 14, 2016 20:12

TOYOTA brukar vara driftsäkra och bränslesnåla,kan vara lite dyrare än dina alternativ och det är ju ett minus såklart :)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av klirre » sön feb 14, 2016 23:30

Citroängen bör gå bort... Och om man blandar "Happy" och citroäng i samma mening bör man uppsöks hjälp...

Har fätt för mig att både akia och Hyondai börjar bli helt ok.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av sos » mån feb 15, 2016 7:13

klirre skrev:Citroängen bör gå bort... Och om man blandar "Happy" och citroäng i samma mening bör man uppsöks hjälp...

Har fätt för mig att både akia och Hyondai börjar bli helt ok.

Mvh//Klirre
Gäller att ha ett risknippe i bagaget på Cittran så man kan spöa den mellan varven -då går det bra.

Toyota har jag kikat på = för dyr
Renault = trodde jag aldrig men för dyr
Ford = se ovan
Peugeot = se ovan
Volvo = skojar jag, se ovan
Övriga = se ovan

Kia = Hyundai = samma ägare, samma under skalet och efter att ha kikat på nätet så verkar det vara skit bilar

Citroen 119,000kr med ECC etc etc... då vet man att man köper tvivelaktig fransman och behöver inte bli förvånad, dock verkar nya C3 vara riktigt problemfri enligt nätet. Att betala 25,000 mer för tvivelaktig Korean har fått mig att titta mer på Cittran.

KIAs 7-åriga garanti är lite lurig, serva hos dem, missa med 200mil eller var det 1 månad så är garantin väck.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av 6300 » mån feb 15, 2016 20:00

Kika igen på Toyota :wink: det (kan) men är inte säkert löna sig i längden,det säger jag som har en trasig Hyndai på gården :rodnar:

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av mantajohan » mån feb 15, 2016 20:53

satsa på Hyundai eller kia, dom är hyfsade, har även hört bra om subaru o dacia

toyota var bra för 10-20år sedan, nu e dom bara dyra :roll: honda är snäppet bättre(var bättre förr?)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av Wr-JoL » mån feb 15, 2016 21:12

Lägger nog min röst på en C3 av dom tre. Även om jag är emot franska bilar.

Har bekanta som kört C3 or så länge modellen funnits och dom är då nöjda.
Tycker den ger bra intryck när man åkt med.

Hyndai i20 / i30 kan jag absolut inte begripa. Ja det är en flyttare... Men finns inget annat positivt. Har vän som betalat för en ny i30. Varför man kan göra något sådant övergår mitt förstånd.

KIA. Ingen uppfattning.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av sos » mån feb 15, 2016 21:42

Baksätet på Cittran var ingen höjdare... upprätt, stelt och trångt, då var KIAn betydligt rymligare och man satt betydligt mer avslappnat.

Detta var inte bra och Cittran faller nog ifrån på detta.

KIA känns bra i stolar och kupé men man har hört så mycket om krångel så nu vet jag inte alls, Kia Rio verkar bra på ytan så att säga men är det en Pandoras ask... Hyundai har jag inte varit och tittat på än men det är samma pris som på KIA och ev. skiljer det i kupén men det är samma mekanik så samma osäkra känsla infinner sig.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av MattisH » mån feb 15, 2016 22:25

Ska själv inom några månader köpa en Kia Ceed, finns få bilar som är så pass prisvärda som dom är om man ska ha en hyfsat ny bil. Just Rio är inte en bil som jag har testat, men jag skulle nog hålla Kia snäppet högre än Hyundai i känslan.

Hyundai har jag bara ägt en och det var en Atos och den var jäkligt bra. Inte mkt som krånglade på den från 2001 - idag. Visst, idag ser den ut som fan och är på upphällningen, men billig har den varit under alla år. 63000kr kostade den när den köptes 2001 av morsan som sen jag övningskörde i, hade som min bil och köpte efter att blivit påkörd av en buss..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av Wältmeister » mån feb 15, 2016 22:49

Vill föreslå en Suzuki Vitara.
Alltså den som kom 2015 och är utan prefixet Grand.

Var nära att köpa en sådan men p g a av dåligt omdöme och påverkan av HSB blev det en Honda CR-V.

Att jag på det bestämdaste avråder från franska bilar i allmänhet och Citroen i synnerhet grundar sig på innehav av närmare 60-talet Peugeot, Renault och Citroen sedan 1967.

I o f s äger jag sedan snart 20 år tillbaka en Citroen av 1990 års modell som DD och reservbil när andra bilar är inkuranta. Men det är en helt annan sak. 8)

Du ska göra som jag lär - inte som jag gör, som prästen sa. :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av sos » tis feb 16, 2016 10:05

Vitaran ser fin ut... men för dyr, nu är man en snål j*kel då det kommer att ta sig till/från jobbet men ändå kunna sticka på en 40-mila tur med familjen ett par ggr/år.

Automatisk AC (ACC, ECC, etc...) är ett krav liksom farthållare.

Vi har även en Honda CR-V inom familjen, dock utan "Klima" så den åker man inte gärna längre sträckor i på sommaren... Frugan kör 1 mil till jobbet med den och 4wd behövs i det väl snö-plogade Kiruna NOT.

Själv har jag 5mil, enkel väg, till jobbet
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av mr.christian » tis feb 16, 2016 10:49

Jag hade tveklöst köpt en Opel Corsa med pluspaket. Säljs på många ställen för 119900kr. Finns lagerbilar över hela landet, det innebär prutmån om man står där och "fladdrar med lädret";)
Förvisso skulle jag inte vara rädd för att köpa vilken ny bil som helst, de första åren är det garanti som fixar strulet. Har man däremot tänkt köpa "sin sista bil" så hade jag nog engagerat mig mer i valet. Och troligen inte köpt japanskt/koreanskt. Har haft några stycken med "programmerad livslängd", så när de blir 8-10år och problemen börjar, så börjar de på allvar... Och eftersom de är "mera udda" i Tyskland så finns det sämre utbud av delar där och till högre pris. T.ex jag köpte nya ljusinsatser till min ena Opel Combo - 320kr/st...=)
Till den Mitsubishi galant jag råkade bli med var det först och främst udda lösningar, det var totalt ihoprostat så jag hamnade t.ex på 7000kr för ett hjullagerbyte!
Nej, jag är insnöad på Opel. Har hittills inte blivit besviken på de 7 som passerat mitt liv! Jo, föresten på en av dem, min Vivaro men det var ju en fransk Renault...;)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av Wältmeister » tis feb 16, 2016 11:46

mr.christian skrev:Jag hade tveklöst köpt en Opel Corsa med pluspaket. Säljs på många ställen för 119900kr. Finns lagerbilar över hela landet, det innebär prutmån om man står där och "fladdrar med lädret";)
Förvisso skulle jag inte vara rädd för att köpa vilken ny bil som helst, de första åren är det garanti som fixar strulet. Har man däremot tänkt köpa "sin sista bil" så hade jag nog engagerat mig mer i valet. Och troligen inte köpt japanskt/koreanskt. Har haft några stycken med "programmerad livslängd", så när de blir 8-10år och problemen börjar, så börjar de på allvar... Och eftersom de är "mera udda" i Tyskland så finns det sämre utbud av delar där och till högre pris. T.ex jag köpte nya ljusinsatser till min ena Opel Combo - 320kr/st...=)
Till den Mitsubishi galant jag råkade bli med var det först och främst udda lösningar, det var totalt ihoprostat så jag hamnade t.ex på 7000kr för ett hjullagerbyte!
Nej, jag är insnöad på Opel. Har hittills inte blivit besviken på de 7 som passerat mitt liv! Jo, föresten på en av dem, min Vivaro men det var ju en fransk Renault...;)
Till nya Opel Astra lär dom kosta 22.000:- - STYCK! :shock: :shock: :shock:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Lundin B
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Ort: Östra Ljungby

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av Lundin B » tis feb 16, 2016 12:39

Citroen C4 Cactus !?? Kanske fel prisklass, men dom som har sådana är mycket nöjda med dom som jag förstått iaf, ang. kvalitet på Citroën så har jag inte haft några värre problem än med någon annan bil iaf.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: 3:e bil -vilken?

Inlägg av mr.christian » tis feb 16, 2016 13:19

Wältmeister skrev: Till nya Opel Astra lär dom kosta 22.000:- - STYCK! :shock: :shock: :shock:
Om/när led-matrix lampor kommer till japanska/koreanska eller franska bilar kommer de säkert inte att vara billigare...;) Men skillnaden kommer att bli när dessa är 8-10 år gamla så kommer de att finnas på piratmarknaden och kosta rimliga pengar till Astran men vara betydligt dyrare till de andra ovan nämnda. Vad de kostar till nya bilar är ju egentligen ointressant, utöver att det kan påverka försäkringspremien, eftersom de i de flesta fall går på försäkring eller garanti när de är nya.

Skriv svar