Novis på 4x4

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Novis på 4x4

Inlägg av Novis » ons mar 23, 2016 21:16

Jag har kommit fram till att jag "behöver" en 4x4-bil. "Behovet" består i en helg- och semesterbil då jag kör firmabilen på vardagarna. Bilen skall kunna sträckköras 50-100 mil utan buller eller vibrationsskador. Där utöver ska den även fungera att ploga gårdsplanen på vintern, köra ut foder till viltet, släpa ut en gris eller älg ur skogen. Det måste vara plats till minst 3 personer, 2 hundar och full packning. Helst diesel men kommer köra max 1500 mil om året så jag har ingen lust att betala 10 000 i skatt. Det får gärna vara en veteranare eller blir snart. Tyvärr är jag inte överdrivet tekniskt lagd så det är inget renoveringsobjekt jag söker. Budgeten är satt till 100 000.

Eftersom bilen kommer vara minst lika mycket nöje som nytta vill jag det ska vara en bil som tilltalar mig. Jag har tittat på LC 60-90, defender 110-130 och geländewagen.

Vad har ni för tankar? Kom gärna med både generella och specifika tips på bilar.

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Klarrre » ons mar 23, 2016 21:33

Vill inte gärna strö smog i bägaren din men dina önskemål låter rätt orimliga :poke:
Du får nog kompromissa lite på någon del, svårt att få både kvalitet, billig skatt, pålitlighet, komfort och riktiga terrängegenskaper i samma paket för "så lite" pengar som 100k

För tro mig, man är inte jättepeppad på att köra en Defender eller liknande 100mil i sträck och den kostar runt 10 tusen i skatt per år (110 kombi modellen som personbil) men den är grym offroad, finns massvis med delar och kunskap.

En Landcruiser har komforten men även den dyr i skatt och ingen 30 år gammal diesel är särskilt ball att köra 100 mil med i ett sträck.

Hade jag varit som du hade jag antingen sänkt kraven lite eller kompromissat på någon del.

Ex: Lastbilsregistrera din Suv så kommer du ner i skatt men förlorar område för passagerare (dock vinner du lastutrymme)

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Novis på 4x4

Inlägg av IsuzuDiesel » ons mar 23, 2016 21:58

Cheva pickup från 90-talet ska du ha. Turbodiesel, lastbilsreggad och ändå plats för 5-6 vuxna även i extended cab. Nog kan man klämma 50-100 mil på en dag i en sån utan att bli bullerskadad.
Plogning är inget som helst problem, du kan montera sandspridare bak så kan du börja ta uppdrag att sköta små vägföreningars vägar vid sidan om :mrgreen:

En sån här:
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... m?ca=5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av IsuzuDiesel den ons mar 23, 2016 22:04, redigerad totalt 1 gånger.

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » ons mar 23, 2016 22:03

Jag förstår att mina krav är svåra att få ihop och det är därför jag frågar er som har bättre koll.

Långresorna kommer vara få då sambon har en ny kombi med awd. Mestadels kommer den leva sitt liv på ön där jag bor och en radie 10 mil runt. 100 mil kanske det aldrig blir men några 60 mils resor om året kommer det bli.

Mindre än 3 sittplatser är inte ett alternativ. Budgeten kan höjas vid rätt objekt. Finns eller har det inte funnits kryphål där man kunnat får bland annat defenders med baksäte med låg skatt? Jag har även funderat på lc 90 med bensinare inom budget, någon som har erfarenhet av dem?

Kom gärna med mer tankar och förslag.

När det kommer till komfort har jag inte jättehöga krav. Kör i dagsläget en NV200 25 mil om dagen och hade tidigare en Opel combo som jag sträckkört 100 mil med flera gånger. Kompisen har en lc 70 pickis som förvisso är från -99 och den tycker jag har en fullt tillräcklig komfort.

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » ons mar 23, 2016 22:12

IsuzuDiesel skrev:Cheva pickup från 90-talet ska du ha. Turbodiesel, lastbilsreggad och ändå plats för 5-6 vuxna även i extended cab. Nog kan man klämma 50-100 mil på en dag i en sån utan att bli bullerskadad.
Plogning är inget som helst problem, du kan montera sandspridare bak så kan du börja ta uppdrag att sköta små vägföreningars vägar vid sidan om :mrgreen:

En sån här:
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... m?ca=5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Chevorna har jag faktiskt inte tänkt på men det skulle kunna vara ett alternativ. Hur står de sig kvalitetsmässigt? En annan kompis hade tidigare en suburban från sent 70-tal och den var riktigt trevlig att åka med. Han sålde den senare och köpte en Tahoe.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Portland » ons mar 23, 2016 23:20

Dina krav är väl i grunden rätt lätta att uppnå, bortsett från detta med att kunna dra ut en älg ur skogen.

Du nämner att du bor på en ö med 10 mil radie, dvs större än Gotland... jag har kört en del på den ön och där är terrängen generellt rätt snäll så där kanske en normal bil kan köra in i skogen och dra ut en älg.
Men i Sverige generellt krävs ofta däck på minst 37 tum och gärna portalaxlar.
...och/eller spärrar runtom om man skall friköra hur som.... och även då kan det bli tufft.
Älgar lägger sig ju inte alltid på släta fina fält liksom.
Eller menar du att du skall dra ut dem från en väg?
Då funkar det ju med vilken bil med släp som helst... KingCab/Navara eller nåt...

Jeep Rubicon kanske, men lite dyra... men kanske en vanlig Unlimited?

http://www.blocket.se/malmo/Jeep_Wrangl ... ?ca=21&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Är man inte intresserad av "kärlek" till bilen i form av kvällsmek så bör man nog undvika Land Rover.

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » tor mar 24, 2016 7:31

Ägandet av en 4x4 är minst lika mycket glädjen av ägandet som den praktiska funktionen. Jag önskar en bil med karaktär utan att bli tråkig eller vulgär. Jag inser att det förnuftigaste vore att köpa en nyare japansk suv eller pickis, men hur kul är det? Drömmen hade varit en ny lc 79 med v8. Tyvärr går ju de inte att registrera i Europa och kostnaderna hade hamnat på en helt annan nivå.

Chevapickis hade kunnat funka men det känns på gränsen till vulgärt.

Ön jag bor på är mycket mindre än Gotland men jag vill att den ska fungera smidigt att åka in till stan som det är 10 mil till

Jag kommer aldrig ge mig på att försöka hämta en älg inne i skogen med bilen. Där emot ska den kunna göra det över åkrar och traktorstigar.

De nya jeeparna tilltalar mig inte det minsta.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Marcus-84 » tor mar 24, 2016 9:21

Jag har en Defender 130 som brukis. funkar att åka landsväg om man håller sig kring 100kmt, skapligt mycket oljud samt att körställningen är ju inte optimal alls. Men charmen bilen har gör det värt besväret! Bra i terrängen, lastar mycket, 5 personer kan åka med, relativt enkel å skruva i, löjligt billiga delar i England m.m.

Är man van att åka exvis Touareg med luftfjädring så är en Defender att likna med häst å vagn.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » tor mar 24, 2016 9:58

Marcus-84 skrev:Jag har en Defender 130 som brukis. funkar att åka landsväg om man håller sig kring 100kmt, skapligt mycket oljud samt att körställningen är ju inte optimal alls. Men charmen bilen har gör det värt besväret! Bra i terrängen, lastar mycket, 5 personer kan åka med, relativt enkel å skruva i, löjligt billiga delar i England m.m.

Är man van att åka exvis Touareg med luftfjädring så är en Defender att likna med häst å vagn.
Vilka sidor ska man kolla på i England? Hur ser det ut med vänsterstyrda?

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Marcus-84 » tor mar 24, 2016 15:34

Dom här har jag handlat av mycket: http://www.paddockspares.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur menar du med ser ut med vänsterstyrda? Platsmässigt så har jag inte jämfört h-styrd vs v-styrd så det vet jag ej, om det är det du menar.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Novis på 4x4

Inlägg av hakan13 » tor mar 24, 2016 18:21

hej!!
komfortmässigt är nog chevan att föredra!!
Defender har jag inte testat... än...
men om du vill slippa skatten så kanske en sån här kan va nåt!!
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#" onclick="window.open(this.href);return false;
hoppas länken funkar!! går att hitta billigare... men då är det 2,4l VM-diesel...
och dom motorerna har väl inte det bästa ryktet!! men av 200tdi har jag bara bara bra erfarenheter!!
om du nu kan tänka dej nåt gammalt då... :mrgreen:
Håkan.

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » tor mar 24, 2016 20:09

Marcus-84 skrev:Dom här har jag handlat av mycket: http://www.paddockspares.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur menar du med ser ut med vänsterstyrda? Platsmässigt så har jag inte jämfört h-styrd vs v-styrd så det vet jag ej, om det är det du menar.
Ska kolla in den hemsidan. Undrade hur marknaden i UK ser ut när det kommer till vänsterstyrda bilar. Har ju ingen lust att ratta runt högerstyrt.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Novis på 4x4

Inlägg av lam84 » tor mar 24, 2016 21:56

varför inte köpa bilen här med den budgeten får du en fin bil här men vill du ha endå ta en på import så kolla tyskland holland frankrike mängder av defender bilar där
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » tor mar 24, 2016 22:39

hakan13 skrev:hej!!
komfortmässigt är nog chevan att föredra!!
Defender har jag inte testat... än...
men om du vill slippa skatten så kanske en sån här kan va nåt!!
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#" onclick="window.open(this.href);return false;
hoppas länken funkar!! går att hitta billigare... men då är det 2,4l VM-diesel...
och dom motorerna har väl inte det bästa ryktet!! men av 200tdi har jag bara bara bra erfarenheter!!
om du nu kan tänka dej nåt gammalt då... :mrgreen:
Håkan.
Hur menar du att den skulle bli billig i skatt? Den bör väl hamna på minst 8000?

Novis
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 23, 2016 20:20

Re: Novis på 4x4

Inlägg av Novis » tor mar 24, 2016 22:40

lam84 skrev:varför inte köpa bilen här med den budgeten får du en fin bil här men vill du ha endå ta en på import så kolla tyskland holland frankrike mängder av defender bilar där
Jo jag köper helst i Sverige men om det skulle löna sig rejält kan jag tänka mig att importera.

Skriv svar