Bastu

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Bastu

Inlägg av Fisketorp » tor mar 31, 2016 21:39

Någon som har erfarenhet av bastu i jordkällare med stenväggar/tak?

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Bastu

Inlägg av Vanderlei » tor mar 31, 2016 22:55

Tjena,

Jag har byggt en bastu i ett fårhus med 1m tjocka stenväggar på två av sidorna (en täckt med jord hela vägen), betongvägg på en och vanlig isolerad panel på en vägg. Vanligt isolerat tack med träplank. Den är ca 4x3m.
Massa forumdårar påstod att det aldrig skulle funka och man skulle få kallras och bastun skulle explodera och massa andra hemska scenarion pga av dessa stenväggar. Jag såg till att skaffa en riktigt stor ugn på 36kW och det funkar super. Det enda är att tempen sjunker ganska snabbt när man slutar elda men det kan jag tycka är ganska trevligt.
Två ilägg och 40 min till en timme så är det badbart utan problem. Spelar inte speciellt stor roll om det är på vintern eller sommaren.
Jag tror säkert det skulle funka i en jordkällare om du löser ordentligt med tilluft och en stor ugn. Krävs ganska mycket luft in och det räcker inte med någon liten ventil.

En sådan här ugn körde jag på:
http://www.harvia.com/content/en/40/102 ... %2036.html

Lycka till!

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bastu

Inlägg av Fisketorp » fre apr 01, 2016 17:36

Tackar!
Härligt att höra från någon som prövat =)
Googla lite och precis massa negativt, tyvärr ingen slutrapportering från de som prövade.

36Kw herre jäklar!!
DÅ kan jag glömma 6kw aggregatet jag råka komma över =P

Tanken var väl att sätta in en vanlig kamin av något slag så man kunde elda upp utrymmet rejält med strålningsvärme och slänga på vatten för att skapa ånga som vanligt.
Elaggregatet var väl för att försöka hålla värmen medan man sitter där så man inte behöver elda på då. samt få lite extra ånga.
Men vad kostar ett sådant herrejösses aggregat?


Har ju en pelletsbrännare liggande. kanske skulle bygga en pelletseldad bastu :mrgreen:

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Bastu

Inlägg av Vanderlei » lör apr 02, 2016 9:00

Ja en 6 kilowattare räcker nog inte så långt :D

Den ugnen var faktiskt inte så dyr, gav ca 5-6 tusen för den för 5 år sedan. Nästa steg upp är 40kW och de kostar över 20 tusen :shock: Vet inte riktigt varför det ser ut så...

http://www.hemochbastu.se/harvia-36-pro ... uugn-p1011" onclick="window.open(this.href);return false;

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bastu

Inlägg av Fisketorp » ons apr 06, 2016 17:16

Det var ju helt överkomligt =)

Gissade på 20 för den du har :D

minst 14 kubik utrymme kan ju bli lite besvärligt uppnår nog hälften =P

Skriv svar