hur funkar det m färdskrivare

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Roger Patrol » tor apr 21, 2016 20:44

jag är på g å köpa en tung lastbil ca 10ton vet någon vad som gäller vid privatkörd och privat ägd lastbil ?
lika jobbigt som yrkesmässigt ???
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Mathias T » tor apr 21, 2016 21:05

http://www.transportstyrelsen.se/global ... s-2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Roger Patrol » tor apr 21, 2016 21:14

det hittade jag oxå ... men inget svar på min fråga .
gäller verkligen samma regler privat
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

mightywelder
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
Ort: Trollhättan

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av mightywelder » tor apr 21, 2016 22:14

Som jag har fattat det så går väl gränsen vid 7500kg om man måste använda färdskrivare. Men sitter det färdskrivare i även mindre bilar 3500-7500kg så måste den användas. Kör man yrkes mässigt med personbil och tungt släp,totalvikt på ekipaget över 3500kg måste färdskrivare användas. Enligt den trevliga damen jag pratade med. Min lastbil är på 6500kg totalvikt och har digital färdskrivare och den måste jag använda eller koppla ur vilket kostar mer än att köpa utrustningen för att tömma kortet och skrivaren.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av niva_mats » tor apr 21, 2016 23:04

Jepp du måste använda färdskrivare.
Även om du kör helt och hållet för egen räkning.
Det är vikten som styr det.

Men, det finns undantag.
Den fordonstypen som man får åka längst med är djurtransportfordon om du har djur ombord.
Väghållning, tex asfaltsbilar är fritagna oxå men det skall finnas körorder och klart och tydligt utskrivet på fakturor.
Bärgningsbilar som körs Max 100 km från stationeringsadressen är då fritagna men längre bort så kan det bli jobbigt.

Du kan även behöva ykb efter september. Undersök det snabbt och se till att ta den första delkurserna om du har kort på gammal hävd.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Roger Patrol » fre apr 22, 2016 0:00

niva_mats skrev:Jepp du måste använda färdskrivare.
Även om du kör helt och hållet för egen räkning.
Det är vikten som styr det.

Men, det finns undantag.
Den fordonstypen som man får åka längst med är djurtransportfordon om du har djur ombord.
Väghållning, tex asfaltsbilar är fritagna oxå men det skall finnas körorder och klart och tydligt utskrivet på fakturor.
Bärgningsbilar som körs Max 100 km från stationeringsadressen är då fritagna men längre bort så kan det bli jobbigt.

Du kan även behöva ykb efter september. Undersök det snabbt och se till att ta den första delkurserna om du har kort på gammal hävd.
vad är ykb :rodnar: jag har 'riktigt ' körkort ce men inte jobbat sen 93 som chaför , måste man ha ytterligare kurser än körkort nuförtiden , skrivare verkar vara utrett att jag måste ha å använda
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Perre V8 » fre apr 22, 2016 7:05

YKB krävs bara vid yrkesmässig körning. Jag blev också lite orolig men hittade det här hos TS:

Undantag
Lagen om yrkesförarkompetens innehåller undantag
då förare av fordon inte omfattas av krav på
yrkesförarkompetens. Undantag gäller vid körning
med fordon som kräver behörighet C1, C1E, C,
CE, D1, D1E, D eller DE:
• vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger
45 kilometer i timmen
• som används av eller står under kontroll av
Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket,
räddningstjänsten eller polisen
• som provas eller förflyttas på väg i samband med
tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller
underhåll
• som är nya eller ombyggda och ännu inte har
tagits i drift i transportverksamhet, som används
i nödsituationer eller för räddnings insatser
• som används vid övningskörning enligt författningar
om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis
enligt denna lag
• som används för icke-kommersiell persontransport
eller för godstransport för privat bruk
• som används för att transportera material och
utrustning som föraren ska använda i sitt arbete,
under förutsättning att framförandet av fordonet
inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pu ... g-lastbil/" onclick="window.open(this.href);return false;

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av niva_mats » lör apr 23, 2016 22:07

Roger Patrol skrev:
niva_mats skrev:Jepp du måste använda färdskrivare.
Även om du kör helt och hållet för egen räkning.
Det är vikten som styr det.

Men, det finns undantag.
Den fordonstypen som man får åka längst med är djurtransportfordon om du har djur ombord.
Väghållning, tex asfaltsbilar är fritagna oxå men det skall finnas körorder och klart och tydligt utskrivet på fakturor.
Bärgningsbilar som körs Max 100 km från stationeringsadressen är då fritagna men längre bort så kan det bli jobbigt.

Du kan även behöva ykb efter september. Undersök det snabbt och se till att ta den första delkurserna om du har kort på gammal hävd.
vad är ykb :rodnar: jag har 'riktigt ' körkort ce men inte jobbat sen 93 som chaför , måste man ha ytterligare kurser än körkort nuförtiden , skrivare verkar vara utrett att jag måste ha å använda
Jag är lite osäker på hur det ligger till i ditt fall.
Jag gick kompleteringsutbildningen på 5 heldagar då man får en genomgång av det som gäller då jag kört yrkesmässigt en masa år och hamnade enligt hävdvunna kunskaper.
Om du behöver ykb så är det som gäller för din del.
Se bara till att gå en delkurs innan september dåmdin hävdvunna rätt försvinner efter det.

Men nu till hur det ligger till.
Gå in på transportstyrelsen hemsida och leta reda på deras frågemail.
Skriv till dom beskriv vad du har tänkt dig använda fordonet till.
Be även om att dom skall motivera sitt svar med gällande lagrum.
Skriv ut och förvara svaret i lastbilen om det visar sig att du kan köra på undantagsregler.
Du kan även ställa samma fråga om färdskrivarn.
Anledningen är att transportstyrelsen har tolkningsföreträde, har länsman problem med att du av någon anledning anser dig kunna köra på undantagsregler så har du ditt papper att visa upp och denne får ta diskutionen med transportstyrelsen.
Och givetvis måste du begära att få del av diskutionen då det är av intresse för din del då du vill göra rätt.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av pini » sön apr 24, 2016 21:56

10 ton då sitter det säkert en färdskrivare i stoppa i ett blad å kör spara bladet efteråt å följ kör och vilotider 4,5 h körning å 45 min rast å 4,5 igen
Bara så ni vet husbussar eller liknade som saknar färdskrivare men ändå är c reggade ska också följa kör å vilotider
Risken å bli stoppad med lastbil är rätt liten kört yrkesmässig i 10 år fortfarande inte blivit stoppad sen ska polisen ha kompetens å kontrollera dig
Ykb behövs om det är din huvudsakliga arbetsuppgift å köra lastbil
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

kungen_i_hol
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: sön dec 05, 2010 11:28
Ort: Alingsås

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av kungen_i_hol » mån apr 25, 2016 9:17

Vi har lastbil privat och så haft dom sista 10 åren. Vi bara kör. Ingen färdskrivare eller nått. Blivit stoppad en gång och då fick jag blåsa, kollade körkort men frågade inte äns om färdskrivare.

Ybk (?) är inget du behöver tänka på så länge du kör privat och ändast grejer til dig själv.

PEACE
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Perre V8 » mån apr 25, 2016 13:44

Angående YKB: citatet i mitt tidigare inlägg var från Transportstyrelsen.

Man behöver inte ha YKB vid privatkörning.

Samfaran
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 23, 2016 9:00
Ort: Åmål

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Samfaran » tis apr 26, 2016 15:44

YKB krävs så fort man kör en lastbil som inte är privatägd. Man får köra en lastbil som är registrerad på ett företag utan YKB sålänge man inte har last på den. Man kan alltså INTE låna en lastbil som är registrerad för yrkesmässig trafik och köra ett lass grus till sin egen tomt eller en grävmaskin som man själv har för avsikt att använda. Detta har varit möjligt fram tills i år pga den femåriga övergångsperiod som funnits.

Tog man C-kort innan augusti 2009 så har man fått köra utan YKB sålänge man gjort klart det inom den femåriga övergångsperioden som precis löpt ut och tog man det efter augusti 2009 så fick man inte göra det.

Om lastbilen däremot är registrerad på en privatperson så behövs inte YKB och inte heller färdskrivare. Färdskrivare behövs enbart om det är yrkesmässig trafik (undantaget fordon som i registreringsbeviset har dispensen bygge 76 alltså räddningsfordon). Om man å andra sidan vill hjälpa den lokale bonden med registrerat företag så räknas det som yrkesmässigt och då behöver man färdskrivaren. Har man digital skrivare så ställer man den i läge OUT för att den inte ska bli vansinnig för att man konstant bryter mot kör och vilotiderna.

Nu gissar jag men jag har starkt för mig att alla tunga lastbilar över 7,5 ton efter 2006 skall vara utrustade med digital färdskrivare vilket gör att man inte kan plocka ur den oavsett om man äger den privat eller inte.
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av niva_mats » ons apr 27, 2016 20:34

Samfaran skrev:YKB krävs så fort man kör en lastbil som inte är privatägd. Man får köra en lastbil som är registrerad på ett företag utan YKB sålänge man inte har last på den. Man kan alltså INTE låna en lastbil som är registrerad för yrkesmässig trafik och köra ett lass grus till sin egen tomt eller en grävmaskin som man själv har för avsikt att använda. Detta har varit möjligt fram tills i år pga den femåriga övergångsperiod som funnits.

Tog man C-kort innan augusti 2009 så har man fått köra utan YKB sålänge man gjort klart det inom den femåriga övergångsperioden som precis löpt ut och tog man det efter augusti 2009 så fick man inte göra det.

Om lastbilen däremot är registrerad på en privatperson så behövs inte YKB och inte heller färdskrivare. Färdskrivare behövs enbart om det är yrkesmässig trafik (undantaget fordon som i registreringsbeviset har dispensen bygge 76 alltså räddningsfordon). Om man å andra sidan vill hjälpa den lokale bonden med registrerat företag så räknas det som yrkesmässigt och då behöver man färdskrivaren. Har man digital skrivare så ställer man den i läge OUT för att den inte ska bli vansinnig för att man konstant bryter mot kör och vilotiderna.

Nu gissar jag men jag har starkt för mig att alla tunga lastbilar över 7,5 ton efter 2006 skall vara utrustade med digital färdskrivare vilket gör att man inte kan plocka ur den oavsett om man äger den privat eller inte.

Nä...
Så enkelt är det faktiskt inte alls.
För jag har en kompis som håller på med tävlingshästar . Bara sina egna och tävlar och grejar, han köpte sig en flådig buss till att bo i och lasta hästarna i på transporterna .
Han måste ha ykb.

Men som jag sagt innan. Lite inte för mycket på forumsnacket.
Skriv till trafikverkets frågelåda och framför funderingen.
Då får du svart på vitt och då dom har tolkningsföreträde så är det bara att trycka upp det under näsan på kontrollorganet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av macke » ons apr 27, 2016 23:27

Mats, jag tog kortet mars 2009. Behöver jag bara gå en delkurs innan september och sen fortsätta i min egen takt, eller måste alla fem delar vara klara?

Kör inte tung bil just nu men lär göra det sen. Vore dumt o sjabbla bort 35 timmars kursen och få gå 140...
TGB 13

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Perre V8 » tor apr 28, 2016 6:44

Transportstyrelsen har författat en liten informationsskrift om YKB och fortbildningskrav, undantag mm.

Den kan laddas ner som pdf här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pu ... g-lastbil/" onclick="window.open(this.href);return false;

Där finns svaren.

Skriv svar