hur funkar det m färdskrivare

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Gustavsson » tor apr 28, 2016 9:04

Angående färdskrivare ställde jag frågan som behandlar mitt eget fall...

Fråga: Hej.
Jag har en tung lastbil (årsm. -92) med flak, totalvikt 6000kg. Till denna får jag koppla en släpvagn med totalvikt 3500kg, dvs tågvikt 9500kg.
Behöver jag ha en besiktigad färdskrivare och måste denna användas då fordonet är privat och enbart används för privat bruk? Skillnader med/utan tillkopplad släpvagn?
Tacksam för svar då jag är övertygad om att denna frågan kommer att behandlas någon gång utmed vägarna.
Mvh Rickard Gustavsson

Svar:
Hej!
Ja om fordonskombinationens totalvikt överstiger 7,5 ton ska du ha en besiktad färdskrivare och följa kör- och vilotidsreglerna. Om du enbart kör lastbilen krävs det inte.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av sverker » tor apr 28, 2016 11:02

Jag tolkar följande från informationsbroschyren att jag som har hävdvunnen rätt inte behöver gå någon delkurs innan septemeber, utan jag kan gå fortbildningen senare och när den är klar få köra yrkesmässigt igen:

"Är du inte aktiv förare nu men vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare efter de ovanstående datumen, måste du genomgå denna fortbildning för att få ett yrkeskompetensbevis och få utföra transporter igen."

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av niva_mats » tor apr 28, 2016 11:38

macke skrev:Mats, jag tog kortet mars 2009. Behöver jag bara gå en delkurs innan september och sen fortsätta i min egen takt, eller måste alla fem delar vara klara?

Kör inte tung bil just nu men lär göra det sen. Vore dumt o sjabbla bort 35 timmars kursen och få gå 140...

Så som min lärare sa, så gå en delkurs innan september och sedan resten.
Då får du lov att köra tungt igen när allt är klart.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Samfaran
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 23, 2016 9:00
Ort: Åmål

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Samfaran » tor apr 28, 2016 22:16

[quote="niva_mats"][/quote]

Är den hästlastbilen reggad privat eller på företag?
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)

Jeppe
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons aug 15, 2012 15:36
Ort: Sollentuna/ Stockholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Jeppe » fre apr 29, 2016 10:32

niva_mats skrev:
Samfaran skrev:YKB krävs så fort man kör en lastbil som inte är privatägd. Man får köra en lastbil som är registrerad på ett företag utan YKB sålänge man inte har last på den. Man kan alltså INTE låna en lastbil som är registrerad för yrkesmässig trafik och köra ett lass grus till sin egen tomt eller en grävmaskin som man själv har för avsikt att använda. Detta har varit möjligt fram tills i år pga den femåriga övergångsperiod som funnits.

Tog man C-kort innan augusti 2009 så har man fått köra utan YKB sålänge man gjort klart det inom den femåriga övergångsperioden som precis löpt ut och tog man det efter augusti 2009 så fick man inte göra det.

Om lastbilen däremot är registrerad på en privatperson så behövs inte YKB och inte heller färdskrivare. Färdskrivare behövs enbart om det är yrkesmässig trafik (undantaget fordon som i registreringsbeviset har dispensen bygge 76 alltså räddningsfordon). Om man å andra sidan vill hjälpa den lokale bonden med registrerat företag så räknas det som yrkesmässigt och då behöver man färdskrivaren. Har man digital skrivare så ställer man den i läge OUT för att den inte ska bli vansinnig för att man konstant bryter mot kör och vilotiderna.

Nu gissar jag men jag har starkt för mig att alla tunga lastbilar över 7,5 ton efter 2006 skall vara utrustade med digital färdskrivare vilket gör att man inte kan plocka ur den oavsett om man äger den privat eller inte.

Nä...
Så enkelt är det faktiskt inte alls.
För jag har en kompis som håller på med tävlingshästar . Bara sina egna och tävlar och grejar, han köpte sig en flådig buss till att bo i och lasta hästarna i på transporterna .
Han måste ha ykb.

Men som jag sagt innan. Lite inte för mycket på forumsnacket.
Skriv till trafikverkets frågelåda och framför funderingen.
Då får du svart på vitt och då dom har tolkningsföreträde så är det bara att trycka upp det under näsan på kontrollorganet.
Vem säger att han måste ha YKB?
Jeep Wrangler -87

Jeppe
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons aug 15, 2012 15:36
Ort: Sollentuna/ Stockholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Jeppe » fre apr 29, 2016 10:35

Samfaran skrev:YKB krävs så fort man kör en lastbil som inte är privatägd. Man får köra en lastbil som är registrerad på ett företag utan YKB sålänge man inte har last på den. Man kan alltså INTE låna en lastbil som är registrerad för yrkesmässig trafik och köra ett lass grus till sin egen tomt eller en grävmaskin som man själv har för avsikt att använda. Detta har varit möjligt fram tills i år pga den femåriga övergångsperiod som funnits.

Tog man C-kort innan augusti 2009 så har man fått köra utan YKB sålänge man gjort klart det inom den femåriga övergångsperioden som precis löpt ut och tog man det efter augusti 2009 så fick man inte göra det.

Om lastbilen däremot är registrerad på en privatperson så behövs inte YKB och inte heller färdskrivare. Färdskrivare behövs enbart om det är yrkesmässig trafik (undantaget fordon som i registreringsbeviset har dispensen bygge 76 alltså räddningsfordon). Om man å andra sidan vill hjälpa den lokale bonden med registrerat företag så räknas det som yrkesmässigt och då behöver man färdskrivaren. Har man digital skrivare så ställer man den i läge OUT för att den inte ska bli vansinnig för att man konstant bryter mot kör och vilotiderna.

Nu gissar jag men jag har starkt för mig att alla tunga lastbilar över 7,5 ton efter 2006 skall vara utrustade med digital färdskrivare vilket gör att man inte kan plocka ur den oavsett om man äger den privat eller inte.
Var hittar du lagstöd för detta?
Jeep Wrangler -87

Samfaran
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 23, 2016 9:00
Ort: Åmål

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Samfaran » fre apr 29, 2016 10:39

Jeppe skrev:
Samfaran skrev:YKB krävs så fort man kör en lastbil som inte är privatägd. Man får köra en lastbil som är registrerad på ett företag utan YKB sålänge man inte har last på den. Man kan alltså INTE låna en lastbil som är registrerad för yrkesmässig trafik och köra ett lass grus till sin egen tomt eller en grävmaskin som man själv har för avsikt att använda. Detta har varit möjligt fram tills i år pga den femåriga övergångsperiod som funnits.

Tog man C-kort innan augusti 2009 så har man fått köra utan YKB sålänge man gjort klart det inom den femåriga övergångsperioden som precis löpt ut och tog man det efter augusti 2009 så fick man inte göra det.

Om lastbilen däremot är registrerad på en privatperson så behövs inte YKB och inte heller färdskrivare. Färdskrivare behövs enbart om det är yrkesmässig trafik (undantaget fordon som i registreringsbeviset har dispensen bygge 76 alltså räddningsfordon). Om man å andra sidan vill hjälpa den lokale bonden med registrerat företag så räknas det som yrkesmässigt och då behöver man färdskrivaren. Har man digital skrivare så ställer man den i läge OUT för att den inte ska bli vansinnig för att man konstant bryter mot kör och vilotiderna.

Nu gissar jag men jag har starkt för mig att alla tunga lastbilar över 7,5 ton efter 2006 skall vara utrustade med digital färdskrivare vilket gör att man inte kan plocka ur den oavsett om man äger den privat eller inte.
Var hittar du lagstöd för detta?

För vilken del?
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)

Jeppe
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons aug 15, 2012 15:36
Ort: Sollentuna/ Stockholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Jeppe » fre apr 29, 2016 14:49

Samfaran skrev:
Jeppe skrev:
Samfaran skrev:YKB krävs så fort man kör en lastbil som inte är privatägd. Man får köra en lastbil som är registrerad på ett företag utan YKB sålänge man inte har last på den. Man kan alltså INTE låna en lastbil som är registrerad för yrkesmässig trafik och köra ett lass grus till sin egen tomt eller en grävmaskin som man själv har för avsikt att använda. Detta har varit möjligt fram tills i år pga den femåriga övergångsperiod som funnits.

Tog man C-kort innan augusti 2009 så har man fått köra utan YKB sålänge man gjort klart det inom den femåriga övergångsperioden som precis löpt ut och tog man det efter augusti 2009 så fick man inte göra det.

Om lastbilen däremot är registrerad på en privatperson så behövs inte YKB och inte heller färdskrivare. Färdskrivare behövs enbart om det är yrkesmässig trafik (undantaget fordon som i registreringsbeviset har dispensen bygge 76 alltså räddningsfordon). Om man å andra sidan vill hjälpa den lokale bonden med registrerat företag så räknas det som yrkesmässigt och då behöver man färdskrivaren. Har man digital skrivare så ställer man den i läge OUT för att den inte ska bli vansinnig för att man konstant bryter mot kör och vilotiderna.

Nu gissar jag men jag har starkt för mig att alla tunga lastbilar över 7,5 ton efter 2006 skall vara utrustade med digital färdskrivare vilket gör att man inte kan plocka ur den oavsett om man äger den privat eller inte.
Var hittar du lagstöd för detta?

För vilken del?
Att du inte kan låna en lastbil privat?

Det finns inget hinder i lag på att du som privatperson kan låna en lastbil av en kompis som har åkeri för att själv köra ditt eget flyttlass. YKB- kravet gäller bara yrkesmässig trafik när det utgår ersättning till den som kör/ äger lastbilen. Du måste däremot följa kör & vilotidsreglerna samt ALLTID använda färdskrivaren.

YKB behövs heller inte här vilket ju passar in på mannen med hästlastbilen:
Exempel; Om en hantverkare har en lastbil för att frakta sin utrustning, men där själva transporten ej utgör huvudsysslan och han dessutom inte fakturerar för transporten behöver han ju inte ha YKB enl. undantagsreglerna. Han måste däremot använda sig av färdskrivare och kör & vilotidsreglerna.

//Jesper
Jeep Wrangler -87

Samfaran
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 23, 2016 9:00
Ort: Åmål

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av Samfaran » fre apr 29, 2016 22:52

Hörde det från en såndär herre som utbildar i YKB. Man har kunnat låna lastbilar som är registrerade för yrkesmässig trafik utan YKB fram tills den femåriga övergångsperioden tog slut. Nu krävs YKB för att köra last på en lastbil som är reggad för yrkesmässig trafik. Har jag fel så mottager jag gärna en länk som styrker det för jag skulle också vilja ha ett definitivt svar på det i så fall.
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: hur funkar det m färdskrivare

Inlägg av pini » fre jul 01, 2016 20:12

Konstigt min ykb utbildare sa inget om hur bilen skulle va regad men tyvärr litar ja inte utbildarna riktigt dom tjänar pengar klart dom vill få så många elever som möjligt
Men ja kollade efter länk men det går inte länka från transportstyrelsen
Men här är undantagen
Vägtrafik
...
Buss- och godstrafik
Yrkesförarkompetens
Undantag
Undantag
Lagen om yrkesförarkompetens reglerar undantag då förare av vissa fordon inte behöver ha yrkeskompetensbevis.

Undantagen gäller förare av fordon som kräver behörighet C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE och

vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 45 kilometer i timmen,
som används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, räddningstjänsten eller polisen,
som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll,
som är nya eller ombyggda och ännu inte har tagits i drift i transportverksamhet,
som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser,
som används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis enligt denna lag,
som används för ickekommersiell persontransport eller för godstransport för privat bruk, eller
som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.

Men i och med det står att man är undantagen ykb om man transporteras för privat bruk
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Skriv svar