Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välja?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välja?
Jag har börjat tröttna på att sitta/krypa/ligga på golvet så fort det ska bytas hjul och fixas med bromsar...dessutom börjar väl åldern sätta sina spår med antar jag
Så en lyft av nåt slag skulle göra det lite enklare och roligare, jag har 325cm i takhöjd och en balk i taket lagom där motorhuven är, den balken är 230cm från golvet...så det blir ju inte tal om att kunna gå rakryggad under bilen iaf..
Men det finns ju lite olika varianter att välja på, och för och nackdelar????
Saxlyft 1400mm: http://verktygsboden.se/saxlyftar/saxly ... kg-1400-mm
Servicelyft 1000mm: http://verktygsboden.se/servicelyftar/s ... ft-3000-kg
Tvåpelare: http://verktygsboden.se/tvapelarlyftar/ ... ft-4000-kg
Nu måste man ju inte köpa från Verktygsboden, jag tog dom bara som exempel
Det som lockar mig minst är en tvåpelarlyft då jag får ena stolpen precis bakom arbetsbänken
Nån som har testat några olika och har erfarenheter att dela?
Så en lyft av nåt slag skulle göra det lite enklare och roligare, jag har 325cm i takhöjd och en balk i taket lagom där motorhuven är, den balken är 230cm från golvet...så det blir ju inte tal om att kunna gå rakryggad under bilen iaf..
Men det finns ju lite olika varianter att välja på, och för och nackdelar????
Saxlyft 1400mm: http://verktygsboden.se/saxlyftar/saxly ... kg-1400-mm
Servicelyft 1000mm: http://verktygsboden.se/servicelyftar/s ... ft-3000-kg
Tvåpelare: http://verktygsboden.se/tvapelarlyftar/ ... ft-4000-kg
Nu måste man ju inte köpa från Verktygsboden, jag tog dom bara som exempel
Det som lockar mig minst är en tvåpelarlyft då jag får ena stolpen precis bakom arbetsbänken
Nån som har testat några olika och har erfarenheter att dela?
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Saxlyft och servicelyft går helt bort då dom är så enbart är bra till att byta olja och däck men så fort man ska göra något annat så är den i vägen å det grövsta. Det enda dom funkar riktigt bra till är att använda som höj- och sänkbar arbetsbänk. En hemmabyggd ramp att köra upp på är minst lika effektiv som en saxlyft. Jag vill nog påstå att saxdomkraften från en volvo 240 har mer användningsområden än en saxlyft.
Har du möjlighet så skaffa en tvåpelarlyft. Oändligt med användningsområden och det är nästan värt att bredda garaget om det är för smalt bara för att få en sådan istället för en saxlyft om man inte har plats.
Fördelar;
-Gott om plats att jobba under bilen.
Man kan lyfta karosser och finlira ner dom på ett chassi.
-Det är inget som är i vägen på golvet. (många saxlyftar har en kabeltunnel som alltid är i vägen när man ska lyfta ner växellådor.
-Man kan steglöst justera höjden utan att behöva höja och sänka flera meter pga säkerhetsspärrar varenda gång man ska upp och ned med bilen.
-Man behöver inte krånga med klossar utan väljer med större frihet exakt vart man har för avsikt att lyfta.
-När man inte har en bil inne så kan man köra upp armarna så är den inte i vägen sånär som på två pelare istället för ett stort härk som tar upp en stor del av golvytan vilket gör att man kan använda ytan mer effektivt och inte bara till en lyft.
Nackdelar;
Bara för att jag inte kan utelämna nackdelarna helt då så får det väl bli att man inte kan ha tvåpelarlyftar till höj- och sänkbara arbetsbänkar och att det möjligtvis kan vara enklare att serva sin åkgräsklippare på en saxlyft.
Nej jag är inte alls partisk i lyftfrågan.
Har du möjlighet så skaffa en tvåpelarlyft. Oändligt med användningsområden och det är nästan värt att bredda garaget om det är för smalt bara för att få en sådan istället för en saxlyft om man inte har plats.
Fördelar;
-Gott om plats att jobba under bilen.
Man kan lyfta karosser och finlira ner dom på ett chassi.
-Det är inget som är i vägen på golvet. (många saxlyftar har en kabeltunnel som alltid är i vägen när man ska lyfta ner växellådor.
-Man kan steglöst justera höjden utan att behöva höja och sänka flera meter pga säkerhetsspärrar varenda gång man ska upp och ned med bilen.
-Man behöver inte krånga med klossar utan väljer med större frihet exakt vart man har för avsikt att lyfta.
-När man inte har en bil inne så kan man köra upp armarna så är den inte i vägen sånär som på två pelare istället för ett stort härk som tar upp en stor del av golvytan vilket gör att man kan använda ytan mer effektivt och inte bara till en lyft.
Nackdelar;
Bara för att jag inte kan utelämna nackdelarna helt då så får det väl bli att man inte kan ha tvåpelarlyftar till höj- och sänkbara arbetsbänkar och att det möjligtvis kan vara enklare att serva sin åkgräsklippare på en saxlyft.
Nej jag är inte alls partisk i lyftfrågan.
ÖNSKAR KÖPA EN VALP! (ej c202)
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Hade jag plats, på bredden eller på längden, OCH på höjden, skulle jag inte tveka att köpa en tvåpelarlyft...men nu är det inte så.
En fördel med en servicelyft är att jag ska gjuta på golvet för att få dit golvvärmen, så då kan jag göra en ursparning för lyften och få den helt i nivå med golvet
Jag gör ju mest jobb på däck/bromsar/axlar och vanlig service...så för mig skulle det funka. Byta växellådor hör iaf i min värld inte till vanliga service jobb, dessutom har jag redan bytt lådan, utan lyft
Avgassystem vet jag inte när jag bytte nåt sist...längsen är det iaf.
En nackdel som jag kommer på med servicelyft är jag att det är svårare att få upp en släpkärra på en sån, men det går säkert att lösa man skulle ju kunna backa in bakändan på kärran över lyften och bara lyfta lite
Kollegans pappa har en sån 1400mm saxlyft som jag länkade till, dock har jag aldrig sett den användas kanske dax för ett studiebesök
En fördel med en servicelyft är att jag ska gjuta på golvet för att få dit golvvärmen, så då kan jag göra en ursparning för lyften och få den helt i nivå med golvet
Jag gör ju mest jobb på däck/bromsar/axlar och vanlig service...så för mig skulle det funka. Byta växellådor hör iaf i min värld inte till vanliga service jobb, dessutom har jag redan bytt lådan, utan lyft
Avgassystem vet jag inte när jag bytte nåt sist...längsen är det iaf.
En nackdel som jag kommer på med servicelyft är jag att det är svårare att få upp en släpkärra på en sån, men det går säkert att lösa man skulle ju kunna backa in bakändan på kärran över lyften och bara lyfta lite
Kollegans pappa har en sån 1400mm saxlyft som jag länkade till, dock har jag aldrig sett den användas kanske dax för ett studiebesök
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Har varit i det träsket, för stunden har jag en 2-pelare som ligger och väntar på en verkstad att stå i.
Men blir allt mer sugen på en höglyftande sax med. Dels för arbetsbänksmomentet, lätt att få upp hoj och gräsklippare på, samt om man ska polera eller dyl så är det inget i vägen på sidorna.
Kompisen har släpvangnsservice, han kör dom flesta släpvagnarna på saxen. Pelaren kommer i vägen om man ska ha upp dom på 2-pelaren.
Men blir allt mer sugen på en höglyftande sax med. Dels för arbetsbänksmomentet, lätt att få upp hoj och gräsklippare på, samt om man ska polera eller dyl så är det inget i vägen på sidorna.
Kompisen har släpvangnsservice, han kör dom flesta släpvagnarna på saxen. Pelaren kommer i vägen om man ska ha upp dom på 2-pelaren.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
En saxlyft som bilen står på är inte aktuellt?
Typ fyrpelarlyft fast utan pelare då.
Såg en sådan på nya besiktningen här och den verkade rätt trevlig. borde gå att sänka ner också för att få lite jämnare med ett hål i mitten då =P
Sån där gammal hederlig smörgrop är det ingen som använder längre?
Typ fyrpelarlyft fast utan pelare då.
Såg en sådan på nya besiktningen här och den verkade rätt trevlig. borde gå att sänka ner också för att få lite jämnare med ett hål i mitten då =P
Sån där gammal hederlig smörgrop är det ingen som använder längre?
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Jodå, jag skulle gärna ha en grop...oxå! Kompisen har en i sin verkstad, funkar alldeels utmärkt till vissa jobb, precis som olika lyftar gör.Fisketorp skrev:
Sån där gammal hederlig smörgrop är det ingen som använder längre?
Problemet är ju att göra en grop i ett befintligt garage....
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Skulle du ändå gjuta på för golvvärme så borde det väl gå bra att bila upp ett hål, gräva en grop och gjuta på ett golv samt gäng lecablock i den eller gjuta väggar.
Fast en lift går ju lite smidigare än det där arbetet =P
Fast en lift går ju lite smidigare än det där arbetet =P
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
ett stort problem med saxlyft är att man inte kommer åt broms/bränsle ledningar eftersom bilen ligger på trösklarna. när jag gick fordons satte dom in en sån lyft och den var precis värdelös på allt utom då man ska skifta däck, då går det bra. men enbart för att byta däck så känns en vanlig garage domkraft lika bra om man ser till priset
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Tacksam för dom tips och ideér som kommit, och som det känns nu...så blir det en servicelyft, som jag gjuter in i golvet så den blir helt "försvunnen" när jag inte behöver den Och då kan jag ju passa på att gjuta in golvvärmen samtidigt
Alla lyftarna har ju både för o nackdelar....en fördel med en servicelyft är ju just att jag kan ha den när jag behöver den...om den sen är bilar, snöskoter, moppebil eller gräsklipparn som behöver lite kärlek så finns den ju där i golvet
Alla lyftarna har ju både för o nackdelar....en fördel med en servicelyft är ju just att jag kan ha den när jag behöver den...om den sen är bilar, snöskoter, moppebil eller gräsklipparn som behöver lite kärlek så finns den ju där i golvet
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
http://www.anabint.com/Produkter_verkst ... yftar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte om du sett dessa någongång?
Vet inte om du sett dessa någongång?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Jodå..dom har jag sett...dessutom finns dom typ 10 mil bort bara
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Nu verkar trådskaparen bestämt sig..men en nackdel med tvåpelare är att, iaf min, armarna räcker inte in till ramen på rambyggda bilar samt att det inte går att lyfta utan att det tar i trösklarna pga för korta skruvar på lyftplattorna, har man dessutom fotsteg monterat är det ännu värre.
Finns säkert tillbehör för att lösa detta, men kan ju vara bra att veta om ngn annan läser tråden, sen finns det ju andra för vs nackdelar med två/fyrpelare/saxlyft...
Finns säkert tillbehör för att lösa detta, men kan ju vara bra att veta om ngn annan läser tråden, sen finns det ju andra för vs nackdelar med två/fyrpelare/saxlyft...
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Nåt sånt här jag har tänkt mig...fast med klinkersgolv
Bra mycket allsidigare än två pelare mitt på golvet....jag gör ju annat än skruvar i garaget
Bra mycket allsidigare än två pelare mitt på golvet....jag gör ju annat än skruvar i garaget
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Höglyftande saxlyft skulle jag ha valt efter att ha jobbat i verkstadssvängen några år.
2 pelare är gudomligt bra när man väl fått upp bilen i luften och bilen inte har A/ veka trösklar, B/ ram eller C/ mekanikern dåliga knän.
De få gånger en saxlyfts lyftbord är i vägen är så få att de gångerna kan man klossa eller sidoförflytta bilen för att få den plats man just då behöver.
Det som stör mest med en saxlyft är att de av någon outgrundlig orsak ofta har 2 länkar eller ledningspassager mellan lyftborden vilket effektivt försvårar användandet av ex,vis växellådsdomkraft.
2 pelare är gudomligt bra när man väl fått upp bilen i luften och bilen inte har A/ veka trösklar, B/ ram eller C/ mekanikern dåliga knän.
De få gånger en saxlyfts lyftbord är i vägen är så få att de gångerna kan man klossa eller sidoförflytta bilen för att få den plats man just då behöver.
Det som stör mest med en saxlyft är att de av någon outgrundlig orsak ofta har 2 länkar eller ledningspassager mellan lyftborden vilket effektivt försvårar användandet av ex,vis växellådsdomkraft.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Funderar på att skaffa bil-lyft, vilken typ ska man välj
Här är en variant som du själv kan smida ihop, montera hjul på den så behöver den aldrig vara i vägen när den inte används
http://www.zercustoms.com/videos/Genius ... -Ramp.html
http://www.zercustoms.com/videos/Genius ... -Ramp.html
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm