GV eller vad?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

GV eller vad?

Inlägg av IsuzuDiesel » tor jun 30, 2016 16:40

Tänkte köpa mig en 4x4 igen efter några års frånvaro och har en budget på 50-70000kr.
Grand Vitara från 2006 och framåt börjar trilla in i min prisklass nu och verkar vettiga men efter lite googlande så blir man lite avskräckt.
Är de lite dåliga kvalitetsmässigt? Det är dieseln jag är intresserad av, verkar vara en Renaultmotor som ofta läcker olja i bakkant, men frågan är hur vanligt det är? Renaults 1.5dci är en bra motor men hur är den som sitter i Vitaran?
Sen verkar det inte vara DPF på dem med tanke på skatten, ligger på båda sidor om 6000kr på olika bilar av samma årsmodell, lite trist men det har ju sina fördelar också.

Förutom Vitaran vet jag inte vad som är likvärdigt, jobbar i skogen och vill veta att jag verkligen får 4wd när jag har valt det via spak/knapp, konstant 4wd går också bra, men de flesta småsuvar verkar ha Haldex eller liknande...Tips mottages!
Gärna nåt i samma storlek som GV, har inget behov av nån större.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: GV eller vad?

Inlägg av ernie » lör jul 02, 2016 18:51

Köpte en Grand Vitara 1,9 ddis -08 för snart 2 år sen. Bytte kamrem, bromsar, kondensor till ac mm, sen sålde jag den efter 4 månader. Har nog inget riktigt bra att säga om den och kan inte rekommendera någon till att köpa en heller.


Jo nu kom jag på en bra grej men den, keyless go :lol:

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: GV eller vad?

Inlägg av IsuzuDiesel » lör jul 02, 2016 21:21

Nä det verkar vara så att Vitara generation 3 är sämre än tidigare generationer.
Har läst på olika suzukiforum och det verkar vara många som till och med överger märket och köper nåt annat, pga alla problem med GVn. Den verkar också kännas äldre än sina konkurrenter.

Undrar om man ska köpa en äldre GV istället och ha den som vinterbil, största delen av året klarar jag mig med forrden...
Hade en 5-dörrars Vitara förut och den var ju kanon på alla sätt o vis. Förutom rosten då :aargh:

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: GV eller vad?

Inlägg av valdas 76 » ons jul 06, 2016 19:09

Har köpt en GW-08 DDIS här på forumet för ett tag sedan.
Inte världens sämsta bil direkt, de flesta fel är relaterade till miltalet.
Mycket riktigt läcker motorn (detta är en Renault F9Q på 1,9 l) olja via bakre vevaxeltätning, och den lååånga växellådan måste demonteras för att byta den.
Inte mycket rost på den heller, finns lite skavanker på lacken men det kan jag leva med.
Klonkar lite i transmissionen, inte så konstigt då bilen har gått 22000 mil.
DPF finns på den-tyvärr. Funkar än så länge men vi ska se.
Bränsleförbrukning ligger på c:a 0,76 l/mil, helt ok med tanke på konstant fyrhjulsdrift .
Fjädringen är hård men bilen ligger fint på vägen (kör med 17" däck).
Inredning känns ganska plastig och stolarna är av tyskt stuk vilket jag inte gillar speciellt mycket, men dom känns ganska bekväma trots allt.
Just den generationen av GW hade en typiskt fel med blinkande ESP lamp direkt efter starten och min bil är ingen undantag. Lampan slocknar efter några hundra meters körning.Och detta ska vara helt normalt enligt tillverkaren...
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Re: GV eller vad?

Inlägg av StyrmanKarlsson » lör jul 09, 2016 13:00

Jag har förvisso en 2,0 bensinare med automat, men jag är helt nöjd med den.
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: GV eller vad?

Inlägg av IsuzuDiesel » lör jul 09, 2016 19:03

Ja bensinaren verkar vara mer driftsäker, men är den inte lite för svag?
Är det vettig utväxling på bensinarna, vill kunna ligga i 100 iallafall utan att motorn varvar allt för mycket.
Vad ligger förbrukningen på?

Skriv svar