Information om bladfjädring

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzukianton
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: tis aug 04, 2015 18:28

Information om bladfjädring

Inlägg av suzukianton » tis jul 05, 2016 21:20

Tjena!
Kan nån berätta för mig hur man kan höja en bil med bladfjädrar samt berätta hur dom fungerar. Jag har kollat på min polares bil men fattar inte hur det kan hålla o hur den kan fjädra såpass bra som bladfjädringen gör. Har funderat på att skaffa en mazda b2600 så vill gärna veta lite hur man kan höja den för en billig peng:)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Information om bladfjädring

Inlägg av Knugcab » lör nov 05, 2016 15:37

För att förstå principen, ta en keps och sätt skärmen under en bordsskiva med ändarna uppåt. Tryck lite lätt med knät mot skärmen. Tänk dig då att knät är axeln, bordsskivan är ramen och skärmen är fjäderbladet. Förstår du nu? :)

Höjning kan göras på lite olika sätt, förlänga hänken, smida om fjädrar, byta sida på axeln (ifall den sitter ovanför fjäderpaketet så sätter man den under), klossa mellan axel och fjäder (om axeln redan sitter under) osv....allt beror på vilken bil man har och hur mycket man vill höja.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Information om bladfjädring

Inlägg av Danne » lör nov 05, 2016 16:18

Vill man bara höjja ett par tum så skulle jag köra med längre schackel, för gjorde det även stor skillnad på flexet men påverkade last kapiciteten negativt då fjädrarna planade ut lite gran men jag kör inte med särskilt mycket last så det är inga problem för mig.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar