Dashcam

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Dashcam

Inlägg av Gustavsson » sön sep 25, 2016 16:37

Börjar bli sugen på en dashcam, dvs kamera att sätta innanför vindrutan. Har sett mycket konstigt (och roligt) den senaste tiden och tänker att det vore kul att få något på film.

Önskemål då:
Sugkoppar till rutan
Vidvinkel
Spela in i hyffsad kvalité nån/några timmar.
Ett plus om man kan få kameran att starta när bilen startar, men inget måste.
Inte för dyr, då det främst är ett test för att se om det är värt det..

Ös på med förslag och gärna motiveringar om varför.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Dashcam

Inlägg av Wältmeister » sön sep 25, 2016 16:52

Efter att jag i HSB´s nya bil i en cirkulationsplats blev påkörd i högersidan av ett pundigt fruntimmer och Polisens utredare lade ner förundersökningen med motiveringe "brott kan inte styrkas" trots att färskrap på bilen jag körde talade sitt tydliga språk, så köpte jag en "MARQUANT Action Cam HD 720P hos JULA för 299:-, nedsatt från 499:-.

Men jag vill ge dig rådet att köpa ett "snabbt" 64 GB kort från början.
De billiga korten tar "evigheter" att ladda ner.

Att det är olagligt med en Dashcam fast monterad i Sverige struntar jag i.
Nästa gång har jag bevis om något annat fruntimmer kör på.
Och då kommer jag att hävda att det var en passagerare som höll kameran.

Lycka till. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Dashcam

Inlägg av macke » sön sep 25, 2016 18:39

Är du med i Facebook, så bli medlem i "truckers paradise". Där är det en del som använder dashcams och dom filmerna jag kollat på ser det riktigt bra. Brukar vara köpta på Ebay för runt 500.
TGB 13

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Dashcam

Inlägg av mantajohan » sön sep 25, 2016 22:02

funderar själv på dashcam, folk kör ju värre och värre :aargh:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: Dashcam

Inlägg av Caffe » mån sep 26, 2016 19:42

Jag har en G1WH från ebay (400kr). Lagom för att testa, minneskort tillkommer dock.
/Caffe
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Dashcam

Inlägg av MattisH » tor sep 29, 2016 22:03

Wältmeister skrev:
Att det är olagligt med en Dashcam fast monterad i Sverige struntar jag i.
Nästa gång har jag bevis om något annat fruntimmer kör på.
Och då kommer jag att hävda att det var en passagerare som höll kameran.
Det är inte olagligt att använda dashcam i bilen när man kör. Men det är många som tror det. Finns en kille på Jagrullar som lagt ner mycket tid på att utreda det. Olagligt blir det först om den filmar när bilen står stilla och du inte är i den.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Dashcam

Inlägg av Wältmeister » fre sep 30, 2016 10:37

Aha, tack för upplysningen. Det var nyttig information. Då behöver jag inte känna mig kriminell längre.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Dashcam

Inlägg av mrgonggong » sön okt 02, 2016 20:32

denna har jag köpt 2st av. en till brorsan och en till mig. funkar storstilat!

http://www.ebay.co.uk/itm/2-7-Full-HD-1 ... 33a616117b" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Dashcam

Inlägg av mrgonggong » sön okt 02, 2016 21:09

Jag har dessutom frågat mitt försäkringsbolag om detta. Dom välkomnar min film starkt! Skillnaden med att fota/filma med iPhonen är ju det man diskuterar.
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Dashcam

Inlägg av sos » tis okt 25, 2016 8:09

Högsta förvaltningsdomstolen har i två domar funnit att en kamera som är monterad på en drönare kräver tillstånd enligt kameraövervakningslagen.

Det har blivit allt populärare att filma sin hundträning eller sin jakt med hjälp av drönare. Men nu har alltså Högsta förvaltningsdomstolen kommit fram till att det alltid krävs tillstånd från länsstyrelsen för att filma eller fotografera med hjälp av drönare.

”När det gäller kameran på drönaren ska den fotografera från luften men hanteras från marken. Domstolen ansåg därför att den inte manövreras på platsen. Domstolen fann vidare att kameran kan användas för personövervakning, även om det inte är syftet. Kameran är därför att betrakta som en övervakningskamera. Eftersom kameran dessutom kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde är den tillståndspliktig”, skriver Högsta förvaltningsdomstolen i ett pressmeddelande.

En kamera som är monterad innanför vindrutan på en bil eller på ett cykelstyre behöver däremot inget tillstånd.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Dashcam

Inlägg av no1_martin » ons okt 26, 2016 21:23

Skulle vara skoj med en dashcam men jag blir hellre utan då den dokumenterar mer än önskat :rodnar:

Tycker jag kör rätt mycket bil då jag kör ca 3000 mil med servicebil om året i och omkring Gbg på dagarna och på fritiden blir det ytterligare ca 3000 mil i den privata bilen. Har just tänkt på att något borde kunna fastna på film om man har en dashcam men jag tycker faktiskt att jag ser väldigt lite spännande under ca 6000 mil på ett år. Antar att ca 6000 mil per år änå är mer än många andra kör årligen?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Dashcam

Inlägg av Ghosthack » tor okt 27, 2016 14:01

Kanske inte den smidigaste varianten men dock den som har bästa kvalite så här lång är GoPro.. kör den med sugpropp, man har mycket lustigt på film, man känner sig frestad att lägga ut på Tuben 8)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Dashcam

Inlägg av niva_mats » tor okt 27, 2016 21:04

Helt klart att det blir en daschcam.
Visserligen sår de flesta av mina mil ganska tråkiga, men jag ger mig ut på ganska små vägar och in på en hel del ganska spännande ställen med mitt lilla åk på 25,25 meter. Och grusväg i 80 knyck kan säkerligen vara spännande för folk att se.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Dashcam

Inlägg av Anjo » sön jan 29, 2017 21:25

Ingen som har provat någon av apparna som finns?

Jag vet att det går att filma med den "vanliga" kamerafunktionen i mobilen, men jag efterlyser en specifik app som kan loop'a och där det går att begränsa hur mycket minne den får tillgodo för att göra detta.
Toyota Hilux

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Dashcam

Inlägg av niva_mats » sön feb 05, 2017 22:04

Anjo skrev:Ingen som har provat någon av apparna som finns?

Jag vet att det går att filma med den "vanliga" kamerafunktionen i mobilen, men jag efterlyser en specifik app som kan loop'a och där det går att begränsa hur mycket minne den får tillgodo för att göra detta.
Jag testade en i android, funkade klockrent.
Men slukade kopiösa mängder ström, tömde batteriet trots full fart på laddningen.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar