Ledigt jobb,som mek..

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Portland » mån okt 03, 2016 20:27

Tycker tråden spårar ut mer och mer... men vill ändå kommentera just denna fras lite:
mr.christian skrev:Är det rimligt att ha samma lön som en undersköterska som dock har något års högskola och visst medicinskt ansvar, om man jobbar på lager eller som montör...?
Ofta används undersköterskor som exempel på en grupp som är underbetalda och som det är synd om, de har ansvar och de har gått i skola osv.
Jajo, men de har väl själva valt det?
Varför väljer de ett jobb som de vet ger kass lön, om de nu anser det...?
Hade mindre utbildat sig till jobbet skulle efterfrågan öka och då hade lönerna gått upp.
Det är ju liksom så det funkar med allt annat i ett kapitalistiskt styrt samhälle, utbud och efterfrågan.

DET styr priserna, inget annat.
...och i detta fall är det ju priset på arbetskraft... för arbetsgivaren...

Så nä, jag anser inte sköterskorna tjänar dåligt, de tjänar ju det de anses värda av arbetsgivaren.
...och av dem själva.. de valde ju själva det jobbet.
Eller?

Ett jobb på ett lager kan vara minst lika krävande, ge minst lika mycket skador, ge minst lika mycket stress osv som något jobb inom sjukvården.
Personligen ser jag inte ner på några jobb, ej heller lagerjobb.
...eller sköterskor...

Men obefogat gnäll ogillas.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Fisketorp » mån okt 03, 2016 21:46

Råkar vara utbildad undersköterska, även funderat på utbilda till ssk eller ambulansvårdare etc.
Men av olika anledningar så blir det inte av i nuläget.

Valde yrket av en slump, vidare utbildade mig för att "trygga" (finns det inom något yrke?) anställningen.

Jobbar som personlig ass och tjänar riktigt bra, enormt bra om jag ser till arbetsinsatsen fysiskt.
mer knoppen det tar på och ibland dåliga arbetsställningar.
ligger på ca 25 +ob så brukar få ut 20-22.
Kan verkligen inte klaga som sagt.

Arbetar för kommun vilket ofta innebär en högre lön, gjorde praktik på sjukhus vilket innebar landsting och där träffade jag en gammal skolkamrat som utbildat sig till undersköterska tidigare än mig samt jobbat längre.
Tjänade brutalt mycket mindre. jag låg i nivå med vad en nyutbildad Sjuksköterska gjorde på den avdelningen.

Så jo jag skulle vilja påstå att det är rätt dåligt betalt inom vården beroende på vart du är anställd.
Beroende på vart du jobbar är det även underbemannat och stressig miljö samtidigt som du ska skutta runt med glatt humör och försöka göra så patienterna får det bra.

Något som är tråkigt här att det är individuell lönesättning via en chef som ofta inte har någon insikt i vad man utför på jobbet, så vältalig och bred tunga ger ökad lön.
Passar säkert många men inte alla =)

Skriv svar