Ledigt jobb,som mek..

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av olle67 » fre sep 30, 2016 22:51

Verkar va bra jobb för rätt person ,, https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Sdkfz251 » fre sep 30, 2016 23:37

Ja om inget annat så har dom roligt i tråden :) Det där om Ullared och fruar, och han som inte hade en fru och undrade om jobbet erbjöd fru som löneförmån :) (om man läser lite mellan raderna) :)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av RedNek » lör okt 01, 2016 8:55

Tjena.
Det är väl lite såhär: En sak att gilla att skruva, en helt annan att jobba med det.
Jag ser till mig själv & vet att när jag var nyutbildad bilmekaniker (1986 ung.) var det inga problem & allt var intressant att skruva med. Men efter några år på bilverkstad försvann lusten fullkomligt. Har sedan dess jobbat i industrin (samma företag) som montör, jobbar numera med underhåll av maskiner där.

De senaste åren har mekarlusten kommit tillbaka & jag V8 konverterade min Volvo T31á. Nu lagar jag min Vitara (Antimateria...). Och i går blev jag med traktorgrävare, en riktigt sliten T55á den behöver enormt mycket jobb innan den går. ska dra hem den i höst om tiden finns.. Ni hör, om tiden finns: att dra hem den, så ska den repareras med :oops:
Mekarkompetens är väl inte så fancy & kidsen vill hellre ha rena fingrar på helgen än vara den som kommer med ingrodd skit i händerna.

Det är nog inte lätt att hitta den arbetskraft killen vill ha, just för det jag nämt nyss. Men varför slutar folk hos honom? Man undrar.
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Mathias T » lör okt 01, 2016 10:28

Fördelen med mek inom maskinsidan är att varje dag ser olika ut och det ställer ganska stora krav på allroundkunskaper.
Är man självgående och kunnig med lite fantasi och blivit lite känd i branchen så behöver man inte jaga jobben utan arbetsgivarna jagar dig!
Det är riktigt stor brist på duktig personal idag
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av olle67 » lör okt 01, 2016 10:29

Jobbet verkar ju bra o han kräver inte mkt,lär upp folk,men 2 polare e fältmekaniker o de ett udda folkslag,ligga under en Huddig i pissregn o kallt,de inte många som gillar de tror ja,men de nåt som driver dom framåt för o lösa fel o hjälpa kunden,tur dom finns... :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av olle67 » lör okt 01, 2016 10:30

Mathias T skrev:Fördelen med mek inom maskinsidan är att varje dag ser olika ut och det ställer ganska stora krav på allroundkunskaper.
Är man självgående och kunnig med lite fantasi och blivit lite känd i branchen så behöver man inte jaga jobben utan arbetsgivarna jagar dig!
Det är riktigt stor brist på duktig personal idag

Precis rätt,men hur ska man få folk,ja tror att trivs man bra hos en snubbe så e lönen inte allt..
vi har precis skapat ett i-lands problem, :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » lör okt 01, 2016 10:53

Vi har ingen arbetslöshet i Sverige idag! Det som presenteras i media som 6-7% arbetslöshet är en kategori med odugliga eller ovilliga personer. Känner ingen idag som är arbetslös, är själv företagare och får inte tag i personal när jag behöver (nu råkar det vara ett skitjobb med usla tider och löner, så det är mer begripligt...) Brorsans 19-åriga dotter har 3 jobb trots flumutbildning och inget körkort! F.d sambon har kunnat väljt och vrakat mellan de jobb hon velat ha trots minderårigt barn och ej fullgjort gymnasium, så det handlar helt och hållet om attityd och utstrålning.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Danne » lör okt 01, 2016 11:43

Verkar vara lika i byggbranschen, alla som är vettiga har jobb och när man behöver mer folk så tar dom dom in bemanningsföretag och det folk dom skickar kan inte haft högra krav på sig när dom blev anställda.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mantajohan » sön okt 02, 2016 0:13

mr.christian skrev:Vi har ingen arbetslöshet i Sverige idag! Det som presenteras i media som 6-7% arbetslöshet är en kategori med odugliga eller ovilliga personer. Känner ingen idag som är arbetslös, är själv företagare och får inte tag i personal när jag behöver (nu råkar det vara ett skitjobb med usla tider och löner, så det är mer begripligt...) Brorsans 19-åriga dotter har 3 jobb trots flumutbildning och inget körkort! F.d sambon har kunnat väljt och vrakat mellan de jobb hon velat ha trots minderårigt barn och ej fullgjort gymnasium, så det handlar helt och hållet om attityd och utstrålning.
sånt skitsnack, :aargh: har man rätt kontakter kan man lyckas få jobb annars är det nästan omöjligt utom ifall man trivs med extremt stressade taxijobb och arbeta 13timmar 4-6 dagar i veckan till u-lands lön dessutom är dessa 13 timmarspassen helt utan pissepaus eller middagsrast (vilket får normalt fungerade personer att gå i väggen)

förhoppningsvis funkar nån yrkesutbildning på högskolenivå för att man ska lyckas få ett jobb :roll:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » sön okt 02, 2016 6:31

Nejdå, t.ex. exet har gått från en privat arbetsgivare till två statliga arbetsplatser. Inga kontakter, inga bidrag (vilket annars är ett gissel för arbetslösa som inte är berättigade till det), utan sökt som alla andra. Men det krävs lite initiativtagande och framåtanda. Brorsans dotter knackade på ett matställe när hon gick i skolan och ville ha serverings- eller diskjobb på extratimmar, vilket hon också fick. Hon har gått något flummigt media program, så alltså inte restaurang utb. Då var det någon kund med butik som frågade henne om hon ville ha jobb i dennes butik och denna butik i sin tur sålde produkter från ett bageri som fick nys om henne så nu jobbar hon timmar även där... Jag själv har blivit erbjuden olika chaufförsjobb, men jag är för lat för att byta och lite komplicerat när man har eget...;)
Det man kanske inte kan/ska räkna med är 35 timmars 9-5 jobb med semester i juli, utan kanske acceptera udda tider och timanställningar på olika arbetsplatser. Lönerna är kanske inte heller de högsta på marknaden men för vissa av oss är kanske friheten värd en del också?

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mantajohan » sön okt 02, 2016 9:10

noll verklighetsförankring :roll: vi normala knackar på 150 olika ställen och praktiserar(gratisjobbar) på dussintalet olika ställen utan att ens få timanställning eftersom företagarna fattas pengar till att kunna anställa, ibland kan nån företagare anställa en lönebidragsnisse på deltid men ofta är det också för dyrt :poke:

de få jobben som finns är inom vården och hemtjänst(krävs ett visst psyke för att klara det) och överstressade magsårsjobb inom taxibranchen eller på lika stressade dhl/schenker styckegods distribution


gå in på nån yrkesutbildning på högskola eller arbetsförnedringens tortyrredskap (datortek/jobbsökarkurser mfl) och få en verklig bild av samhället iställlet för att sitta på din höga häst


(detta är såklart aldrig menat som påhopp mot dig som person så hoppas du förstår att detta handlar om samhället i helhet så som arbetslösa och studerande uppfattar det)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » sön okt 02, 2016 13:29

Nja, min häst är nog tämligen låg...;) Som jag sa innan, det handlar om attityd. Man märker direkt i din text - "det jobbet är på dåliga tider, det är för stressigt, det krävs ett speciellt psyke, det är för dåligt betalt" - ja, då går man hellre arbetslös... Man kan inte sitta på arslet och vänta på de stekta sparvarna. Genom AF får man säkert inga jobb, bara praktikplatser och placeringar. Jag har också varit arbetslös, men det har varit "mer eller mindre" självvalt, för att man velat ha lite "semester" efter en jobbperiod.
En stor del av felet är att folk har (kräver?) för mycket betalt. Problemet är i synnerhet inom hantverksyrken, när man hör om att de anställda kräver 240-250kr/timmen, då blir man mörkrädd! Jag tycker jag tjänar skapligt, har nog ca 300' om året, men jag jobbar på dygnets och veckans alla timmar, årets alla dagar. Varför? Jo, för det finns inga anställda som vill jobba julafton, midsommarafton! I juli... O.s.v. Har en kompis som har en låsfirma, han letar efter medhjälpare som kan hantlanga, reda upp och städa och såna saker. Rent och snyggt, bara dagtid på vardagar - de kräver ändå 25-28' i månaden "för det hade jag tidigare"! Varför startade trådskaparen det inlägget på Maskinisten? Jo, för han inte fick tag i folk. Varför sitter det tiggare utanför varenda butik? Jo, för de tjänar mer på det än att behöva jobba!Frågor du dem om de vill ha 100kr/timmen för att t.ex måla en lada eller plocka potatis så säger de nej! För de har mer sittandes på sin kartong utanför Ica... Jag har själv plockat potatis hos en bonde, man står uppe på en maskin i rätt ergonomisk ställning med tak över huvudet och sorterar bort stenar och jordklumpar. Men man kanske fryser, blir skitig och kan inte kolla Facebook under tiden...! Nej, det finns ingen arbetslöshet i landet, den ståndpunkten vidhåller jag! Så vem är det som har för hög häst...?

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Portland » sön okt 02, 2016 14:19

Att hålla med en blekingebo tar emot... men jag har ungefär samma erfarenheter som honom.
Det hela märks om inte annat när man söker sommarvikarier.
De man haft och som var duktiga och framåt de har ju året efter fixat annat.

Detta betyder självklart inte att man är slö bara för att man är arbetslös.
Men om man verkligen vill jobba så finns det jobb, det kan jag garantera.

Tyvärr är större delen av nysvenskarna undantagna här, de har ofta svårt att få jobb även om de är både framåt och duktiga.
Och jag tror att de står för klart största delen av arbetslösa.

Företagare är ofta avvaktande till att anställa, ja... men det är oftast pga reglerna vi har här i Sverige.
Har någon väl blivit anställd så kan denne uppföra sig nästan hur som utan att de kan sparka honom.
Därför är företagare ofta livrädda för personer de inte känner.
En lösning här är ofta bemanningsföretag, då får man in en fot i firman och man kan visa vad man går för och få bra referenser.

Allt för många tror att de skall ha toppjobb med full lön från första dagen, och när de inser att det inte är så blir tv-soffan lockande.
(inget i detta är riktat mot dig mantajohan, känner dig inte utan pratar endast generellt)

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av hakan13 » sön okt 02, 2016 18:59

mr.christian skrev:Varför sitter det tiggare utanför varenda butik? Jo, för de tjänar mer på det än att behöva jobba!Frågor du dem om de vill ha 100kr/timmen för att t.ex måla en lada eller plocka potatis så säger de nej! För de har mer sittandes på sin kartong utanför Ica...
det där är skitsnack... han som hjälpte oss slet som ett djur med att plocka balar för 100 spänn/tim.
och jag vet fler som han!!
Håkan.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Portland » sön okt 02, 2016 19:12

Var det en du hittade framför Ica...?

Skriv svar