Ledigt jobb,som mek..

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av hakan13 » sön okt 02, 2016 19:13

Nääe... Coop!!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av macke » sön okt 02, 2016 19:16

Har du testat att betala ut mer ersättning dom dagarna du nämner, mr.christian?

Och skulle inte tro att tiggarna får ihop 100kr/h :lol:
TGB 13

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Portland » sön okt 02, 2016 19:21

De tiggare jag vet kassan på får runt 800-1000 per dag så det bör väl vara runt en hundring i timmen... eller strax över.
Tyvärr är väl flertalet av dem utplacerade av en som tar sin del av kakan, så till den som tigger blir det inte hundringen.

Just bla därför jag var frågande om det var en tiggare vid en butik som jobbat extra, då dessa har sin plats och inte får lämna den för att fara på annat.

Skall man generalisera så är dock icke svenskar bättre på att jobba än oss som är födda här.
De har oftast mycket högre arbetsmoral, bryr sig inte om en rast hoppas över eller om man ibland kanske får jobba till kvart över fyra.
Svenskar generellt har blivit bekväma, och det var ju lite det denna tråd faktiskt handlade om.

Så ett tips, våga anställa en ickesvensk.
:tumbup:

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av cherokeex2 » sön okt 02, 2016 19:35

mr.christian skrev: Varför sitter det tiggare utanför varenda butik? Jo, för de tjänar mer på det än att behöva jobba!Frågor du dem om de vill ha 100kr/timmen för att t.ex måla en lada eller plocka potatis så säger de nej! För de har mer sittandes på sin kartong utanför
Exakt hur mycket får dom behålla då?... skulle dom gå därifrån med dig så kommer bossen som lurar runt hörnet och prylar både dig och tiggaren...

Som vissa här inne pratar så har ni inte varit arbetslösa sen 1839..
Min pappa sa exakt likadant när jag var arbetslös efter gymnasiet och sökte flera 100 jobb i veckan dvs att det var skitenkelt att få ett.
Sen blev han arbetslös, efter 6 månader frågade jag han om det var lätt att hitta ett jobb...
För enligt han var det ju bara att gå till nästa dagen efter...
Då erkände han att han hade fel.
Så som det fungerade förr fungerar det inte längre.
I mitt fall var jag för ung 20 år och hade inte tillräckligt mycket arbetslivserfarenhet..
Skitlätt att få det när ingen vill anställa en...
Hans fall, han var för gammal men hade erfarenhet...

Jag var nog gratisjobbare (praktikant fiaskot från AF) åt 4-5 olika företag under tiden jag var arbetslös alla lovade att jag skulle få jobb i början men sen sista veckan på praktiken då dom skulle anställa mig på riktigt så "nej tyvärr vi har inte råd"..
Veckan efter så hade dom en ny praktikant...
Det var trots att jag jobbade så hårt jag kunde (och jobbade övertid trotts att man inte fick det för AF) och efter att man har fått höra det några gånger så tappar man lusten på att ens försöka på något nytt ställe som AF skickade en till...
Vissa i denna tråden borde prova det....

Men sen å andra sidan så finns det unga som vill jobba och dom som inte vill det och vi har haft båda sorterna på jobbet..
Den ena kom alltid försent, gick tidigt och jobbade ALDRIG 5 dagar i veckan..
Ibland blev han "sjuk" mitt i veckan och gick hem.
Såfort det inte fanns något att göra så satte han sig på en pall och började pilla på sin mobil..
Den andra slet och gjorde precis vad vi ville att han skulle göra.
Vi fick tillochmed säga åt han att gå hem när han hade influensa och ville ändå jobba.
Gissa vem som jobbar kvar och vem som åkte ut innan provanställningen var klar?
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » sön okt 02, 2016 20:04

Men är det inte skandal, egentligen? När en romsk tiggare ratar 100kr/tim när förmodligen deras president i hemlandet kanske inte har så mycket ens... Har faktiskt ingen aning om vilka löner de har men hörde något reportage om att litauiska lastbilschaufförer har 16kr/tim och en rumänsk troligen mindre... Säg att de har 15kr/tim och man ratar en sexdubbel lön...! Hade någon erbjudit mig 7-800kr/tim så är det inte många jobb jag hade nekat till...:)

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mantajohan » sön okt 02, 2016 20:23

mr.christian skrev:Nja, min häst är nog tämligen låg...;) Som jag sa innan, det handlar om attityd. Man märker direkt i din text - "det jobbet är på dåliga tider, det är för stressigt, det krävs ett speciellt psyke, det är för dåligt betalt" - ja, då går man hellre arbetslös... Man kan inte sitta på arslet och vänta på de stekta sparvarna. Genom AF får man säkert inga jobb, bara praktikplatser och placeringar. Jag har också varit arbetslös, men det har varit "mer eller mindre" självvalt, för att man velat ha lite "semester" efter en jobbperiod.
En stor del av felet är att folk har (kräver?) för mycket betalt. Problemet är i synnerhet inom hantverksyrken, när man hör om att de anställda kräver 240-250kr/timmen, då blir man mörkrädd! Jag tycker jag tjänar skapligt, har nog ca 300' om året, men jag jobbar på dygnets och veckans alla timmar, årets alla dagar. Varför? Jo, för det finns inga anställda som vill jobba julafton, midsommarafton! I juli... O.s.v. Har en kompis som har en låsfirma, han letar efter medhjälpare som kan hantlanga, reda upp och städa och såna saker. Rent och snyggt, bara dagtid på vardagar - de kräver ändå 25-28' i månaden "för det hade jag tidigare"! Varför startade trådskaparen det inlägget på Maskinisten? Jo, för han inte fick tag i folk. Varför sitter det tiggare utanför varenda butik? Jo, för de tjänar mer på det än att behöva jobba!Frågor du dem om de vill ha 100kr/timmen för att t.ex måla en lada eller plocka potatis så säger de nej! För de har mer sittandes på sin kartong utanför Ica... Jag har själv plockat potatis hos en bonde, man står uppe på en maskin i rätt ergonomisk ställning med tak över huvudet och sorterar bort stenar och jordklumpar. Men man kanske fryser, blir skitig och kan inte kolla Facebook under tiden...! Nej, det finns ingen arbetslöshet i landet, den ståndpunkten vidhåller jag! Så vem är det som har för hög häst...?
så du tycker det är rimligt med 13 timmars pass utan att hinna äta och pissa jo det är såklart helt helt rimligt dessutom till 18900:- innan skatt för 180 timmars jobb på en månad jomenvisst :roll: det klarar allla normala människor, vuxna ska såklart ha blöja på sig och äta kan man göra när man dör....

235-250 000:- per år tjänade jag och då jobbade jag mellan 200-235timmar i månaden ingen semester och närsomhelst på dygnet, aldrig nån ledig storhelg iheller... men det är såklart hur rimligt som helst det ska alla klara enligt dig och fy på den som tycker det är dåligt

tror fan jag har dålig attityd, det är mänsklig rättighet enligt ARBETSTIDSLAGEN(som de flesta totalt skiter i) att få 45min rast efter 6 timmars arbete

hade jag hittat ett jobb med lön på strax över 100:- i timmen eller över (liksom många andra arbetslösa) där det dessutom hade varit nog att bara jobba dagtid med middagsrast och heltid så hade jag hållt fast i det men stengrepp i resten av livet

a-kassa har man tur av att få, de flesta får ingen a-kassa och socialbidraget är patetiskt speciellt när de räknar ut hur många miljoner man får av att sälja den upprostade skrotbilen som såklart aldrig behövde tankas iheller som man var tvungen att ha för att ta sig till jobbet

tiggare är något helt annat förutom alla pengar de tjänar på sitt galande och skrikande vid varje affär så tjänar de extra på att ta andras grejor på natten...

240:- i timmen?!?!?!?! är dom politiker :?: :shock: extremt bra lön dagtid är 130:- i timmen mer än så är våta fantasier precis som att vinna 130miljoner på lotto för normala arbetslösa
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Portland » sön okt 02, 2016 21:29

En elektriker ligger väl på 30-32 i månaden, det ger ju typ 180 i timmen... och de flesta elfirmor skriker efter folk.
Vet att Volvo i Olofström skriver efter svetsare, så har du licens är det bara att åka dit och visa... har kompisar som gjort så och de har erbjudits månadslön på 28.

Och tror nog Volvo följer arbetsregler.
:tumbup:

(har för mig att du bor 2-3 mil från Olofström, därav mitt tips)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av Fisketorp » sön okt 02, 2016 22:08

Har några bekanta som bytt jobb i omgångar och prövat det mesta.

Duktiga på att prata för sig, duktiga på att skriva intressant cv, social och trevlig.
Nog bra egenskaper om man ska söka jobb.

Jag har inte varit arbetslös sedan strax efter lumpen och hoppas jag inte blir det heller.
Ingen direkt utbildning, gillar att jobba och lär mig gärna nya saker men inte så duktig på att prata för mig eller visa upp något intressant cv etc.

Tror många har lätt för att byta jobb där man har bred bekantskap eller kontakter.
samt inom vissa yrken hörs och syns man om man sköter sig eller inte vilket underlättar om man vill byta arbetsplats.


Sedan finns det ju olika sätt att söka jobb på. har ringt några som verkat intressanta här omkring men de går oftast till någon som vill bli förflyttad eller som dem har vetskap om.
har man sökt 150 jobb så har man mest troligen skickat in en ansökan bara?

kanske är man entusiastisk och ringer hälsar på i början, men sedan tröttnar man nog tyvärr efter för många nej.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av macke » sön okt 02, 2016 22:19

Tror du får vakna lite :) 130kr/h är ingen extremt bra timpeng.
TGB 13

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » mån okt 03, 2016 1:17

[quote="mantajohan"
så du tycker det är rimligt med 13 timmars pass utan att hinna äta och pissa jo det är såklart helt helt rimligt dessutom till 18900:- innan skatt för 180 timmars jobb på en månad jomenvisst :roll: det klarar allla normala människor, vuxna ska såklart ha blöja på sig och äta kan man göra när man dör....[/quote]

Ja, det tycker jag. För om du (mot förmodan) jobbar 180 timmar i månaden i 13 dagar (eftersom du hade 13 timmars pass) så har du vääääldigt mycket ledigt, då är 18900kr bra betalt. Och du har väääldigt mycket tid att ha ett extra jobb, för såna är väldigt enkla att få. Och då ha en 25-28' i månaden och ändå inte jobba mer än 20-22 dagar i månaden.

Jag antar att du talar om färdtjänstjobb? Jag har kört väldigt mycket färdtjänst tidigare (kör eget inom taxi nu i stället) och det finns alltid tid till både äta o skita även om det kan vara stressigt stundvis. Det är också väldigt mycket väntetid på olika ställen för det blir avbokningar m.m. så det finns tid minsann!

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av ifconfig » mån okt 03, 2016 7:33

macke skrev:Tror du får vakna lite :) 130kr/h är ingen extremt bra timpeng.
Jag instämmer.
130 kr/h är en okej ingångslön för ett lagerjobb eller enklare monteringsjobb, vilket ger 22100:- i månaden (170h), om man är i början av sitt arbetsliv.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » mån okt 03, 2016 8:17

ifconfig skrev:
macke skrev:Tror du får vakna lite :) 130kr/h är ingen extremt bra timpeng.
Jag instämmer.
130 kr/h är en okej ingångslön för ett lagerjobb eller enklare monteringsjobb, vilket ger 22100:- i månaden (170h), om man är i början av sitt arbetsliv.
Ja, lönerna är på tok för höga i landet! 22000kr i mån för ett enklare jobb! Ingångslöner skulle börjat på 15-16' så man har möjlighet att höja dem efter hand man blir äldre/arbetserfarnare. A-kassan är väl typ 13' så då är det ändå ett lyft. Problemet med för höga löner är att man skaffar sig dyra vanor, blir man då arbetslös så kan man inte ta vilket jobb som helst (läs: vilken lön som helst) för då får man kanske rucka på sina dyra vanor...;) Är det rimligt att ha samma lön som en undersköterska som dock har något års högskola och visst medicinskt ansvar, om man jobbar på lager eller som montör...?

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av ifconfig » mån okt 03, 2016 12:11

mr.christian skrev:...
Lönen ska vara i paritet med vad allt annat kostar.
Vi ska INTE ha det som i Amerika där det iom låg minimum-wage behövs mer än ett heltidsjobb för att försörja sig. Det är bara sjukt!

Jag håller med dig om att lönen för en under/sjuksköterska ska motivera folk att utbilda sig och jobba inom yrket. Men inte genom att sänka andras löner, utan genom att höja de inom vården - av anledningen att man måste kunna försöja sig på ETT heltidsjobb.

Sen ska tilläggas att det finns faktiskt både lager- och monteringsjobb som i förlängning innebär hög noggrannhet och ansvar för andra människors liv.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av macke » mån okt 03, 2016 18:43

mr.christian skrev:
ifconfig skrev:
macke skrev:Tror du får vakna lite :) 130kr/h är ingen extremt bra timpeng.
Jag instämmer.
130 kr/h är en okej ingångslön för ett lagerjobb eller enklare monteringsjobb, vilket ger 22100:- i månaden (170h), om man är i början av sitt arbetsliv.
Ja, lönerna är på tok för höga i landet! 22000kr i mån för ett enklare jobb! Ingångslöner skulle börjat på 15-16' så man har möjlighet att höja dem efter hand man blir äldre/arbetserfarnare. A-kassan är väl typ 13' så då är det ändå ett lyft. Problemet med för höga löner är att man skaffar sig dyra vanor, blir man då arbetslös så kan man inte ta vilket jobb som helst (läs: vilken lön som helst) för då får man kanske rucka på sina dyra vanor...;) Är det rimligt att ha samma lön som en undersköterska som dock har något års högskola och visst medicinskt ansvar, om man jobbar på lager eller som montör...?

Inte undra på att du inte får tag i folk att jobba OB! Ska man gå efter vad du skrivit så antar jag att du inte betalar ut en skälig lön heller. För 15-16´klarar du dig inte på! :aargh:

Ifconfig :tumbup:
TGB 13

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ledigt jobb,som mek..

Inlägg av mr.christian » mån okt 03, 2016 19:15

Jodå, jag betalar 130kr/tim (vilket är cirka 15-20kr över avtalet!) för de som är fega och inte vill ha procentlön. När som regel får 180-200kr/tim på provisionslön, men går det dåligt så kan det bli 70-80kr/tim också, så det är en fråga om ge och ta... Men av någon helt outgrundlig anledning så kör den som kräver timlön in betydligt mindre än den som har provision...:o Jag är inte jätteintresserad att ge en människa 130kr/tim för att de ska sitta på kontoret och glo på tv!!

Skriv svar