Takbyte... funderingar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Takbyte... funderingar

Inlägg av sos » tis okt 04, 2016 8:08

Tak som tak :-)

Villan byggt 1976 har ett tak av lättbetongplattor och jag funderar på att byta till plåt med snörasskydd.

Funderar på om jag måste byta ut kondensspärren mot "modern" plastfilm a´la presenning eller vad man skall kalla det. Just nu så ligger där masonitskivor som ser bra ut och som sagt inte ställt till några som helst problem, använt masonit på friggebodan och uthuset, vid stugan, byggt på 80-talet har samma, masonit verkar fungera utmärkt.

Det borde väl duga? eller är det moderna plastmaterialet så mycket bättre? att det motiverar det mycket mer omfattande arbetet med att riva läkt m.m
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Takbyte... funderingar

Inlägg av Fisketorp » tis okt 04, 2016 9:40

Har "modern" -plast på garaget. byggt 88a.
Tycker inte det är vidare bra då det kan bildas kondens på insidan som droppar ner.

En annan hade samma symtom.

Däremot så kika jag i ett garage med masonit. och det såg mer ut som masoniten behöll fukten och "luftade" bort den sedan.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Takbyte... funderingar

Inlägg av sos » tis okt 04, 2016 10:08

Jag "tror" så här initialt mer på masoniten och att plasten har mer att göra med enkelheten att bygga,
-masonit är tyngre, svår att hantera.
-man ser inte igenom (takstolarna då man spikar läkten)
-plast fungerar om det skulle komma en lite regnskur så man , behöver inte ha presenning i beredskap
-Masonit måste sågas...
-Masonit är dyrare, tror jag i alla fall.

Helt enkelt enklare och billigare med plast, men har det några fördelar gentemot masonit när taket väl är på plats?

Tänker jag rätt om jag behåller masoniten?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Takbyte... funderingar

Inlägg av niva_mats » tor okt 20, 2016 17:20

Behåll masoniten. Den tillåter en viss del fuktvandring samtidigt som den faktiskt kan leda bort vatten.

Eventuellt så kan du öka på bärläktens höjd en aning för att få större spalt mellan plåt och undertaket, samt att du ser till att det får god möjlighet till luftväxling genom att ha ventilation uppe i nock och i nederkanten av taket.
Vill du ha en häftig lösning så finn det kondenssäkrad takplåt oxå. Dock har jag ingen erfarenhet av den lösningen när man har innertak.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

HillBilly1
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis jul 24, 2012 17:50
Ort: Karlstad

Re: Takbyte... funderingar

Inlägg av HillBilly1 » fre okt 21, 2016 12:50

det finns numer takplåt som har en Flockad undersida för mer info gå in på http://www.merasystem.se/takplat/simple ... densskydd/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar