Dagens dilemma.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Dagens dilemma.

Inlägg av mr.christian » fre okt 28, 2016 11:15

Har en timanställd tjej som lånade en bil av mig för hon krockat med sin egen. Jag hade precis besiktat den och fick 2 enkla anmärkningar och därför ombesiktning. Gjorde klart detta när hon hämtade bilen . Efter en knapp månad går givetvis besiktningen ut och jag påtalar att det är körförbud och hon får låta fixa och ombesikta bilen om hon ska köra vidare. Detta händer förstås inte och på måndag går ombesiktningsmöjligheten ut. Jag har sagt till henne att hon åtminstone får köra hem den till mig så jag kan fixa den själv. Inte ens det har gjorts...
Hon har alltså fått låna bil gratis i 1,5 månad och kan inte ens lämna tillbaka den utan jag ska behöva hämta den 6 mil bort. Hon är alltså timanställd hos mig och jag har skitsvårt att få tag i bra anställda (som hon är...) Ska jag säga ja och amen och vara nöjd att jag fortfarande har bilen kvar, dock 6 mil bort och bekosta allt själv? Eller ska jag bli skitförbannad och kräva att hon lagar bilen, besiktar den och levererar den till mig, skadeslös? Då vet jag att hon inte kommer att jobba åt mig mer...

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Iznogoud » fre okt 28, 2016 14:35

Öhh, är det ens en fråga?
Riv i och ställ det enkla kravet på MINST besiktning som tack för lånet, eller ställ av bilen och låt henne ta smällen ifall polisen lämnar skrivbordet.
Och efter den här tiden är det väl inte ett lån längre, utan mer ett obetalt köp.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av mr.christian » fre okt 28, 2016 16:29

Det är väl förmodligen ytterligare ett av problemen; hon vågar inte köra hem den för den har ju körförbud... Skulle länsman stoppa den vid framfärd så är det redan straffbart, den är ju obesiktad... Provkörning i samband med reparation? Nää, den är visst inte reparerad... Närmaste färd till verkstad? Nää, det finns inte jättemånga verkstäder hos mig...

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Iznogoud » fre okt 28, 2016 17:05

Boka bes,tid och kör dit direkt så är ju det problemet löst.
Att 2 orna inte är reparerade spelar ju ingen roll, men du/hon får ju en till månad eller kortare tid, att köra och reparera på. Att hon betalar ombesiktning behöver väl knappast ens diskuteras.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Fisketorp » fre okt 28, 2016 18:26

Ser hon bra ut!? :poke:

Skämt å sido..
Hon är en anställd och du har varit hygglig.
Ställ lite krav för fasen.

Går väl lösa med god ton också kan man tycka, men går ju inte hem hos alla konstigt nog.
Begär att hon löser problemet eller så får hon fasen bekosta transport hem på något vis.

Hon har ju satt sig i en sits som du själv nämner hon inte vågar "köra" sig ur men bara för henne att rulla in den på en besiktning så är det löst så hon kan köra hem den till dig. förövrigt så får man en månad till? är väl bara att man får köra lagligt tills på måndag sedan helt ny bes.

Sedan undrar man ju lite vad för firma du har. där en bra anställd är på detta vis :mrgreen:

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av mr.christian » fre okt 28, 2016 18:55

Ser helt ok ut...;)

Det är taxifirma som jag har. Finns överhuvudtaget inte bra folk att få tag i, som är självständiga, drivna och inte är krångliga. Hon är skitbra på jobbet, en av få som är lönsamma! Trodde hon skulle låna bil några dagar och det tänkte jag givetvis inte ta betalt för. Men när det börjar närma sig 2 månader eftersom hennes bil inte blir klar på verkstad så känns det surare...

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Spiken » fre okt 28, 2016 19:36

Känner igen det här. Vanligare än man tror.
Hur motiverad är hon att få sin bil lagad när hon har en gratis bil?

Vet om en i exakt samma situation som är uppe i ett halvår nu.
Hen fick ta en firmabil, så då inger tydligen bränsle också.
Hens bil är värd 5000:-... 6 mån på verkstad... hmm... yeah, right.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av mr.christian » fre okt 28, 2016 22:06

I detta fallet är det faktiskt inte så. Hennes bil är värderad till 180000kr! Hon har inga ekonomiska problem! Men det var någon konflikt med försäkringsbolaget så själva utredningen har dragit ut på tiden, när det väl blev klart så hade verkstaden inte tid omgående. Det är flera parametrar som strulat. Och eftersom hon har så långt till jobbet och barn varannan vecka så behöver hon bil och jag har många...;)

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av svana » sön okt 30, 2016 18:32

mr.christian skrev:Ser helt ok ut...;)

Det är taxifirma som jag har. Finns överhuvudtaget inte bra folk att få tag i...
I taxibranchen tänker jag snarare svaret såhär.. "det finns överhuvudtaget inte några svenskar att få tag i" :D

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av mr.christian » tis nov 01, 2016 23:53

Måndag kväll fick jag tillbaka bilen. "Här är nyckeln, tack för lånet"...
Mmm...:( Olagad, obesiktad.
"Visst, visst, tack för du körde hem den iaf"

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Portland » ons nov 02, 2016 0:05

Jag tycker det är omotiverat gnäll här.
Första aspekten jag reflekterar över är ju detta med din särbehandling.
Om hon får bil gratis, vad får de andra som jobbar för dig?

Nu valde du tydligen att göra så här, varför varken vet eller förstår jag, men du valde att göra så... och?
Då får man väl acceptera läget?
Vill du toffla och inte säga till om bilen, då är du ju utan... och när den kommer, då gnälls det för det.
Ställde du några krav?
Nä, var nöjd då.

Några hundralappar hit eller dit, eller tusenlappar eller vad det nu är, är det något att dividera om... särskilt ifall hon nu är så värdefull som du anser?

Både dubbel- och trippelmoral i detta ärende tycker jag nog.

Eventuella utgifter i detta ärende får du sätta under posten "lärpengar".
Sen att man kan tycka tjejen varit slö och massa... javisst, men oavsett hur man än vänder och vrider på saken så är det du som är ansvarigt för varenda del i detta.

...och eftersom du som sagt särbehandlat en av dina anställda på detta sätt så har du absolut ingen anledning alls att hänga läpp, eller söka någon sympati.

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av RedNek » ons nov 02, 2016 6:29

Portland skrev:Jag tycker det är omotiverat gnäll här.
Första aspekten jag reflekterar över är ju detta med din särbehandling.
Om hon får bil gratis, vad får de andra som jobbar för dig?

Nu valde du tydligen att göra så här, varför varken vet eller förstår jag, men du valde att göra så... och?
Då får man väl acceptera läget?
Vill du toffla och inte säga till om bilen, då är du ju utan... och när den kommer, då gnälls det för det.
Ställde du några krav?
Nä, var nöjd då.

Några hundralappar hit eller dit, eller tusenlappar eller vad det nu är, är det något att dividera om... särskilt ifall hon nu är så värdefull som du anser?

Både dubbel- och trippelmoral i detta ärende tycker jag nog.

Eventuella utgifter i detta ärende får du sätta under posten "lärpengar".
Sen att man kan tycka tjejen varit slö och massa... javisst, men oavsett hur man än vänder och vrider på saken så är det du som är ansvarigt för varenda del i detta.

...och eftersom du som sagt särbehandlat en av dina anställda på detta sätt så har du absolut ingen anledning alls att hänga läpp, eller söka någon sympati.
X2
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av RedNek » ons nov 02, 2016 6:31

Dessutom.
Borde vi lägga ner denna tråden innan den skenar & vi hamnar i typ, Flashback-träsket.
Ni vet vad jag menar: Har väl alla sökt på nätet & hamnat på en tråd där... Skitkastning a´la´sandlåda...
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Tapiren
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 09, 2012 11:03

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Tapiren » fre nov 25, 2016 11:01

Känns som att vissa är tycker att en arbetstagare enbart har rättigheter och inga skydigheter...

Jag tycker det var jäkligt juste att låna ut bilen till att börja med, men sen finns det väl inte så mycket att göra tyvärr, jag hade tittat på ekonomin och väg fördelarna av att ha den anställde kvar, mot de ekonomiska konsekvenserna av att bli av med denne.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Dagens dilemma.

Inlägg av Portland » fre nov 25, 2016 20:22

Om du med "vissa" menar tex mig så har du fel.

Dilemmat som sådant är dock något TS själv försatt sig i och även om tjejen uppför sig illa så är det likväl ändå hans ansvar.
...kanske då främst för att han särbehandlade henne på detta sätt...

Och troligen är hon van att särbehandlas på detta sätt och har därför aldrig fått lära sig vad eget ansvar och göra rätt för sig innebär.

Skriv svar