Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Gustavsson » tis nov 01, 2016 22:32

Vad har ni? Hur tycker ni det funkar? Vilket skulle ni vilja ha?

Själv har jag Telldus Live Duo och är ganska nöjd med det, men saknar tvåvägskommunikationen och lite andra funktioner.
Jag skulle vilja ha något där jag dels kan manövrera huset, men även få input från temperaturer så som status på acktankarna i pannrummet, kyl/frys samt indikering från rörelsesensorer som berättar om jag får besök då jag inte är hemma, med mera.. Tips, idéer från er?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av svana » ons nov 02, 2016 6:26

Ursäkta.. vad pratar du om?
Förklara lite mer..

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Ninetoes » ons nov 02, 2016 7:19

Exakt, jag fattar ingenting. Måste altavista...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Gustavsson » ons nov 02, 2016 8:00

svana skrev:Ursäkta.. vad pratar du om?
Förklara lite mer..
Tänkte att de som kände igen sig visste vad jag pratade om och hakade på. Andra får vara nyfikna och googla.. :beer:
Ninetoes skrev:Exakt, jag fattar ingenting. Måste altavista...
...eller altavista :tumbup:

Det handlar om att styra huset kort o gott. "Timers" till å tända och släcka lampor, fast man kan styra dom via telefonen, göra scheman som styrs av olika input såsom att starta motorvärmare olika tider beroende på hur kallt det är ute. Tända vissa lampor om man öppnar ytterdörren vid vissa tider när man kommer osv.. Bara fantasin sätter gränserna! =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Ninetoes » ons nov 02, 2016 18:55

Jepp, jag altavistade nu och fick ett hum om vad det handlar om. :tumbup: Jag är nog lite för fantasilös för att det ska vara nåt för mig, det enda jag kom på att vore najs var om man kunde få lite uppdateringar från pannrummet om hur pelletsbrännaren har det. Iblands känns det så oääääändligt långt att gå ner i källaren och kolla själv.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av elste » ons nov 02, 2016 19:35

Ja alltså det finns ju kombo boxar som har vanliga 433 och z-wave

steget upp till knx känns stort faktiskt i en befintlig installation men det är ju radiolöst så det borde vara driftsäkrare

jag funderar på att bygga ett galaxy centrerat system för då kan jag få larmklassat hela vägen

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Anders G » ons nov 02, 2016 20:18

Jag kör Fibaro HC2, haft det ett par år nu på en ganska "basic" nivå och bygger ut systemet när lusten att mecka med det faller på. En stor fördel är ju tvåvägs kommunikationen och jag tycker att det överlag fungerat bra.

Styr belysning, mäter temperaturer, har rörelse och dörrsensorer och prylar finns hemma för att mäta temp i acktank och radiatorkrets men där har inte lusten att montera infunnit sig än. Kameror är också införlivade i systemet.

/Anders

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av cherokeex2 » ons nov 02, 2016 20:44

Med tanke på att hackare kan ta över moderna bilar om dom vill det så hade jag inte velat ha ett smart hus just nu iaf.
Vem vet vad man får komma hem till om någon har lyckats komma in i systemet, kanske är det 50+ inne i huset eller värmen avstängd på den kallaste dagen på vintern och allt som har med vatten att göra är sönderfruset.

Dörrlåsen hade jag inte heller litat på, hur vet du att någon annan inte har kommit över koderna du använder och sen låser upp dörren när du inte är hemma så att huset kan länsas?
Dom ser ju när du lämnar huset genom kameran.

Tror jag behåller mitt hus osmart ett tag till.
Men det hade ju varit skönt att kunna styra endel saker genom en app i telefonen när man är på jobbet.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Fisketorp » ons nov 02, 2016 21:12

Hörde någontingen här om veckan ang Hackers som utnyttjat bla kylskåp att hjälpa dem med hacking.

Vet inte vad det handlade om men kanske bara vara att pinga ner någon sida. iallafall inte illa..
intrång av ett kylskåp :|

Känner att jag blir bara latare ju mer teknik jag får men hade uppskattat att kunna sänka värmen när man åker iväg och höja den när man är på väg hem om man varit borta längre tid.

Finns det något billigt alternativt till sådant?
En bekant pratade på att han satt in termostater till elementen han kunde styra.
Var billigare än vanliga termostater och det lät smidigt.
behövs det sladd till varje termostat tro?

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Lasse Suzican » ons nov 02, 2016 23:23

Dyrt men fan så trevligt....http://www.zensehome.se/
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Gustavsson » tor nov 03, 2016 8:53

Ninetoes skrev:Jepp, jag altavistade nu och fick ett hum om vad det handlar om. :tumbup: Jag är nog lite för fantasilös för att det ska vara nåt för mig, det enda jag kom på att vore najs var om man kunde få lite uppdateringar från pannrummet om hur pelletsbrännaren har det. Iblands känns det så oääääändligt långt att gå ner i källaren och kolla själv.
Är det bara pannan du vill ha koll på så skaffa http://www.logger2020.se istället. =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Gustavsson » tor nov 03, 2016 9:00

elste skrev:Ja alltså det finns ju kombo boxar som har vanliga 433 och z-wave

steget upp till knx känns stort faktiskt i en befintlig installation men det är ju radiolöst så det borde vara driftsäkrare

jag funderar på att bygga ett galaxy centrerat system för då kan jag få larmklassat hela vägen
Hade jag vetat vad KNX var och innebar när jag började renovera mitt hus för snart 4 år sen så hade jag definitivt satsat på det, men nu när allt är klart så är det mycket arbete att bygga KNX!
Anders G skrev:Jag kör Fibaro HC2, haft det ett par år nu på en ganska "basic" nivå och bygger ut systemet när lusten att mecka med det faller på. En stor fördel är ju tvåvägs kommunikationen och jag tycker att det överlag fungerat bra.

Styr belysning, mäter temperaturer, har rörelse och dörrsensorer och prylar finns hemma för att mäta temp i acktank och radiatorkrets men där har inte lusten att montera infunnit sig än. Kameror är också införlivade i systemet.

/Anders
Just det, Fibaro hade jag glömt. Funkar det att kameraövervaka med oxå? Isåfall vore det ju toppen!
cherokeex2 skrev:Med tanke på att hackare kan ta över moderna bilar om dom vill det så hade jag inte velat ha ett smart hus just nu iaf.
Vem vet vad man får komma hem till om någon har lyckats komma in i systemet, kanske är det 50+ inne i huset eller värmen avstängd på den kallaste dagen på vintern och allt som har med vatten att göra är sönderfruset.

Dörrlåsen hade jag inte heller litat på, hur vet du att någon annan inte har kommit över koderna du använder och sen låser upp dörren när du inte är hemma så att huset kan länsas?
Dom ser ju när du lämnar huset genom kameran.

Tror jag behåller mitt hus osmart ett tag till.
Men det hade ju varit skönt att kunna styra endel saker genom en app i telefonen när man är på jobbet.
Det är alltid en risk numera, att bli hackad. Snart spolar stolen när man sitter där :lol: :tumbup:
Tanken i mitt fall är inte att bygga in tex dörrlås eller att kunna åverka tempen hemma, bara styra belysning och att avläsa temp.
Lasse Suzican skrev:Dyrt men fan så trevligt....http://www.zensehome.se/
Började läsa och bläddra bland sidorna och kom fram till att det är ju precis så jag vill att ett smart system ska vara. Fas + Nolla blir ju ett tvåledarsystem modell canbus. Smart och smidigt. Intresset föll fort när jag såg att ett uttag kostar 949:- och startpaketet nästan 11000:- Men har man pengar så absolut! :jump:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: Smarta hus. Telldus, Z-wave, KNX, Proove osv...

Inlägg av Beaver3 » sön nov 06, 2016 20:48

Inte många som känner till Intelligenta hus.
Det finns några bra system, ute, Telldus tillsammans med något av trådlösa envägssystem utan handskakning är osäkert, funktionen telldus är dock bra.

KNX är en världsstandard och tillverkas av Siemens, ABB, Schnider, Hager m.fl.
Bäst är programmering från Dator med ETS5.
Systemet är IP baserat likt internet, stensäkert protokoll med handskakning och tonnvis med inställningsmöjligheter, kanske lite dåligt genomtänkt interface, men man lär sig.
Som sagt KNX med rätt kunskap blir bara en smula dyrare än en konventionell villainstallation.u får möjlighet till Trådlös, trådbunden och gateways till t.ex. Dali.
Satsa på KNX om du vill ha något att växa i och något som fungerar i längden.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Skriv svar