"Bilramp"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
"Bilramp"
Har sett att bl.a. Jula och Biltema säljer "bilramper" att köra upp bilen på om snabbt man vill ha lite mer utrymme under. Det verkar ju vara ganska smidigt men det vete f-n om jag skulle våga mig in under bilen uppkörd på sådana.
Är jag onödigt feg? Någon här som använder sådana?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-604844/
Är jag onödigt feg? Någon här som använder sådana?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-604844/
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: "Bilramp"
Jo, kanske håller dom, måste vara någorlunda testade ju...
Själv använder jag egensnickrade ramper, materialet kostar max en hundring, typ https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x ... 0814522055" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv använder jag egensnickrade ramper, materialet kostar max en hundring, typ https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x ... 0814522055" onclick="window.open(this.href);return false;
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: "Bilramp"
Jag har använt sånna när jag har varit under min silverado och c20.
Dom är mycket mindre i vägen än vad pallbockar är om man ska göra något som inte kräver att man tar bort hjulen.
Men använder man dom så får man inte glömma att blockera tex ena bakhjulet om man har kört upp framhjulen på ramperna.
Dom är mycket mindre i vägen än vad pallbockar är om man ska göra något som inte kräver att man tar bort hjulen.
Men använder man dom så får man inte glömma att blockera tex ena bakhjulet om man har kört upp framhjulen på ramperna.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: "Bilramp"
Jag har 4 st Biltema-ramper.
En gång körde vi upp en mellanstor husbil på dem.
De under framhjulen blev ytterst lite deformerade.
Mest används de när jag tvättar bilarna under.
En gång körde vi upp en mellanstor husbil på dem.
De under framhjulen blev ytterst lite deformerade.
Mest används de när jag tvättar bilarna under.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: "Bilramp"
Tjena!
Jag ärvde ett par sådana ramper av svärfar i fjol, använder dem bara till åk-klipparen när jag rengör under den.
Efter en avsyning av "svetsarna" på ramperna vill då jag inte ligga under en bil som står på dem.
- Men de är ju godkända om de säljs över disk (måste de väl vara) så det ska ju gå bra..
Tänk på att de ser ut att kunna tippa om de står snett (tänk ute-mek).
En annan sak i ämnet.
Var försiktiga när ni jobbar under en bil vänner. Säkra alltid med pallbockar, aldrig bara domkraften Har sett folk som gör det & jag får ont i magen av att se det...
Jag ärvde ett par sådana ramper av svärfar i fjol, använder dem bara till åk-klipparen när jag rengör under den.
Efter en avsyning av "svetsarna" på ramperna vill då jag inte ligga under en bil som står på dem.
- Men de är ju godkända om de säljs över disk (måste de väl vara) så det ska ju gå bra..
Tänk på att de ser ut att kunna tippa om de står snett (tänk ute-mek).
En annan sak i ämnet.
Var försiktiga när ni jobbar under en bil vänner. Säkra alltid med pallbockar, aldrig bara domkraften Har sett folk som gör det & jag får ont i magen av att se det...
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: "Bilramp"
Har två sådana och dem funkar bra.
Däremot vill den gärna glida undan när man kör upp på (vi har lösgrus) så lagt en bräda på vardera så rullar det upp så fint. blir riktigt bra utrymme att greja under.
Skogsbilen rullar upp av sig själv men det beror väl på större däck och lågväxel.
Sedan blir det ganska enormt utrymme under bilen som redan är höjd
Är lite oförsiktig av mig och inte lägger något under bakjul etc men skadar nog inte att göra det.
Den är som redan nämnt ev risk att tippa finns.
Däremot vill den gärna glida undan när man kör upp på (vi har lösgrus) så lagt en bräda på vardera så rullar det upp så fint. blir riktigt bra utrymme att greja under.
Skogsbilen rullar upp av sig själv men det beror väl på större däck och lågväxel.
Sedan blir det ganska enormt utrymme under bilen som redan är höjd
Är lite oförsiktig av mig och inte lägger något under bakjul etc men skadar nog inte att göra det.
Den är som redan nämnt ev risk att tippa finns.
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: "Bilramp"
Det borde du göra, man ska aldrig lite på parkeringsbromsen eller parkläget i en automat eller parkeringsbroms och växel i en manuell när man ligger under någon bil när den står på såna ramper.Fisketorp skrev:Har två sådana och dem funkar bra.
Däremot vill den gärna glida undan när man kör upp på (vi har lösgrus) så lagt en bräda på vardera så rullar det upp så fint. blir riktigt bra utrymme att greja under.
Skogsbilen rullar upp av sig själv men det beror väl på större däck och lågväxel.
Sedan blir det ganska enormt utrymme under bilen som redan är höjd
Är lite oförsiktig av mig och inte lägger något under bakjul etc men skadar nog inte att göra det.
Den är som redan nämnt ev risk att tippa finns.
Du vill väl inte att detta ska hända dig:
https://www.youtube.com/watch?v=9vt8OLKOFA0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen som RedNek säger alltid pallbockar när man använder domkraft, man lär sig det ganska snabbt när man har en domkraft som gillar att tappa trycket och börja sänka av sig själv.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: "Bilramp"
Veka och instabila framåt, inget jag riktigt litar på tyvärr.
Köpte 2 stycken i höstas då en automatlåda skulle bytas och tänkte att dessa ramper skulle vara ett enkelt sätt att lyfta ena änden av bilen medans domkraften lyfte den andra.
Trodde det skulle vara ett bättre sätt än lyfta och sätta under pallbockar i en ände åt gången, men instabiliteten gör nog att jag fortsätter med pallbockarna i fortsättningen.
Köpte 2 stycken i höstas då en automatlåda skulle bytas och tänkte att dessa ramper skulle vara ett enkelt sätt att lyfta ena änden av bilen medans domkraften lyfte den andra.
Trodde det skulle vara ett bättre sätt än lyfta och sätta under pallbockar i en ände åt gången, men instabiliteten gör nog att jag fortsätter med pallbockarna i fortsättningen.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: "Bilramp"
Funkar bra på typ volvo v70 om man har dom framcör drivhjulen men puttar gärna bort dom om man lägger dom framför icke drivande hjul. Då gör jag som fisketorp, lägger en två tum sex som jag fasat änden på och monterat hjulstopp på, uppe på dom.
Husbilen med totalvikt 2.8 ton deformerade dom så tyngre fordon klara dom inte.
Husbilen med totalvikt 2.8 ton deformerade dom så tyngre fordon klara dom inte.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: "Bilramp"
Det där tycker jag diskvalificerar dem från att användas till allt annat än gräsklippare.Danne skrev: Husbilen med totalvikt 2.8 ton deformerade dom så tyngre fordon klara dom inte.
Sådana här grejer ska ha en säkerhetsfaktor, som gör att de klarar flera gånger märkbelastningen [emoji107]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: "Bilramp"
Instämmer faktiskt med ovan.. men med säkerhetstänk och eztra försiktighet kan det väl funka..men jag blir nervös.
Ser framför mig.. när den kollapsar eller en svets plötsligt inte bränt in ordentligt.
Antar att det går lite för fort att tillverka dem för de priserna..
Ser framför mig.. när den kollapsar eller en svets plötsligt inte bränt in ordentligt.
Antar att det går lite för fort att tillverka dem för de priserna..
Re: "Bilramp"
Jag personligen tycker säkerhetstänk är omständligt men jag skulle inte heller använda dom om jag var rädd om min hälsa.
Dock är mina ganska gamla och från biltema, nya från Jula tex. kanske är bättre.
Dock är mina ganska gamla och från biltema, nya från Jula tex. kanske är bättre.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: "Bilramp"
Har haft ett par sådana länge (kanske från biltema, minns ej). Har aldrig haft problem med stabilitet eller att de skulle säcka på något vis. Som tidigare nämts är planka ett måste för att vanliga bilar ska komma upp.
Om man tycker att de känns instabila och vältbenägna ska man nog inte använda sig av pallbockar heller. Basen är minst lika stor på dessa som en pallbock.
Meckar man ute på "mjukt" underlag = inte asfalt, betong eller sten, är ramper att föredra framför pallbock då ramperna har stärre "fotavtryck" och inte sjunker ner lika lätt.
Om man tycker att de känns instabila och vältbenägna ska man nog inte använda sig av pallbockar heller. Basen är minst lika stor på dessa som en pallbock.
Meckar man ute på "mjukt" underlag = inte asfalt, betong eller sten, är ramper att föredra framför pallbock då ramperna har stärre "fotavtryck" och inte sjunker ner lika lätt.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: "Bilramp"
Däremot fanns det ramper som var en bockad profilplåt och dom var rent livsfarliga. En kompis körde upp framhjulen och skulle hämta pallbockar. När han kom tillbaka hade bägge ramperna vikt sig så bilen stod på marken. Det var inte i närheten av maxvikten. Jag har dock inte sett några på många år , hoppas dom inte finns längre.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: "Bilramp"
Har Biltemas, och de funkar bra. Har haft upp tunga bilar på dem utan problem. Gäller att vara försiktig så man inte snebelastar dem. Är man osäker så svetsa på ett eller två stag till så är du säker.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.