Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

madmaxer
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 14, 2016 0:45

Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av madmaxer » mån nov 14, 2016 1:29

Hallå alla
Drog ett anonymt konto enbart för denna fråga
Bil i pris klassen 50 000-60 000kr
Haft bilen i precis en Vecka

Köpte nyligen en bil av en privat person, körde hem och allt var frid och fröjd
skulle beställa lite grejer till denna bil (USA bil)
Matar in Vin numret och upptäcker att den i usa var registrerad med en mindre motor än vad säljaren påstod att det sitter i

Konfunderad över detta går jag in på transport styrelsen och kollar, där är bilen reggad med stora motorn.... precis som säljaren säger
Betalar för en carfax (usa) och där är motorn mindre igen
Kontaktar säljaren (enda ägaren i sverige och samma kille som tog hem bilen från andra sidan pölen)
Han påstår att carfaxen är fel och Transportstyrelsen´s papper är det som gäller.

Jag fattar misstankar, och tar reda på att enda sättet att kolla motor volymen är genom gjutnumret på blocket, (motorerna är i övrigt identiska) och mycket riktigt så är motorn den mindre V8 precis som carfaxen säger.

Jag erbjuder att antingen går affären tillbaka eller så får någon form av ekonomisk kompensation betalas ut.
Då det tydligt i annonsen stod att motorn skulle vara den stora v8 och han har i mail bekräftat att motorn skulle vara den större av alternativen

Han vägrar och säger att jag kan lycka till med detta och att han har sitt på det torra.
Och att jag har fel, det är rätt motor i..... Jag har bifogat bilder på gjutnumret och länk till carfaxen men icke jag har fel han har rätt
Jag erbjuder att åka till en oberoende verkstad som han väljer som kan verifiera att motorn inte är korrekt
Men han vill inte höras vid problemet, enda svaret jag får är att motorn är rätt motor, annars hade den aldrig klarat reg besiktningen och ursprungs kontrollen, bilen togs in för ca 6 år sedan
Vilket i sig är ointressant då motorn i vilket fall inte är den motorn jag köpt
Vi bor inte grannar 40 mil enkel

Mina problem är att jag har en bil som har en annan motor i än registrerings beviset(där av att jag vill vara anonym)då detta kan generera stora problem vid en ev olycka
Köplagen säger att vid ett större fel så har köparen rätt att kräva kompensation eller få köpet hävt (fel motorn är en sådan sak ) men hur går jag vidare och vem snackar jag med ?
Kommer imorgon få en verkstad som verifierar att det är fel motor och lämnar ett skriftligt intyg på detta
Funderar på om man ska polis anmäla detta då det är en form av bedrägeri ? eller går man via andra kanaler ?
Alla tips mottas
Beklagar stav fel och andra konstigheter

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av peterand » mån nov 14, 2016 6:05

Givet omständigheterna du beskriver är det nog i praktiken tveksamt att få rätt rent rättsligt. Du behöver då driva ett civilrättsligt mål, som blir mellan två privatpersoner, där du inslutändan rsiker att betala mer än vad du ev kan få tillbaka.

Möjligtvis kan du gnälla lite på transportstyrelsen som är boven i dramat genom reg med felaktiga uppgifter.

Prata förstånd med säljaren verkar du redan prövat, ev kan en jurist pröva detta men det har sällan framgång.

Sen kan man fundera på hur stor skadan är rent ekonomisk om en bil har en 305 istf en 350 på en bil i din prisklass, 10 % anske vilket då är 5 lax. Alla aktiviteter med rättsväsendet kommer kosta betydligt mer
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

madmaxer
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 14, 2016 0:45

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av madmaxer » mån nov 14, 2016 7:56

Värdet på motorn storlek är ringa, det förstår jag med
madmaxer skrev: Mina problem är att jag har en bil som har en annan motor i än registrerings beviset(där av att jag vill vara anonym)då detta kan generera stora problem vid en ev olycka
Med ovanstående citat är det jag egentligen är oroligast för

Och detta gör bilen direkt olaglig att åka runt i tills dess att felet är avhjälp,
Kostnaden för detta är antingen en ny reg bes som ingen vet hur den skulle gå...men den är lägre...
Detta gör dock inte att jag får den motorn jag betalt för
Eller byta motorn till rätt (minst 10 000kr i bara arbete)
Men just nu har jag en bil som endast är värd var den kan generera i reservdelar
Hur går jag vidare vem pratar jag med
Kan man polisanmäla detta som bedrägeri (jag köpte något som inte är vad säljaren sagt)

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av peterand » mån nov 14, 2016 8:37

madmaxer skrev:Värdet på motorn storlek är ringa, det förstår jag med
madmaxer skrev: Mina problem är att jag har en bil som har en annan motor i än registrerings beviset(där av att jag vill vara anonym)då detta kan generera stora problem vid en ev olycka
Med ovanstående citat är det jag egentligen är oroligast för

Och detta gör bilen direkt olaglig att åka runt i tills dess att felet är avhjälp,
Kostnaden för detta är antingen en ny reg bes som ingen vet hur den skulle gå...men den är lägre...
Detta gör dock inte att jag får den motorn jag betalt för
Eller byta motorn till rätt (minst 10 000kr i bara arbete)
Men just nu har jag en bil som endast är värd var den kan generera i reservdelar
Hur går jag vidare vem pratar jag med
Kan man polisanmäla detta som bedrägeri (jag köpte något som inte är vad säljaren sagt)
Detta hade jag inte legat sömnlös över, det är rätt motor i bilen vilket du kan styrka. Inled en dialog med transportstyrelsen via mail så får du detta på pränt. Om TS väljer att inte åtgärda felet blir det deras ansvar
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av Danne » mån nov 14, 2016 17:42

Är ju inte direkt ovanligt att det blir fel på Amerika importer har jag märkt när jag letade Durango för nått år sedan.

Så vida du inte kan bevisa att han medvetet lurade dig så har du inget att hämta hos säljaren.

Att nån skulle kolla nå närmare på vilken motor som sitter i vid en olycka är otroligt tveksamt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

madmaxer
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 14, 2016 0:45

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av madmaxer » mån nov 14, 2016 18:22

Ok inget problem med försäkringen vid olycka säger ni

Sen har vi detta med att jag köpt en vara med en specifik utrustning
och ni tycker det är helt ok att det inte är den motorn säljaren specifikt har sagt ?
Intressant...
Handlar egentligen inte om han medvetet lurat eller inte.. utan uppenbaras ett fel av denna grad så har man rätt enligt köplagen att antingen häva köpet eller få en ekonomisk kompensation

Exempel
Annons Audi 2.0tdi säljes
Jag köper en Audi med 2.0 tdi kollar regbeviset mot Transportstyrelsen(TS) importerad av samma kille som säljer bilen
Allt stämmer bilen ska ha den motorn enligt TS. Enligt säljaren ska också den vara en 2.0tdi
Vid en senare kontroll via Audi så uppenbaras att det inte är en 2.0tdi utan den mindre 1.9tdi
Vilket dra med sig, mindre bromsar, svagare växellåda och mindre motor effekt och ev en svagare motor konstruktion.
Motorerna är helt lika på utsidan är omöjligt att utan lyft/dator kolla den faktiska motor volymen
och säg att bilen kostat 300 000 istället
Från just sånt här är man skyddad som köpare trots Privat köp via köplagen
Det är omöjligt att kolla sånt här för en privat person på plats.
Och det spelar ingen roll om säljaren är medveten eller omedveten om felet
Jag som köpare har rätt att reklamera en köpt vara om den inte stämmer med specifikationerna.


http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... vatperson/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och det är reklamations posten jag lutar mig mot

Nu verkar det lösa sig ändå med säljaren men jag fortsätter gärna diskutionen

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av brt666 » mån nov 14, 2016 18:43

Om det är så att säljaren medvetet har lurat dig så tycker jag absolut att du har rätt och han har fel, inget tvivel om det. Men nu är ju situationen så att vi lever i ett system där det med stor sannolikhet blir väldigt svårt för dig att hävda din rätt och få någon kompensation. Om du tror att polisen kommer att hjälpa dig så är min erfarenhet att du kommer att bli djupt besviken. Om du försöker dig på en civilrättslig lösning så riskerar du mer än att bli besviken, du riskerar mycket större summor än vad bilen är värd. Jag har deltagit som sakkunnig i sådana mål och jag råder alla som frågar mig om det att låta bli den vägen.
Gissningsvis mår du själv bättre om du bara biter i det sura äpplet och ser det som en läxa inför nästa affär.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av Fisketorp » tis nov 15, 2016 10:04

Var i en liknande situation.

Köpte en bil där säljaren skulle stå för skatten.
skattelappen kom hem till mig och jag betalade den, kontaktade sedan säljaren och han skulle föra över pengar.

Det kom aldrig några och upptäckte sedan fel på bilen som var dolda.

Säljaren var så trevligt så han spärrade samtal från mitt nr. råkade dock svara när man ringde från annat nr men la direkt på och spärrade det nr.
Hade lite tur att affären skedde på en firma som stod som ägare för bilen och kontaktade dem så ringde de upp honom och 45min sedan var pengarna på mitt konto och en dum ursäkt i sms.

Ringde upp och nämnde de fel som hittats på bilen. Och säljaren började prata om att det var kört, man måste påpeka dem inom 14dagar etc.
Var ju inte så lätt då han inte svarat. vet heller inte om han hade rätt i det han sa.

Kontaktade konsumentombudsman och han sa att det var nog svårt att få någon rättslig rätt i ärendet, men då en bilfirma stått som ägare gissade han på att den såldes via "bullvan" för att slippa reparationer.
Tyckte vi kunde gå vidare då det då fanns större chans att få någon rätt.

Nu reparerades bilen av en bekant och jag betalade i form av tid istället.
Meddelade säljaren och bad om hälften, vilket han gick med på. såg aldrig några pengar.

Och summan var så liten så jag orkade inte bry mig om att bråka mer. tar faktiskt tid och kraft att ringa runt, maila och tjata.
Så det var inte värt det.

Det som störde mig mest var det förbannade besiktningsorgan som 1v innan köp godkänt bilen med dessa fel som för dem ska vara uppenbara.
Och sedan deras kommentar när man påpekar det.
Men som med många bilar som besiktigas för firmor så släpps dem igenom alltför lätt.


Nu var det en jämförelse med "lurad" och att jag tycker inte det är värt mödan att klaga för små pengar.
MEN i ditt fal så handlar det ju inte om något trasigt utan snarare felaktigt.

Fråga säljaren vad han hade tyckt om att köpa en bil som inte stämmer mot specefikationen.
Sedan får du nog finna dig i att det inte kan bli tal om någon större summa i kompensation.
Så häva köp eller finna sig i det hela +ev lite kompensation är nog det du kan tänka dig.

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Köpt bil med intressant fel,Hjälp!!!Lång text...

Inlägg av IH80 » tis nov 15, 2016 10:18

Finns ju i.a.f en positiv aspekt med problemet, du kommer inte att behöva regga om om du får för dig att stoppa i den större motorn!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Skriv svar