HVO

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: HVO

Inlägg av sleeper_86 » sön jan 22, 2017 11:05

Har kört 4-5 tankar nu. Funkar fint, förbrukningen är oförändrad.
Stort + att den är 25-30öre billigare än vanliga dieseln här..
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: HVO

Inlägg av K10 » sön jan 22, 2017 11:28

lillGoos skrev:Inne på tredje tanken nu, bränsleförbrukning är svårt att säga med tanke att bilen står med handgasen på morgonen lite varierat beroende på väder och vind för att bli varm och mysig innan jobbet. Uppskattar förbrukningen till ungefär samma som förut: 1.2-1.3l/mil.
Köldstarter är däremot en jävla skillnad, behöver bara glöda en tredjedel så mycket som annars, inga misständningar eller något. Där får HVO betyget 10/10.
Prestandamässigt har jag inte märkt någon direkt skillnad varken upp eller ner.
Får se hur bilen ter sig när sommardäcken trillar på och förbrukningen vanligtvis ökar. :mrgreen:
Vadå handgas? Duger inte tomgången?

För övrigt så har jag läst att HVO kan orsaka att dieselfordon ej startar om det väldigt kallt ute, men att de startar när de får komma in i värmen. Det är nog det enda negativa jag läst om det.

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: HVO

Inlägg av hakan13 » sön jan 22, 2017 12:29

nån som har kollpå vad bilen släpper ut när man kör på HVO??
är ju ganska hög skatt på diselbilar!!
men om man kör på nåt som ger mindre utsläpp så borde det ju bli skatterabatt!! :jump:
men tyvärr så blir det väl för komplicerat omdet ska va olika skatt beroende på bränsle...
RMEn kan väl inte ge så mycket utsläpp??
Håkan.

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: HVO

Inlägg av K10 » sön jan 22, 2017 14:47

hakan13 skrev:nån som har kollpå vad bilen släpper ut när man kör på HVO??
är ju ganska hög skatt på diselbilar!!
men om man kör på nåt som ger mindre utsläpp så borde det ju bli skatterabatt!! :jump:
men tyvärr så blir det väl för komplicerat omdet ska va olika skatt beroende på bränsle...
RMEn kan väl inte ge så mycket utsläpp??
Håkan.
Sånt skiter regeringen fullständigt i. De vill höja skatterna till varje pris. Om du så konverterade den till el som du laddade med solkraft så skulle det ändå skattas sönder eller till och med förbjudas.

Dessutom ska man väl inte "väcka den björn som sover". Kolla bara på hur det gick med drönarbranschen när en gubbe fick för sig att han skulle söka om tillstånd (vilket inte behövdes för att göra det han skulle, enligt lag) från länsstyrelsen. Resultatet blev att hela branschen blev förbjuden och gjorde 10000+ personer arbetslösa i en handvändning,

lillGoos
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 07, 2015 22:40

Re: HVO

Inlägg av lillGoos » sön jan 22, 2017 20:25

K10 skrev:
lillGoos skrev:Inne på tredje tanken nu, bränsleförbrukning är svårt att säga med tanke att bilen står med handgasen på morgonen lite varierat beroende på väder och vind för att bli varm och mysig innan jobbet. Uppskattar förbrukningen till ungefär samma som förut: 1.2-1.3l/mil.
Köldstarter är däremot en jävla skillnad, behöver bara glöda en tredjedel så mycket som annars, inga misständningar eller något. Där får HVO betyget 10/10.
Prestandamässigt har jag inte märkt någon direkt skillnad varken upp eller ner.
Får se hur bilen ter sig när sommardäcken trillar på och förbrukningen vanligtvis ökar. :mrgreen:
Vadå handgas? Duger inte tomgången?

För övrigt så har jag läst att HVO kan orsaka att dieselfordon ej startar om det väldigt kallt ute, men att de startar när de får komma in i värmen. Det är nog det enda negativa jag läst om det.
Stiger oftast upp ca 10 min innan jag åker, då duger 1500 varv för att få upp värmen i tid.

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: HVO

Inlägg av no1_martin » ons jan 25, 2017 0:26

Läst i tråden och är sugen på att börja köra på HVO jag med. Hemmamacken har HVO. Sitter dock en dekal på pumpen "ENDAST FÖR FORDON MED TILLSTÅND" då undrar jag.

1. Menar de tillstånd från myndigheter eller tillverkare?

2. Hur många av er som säger att ni kör på HVO kör med lite modernare comonrailmotor? Själv har jag det och hoppas det bara är att tuta och köra. (XC90)

3. Finns det något som talar för att HVO påverkar parkeringsvärmaren?

4. Jag kör rätt frekvent upp till fjällen. Har inte kollat tillgången på HVO där. Spelar det någon roll om man blir tvungen att slatta i MK1 varannan gång och HVO varannan gång? Alltså hela tiden blanda lite.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: HVO

Inlägg av sleeper_86 » ons jan 25, 2017 20:59

Av de jag läst mig till på skogsforum, maskinisten och dylikt så är det inget problem med värmaren.
Kör Jeep med Mercedes 2,7 liters comonrail i.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: HVO

Inlägg av brt666 » tor jan 26, 2017 12:29

Som jag har förstått det så har Volvo CE och CAT godkänt HVO för alla sina motorer som är nyare än ett visst datum som inträffade för några decennium sedan men inte personbils tillverkare. Eftersom de är så lika kemiskt har jag svårt att tro att de inte är blandbara men det är väl som med allt som är nytt. Det är en liten risk men den som lever får se!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: HVO

Inlägg av Mathias T » tor jan 26, 2017 16:18

Kan väl knappast vara sämre än den vanliga mackdieseln med tallolja och annan skit i !,problemet brukar vara dålig lagringsbeständighet.
Fordon som används lite brukar få problem med att rme/talloljedelen oxiderar och klistrar ihop allt i systemet.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: HVO

Inlägg av no1_martin » fre jan 27, 2017 1:24

Står på tillverkarnas sidor att HVO god lagringsbeständighet. För övrigt är det inget bekymmer för mig då en fulltankning sällan blir en vecka gammal. :shock:
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: HVO

Inlägg av valdas 76 » fre jan 27, 2017 17:22

Mathias T skrev:Kan väl knappast vara sämre än den vanliga mackdieseln med tallolja och annan skit i !,problemet brukar vara dålig lagringsbeständighet.
Fordon som används lite brukar få problem med att rme/talloljedelen oxiderar och klistrar ihop allt i systemet.
Är det inte på grund av RME-skiten börjar växa bakterie-kultur i dieseltanken om bilen inte används på ett tag?
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: HVO

Inlägg av Mathias T » lör jan 28, 2017 8:38

Bakterie beskymmret är mest till besvär pga det sätter igen filter/rör så det hamnar inte i de dyra komponenterna,när miljödieseln härsknar så blir det brun tjära i allt som knappt går att lösa upp och soppan luktar terpentinaktigt.
Sprit verkar lösa det skapligt.
I det stora hela är det dom icke dinosaurbaserade tillsatserna som ställer till det
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar