Trängselskatt 9kr

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Trängselskatt 9kr

Inlägg av sos » tis jan 24, 2017 14:53

Nu får de väl ändå fixa sina system... varit i Göteborg den 22/12 med min Pajero? har jag inget minne av och bilen har stått avställt på gården under 2dm snö. Hela 9kr och det blir 500 spänn i extra avgift om jag inte betalar.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av Spiken » tis jan 24, 2017 15:19

Någon som "fixat" med sin nummerplåt och fått till samma nummer som du?

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av IH80 » tis jan 24, 2017 16:52

Ett sätt för staten att legitimera stöld av dess medborgare!

Först av allt ring och begär ut bilder och överklaga omgående samt betala även fakturan!
Tyvärr visar inte bilderna inte mer än i princip nr. skylten och en liten del där omkring ett synnerligen rättsosäkert bevismaterial enl. mitt tycke, men med lite tur kan du avgöra om det är en liknande bil.

Påpeka i överklagan att bilen var avställd vid tillfället samt att det är fel fordon om detta går att avgöra från bilderna, ange även andra omständigheter som talar till din fördel.

Överklagade själv mina 8kr hela vägen, det var ett sant nöje att se de allt högre titlarna för varje instans och tänka på deras timtaxa för dessa kronor som staten stal. Anledningen var att jag tycker att beskattning ska ske rättssäkert som det är nu kan ju skyltar stjälas eller förvanskas och du som individ har ingen möjlighet att bevisa det utifrån det bildmaterial som tas. Går och funderar på om man skulle dra det till eu domstolen men får se om jag får lust?

Glöm inte att betala, om överklagan beviljas får du tillbaka 9kr i sinom tid.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av Roger Patrol » tis jan 24, 2017 20:26

troligast en LT BIL , DERAS SKYLTAR ÄR JU VÄLDIGT LIKA VÅRA
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av sos » tis jan 24, 2017 21:22

Det är en bit från Kiruna till Göteborg...
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av Lone Wolf » tis jan 24, 2017 23:11

betala och överklaga, inga problem

min amazon har varit på vift runt jul två år i rad,
som roger skriver så var det Lt skylt som lura systemet

(amazonen utan axlar motor avställd i typ 20år)

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av mr.christian » ons jan 25, 2017 6:20

Åkte på exakt samma för några år sedan, fick ut bilder och mycket riktigt så va det en blå Opel med rätt reg.nr, men det var Litauiska skyltar så det blev snabbt avklarat och jag fick tillbaka mina kronor. Försökte även en rövare, de hotar ju med administrativa kostnader så jag skickade en faktura på förlorad arb.inkomst, kuvert och porto, och annat och fick tillbaka en vacker skrivelse att det fick jag minsann inte...;) Måhända fick jag ersättning för porto, det minns jag inte, det är ju ett antal år sedan.
Men det känns ju bra att myndigheterna gör sånt bra jobb för våra skattepengar...;)

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av sos » ons jan 25, 2017 12:13

Skall nog också begära ut bilder och sådant... vet inte hur vanligt detta är men om alla orsakar extra jobb för detta så kanske de ändrar systemen så att plåtar/bilar registrerade -säg 50mil ifrån måste granskas manuellt mot registret och eventuellt kontakta ägaren innan utskick av dessa krav som rent ut sagt är oförskämda.

Samma borde gälla P-böter, en 80-åring med avställt släp under snön får bot trots 130mils avstånd... boten gällde en Mercedes -hur svårt kan det vara att göra rätt?

Speciellt då dessa LT plåtar nog är ganska ofta ute och åker i Sverige...
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av IH80 » ons jan 25, 2017 13:00

mr.christian skrev:Åkte på exakt samma för några år sedan, fick ut bilder och mycket riktigt så va det en blå Opel med rätt reg.nr, men det var Litauiska skyltar så det blev snabbt avklarat och jag fick tillbaka mina kronor. Försökte även en rövare, de hotar ju med administrativa kostnader så jag skickade en faktura på förlorad arb.inkomst, kuvert och porto, och annat och fick tillbaka en vacker skrivelse att det fick jag minsann inte...;) Måhända fick jag ersättning för porto, det minns jag inte, det är ju ett antal år sedan.
Men det känns ju bra att myndigheterna gör sånt bra jobb för våra skattepengar...;)

Har dom ändrat vad man får se på bilderna, jag fick svart/vita beskurna bilder där man bara såg reg skylt och en liten area runt denna.
Det är ju bilder precis som du fått där det går att avgöra vad för slags fordon samt färg och helst förare som man behöver för att kunna styrka sin rätt!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av IH80 » ons jan 25, 2017 13:06

sos skrev:Skall nog också begära ut bilder och sådant... vet inte hur vanligt detta är men om alla orsakar extra jobb för detta så kanske de ändrar systemen så att plåtar/bilar registrerade -säg 50mil ifrån måste granskas manuellt mot registret och eventuellt kontakta ägaren innan utskick av dessa krav som rent ut sagt är oförskämda.

Samma borde gälla P-böter, en 80-åring med avställt släp under snön får bot trots 130mils avstånd... boten gällde en Mercedes -hur svårt kan det vara att göra rätt?

Speciellt då dessa LT plåtar nog är ganska ofta ute och åker i Sverige...

Exakt de ändrar nog inte rutinerna förrän de drunknar i arbete! Helst skulle även de som verkligen kört igenom tullarna också göra det som folklig protest, då hade de nog snart försvunnit eftersom att hela konceptet då aldrig skulle kunna ge någon vinst i statskassan.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av Iznogoud » ons jan 25, 2017 15:34

Man ska nog inte ha för stora förhoppningar på skaparna av ett system som kräver in 9Kr till en kostnad av 1000Kr.
( 1000Kr är summan ekonomiavdelningen på mitt förra jobb sade att det kostade att hantera 1 faktura från försäljning till slutbetalning. Har svårt att tänka mig att det är billigare eller mer kostnadseffektivt om staten hanterar ärendet :roll: )

Systemet hade kunnat göras idiotsäkert om datorerna kastats bort och riktig personal hanterat passagerna. Borde lätt kunna skapa X 1000 tals enkla jobb som det talas så stort om nu...
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av IH80 » ons jan 25, 2017 15:55

Iznogoud skrev:Man ska nog inte ha för stora förhoppningar på skaparna av ett system som kräver in 9Kr till en kostnad av 1000Kr.
( 1000Kr är summan ekonomiavdelningen på mitt förra jobb sade att det kostade att hantera 1 faktura från försäljning till slutbetalning. Har svårt att tänka mig att det är billigare eller mer kostnadseffektivt om staten hanterar ärendet :roll: )

Systemet hade kunnat göras idiotsäkert om datorerna kastats bort och riktig personal hanterat passagerna. Borde lätt kunna skapa X 1000 tals enkla jobb som det talas så stort om nu...
1000kr låter väldigt mycket för att hantera en faktura utan att någon överklagan med juridisk personal är involverad men desto bättre i.s.f, då skulle ju systemet sänkas rekordsnabbt om alla som fick en trängselskatte faktura också överklagade denna!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Trängselskatt 9kr

Inlägg av mr.christian » ons jan 25, 2017 20:59

IH80 skrev:
mr.christian skrev:Åkte på exakt samma för några år sedan, fick ut bilder och mycket riktigt så va det en blå Opel med rätt reg.nr, men det var Litauiska skyltar så det blev snabbt avklarat och jag fick tillbaka mina kronor. Försökte även en rövare, de hotar ju med administrativa kostnader så jag skickade en faktura på förlorad arb.inkomst, kuvert och porto, och annat och fick tillbaka en vacker skrivelse att det fick jag minsann inte...;) Måhända fick jag ersättning för porto, det minns jag inte, det är ju ett antal år sedan.
Men det känns ju bra att myndigheterna gör sånt bra jobb för våra skattepengar...;)

Har dom ändrat vad man får se på bilderna, jag fick svart/vita beskurna bilder där man bara såg reg skylt och en liten area runt denna.
Det är ju bilder precis som du fått där det går att avgöra vad för slags fordon samt färg och helst förare som man behöver för att kunna styrka sin rätt!

Ingen aning om de ändrat rutiner. Om det var i färg minns jag faktiskt inte, eller om jag ändå kunna bedöma att den var blå(ish). Dock minns jag väl att man kunde se bakändan/lyse/emblem. Tyvärr har jag inte sparat dem. Det är nog en ca 10år sedan...

Skriv svar