Blästra ramnr
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blästra ramnr
Funderar på om man kan blästra fram ramnr om man är lite försiktig.
har en sån där mindre "handbläster"/punktbläster. tycker inte den gör någon större skada på plåt.
Men rädd att ramnr skulle råka försvinna om man provar.
Någon med erfarenhet eller vilda gissningar =)
har en sån där mindre "handbläster"/punktbläster. tycker inte den gör någon större skada på plåt.
Men rädd att ramnr skulle råka försvinna om man provar.
Någon med erfarenhet eller vilda gissningar =)
Re: Blästra ramnr
Fegis, det är väl bara att köra på.. du ska ha en Jävligt stark bläster samt stå still för att den ska slita på järn... så visst går det men inte med julas punktbläst...
stansa in på nytt istället och kör på bara
stansa in på nytt istället och kör på bara
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Blästra ramnr
Ja då får man väl prova då
Tänkte man skulle slippa stansa nytt då det gamla sitter där men svårläst även fast det inte är någon direkt rost där.. Se vad man kan åstadkomma
Tänkte man skulle slippa stansa nytt då det gamla sitter där men svårläst även fast det inte är någon direkt rost där.. Se vad man kan åstadkomma
Re: Blästra ramnr
Det kanske syns bättre för stunden.
Men jag skulle tro att det blir sämre på sikt, då kanterna blir mjukare, och det rostar lättare sen.
Då är det nog bättre att slipa försiktigt med sandpapper på ytan, då fastnar skiten i försänkningarna och det borde framträda bättre...?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Men jag skulle tro att det blir sämre på sikt, då kanterna blir mjukare, och det rostar lättare sen.
Då är det nog bättre att slipa försiktigt med sandpapper på ytan, då fastnar skiten i försänkningarna och det borde framträda bättre...?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Blästra ramnr
Sandpapper var nog inte dumt, tänkte inte på att det fyller i nuffrorna.
Tänkte ta spraya gul eller röd grundfärg över och sedan massa klarlack.
fast ska man ha gula/röda färg så bör kanske skiten i nuffrorna vara borta så det inte är slätt när man målar.
kanske bättre bara köra med klarlack över?
Tänkte ta spraya gul eller röd grundfärg över och sedan massa klarlack.
fast ska man ha gula/röda färg så bör kanske skiten i nuffrorna vara borta så det inte är slätt när man målar.
kanske bättre bara köra med klarlack över?
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Blästra ramnr
Jag har på bilar med "etsat" VIN/chnr borstat rent med roterande mässingsborste.
Torkat rent noga.
Fyllt i tecknen med svart permanent tuschpenna.
Torkat bort "överflödigt" tusch.
Sprejat ett par lager klarlack.
Apterat en bit eltejp över.
Vid besiktning "lyfter" man på eltejpen.
Viktigast är att de sista tecknen är synliga/lättavlästa.
Torkat rent noga.
Fyllt i tecknen med svart permanent tuschpenna.
Torkat bort "överflödigt" tusch.
Sprejat ett par lager klarlack.
Apterat en bit eltejp över.
Vid besiktning "lyfter" man på eltejpen.
Viktigast är att de sista tecknen är synliga/lättavlästa.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Blästra ramnr
Wältmeister skrev: Viktigast är att de sista tecknen är synliga/lättavlästa.
Där gjorde du mig j*ävgt glad!!!
För det är början som är svårläst, i alla fall i mitt kassa ljus så det speglar åter. måste bero på väldigt bra puts på ramen
Varför är det just de sista som är viktigast får följdfrågan bli då?
Tackar för tips med rengöring =)
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 186
- Blev medlem: tis sep 04, 2007 22:05
- Ort: Bredaryd, Värnamo
Re: Blästra ramnr
Punktbläster går hur bra som helst, men skydda nr med lack/rostskydd sen. Fick regbes som de tog tillbaka när jag blästrat rent nr
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00
Re: Blästra ramnr
fyllde du i nuffrorna med något eller syntes dem bra ändå efter blästring och färg?Pajerocab-92 skrev:Punktbläster går hur bra som helst, men skydda nr med lack/rostskydd sen. Fick regbes som de tog tillbaka när jag blästrat rent nr
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Blästra ramnr
Första tecknet anger tillverkningsland.Fisketorp skrev:Varför är det just de sista som är viktigast får följdfrågan bli då?
Andra tecknet anger tillverkaren.
Tredje tecknet betecknar fordonstyp eller tillverkningsenhet och varierar mellan de olika tillverkarna.
Fjärde till åttonde tecknet beskriver fordonets utrustning, motor, serie m.m.
Nionde tecknet är en kontrollsiffra för att se om koden är rätt.
Tionde tecknet anger tillverkningsår.
Elfte tecknet är information om tillverkningsplats.
Tolfte till sjuttonde tecknet är serienummer...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 186
- Blev medlem: tis sep 04, 2007 22:05
- Ort: Bredaryd, Värnamo
Re: Blästra ramnr
La först rostskyddsfärg o sen bara tunnt rostskyddsmedel över, verkar hålla utmärkt.Fisketorp skrev:fyllde du i nuffrorna med något eller syntes dem bra ändå efter blästring och färg?Pajerocab-92 skrev:Punktbläster går hur bra som helst, men skydda nr med lack/rostskydd sen. Fick regbes som de tog tillbaka när jag blästrat rent nr
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00
Re: Blästra ramnr
Tackar för alla tips och förklaringar =)
Ska se om jag hinner ge mig på detta i helgen, roar mig med att slipa ner lacken vilket visade sig vara ett grisjobb =/
Ska låna en bläster med damsugarfunktion så det slipper bli sand i hela garaget
Ska se om jag hinner ge mig på detta i helgen, roar mig med att slipa ner lacken vilket visade sig vara ett grisjobb =/
Ska låna en bläster med damsugarfunktion så det slipper bli sand i hela garaget