Besiktningsbefriat

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Besiktningsbefriat

Inlägg av Swe » ons feb 08, 2017 6:40

Nu blir nog många jeepägare glada?

http://www.expressen.se/motor/veteranbilar" onclick="window.open(this.href);return false;
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Hegge » ons feb 08, 2017 11:18

Riktigt gött. Har två motorcyklar som jag slipper besikta i framtiden då!

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av J Landin » ons feb 08, 2017 12:24

Fast samtidigt kommer det ju rulla mer å mer skrot på vägarna!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Hegge » ons feb 08, 2017 13:21

Jag tror ändå merparten av alla fordon som har en såpass hög ålder är i hyfsat skick, med undantag för en del offroadfordon, som juh misshandlas en del. På motorcykelfronten tror jag problemet är obefintligt. Givetvis skiter man i regskyltens placering, blinkers placering med mer. Men detta byggs ändå om efter besiktning i vanliga fall.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av J Landin » ons feb 08, 2017 14:52

Jo, men tänk på alla pilsnerhäckar å gammelt mög som precis klarar besen efter en vecka lr två i garrat, helt plötsligt behöver dom inte besas längre! :shock:

Tror dessutom att polisen kommer ha "ännu" fler flygande kontroller i samband med bilträffar och dyligt!

Förstår inte riktigt problemet med att rulla in och visa upp bilen varannat år om man ändå håller ordning på grejerna!?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Gustavsson » ons feb 08, 2017 15:12

J Landin skrev:Jo, men tänk på alla pilsnerhäckar å gammelt mög som precis klarar besen efter en vecka lr två i garrat, helt plötsligt behöver dom inte besas längre! :shock:

Tror dessutom att polisen kommer ha "ännu" fler flygande kontroller i samband med bilträffar och dyligt!

Förstår inte riktigt problemet med att rulla in och visa upp bilen varannat år om man ändå håller ordning på grejerna!?
:tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Fisketorp » ons feb 08, 2017 22:32

Borde vara något krav på att de inte får brukas till vissa saker ex till arbetet mm.
Vill man göra det så ska det besiktigas.
Alltså rent ses som ett entusiast fordon.

Men det hade väl inte hjälpt mot nämnda skitbilar som rullar runt.. tyvärr kan ju även jag anse att min bil är i bra skick, och strax därefter går något vitalt sönder.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Roger Patrol » ons feb 08, 2017 23:11

J Landin skrev:Jo, men tänk på alla pilsnerhäckar å gammelt mög som precis klarar besen efter en vecka lr två i garrat, helt plötsligt behöver dom inte besas längre! :shock:

Tror dessutom att polisen kommer ha "ännu" fler flygande kontroller i samband med bilträffar och dyligt!

Förstår inte riktigt problemet med att rulla in och visa upp bilen varannat år om man ändå håller ordning på grejerna!?
håller nog med ,, å gammalt skrot som körs dagligen av snålhet .
så jag kommer knöla igenom min Ranchero 58 nu för den har jag inte bes detta årtusende
8)
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av mr.christian » tor feb 09, 2017 0:23

*Redigerat bort dubbla inlägg...;)
Senast redigerad av mr.christian den tor apr 13, 2017 15:46, redigerad totalt 1 gånger.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av mr.christian » tor feb 09, 2017 0:25

Någon kompromiss hade varit en frivillig besiktning. En besiktad bil lär ju ha klart bättre andrahandsvärde, i synnerhet om det är frivilligt. Eller kanske besiktningskrav före ägarbyte, det hade också varit lite jobbigt för vissa...;)

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av hakan13 » tor feb 09, 2017 13:06

mr.christian skrev:Någon kompromiss hade varit en frivillig besiktning. En besiktad bil lär ju ha klart bättre andrahandsvärde, i synnerhet om det är frivilligt. Eller kanske besiktningskrav före ägarbyte, det hade också varit lite jobbigt för vissa...;)
Men besiktiga frivilligt kan man säker göra om man vill...
Och häckar som pratas om här säljs väl sällan! ! Dom körs väl tills dom trillar sönder!!
Förhoppningsvis så kan farbror blå plocka bort dom värsta...
Håkan.

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Ghosthack » tor feb 09, 2017 15:41

Besiktning är inte ett problem för gamla bilar, det är reglerna för godkännade som är propblemet! För när vi lägger på regler på gamla bilar som aldrig har besiktigts på, det är då det blir fel.

Bästa vore att besiktningen höll reda på hur bilen registrerades och uti från vilkoren som gälde då och det ligger som krav till hur en gammal bil skall besiktigas. för probnlemen uppstår redan efter 10års ålder på en bil...

Men generelt tycker jag att man skall skrota besiktningen efter som den fyller ingen funktion förutom kostar tid och pengar. Vi har inte mindre olyckor som är basserat på utslitning eller dålig skötsel än länder som inte har besiktning!

Lägg det ansvaret på ägarna och försäkringsbolagen som vår utreda om det var olycka eller dåligt underhåll. Så tror Jag att vi får en bättre vangspark över lag...

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av IH80 » tor feb 09, 2017 18:12

Ghosthack skrev:Besiktning är inte ett problem för gamla bilar, det är reglerna för godkännade som är propblemet! För när vi lägger på regler på gamla bilar som aldrig har besiktigts på, det är då det blir fel.

Bästa vore att besiktningen höll reda på hur bilen registrerades och uti från vilkoren som gälde då och det ligger som krav till hur en gammal bil skall besiktigas. för probnlemen uppstår redan efter 10års ålder på en bil...

Men generelt tycker jag att man skall skrota besiktningen efter som den fyller ingen funktion förutom kostar tid och pengar. Vi har inte mindre olyckor som är basserat på utslitning eller dålig skötsel än länder som inte har besiktning!

Lägg det ansvaret på ägarna och försäkringsbolagen som vår utreda om det var olycka eller dåligt underhåll. Så tror Jag att vi får en bättre vangspark över lag...

Håller med brorsan har bott många år i Norge och där hade dom ingen bes. förrän fordonet bytte ägare fungerade alldeles utmärkt, numera måste dom bes. vartannat år p.g.a någon eu-anpassning, detta avser bilar yngre än 30år vet inte hur dom hanterar veteraner!

Sedan är ju inte bes. någon garanti beror ju på individen som gör jobbet, hände inte alltför sällan att det kom in nybes. bilar till verkstan med havererade länkarmar eller dyl. livsfarliga åkommor.

Med rejäla böter på trafikfarliga punkter av polisen så lär nog de flesta se över sina bilar, idag är ju böter på blankslitna däck billigare än att sitta utan bälte, om jag fick välja vem jag möter på vägen i en kritisk situation så inte är det den med utslitna däck!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av Safari » fre feb 10, 2017 15:40

Bilprovningen är som ett lotteri. Och i många fall rent odugliga. Man kommer till besiktningen och besiktningsmannen börjar klaga på vilken skitbil man har. Trots att den är i toppskick. Att han ser som sin uppgift att hålla "såna bilar" borta från vägarna. Att besiktningsmannen påstår att man har fel däck trots att man har exakt det som står i regbeviset och att han sedan vägrar kolla. Alla "tramsanmärkningar" man fått under åren. Och i många fall helt felaktiga. Dom slår ner på fel som inte alls är fel och släpper igenom bilar som verkligen har fel.

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Besiktningsbefriat

Inlägg av IH80 » fre feb 10, 2017 16:25

Safari skrev:Bilprovningen är som ett lotteri. Och i många fall rent odugliga. Man kommer till besiktningen och besiktningsmannen börjar klaga på vilken skitbil man har. Trots att den är i toppskick. Att han ser som sin uppgift att hålla "såna bilar" borta från vägarna. Att besiktningsmannen påstår att man har fel däck trots att man har exakt det som står i regbeviset och att han sedan vägrar kolla. Alla "tramsanmärkningar" man fått under åren. Och i många fall helt felaktiga. Dom slår ner på fel som inte alls är fel och släpper igenom bilar som verkligen har fel.

Får mig att minnas när jag besiktigade min pendlarbil en gång i Mölndal!
Bilen var fixad med avs. på säkerhet alla rostiga bärande delar svetsade allt i bromsväg bytt o.s.v men det kosmetiska var lämnat därhän, vilket gjorde att bilen gav ett dåligt intryck.

Det första besiktningsmannen sa var att "sådana här bilar borde inte få rulla på vägarna", jag råkade få ur mig att "det är inte alla som är så välbetalda som besiktningsmän och kan köpa nya bilar", efter detta så hade jag nog en motiverad besiktningsman, såg hur han blev alltmer frustrerad när han höll på med bilen men tillslut släppte han den med blankt papper och jag tog leende emot mina handlingar.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Skriv svar