Resor

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Resor

Inlägg av Fisketorp » lör mar 04, 2017 10:03

Nu har barnen blivit så stora så funkar väldigt bra att bege sig på lite längre bilresor utan att det tjatas hål i huvudet :x

Inte averkat mer än 40-50 mil och sedan hem men har funkat bra.
Så jag tänkte man kanske skulle prova en lång semester till sommaren och åka runt någonstans gärna Norge.

Nu har vi fin husvagn som vi hade på sist resa, men tror inte jag vill dra runt på den i Norge på serpentinvägarna :shock:
Tanken är bil och stort tält samt ta in på stugor ibland eller ofta beroende på pris.

Men har en förkärlek för gamal Mercedeshusbil sedan en semester i barnår i Norge.

Någon här som har erfarenhet av att dra runt på husvagn i Norges berg.
Vad kör ni med för bil då och hur tycker ni det funkar, är det gott om ställen att stoppa på/övernatta eller är det mest Camping som gäller.

Likaså någon som skuffar runt i äldre husbil, och hur funkar det tycker ni?

Kikar lite på Blocket och det finns ju för hygglig peng och uppåt. Frugan är Husvagsn inbiten, men vägrar köra, och jag är som sagt inte sugen på att köra runt ett sådant ekipage i bergen.

Har kia Ceed som dragbil och funkar fint till Sthlm iallafall :)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av Danne » lör mar 04, 2017 10:31

Vart ett par hundra mil i Norge för två år sedan i en Fiat husbil från 90 och det funkade bra faktiskt, inte lätt att fricampa i Norge dock, vet inte om det ens är tillåtet men det finns gott om fina campingar på dom konstigaste platserna så det är egentligen inget stor problem.

Dock så är vissa vägar väldigt smala och där ska man givetvis möta fullstora långtradare så det gäller att ha is i magen och starka nerver vissa sträckor :)

Hade en 92 hästars turbodiesel i min och skulle inte rekommendera något med mindre vrid än så, den fick kämpa hårt vissa backar.
Dock så har dom bättre diesel i Norge tror jag för tyckte den blev starkare och drog mindre soppa efter första tankningen i Norge.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Resor

Inlägg av Fisketorp » lör mar 04, 2017 11:27

Pappa säger att de har byggt om mycket så många vägar är bättre.
Men hade tänkt mig följa kustsidan typ ta sig till Geieranger och följa Trollstigen.
räknar inte med att det ska vara några jätte ombyggnationer dessa vägar, så trångt och smalt som du nämner får man nog räkna med.

En kollega i brandkåren påstod att Norge har ungefär samma allemansrätt som här hemma.
Någon som känner till om man kan stoppa lite var som med husbil eller bil och tält?

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Resor

Inlägg av ifconfig » lör mar 04, 2017 12:53

Fisketorp skrev:En kollega i brandkåren påstod att Norge har ungefär samma allemansrätt som här hemma.
Någon som känner till om man kan stoppa lite var som med husbil eller bil och tält?
Eftersom jag själv planerar en resa till Norge nästa år så har jag undersökt och fått fram att Norge och Finland har allenansrätt som vi har, kanske någon detalj skiljer men på det stora hela ska det vara jämförbart.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Resor

Inlägg av Fisketorp » lör mar 04, 2017 14:11

ifconfig skrev:
Fisketorp skrev:En kollega i brandkåren påstod att Norge har ungefär samma allemansrätt som här hemma.
Någon som känner till om man kan stoppa lite var som med husbil eller bil och tält?
Eftersom jag själv planerar en resa till Norge nästa år så har jag undersökt och fått fram att Norge och Finland har allenansrätt som vi har, kanske någon detalj skiljer men på det stora hela ska det vara jämförbart.
Tackar =)

Vart hän har han tänkt sig?

skulle vilja upp och fjällvandra, men det får bli annan gång eller när barnen blivit större =)

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Resor

Inlägg av JohnE » lör mar 04, 2017 15:58

Hej,

Detta land har jag mycket att skriva om, men jag får ta det när jag sitter framför dator istället för med telefonen :-)
Har både tältat och åkt runt med husvagn i Norge, bägge varianterna har sina fördelar och nackdelar.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Resor

Inlägg av Grottulf » lör mar 04, 2017 22:56

Jag har bilsemestrat flera ggr i Norge.
Stugor är inte direkt dyrare än i Sverige, så jag tycker inte att det är värt att dra på husvagn eller husbil.

Vid högsäsong kan det dock vara bra att boka innan man kommer fram.
Men vet man hur lång dagstur man har tänkt göra så är det lätt att googla fram campingar på morgonen och ringa o boka.

Även om det har byggts väldigt många tunnlar, så finns oftast de gamla serpentinvägarna kvar.
Så man kan välja om man vill ta sig fram fort eller se fina vyer.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Skriv svar