Vm-Motori?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Vm-Motori?

Inlägg av Victor » lör jun 16, 2012 19:31

Ja alltså, kollar ju runt lite på vad jag ska ha för bil efter pajeron, och jag ska i alla fall ha stel framaxel och diesel, såärebarasådeså :tumbup:

Kollade lite i början på cherokee XJ diesel (peugeout diesel fram till -94?), men fick höra att dom är orkeslösa och inge bra... stämmer bra?

Kom ju ut en range rover classic, diesel på blocket idag, en nittietta med diesel, började kolla upp dom lite, och visar sig att det sitter VM-Motori 2.5 TD motor i dom, vilket jag också hört en del negativt om, känsliga för varmgång, dyra toppar om man ska byta osv, men samtidigt säger vissa att det är bra motorer, någon som har någon erfarenhet av dessa och kan flika in med något?

Är sjalur på RRC'n, då det jag gärna skulle vilja ha (Kort patrol eller landcruiser) är det lite brist på, om man säger så, i alla fall för om pengarna jag har tänkt lägga (under 30.000) men är det någon som har kläm på någon av dessa, så hojta till! (Den Lj70'in på blocket har jag dock sett...)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Mathias T » lör jun 16, 2012 22:12

det är den italienska skräpmotorn som sitter ibåda bilarna,brukar ha en skaplig aptit på toppar bla
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Vm-Motori?

Inlägg av cherokeex2 » lör jun 16, 2012 22:47

Den dieselmotorn är inget att ha.
Från början var den tänkt till att användas för marint bruk där det finns obegränsat med kylvatten.
Men sen kom nått geni på att man kunde ha den motorn i bilar där det finns begränsat med kylning, resultatet är att topparna går om man överhettar den.
Dom kostar ca 15000kr styck och där sitter 4.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Wältmeister » sön jun 17, 2012 10:37

Måste väl ligga en gnutta sanning i ryktet om 2.5CRD VM MOTORI-motorns driftsäkerhet och tillförlitlighet, ingen rök utan eld.
I o m att man förstorade motorn till 2.8 CRD så lär man ha ändrat/förstärkt den så att den är "som en ny motor".
Kom bl a -05 i KJ.
Min -06 KJ har den motorn.
Inga problem ännu, men så ha den inte gått så långt, och jag låter den alltid "lugna ner sig" några minuter innan jag stänger av den.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Whistler » sön jun 17, 2012 11:14

Crd dieslarna är väl mercadieslar. 2.5td 3.1td är vm's skräpmotorer. Var lite sådär orolig att någon topp skulle gå när jag skaffade en grand 99 med 3.1td så jag var noggrann med alla kylknep det pratades om, så den skar i vevaxeln istället...

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Whistler » sön jun 17, 2012 11:19

My bad. Såg att wm hade 2.8 crd också

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Victor » sön jun 17, 2012 12:52

Jovisst, toppar går om den går varm, det säger dom flesta, men hur vanligt är det då? Ingen som talar om att dom Faktiskt går varma, bara vad som händer om dom går varma... Hmmm
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Whistler » sön jun 17, 2012 22:39

Min låg alltid obekvämt högt vid ren statskörning. Motorväg var däremot typ 75 och tog en halv evighet att bli varm

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Andreas » fre jun 22, 2012 2:14

Jag hade en vm diesle i min wrangler som sedan byttes mot 3,3 patrol diesel, den gick flera träffat på 37 och tung höger fot inga som helst tendenser till att gå varm, topparna kostar inte heller några 15000kr du får tag på nya för runt 2885kr +moms. Dock är det bökigt om den innersta går då dom andra topparna sitter "över " så man måste lossa alla fyra har man då tur så är det den första som går och då den ligger över tvåan så räcker det med att släppa den.

Finns en gubbe uppe i uppsala som håller på med dessa motorer och han kan få tag på alla delar till mkt bra priser om det händer nåt, jag vet flera som är hur nöjda som helst med den motorn. Vet även dom som inte är nöjda så får du tag på en som servats rätt och kanske inte blivit håtdkörd hela sittliv så ska det nog inte va nån fara..

Här är länk till gubben jag nämnde han kn allt om dessa motorer så ring och kolla vad som är bra och dåligt med dom

http://www.blocket.se/uppsala/Jeep_Cher ... w=3&last=1

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Wältmeister » fre jun 22, 2012 7:08

Hm. "SLRK:s grundare" = #1.
Mycket trevlig man.
Även Porsche 356-entusiast/kunnig.
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Vm-Motori?

Inlägg av Mhassic » ons jun 14, 2017 16:14

Är det någon som bytt denna VM diesel mot något annat i sin Cherokee?
En 5-cyl mb diesel vore fin att sätta i, undras hur mycket jobb det skulle innebära??

rangerover
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 21, 2015 10:59
Ort: örebro

Re: Vm-Motori?

Inlägg av rangerover » tor jun 15, 2017 7:59

hej

motorbyte är svårt eller lätt har du aldrig gjort det förut och
inte har tillgång till svets svarv eller kunskap kan det bli
jobbigt :aargh: men när man kan och vill är altt möjligt
och en härligt känsla när det funkar :jump:

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Vm-Motori?

Inlägg av hakan13 » tor jun 15, 2017 18:42

hej.
lite off topic... men i min RR Classic är troligen motorn utbytt från WM till en Rover 200tdi...
har hört av SLRKs grundare som nämns tidigare att det var ganska vanligt i Holland (som min bil kommer ifrån) att gen.agenten bytte WM-dieseln till en 200tdi!!
och enligt en annan SLRK-medlem fick jag höra att WM-diseln var kvar i RRn tills dom bytte till 300tdi... runt 93...
men finns ganska många som stoppat i 200tdi i sina Classic!! anses som en mer råstark motor än vissa Merca-dieslar...
troligen med den 5cyl turboconverterade 300an i åtanke...
så om du ska ha en mercadiesel... så rek. jag den 6cyl... och helst med en pump från dieselmeken... :-)
och skälv så är jag lite sugen att diselcovertera nån av mina bensinare... med en Cheva 6,2a... :mrgreen:
Håkan.

Skriv svar