Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av elste » tis aug 22, 2017 22:49

kul tråd

skulle själv vilja hitta en gård och bygga lite offgrid

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av exid » fre okt 13, 2017 23:44

Nu har man börjat med nya projekt, just nu ska det byggas ett Gengas drivet elverk som i första hand ska drivas med vanliga pellets, kan man nyttja både värme och elektricitet från en såhär setup så ska man kunna komma up i 70-75% effiktivitet. här är lite film från första testkörningen

https://www.youtube.com/watch?v=YeT7K0STlfs" onclick="window.open(this.href);return false;

Fungerar jävligt bra må jag säga, trodde fan inte motorn skulle gå såpass bra på gas från trä :beer:

Här är en video på motorn som driver 15KVa generatorn som jag hittade lite billigt :tumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=qEvL8KZwuqY" onclick="window.open(this.href);return false;
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av elste » lör okt 14, 2017 2:10

gick ju fint men varvtalsregulatorn hängde inte riktigt med tror jag

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av exid » lör okt 14, 2017 11:10

elste skrev:gick ju fint men varvtalsregulatorn hängde inte riktigt med tror jag
Sitter ingen regulator på just nu, ska bygga en datorstyrd "governor" för att få till exakt varvtal och rätt gasmängd /luft mix
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av elste » lör okt 14, 2017 21:35

spännande jag sitter eventuellt inför ett sånt projekt

tanken är då en arduino 3 st trafos för spännings och frekvensövervakning
sen ska då den styra 2 modellservon som styr gas och spänning var tanken eller om det blir en som styr en switchad nätdel till rotorspänningen

och sen 3 ringkärne strömtrafos

och sen se om man inte kan pressentera det på en sida via eternetintefacet som finns till ardoinon

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av exid » sön okt 15, 2017 11:48

elste skrev:spännande jag sitter eventuellt inför ett sånt projekt

tanken är då en arduino 3 st trafos för spännings och frekvensövervakning
sen ska då den styra 2 modellservon som styr gas och spänning var tanken eller om det blir en som styr en switchad nätdel till rotorspänningen

och sen 3 ringkärne strömtrafos

och sen se om man inte kan pressentera det på en sida via eternetintefacet som finns till ardoinon
Spännande, roligt med mer folk som nördar arduino ;D, skall också köra med arduino för styrning/övervakning, kommer nog också köra med servo alternativt stegmotor om känsligheten behöver bättras, och för varvtalsavläsning tänkte jag köra en vanlig närhetssensor (proximity) sensor. Tänkte även knåda ihop ett övervakningssystem men då kommer jag skippa ethernet och köra typ rs232 trådlöst så man kan få ett överförningsavstånd på typ 400m utan större problem.
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av elste » sön okt 15, 2017 14:09

hur menar du trådlös rs232?

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Alternativ Energi...nån som håller på med det här?

Inlägg av Engman2 » sön okt 15, 2017 14:52

exid skrev:
Danne skrev:Då jag är lite av ett apocalypse freak samt ogillar skatter och stora bolag så har jag läst en hel del om olika lösningar men aldrig haft ekonomi att göra verklighet av mina planer.

Problemet jag ser som störst med att leva helt utanför elnätet är att det är dyrt och krångligt att lagra större mängder energi någon längre tid.

Har kollat på en anläggning som var självförsörjande med hjälp av en penta diesel samt vindkraft och då hade han ett helt rum med batterier.
Ja det är väldans problem att lagra energi från vind/solkraft då det är välldigt oförutägbart, det bästa sättet jag har funnit än så länge är de gamla bortglömda "Edison" batterina (NiFE) håller enormt länge (minst 50 år) tål i princip vad som helst 100% urladdning dagligen skadar ej batteriet, vilket inte funkar med vanliga bly- batterier, nackdelarna är att dom väger satan, stora och otympliga hög self-discharge (ca 20% per månad) men de nackdelarna är ju inga större bekymmer om man har dom står stationärt ;D är själv grymt sugen på att ta hem en container från kina med en drös sådana celler och ha stå i källarn

Intressant tråd detta, låter som vettiga batterier! Vad är det för pris på såna :)
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Skriv svar