Kamremshaveri volvo v70 diesel

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Grottulf » lör aug 19, 2017 13:10

Ett varningens ord:
Om vattenpump en börjar gnissla på en modern bil, stanna omedelbart, och bogsera hem...

Jag trodde i min enfald att den gick på samma serpentinrem som generatorn, så jag tänkte att jag klarar mig hem iaf, och i värsta fall får jag stanna om det börjat gå varmt.

Men Volvos konstruktörer har i sin öandliga vishet, satt v-pumpen på kamremmen...

Man är ju dessutom van gamla jänkebilar där man kan köra flera hundra mil med halvskurna pumpar...

Men efter bara några mil havererade pumpen, och drog med sig kamremmen och därmed hela motorn i döden.

Jag tänkte först lyfta toppen o nöja mig med att renovera eller byta den, men eftersom man aldrig kan va helt säker på att vevlager och stakar har klarat sig, så köper jag nog en komplett motor från skroten och byter hela motorn.

Jag passar ju på att byta v-pumpen och kamremmen på den nya motorn.
Men är det något mer man ska passa på att byta?
Vevaxelpackboxen kanske?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Senast redigerad av Grottulf den lör aug 19, 2017 14:41, redigerad totalt 1 gånger.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Spiken » lör aug 19, 2017 13:55

Trist :cry:

Har man vant sig med gammalt amerikanskt (skrot som en del säger) så saknar men förståelse för moderna bilar som havererar för minsta lilla. Har man tagit sig hem med en 5 cylindrig V8a med lysande oljelampa, så borde ju en modern bil klara lite gnissel... kan man tycka.

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av valdas 76 » lör aug 19, 2017 14:15

Lite onödiga utgifter men det är bara bita i det sura äpplet...
Det var ganska länge sedan motorer började byggas med vattenpump som drivs av kamrem, även min Xantia -95 med sin lilla 1,9TD hade en sådan konstruktion. Har däremot aldrig haft några problem med detta. Dagens dieselbilar har relativt långa intervaler på kamremsbyte, t ex på min Citroen C5:a 2.0 HDi ska kamrem bytas först efter 18000 mil (enligt andra uppgifter 24000 mil men jag tog inga risker och byte den efter ca 19000 mil) och då även vattenpump ska bytas i samma veva. Tror att det inte det värsta som bilkonstruktörer har hittat på jämfört med alla BSI-enheter, elhandbromsar, nyckellösa tillträden osv osv...
P.S. På den "nya" motorn ska nog bägge vevaxeltätningar samt kamaxeltätning bytas innan instalation, lika bra att göra det nu när allt är lättåtkomligt.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Iznogoud » lör aug 19, 2017 18:48

Drivs inte merparten av dagens bilars v-pumpar av kamremmen? ( De med kamrem vill säga )
Och nog borde väl pumpen gett varningstecken i form av läckage, innan gnisslet började?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av hakan13 » lör aug 19, 2017 22:19

hej...
ja att byta packboxar på veven kan ju inte va fel!!
har skälv tänkt göra det på en saab jag ska byta motor på nån dag...
dom kostar ju inte så många kronor!! så måste ju va bättre att passa på!!
Håkan.

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av trooper » lör aug 19, 2017 22:41

valdas 76 skrev:Lite onödiga utgifter men det är bara bita i det sura äpplet...
Det var ganska länge sedan motorer började byggas med vattenpump som drivs av kamrem, även min Xantia -95 med sin lilla 1,9TD hade en sådan konstruktion. Har däremot aldrig haft några problem med detta. Dagens dieselbilar har relativt långa intervaler på kamremsbyte, t ex på min Citroen C5:a 2.0 HDi ska kamrem bytas först efter 18000 mil (enligt andra uppgifter 24000 mil men jag tog inga risker och byte den efter ca 19000 mil) och då även vattenpump ska bytas i samma veva. Tror att det inte det värsta som bilkonstruktörer har hittat på jämfört med alla BSI-enheter, elhandbromsar, nyckellösa tillträden osv osv...
P.S. På den "nya" motorn ska nog bägge vevaxeltätningar samt kamaxeltätning bytas innan instalation, lika bra att göra det nu när allt är lättåtkomligt.
På min Citroen ska man byta kamrem och kanske pump efter 24000 mil,det är kvalitet det :lol: .
Innan jag köpte min första cittra trodde jag att det var riktiga skitbilar.
Men det är den mest problemfria och bästa bruksbil jag haft någonsin.
Att vattenpumpen drivs av kamremmen var väl en uppfinning av en tidig Hedenhös.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Grottulf » lör aug 19, 2017 22:44

Iznogoud skrev:Drivs inte merparten av dagens bilars v-pumpar av kamremmen? ( De med kamrem vill säga )
Och nog borde väl pumpen gett varningstecken i form av läckage, innan gnisslet började?
Uppenbarligen är det inte bara Volvos konstruktörer som är så korkade.
Pumpen började läcka så det märktes på nivåvarningen ett par mil före gnisslet, så hela förloppet gick extremt snabbt.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av gubbstrutten » sön aug 20, 2017 10:05

trooper skrev: På min Citroen ska man byta kamrem och kanske pump efter 24000 mil,det är kvalitet det :lol: .
Innan jag köpte min första cittra trodde jag att det var riktiga skitbilar.
Men det är den mest problemfria och bästa bruksbil jag haft någonsin.
Att vattenpumpen drivs av kamremmen var väl en uppfinning av en tidig Hedenhös.
På min Citroen, som jag ägt i över 20 år, behöver man aldrig byta vare sig kamrem, kamkedja eller vattenpump. :smoke:
Heller aldrig styrservo, bromsservo, LMM, vevaxelgivare, centrallås eller fönsterhissar m m. :mrgreen:
(ursäkta o t)
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av valdas 76 » sön aug 20, 2017 19:06

Grottulf skrev: Uppenbarligen är det inte bara Volvos konstruktörer som är så korkade.
Pumpen började läcka så det märktes på nivåvarningen ett par mil före gnisslet, så hela förloppet gick extremt snabbt.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Läckaget från vattenpumpen är det första tecknet att den är på väg att ge upp. Inte så konstigt att det gick så snabbt då många delar är underdimensionerade på moderna bilar och klarar precis sin resurs.. Ibland undrar man vart är bilindustrin på väg :roll:
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

mercedes
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: fre aug 07, 2009 22:50
Ort: Stöde

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av mercedes » sön aug 20, 2017 19:15

Grottulf skrev:
Iznogoud skrev:Drivs inte merparten av dagens bilars v-pumpar av kamremmen? ( De med kamrem vill säga )
Och nog borde väl pumpen gett varningstecken i form av läckage, innan gnisslet började?
Uppenbarligen är det inte bara Volvos konstruktörer som är så korkade.
Pumpen började läcka så det märktes på nivåvarningen ett par mil före gnisslet, så hela förloppet gick extremt snabbt.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Ojoj... Det låter som jag hade riktig tur med min V70D.
Lämnade in den för kamremsbyte förra veckan och efter ett par timmar så ringer verkstaden upp och säger att vattenpumpen måste bytas. Dom hade upptäckt läckage från den. Jag hade inte märkt något och bilen hade inte varnat för låg nivå. Det som slog mig när jag hämtade bilen var att motorn gick tystare. Det obestämbara låga vinande/gnisslande ljud jag hört de senaste 1500 milen var borta.
Det måste nog varit vattenpumpen.... :shock:

Min har gått 14000 mil. Trodde att Volvo skulle vara bättre än så. Jag som är van att åka Mercedes brukare aldrig behöva byta vattenpump före 40000 mil.
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Lasse Suzican » mån aug 21, 2017 9:21

valdas 76 skrev: Läckaget från vattenpumpen är det första tecknet att den är på väg att ge upp.
Det eller ljud...
valdas 76 skrev:Inte så konstigt att det gick så snabbt då många delar är underdimensionerade på moderna bilar och klarar precis sin resurs..
På bilar från 70 & tidigt 80-tal bytte man kamremmar på 4500-6000 mil.
Olja, filter, tändstift, brytare + halva tändsystemet, justera både här och där behövde göras var 1000:e mil eller oftare.
Numera är det inte ovanligt med intervall på mellan 15000-24000 mil (alt. ett antal år) innan kamremsbyte (där vattenpumpen får en hel del "slag o ryck" från kamremmen).
Tändstiften håller 4500-10000 mil. Oljebyte upp till 3000 mil (lite för långt enligt mig på "körs bara lite"-bilar, men inga större problem på bilar som körs lång.
Inga brytare / rotorer / fördelarlock. inga justeringar, och så vidare och så kallar du det underdimensionerat???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av sos » mån aug 21, 2017 13:28

Visst kan man tycka att vattenpumpen inte skulle blandas in i kam-drivningen och skötas av remmen till generatorn men det är väl en del av utvecklingen, rationella tillverkningsmetoder.

Att ventilerna slår i kolvarna är nog en följd av att motorerna skall bli snålare, renare och samtidigt ge högre och högre "liter-effekt" - det är väl en utveckling man får ta helt enkelt.

Det först nämnda kan jag väl också tycka är en utveckling som gått lite snett men jag har sett få av dessa moderna bilar där både vattenpump och spännrulle inte SKA bytas samtidigt som remmen... men det är väl ofta upp till hur man gör som ägare eller sniken/lurig verkstad...
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av valdas 76 » mån aug 21, 2017 21:00

Lasse Suzican skrev: På bilar från 70 & tidigt 80-tal bytte man kamremmar på 4500-6000 mil.
Olja, filter, tändstift, brytare + halva tändsystemet, justera både här och där behövde göras var 1000:e mil eller oftare.
Numera är det inte ovanligt med intervall på mellan 15000-24000 mil (alt. ett antal år) innan kamremsbyte (där vattenpumpen får en hel del "slag o ryck" från kamremmen).
Tändstiften håller 4500-10000 mil. Oljebyte upp till 3000 mil (lite för långt enligt mig på "körs bara lite"-bilar, men inga större problem på bilar som körs lång.
Inga brytare / rotorer / fördelarlock. inga justeringar, och så vidare och så kallar du det underdimensionerat???
Ja, jag gör det.
Nu pratar vi inte dom vanliga slitdelar på gamla bilar som var lättåtkomliga, billiga, enkla att byta och justera...
Vad sägs om t ex den "berömda" VW's TSI med kamkedjan? Till skillnad från kamremmen så borde kedjan hålla hela motorns livslängd, men så var det inte fallet... http://teknikensvarld.se/varning-kop-in ... or-185407/" onclick="window.open(this.href);return false;
Visst kan man byta motorolja mer sällan än man gjorde förr eftersom en del moderna motorer (ja, ta t ex 1,8-2,0l TFSI från WAG) förbrukar rejäla mängder av den, 1-1,2 l /100 mil är inte ovanligt... Fyller man på bara så har man i princip alltid ny olja i motorn... http://www.munja.de/PDF/Der%20s%C3%A4uft%20%C3%96l.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle nog aldrig byta motoroljan mer sällan än var 1500:e mil på någon av bilar jag kör, för att inte tala om någon longlife-skit...
Och hur är det med defekta DMF, hur ofta har man behövt byta ett svänghjul på en dieselbil förr? Hur är det med EGR ventiler som fastnar, igenkletade insug, VGT som inte fungerar som dom ska, partikelfiltrar fulla med sot? Jag har själv haft en Landcruiser 4,2TD utan alla ovannämnda "finesser" med 52000 mil på mätaren, den sålde jag och motor går fint än idag, tror det har blivit närmare 60000 mil nu...
Angående kamremmar, visst har bytesintervaller förlängts, speciellt för dieselbilar (t ex 6000 mil på Xantians 1,9TD mot 18000 mil på C5 2,0HDi) men det har sin förklaring...Motorer är (eller ja, skulle vara) mer balanserade, har jämnare gång, mekaniska dieselpumpar har byts mot högtryckspumpar som frestar betydligt mindre på kamremmar osv. Jag tror det är uppenbart att bil- och material utveckling har gått framåt en bra bit sedan 70-80-talet, ingen tillverkare bygger bilar med förgasare nuförtiden ju...Samtidigt satsas det för mycket (tror jag) på alla möjliga och ibland helt onödiga finesser, ju större skärmen (nej, inte displayen) på instrumentbrädan desto bättre, och då spelar det inte någon större roll för ägaren vad finns under motorhuven, så länge det går och levererar några hästkrafter...
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Fisketorp » mån aug 21, 2017 21:15

Kolla över vevhusventilationen/oljeällan... är väl inte alltför ovanligt att det är stop och man får byta packboxarna därefter (Bensinare, kanske bättre på diesel)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Kamremshaveri volvo v70 diesel

Inlägg av Grottulf » tis aug 22, 2017 8:26

Tack för tipsen, byter nog de flesta packboxarna då.

Någon som vet hur kritiskt det är att både motorkoden och part.no för den nya motorn matchar?

Den nuvarande motorn heter D5244T och har part.no 6901454.

Men när jag söker i bildelsbasen hittar jag ingen motor som matchar båda nummren...

Jag hittar däremot D5244T5 motorer som har samma part.no som jag har, vilket jag tycker verkar lite skumt...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Skriv svar