Briggs Straton justering

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Briggs Straton justering

Inlägg av Fisketorp » mån jan 28, 2019 18:55

Någon här som är haj på Straton motorer? :D

Gäller en åkgräsklippare Stiga Rally med 12,5 Hp Straton motor av äldre typ (sån där längre förgasare)

Haft isär och rengjort och skulle behöva justera in förgasaren, nu vill den bara hosta till utan att starta ordentligt.
Någon bra grundinställning?

Undrar även om någon har tips på när motorn inte snurrar runt med bra fart.
Kan vrida runt den för hand utan större bekymmer, startmotorn snurrar bra när den är bortskruvad (haft isär och kollat kolen etc, ser bra ut), samt motorn snurrar bra utan tändstift i.
har även provat att sätta dit en annan startmotor jag vet fungerar.

Med andra startmotorn var det typ snurrade bra en kort stund (körde först utan tändstift) sedan var den på samma sätt igen.

Har provat med byta batteri, kört med starthjälp samt bilbatteri och rejäla startkablar direkt på startmotorn.
Den får inte mer fart för det, förutom ibland.

Läste någonstans om någon slags dekompressionsventil som skulle lyfta ena lyftaren lite.
Hittar inget om vettigt om det, vart man hittar den i så fall?

Några tips? =)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av Fisketorp » tis feb 05, 2019 20:36

Ingen som håller på med så små motorer här? :roll:

Felet hittat och förgasaren justerad, så nu verkar den gå som den ska! :woot:

Felet var pinsamt nog start boostern/laddaren.
Även om säkringen smält, så ger den ljud ifrån sig som om den fungerar.

Så att försöka starta något med batterier som man trott fått laddning ger dåligt resultat :rodnar:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av Spiken » tis feb 05, 2019 21:12

Har hållit på men aldrig fått ordning på småmotorer. Antingen så fungerar dom, eller så är det lögn i h#¤vete att få ordning på dom. (min erfarenhet)

En kompis klippare gick så illa att jag sopade till den med en "två tum fyra" så hårt jag kunde, efter det gick den bra en hel säsong. Nästa år kom en annan kompis förbi och avlivade klipparen med en 7,62 för att bespara oss bekymmer.
-Men, vi hade "lagat" den.
-Å fan.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av Fisketorp » ons feb 06, 2019 14:39

Haha ok...

7,62 KSP hade ju varit intressant mot den stackars jäkeln :D

Ska byta bort denna klippare, så vill dock inte avliva den utan kolla över den så man inte får klagomål sedan.

Men efter att ha justerat och slipat in ventiler, rengjort och justerat förgasaren samt sett bytt säkring på starthjälpen.

Så startar aset nästan direkt :beer:

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av sos » tor feb 07, 2019 13:14

smååå motorer, dvs Briggs&straton på små gräsklippare, handjagade modeller, så brukar ett väldigt vanligt fel vara packningen som sitter mellan tank och förgasare, där sitter den där lilla fjädern precis i kanten där packningen är tunn och utan mycket stöd, med tiden så kryper packningen in där och det börjar "tjyva" med ojämn gång m.m
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av IsuzuDiesel » tor feb 07, 2019 19:50

Jag har jobbat några år på småmaskinverkstad och även i egen regi och i 99 fall av hundra när en större B&S inte riktigt orkar gå runt på startmotorn så är det "dekompventilen" som spökar. Det sitter en fjäderbelastad extra kam bredvid avgaskamnocken som lyfter avgasventilen lite för att sänka kompressionen vid start.
Mycket vanligt fel.

Annars när det poffar så brukar det bero på för tight ventilspel.

På de små B&S motorerna är det som SOS skriver ofta membranet mellan tank och förgasare som är dåligt. Brukar kunna bli dåligt även om gräsklipparen läggs på sidan när man gör rent under. Motoroljan tar sig till förgasaren och membranet orkar inte pumpa.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av Fisketorp » fre feb 08, 2019 18:20

Denna gång var det ett av 1% felen. Dålig kräm i batteriet =P

Startar fint med startboostern påkopplad så då utesluter jag denna ventil?
Men nås denna ventil enbart vid demontering av motor, eller kan man nå den på annat vis.

Inte hittat något direkt på Google, annars brukar ju det finnas mycket att skåda där.

Och poffandet var mycket riktigt jäkligt dåligt ventilspel samt justering av förgasare efteråt.

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av IsuzuDiesel » lör feb 09, 2019 19:42

Ja, startar den bra med bra batteri så borde det inte vara nåt fel på den, brukar höras att motorn går för tungt när det är trasigt.
Man behöver ta ur motorn, det är en del på kamaxeln så man behöver plocka bort den också.
Ur med motorn, bort med sumpen och lyfta ur kamaxeln. Inget stort jobb egentligen.

Jag vet inte vad det är för motor men kolla om du hittar en typkod på den, ofta på ventilkåpan eller stora kåpan över svänghjulet:
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... gines.html

Med det går det nog att hitta både delar och sprängskisser, tex på partstree.com

Ta av topp (sidventilare) eller ventilkåpa (OHV) så kan du kolla att ena ventilen öppnar lite grann innan ÖDP, gör den inte det så är dekomp-kammen sliten eller trasig.
Eller ta kompprov men jag vet inte vilket komp den ska ha när det funkar som det ska.

Här är en film som visar trasig dekomp-kam.
https://www.youtube.com/watch?v=hBuUxf8deCM

Googla på B&S compression release så borde du hitta lite kvällslektyr.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av Fisketorp » sön feb 10, 2019 17:09

Tackar =)

Nu var den bortbytt mot en plasmaskärare, startade snällt på ett trött batteri så hoppas den ska funka bra för nya ägaren =D

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av IsuzuDiesel » sön feb 10, 2019 20:49

Låter som ett bra byte för dig!

Plasmaskärare har inte jag kommit till än, eller tig för den delen...

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Briggs Straton justering

Inlägg av Fisketorp » mån feb 11, 2019 21:36

Jag är helnöjd! :D

Sedan var det ingen dyr modell, 3300:- nypris inkl frakt från svensk återförsäljare. borde med andra ord gå att hitta billigare på utländska sidor.
Men den verkar skära riktigt fint, ska enligt säljarens sida klara 12mm (Någon hade skurit 15mm) men 6mm är vad den klarar med fina snitt.

Tig funderar jag på att köpa tillsatsen till min MMA svets. ca 500kr och verkar funka helt ok enligt youtube.
kanske lite osmidigt att ha gasvrede istället för en ventil, men det går väl iofs att lösa om man skulle vilja bygga det.

Skriv svar