Garagedrömmar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Garagedrömmar

Inlägg av Spiken » fre feb 15, 2019 0:04

Robe skrev: tor feb 14, 2019 13:13 Jättebra tråd och tack till er som delar med er av era erfarenheter! Hoppas att det är OK att jag skickar in lite frågor här Spiken? :)
Klart det är OK :tumbup:
Bara bra och höra hur andra tänker och funderar på sina garage.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Garagedrömmar

Inlägg av Robe » fre feb 15, 2019 20:27


Skrev ju lite om mitt garage längre upp men kan komplettera med lite mer info.

Jag har vägghöjd 3meter och saxtakstolar i hela garaget.

Portar körde jag 2,5x2,5m modulmått. Ångrar att jag inte valde något större portar, primärt på bredden då dels karmen och sedan också själva porten äter upp en hel del av bredden om man inte sätter porten så att det går att öppna den 180°.

Jag valde vägghöjd 3meter och slagportar för att få ett garage som smälte in på tomten och inte ser ut som en maskinhall. Ska se om jag kan lyckas ta en bild imorrn.
Grymt, låter precis som det jag tänkt mig! Hur högt kan du lyfta en bil? Kan man jobba under en 2m hög Jeep uppe på lyften? Vad har du för lutning på taket?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Garagedrömmar

Inlägg av Lone Wolf » lör feb 16, 2019 14:38

Tänk också på, om ni har planer på golvbrunn så brukar dom flesta kommunerna
ha krav på oljeavskiljare om golvytan är över 50kvd

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Garagedrömmar

Inlägg av gubbstrutten » sön feb 17, 2019 11:34

Lone Wolf skrev: lör feb 16, 2019 14:38 Tänk också på, om ni har planer på golvbrunn så brukar dom flesta kommunerna
ha krav på oljeavskiljare om golvytan är över 50kvd
Nu ska du inte sabba drömmarna. :lol:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Garagedrömmar

Inlägg av Spiken » sön feb 17, 2019 20:30

Om man fortsätter och drömma så skulle jag vilja kunna spola av bilen med högtryckstvätten, när bilen är på lyften. Vatten och avlopp så man kan ha både diskbänk i fikadelen och en toalett.

Ska man vara realistisk så får man väl nöja sig med ett vattenuttag på utsidan av garaget. Förstått att ett garage inte får vara så mycket mer än en uppställningsplats för bil, för att kallas garage.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Garagedrömmar

Inlägg av svana » sön mar 10, 2019 22:26

Det blev en hel bilverkstad istället för garage.
Grymt najs.. går att bo i året runt med fikarum och dusch, toalett, vilorum och kontor.

Två mekplatser med dubbelport i 10 meter bredd x 8 meter djup. Här är smedjan och blästerskåpet där vi mekar mest. (Där står två tgbs på bockar nu.. en 11:a bil helrenoveras till showskick med dieselpuffra och mycket polerat i rostfritt. Andra 13-bilen får ny trimmad och helrenoverad motor med delar i polerat rostfritt och pedant lackerade delar.
ALLT Nytt.)

I hallen brevid står en jänkebil Buick som står som vinterförvaring.
Brevid den är det min favvohall.. 5x8 meter med tvåpelarlyft, hetvattentvätt och oljeavskiljare. Här inne kör vi lackering ibland också.

Sedan finns en bilhall till som hyrs ut och där står en 240 turbo.
Och ett däck/prylförråd för allt som skall förvaras, även ett loft för prylar.
Alla rummen är larmade och kameraövervakade så ingen kommer vilja jävlas.

Stort är bara förnamnet. Men vi delar detta på två, så kostnaden blir okej.

Så garageplanerna hemma behövs inte längre..

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Garagedrömmar

Inlägg av Ninetoes » tis mar 26, 2019 16:19

Intressant tråd!

Jag är också en sån som tröttnat på att frysa då i höstas fick polaren som har byggfirma sätta igång. I stora drag är det 9,6 x 14,4 meter stort, takhöjden blev 4,5 meter för att kunna lyfta en hög bil med lyft. Två vikportar på 3 x 3,5 meter och en liten vanlig takskjutport med motor på 2,5 x 1,9 meter.

Ovanför den lilla porten blir det ett loft på kanske 25 kvadratmed full ståhöjd. Där blir det också ett litet teknikrum där alla vattenposter kommer att vara. Det blir alltså möjligt att bara hålla det lilla teknikrummet uppvärmt om man vill, i resten av garaget finns det inget vatten som kan frysa. Nu kommer det knappast att bli aktuellt eftersom jag lyckade till det med en jävla massa isolering i både tak, platta och väggar så det kommer bli rätt billigt att hålla varmt ändå.

Avloppet drog vi upp till innertaket också. Uppe på takstolarna alltså så om man vill kan man bygga en lägenhet/gästrum där i framtiden.

En sak som är väldigt viktig och som många glömmer är att man måste bygga ett garage som är större än huset man bor i, annars räknas det bara som hobbyrum och inte garage!!! :tumbup: Mitt bygge blev cirka 5 kvadratmeter större än huset jag bor i så jag har mitt på det torra.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Skriv svar