Svalnat intresse för 4x4sweden??

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Gustavsson » mån aug 26, 2019 21:18

Gick in ikväll för att läsa runt lite och så där och kollar "olästa trådar" för att komma ifatt lite när jag konstaterar att första sidan innehåller 2,5v av inlägg. Vad har hänt?! :shock:

Jag vill påstå att för inte mindre än ett år sen hann man knappt ett dygn (kanske två ibland) på första sidan av olästa trådar. Har alla slutat vara här och bara hänger på facebook nu? :cry:

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt då man helt tappar forumkänslan via FB men märker att mer och mer dras åt FB tyvärr...
Finns det nåt man kan göra för att få fart på forumet igen? :beer: :jump:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Danne » tis aug 27, 2019 4:52

Tyvärr tror jag facebook knycker en del men sen tror jag att det brukar vara lägre aktivitet på sommaren än vintern så det kanske blir bättre.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av gubbstrutten » tis aug 27, 2019 8:43

Den här tråkiga trenden har tyvärr drabbat alla de märkesforum jag kollar.
På framför allt fb uppmanar jag fb-besökare att ställa sina specifika teknikfrågor på just det berörda märkets forum.
Härigenom samlas alla reparationsråd och tips på ett ställe och är sökbara - under förutsättning att frågeställaren rubricerat sin fråga korrekt.
Moderator brukar gå in och "rätta till" och "omrubricera" inläggen.
Jag "hänger" på flera olika fora.
Ett forum jag saknar är det som Lasse Suzican Larson drev, och som mest handlade om Bazuki och Suzuki.
Lasse är ju inte bra kunnig - han har humor också (det senare bevisas ofta på fb).
Jag har ju, p g a ålder och nedsatt kroppsfunktion, trappat ner på deltagande i min favoritsysselsättning = offroad.
Har begränsat mig till att besöka Botkyrka, Gröndal och Sandlycke.
Alla nya offroaders jag träffar "prackar jag på" 4x4sweden.se.
Flera har återkommit och tackat för tipset.
Så jobbar jag för hålla mitt favoritforum under armarna. :)
Våga vägra fb har jag givit upp. :rodnar:

Btw så har jag inte längre någon streamer "4x4weden" p g a a jag inte minns hur man skaffar den? :cry:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av mr.christian » tis aug 27, 2019 11:37

Jag ska ärligt erkänna att jag tappade en del av intresset efter uppdateringen av hemsidan. Visst, layouten är jättemycket snyggare men jag saknade verkligen den snabböverblickbara tidsangivelsen. Alltså att jag snabbt snubblar in på hemsidan, t.ex när jag sitter på toa eller nåt, ser att det är kanske tre dagar sedan jag var inne senast och dessa, dessa och dessa trådar är nya eller med nya inlägg. Som det faktiskt är nu så behöver jag gå in på varje ämne för att se vilka nya trådar det finns. En bagatellskillnad men gör att jag "behöver avsätta tid" för besök. Jag hänger även på Opel club Sweden och där är det exemplariskt.
Jag har inte Facebook så det känner jag inte till hur det funkar där.

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Hegge » tis aug 27, 2019 13:31


longjohn61
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: lör jan 29, 2011 10:57
Ort: Vagnhärad Sörmland

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av longjohn61 » ons aug 28, 2019 15:42

Jag som kanske anses vara en "gammal gubbe" på väg till 60 som inte har FB märker detta väldigt tydlig.
Mer och mer går till FB.
Jag anser att forum som det här är mycket bättre men det är jag :wink:
Kollar varje dag om det finns nåt av intresse här. :)

/Nisse

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Gustavsson » ons aug 28, 2019 18:51

mr.christian skrev: tis aug 27, 2019 11:37 Jag ska ärligt erkänna att jag tappade en del av intresset efter uppdateringen av hemsidan. Visst, layouten är jättemycket snyggare men jag saknade verkligen den snabböverblickbara tidsangivelsen.
Där kan jag tyvärr också hålla med. Den nya layouten är fräschare visst, men mer svåröverskådlig på nåt vis. Att "New posts" inte längre finns som en direktknappt på sidan utan under en "quick links"-meny gör att man glömmer den tror jag.

Önskar verkligen att forumet kan ta fart igen. För helt ärligt, jag håller på och bygger på min nästa skapelse och jag tänker inte för mitt liv lägga en byggtråd på FB :urk: Och här känns det knappt lönt längre då ingen huserar på forumet längre... :vetej:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av metalworm » ons aug 28, 2019 19:03

har ju bara varit här två år
men jag tycker forumet är normalt i hantering
råkat ut för samma funktionsändring på andra forum och det gick att lära om sig att hitta nya inlägg, jag börjar alltid där på normala forum

forum är extremt mycket bättre än faceböök
på forum så finner man information, och har koll på strukturen

faceböök är bara en sak som odlar mer tid på det för att sälja annonser...
funkar för enkla saker,som ex bensinuppror eller liknande, men inte för disskusioner

så forum för min del om jag får välja :beer:

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av frank » ons aug 28, 2019 19:15

Gustavsson skrev: ons aug 28, 2019 18:51
Där kan jag tyvärr också hålla med. Den nya layouten är fräschare visst, men mer svåröverskådlig på nåt vis. Att "New posts" inte längre finns som en direktknappt på sidan utan under en "quick links"-meny gör att man glömmer den tror jag.

Önskar verkligen att forumet kan ta fart igen. För helt ärligt, jag håller på och bygger på min nästa skapelse och jag tänker inte för mitt liv lägga en byggtråd på FB :urk: Och här känns det knappt lönt längre då ingen huserar på forumet längre... :vetej:
Jag hör också till den sällsynta skaran som inte har facebook. Använder mig bara av detta eminenta forum.

Tror faktiskt att det är rätt många som kollar forumet men som kanske inte gör egna inlägg, utan bara läser.

Så självklart ska du göra en byggtråd här!
Jag kommer defintivt kolla in den.

//Frank.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Iznogoud » ons aug 28, 2019 19:55

Hellre slutar jag med offroad än ger mig in på zuckerbergs politiskt korrekta informationsinsamlande skitsida. :aargh:

Samma sak med blocket, efter att jag vid sista annonstillfället fick en länk där jag skulle identifiera mig via bank id är det slutannonserat där, det var droppen som fick min bägare att rinna över efter åratal av idiotiska försämringar och fullständigt begåvningsbefriade granskare på den sidan.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av klirre » fre aug 30, 2019 8:27

mr.christian skrev: tis aug 27, 2019 11:37 Jag ska ärligt erkänna att jag tappade en del av intresset efter uppdateringen av hemsidan. Visst, layouten är jättemycket snyggare men jag saknade verkligen den snabböverblickbara tidsangivelsen. Alltså att jag snabbt snubblar in på hemsidan, t.ex när jag sitter på toa eller nåt, ser att det är kanske tre dagar sedan jag var inne senast och dessa, dessa och dessa trådar är nya eller med nya inlägg. Som det faktiskt är nu så behöver jag gå in på varje ämne för att se vilka nya trådar det finns. En bagatellskillnad men gör att jag "behöver avsätta tid" för besök. Jag hänger även på Opel club Sweden och där är det exemplariskt.
Jag har inte Facebook så det känner jag inte till hur det funkar där.
I min lur så kommer det upp 8 genvägar när jag trycker på adressfältet, och där ligger "olästa inlägg" som första länk. Tar med andra ord ca 5 sec innan jag är inne på min favvodel av mitt favvoforum :beer: . Dock är det ju som andra sidan betydligt dödare nu än för ngt år sedan :(

Det jag tycker är "jobbigast" med denna underbara sida är bilduppladdningen. Jag har tyvärr inte det Tålamodet att fippla med kopiera länkar, trycka fel, börja om osv. Men det är bara jag som är en teknisk idiot :roll:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av gubbstrutten » fre aug 30, 2019 9:05

klirre skrev: fre aug 30, 2019 8:27
Det jag tycker är "jobbigast" med denna underbara sida är bilduppladdningen. Jag har tyvärr inte det Tålamodet att fippla med kopiera länkar, trycka fel, börja om osv. Men det är bara jag som är en teknisk idiot :roll:

Mvh//Klirre
Instämmer med Klirre.
Jag slutade för länge sedan att försöka lägga in bilder.
Så du är inte ensam Klirre.

För övrigt har jag fått verbala påhopp på fb för att jag uppmanat flera att ställa tekniska frågor på resp bilmärkes- eller klubbforum.
Men många(yngre?) känner kanske inte till 4x4sweden, Jeepnet, SLRK, Citroenakuten, SCK, JCS, WJK m fl.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Magne74 » fre aug 30, 2019 12:07

Intressant ämne.

Som ungdom som är på FB en del så tror jag att man gärna skriver där för de är lättare.
Det är inte lika mycket letande för att hitta dit man vill.
Om man har en fråga så skriver man den bara längst upp så får man aviseringar när nån svarar. De liksom sköter sig självt på ett annat sätt. Så de är ganska smidigt.

Jag gillar forumet för allt som är seriösare. Typ byggtrådar. Sånt går liksom inte att följa på något vettigt sätt på FB. Men har man bara en "snabb" fråga så är det betydligt smidigare att skriva på FB.

En grej som jag tror bidrar är de här med bilder. En hel tråd på säg 3 sidor med 10 inlägg på varje utan bilder kan vara traglig å läsa genom. Det är mkt trevligare med bilder. Anledningen att jag inte har nån tråd på min niva här är att jag inte vill göra en utan bilder men jag fattar verkligen inte hur man gör :aargh: :poke: . På FB trycker man bara på "Ladda upp" så väljer man bilden från datorn i ett fönster som öppnas automatiskt. Otroligt smidigt!

Mina tankar i ämnet :beer:

Edit: Om det var lättare/smidigare att orientera sig på forumet och lättare/smidigare med bilder skulle jag inte skriva om offroad på FB då forumet skulle vara helt överlägset.
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Danne » fre aug 30, 2019 14:17

Största nackdelen med FB är att allt som srkivs liksom försvinner i flödet efter ett par dagar.
Är man inne på tex Pajero gruppen så är ju var tredje inlägg typ "Hur stora däck passar på min Pajero" bara för att ingen orkar scrolla ner lite eller söka för sökfunktionen suger på FB.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Svalnat intresse för 4x4sweden??

Inlägg av Magne74 » fre aug 30, 2019 15:21

Danne skrev: fre aug 30, 2019 14:17 Största nackdelen med FB är att allt som srkivs liksom försvinner i flödet efter ett par dagar.
Är man inne på tex Pajero gruppen så är ju var tredje inlägg typ "Hur stora däck passar på min Pajero" bara för att ingen orkar scrolla ner lite eller söka för sökfunktionen suger på FB.
Precis, de försvinner. Därför de inte går å följa projekt heller. :(
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

Skriv svar