Besiktningens fokusområden vart år

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Besiktningens fokusområden vart år

Inlägg av RedNek » sön okt 20, 2019 10:58

Hej bilvänner!
Besiktade bilen i fredags, gick bra med höjningssats monterad, jag gruvade lite för besöket - ska erkännas.
Jag hade justerat lyset med en stående planka 5 meter framför vilen, med sänkningen ritad med streck. Uträknat utifrån % satsen stämplad på strålkastarhuset, funkade hahahaha...
Har nyligen även besiktat min släpvagn från 1974 med gott resultat, fastän fjädring på släp skulle kollas hårdare i år.

Jag minns några områden som besiktningen sägs ha fokuserat på genom åren..
EGR ventil - typ 1988
Varningstriangel - typ 1995
Losstagbar dragkula - 2000 talet
Ramnummer - några år sedan
Fjädring på släpvagn - detta år

Någon som minns fler såna här "det här ska vi titta nogrant på i år" från besiktningen?
- Fyll på med sånt ni minns, bara för kul!

Tjing/RedNek
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Inlägg av Asfalsts indianen » tis okt 22, 2019 12:53

Minns inte årtalet, men när xenon lamporna blev vanliga var det nogranna med att automatiska höjdinställningen fungerade. Alltså att ljusbilden gick upp och ner när man startade bilen.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Inlägg av gubbstrutten » ons okt 23, 2019 8:45

4 saker som jag inte kan tidsbestämma, men tror jag tar dem i tidsordning.
A. Dubbla bromsljus(minns bl a "Baggen" som tidigare hade bromsljuset kombinerat med skyltlyktan).
B. På bilar måste finnas dubbla ID/VIN. En primär och en sekundär. Primär stansad med minst 7 mm höga tecken. En fram och en bak. Som mitten räknades B-stolpen. I förkommande fall primära på chassiet(ramen) och sekundära på karossen. En "kutym" (som de flest följde) var att det primära skulle stansas på ramens högra yttre eller ovansida bakom eller i närheten av höger framhjul. Innan räckte det med skruvad metallskylt(som i en del fall utgjordes av aluminium som vittrade sönder/bort). Stora problem med bl a HD som hade motornumret som ID/VIN, och som ej var stämplat på ramen(förenklar för dem med rymligt samvete och som har svårt att skilja egen eller andras ägodel).
C. Parkeringsbromsen måste fungera på minst 2 hjul(tidigare räckte det med ett hjul - men fortfarande accepteras parkeringsbroms på fördelningslåda/kardanaxel)(Alla erfarna vet vad som kan hända om man har parkeringsbromsen aktiverad och hissar upp ett bakhjul på t ex en Defender eller äldre Lillsukka - om man inte har differentialspärr aktiverad - räcker inte med torsen eller typ Lock Right) .
D. EU-bestämmelse om "tvåa" om inte skyltbelysningen fungerade(räckte inte med att en av två ljuskällor fungerade).
Kommer inte på flera i skrivande stund.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

S-hult
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jul 16, 2014 5:56

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Inlägg av S-hult » lör jul 18, 2020 15:36

Fick leta upp ramnumret på Pajeron i år med, men förra ägaren har varit så klurig att han har satt eltejp över och sedan underedes massa över, svår att hitta igen men numret syntes fint när man drog bort tejpen.
😀

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Inlägg av gubbstrutten » sön jul 19, 2020 21:30

S-hult skrev: lör jul 18, 2020 15:36 Fick leta upp ramnumret på Pajeron i år med, men förra ägaren har varit så klurig att han har satt eltejp över och sedan underedes massa över, svår att hitta igen men numret syntes fint när man drog bort tejpen.
😀
Jag har gjort likadant på flera bilar.
Man borstar rent ch.nr-instämplingen med roterande mässingsborste.
Fyller i tecknen med tusch.
Torkar bort "överflödet".
Sprejar över med klarlack.
Apterar en eltejp över. :tumbup:
Men jag har INTE underredsmassa över eltejpen.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

S-hult
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jul 16, 2014 5:56

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Inlägg av S-hult » mån jul 20, 2020 12:37

Funkar bra 😀

Skriv svar