Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Marie » lör feb 08, 2020 15:37

Hejsan på er. :)
Min jeep har ett par rostproblem, så jag funderar på om jag kanske ska sälja den, men det beror ju på om den är värd något :roll: eller om jag ska magasinera den inför framtiden när jag får bättre ekonomi.

Jeep grand cherokee laredo 1996 någon skum nyans av silver/guld laredo original. Importerad från Kalifornien 1998 som flyttgods. eller hur man uttrycker det.

Bilen är original och den är aldrig terrängkörd och välservad. Byte av olja i motor varje 1000-1500:e mil olja i axlar, fördelningslåda, växellåda gjort när jag köpte den 2011, samt 2017.

Motor 4.0L rak6 automat
Fördelningslåda 242 Selec-Trac
Framaxel med knutkors och båda axlarna är i gjutjärn, så inga aluhus.
Lamelldiff i bakaxeln vet jag att det är.

Utrustning:
Farthållare
Fönsterhissar
C-lås
Elspeglar
Löstagbar dragkrok
Färddator
Tyginredning (felfri)
Lastskydd golv
Lastgaller jeep original
Tonade rutor original i glaset, så ingen film
AC (behöver fyllas, är felsökt och inget är trasigt, utan det är tidens tand som fått trycket att ge sig, finns lite tryck kvar, men inte tillräckligt)
Extraljus 4st Boreman 9tum 55w xenon konverterade på taket. Sitter i takräcket så inget saboterat så den går att återställa till original. 4st Bosch 100w halogen i fronten. allt kopplat så de går att stänga av parvis.
Sommardäck på laredos originalfälgar A/T däck ca.8mm kvar
Vinterdäck dubbade på jeep grand cheroke originalfälgar ca.7mm kvar med bra dubbutstick.

Fel på bilen:
Främre sidobalkarna är upprostade.. golvet är helt.. balkarna har rostat inifrån.
Klassiker.. sönderrostade tröskellådor
Skärmkanterna fram är rostiga. inte värt att laga, bör bytas.
Främre delen på motorhuven är dålig.. inte hål riktigt ännu, men bör bytas.
Jag har sett tendens på dörrarna efter rostvatten, så det är garanterat lite ytrost som är boven under dörrlisten.

Bakluckan är nybytt och bakre kofångaren efter en parkeringsskada, så det är bytt av skadecenter för 2år sedan.
Lite oljud från servopumpen det låter som det knackar i den... helskumt.. (lyssnat med stetoskop)

Det är precis alla fel jag kan komma på. .. jaa lacken är ju inte utställningsskick, men okej.
Tyvärr kan jag inte bifoga en bild, så jag kan visa hur den ser ut. :?

Så vad tror ni? är den värd något? eller ska jag magasinera den för framtida reparation?

Vänliga hälsningar
Marie

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Iznogoud » lör feb 08, 2020 16:47

Utan att ha sett bilen skulle jag gissa på 5-10k om det inte går att besikta med nuvarande trösklar, +5-8k om det går att besikta. Plastpanelerna på dörrarna döljer mycket skit och rost tyvärr, ser bra ut nytt men är en direkt rostfälla tyvärr, så utan att de demonteras är det svårt att säga något om dörrarnas skick. Sitter med plastclips så enkla att ta bort.

Det som är positivt är att det är en Laredo= ingen otäck skinnklädsel, brr....
242lådor är eftertraktade av somliga så det är också positivt.

Har du råd och plats så ställ undan den för framtiden, det kommer inte bli fler av dessa och om 6År är den skattefri om vi tillåts köra bensinbil då... :roll:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Marie » lör feb 08, 2020 18:38

Iznogoud skrev: lör feb 08, 2020 16:47 Utan att ha sett bilen skulle jag gissa på 5-10k om det inte går att besikta med nuvarande trösklar, +5-8k om det går att besikta. Plastpanelerna på dörrarna döljer mycket skit och rost tyvärr, ser bra ut nytt men är en direkt rostfälla tyvärr, så utan att de demonteras är det svårt att säga något om dörrarnas skick. Sitter med plastclips så enkla att ta bort.

Det som är positivt är att det är en Laredo= ingen otäck skinnklädsel, brr....
242lådor är eftertraktade av somliga så det är också positivt.

Har du råd och plats så ställ undan den för framtiden, det kommer inte bli fler av dessa och om 6År är den skattefri om vi tillåts köra bensinbil då... :roll:
Jag tackar för svar. :D
Trösklarna har de inte sagt något om senaste besiktningarna, även att de varit kassa i fyra år nu.. Men tvärbalkarna fram lär garanterat bli en tvåa på. :roll:

Jag kan ordna så den får stå på en loge, så det är ju gratis.. det värsta är bara att plåtverkstäder blir dyrare för varje år och färre av dem oxå. :lol:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Iznogoud » lör feb 08, 2020 18:45

Finns billigare verkstäder också, både vita och svarta...
Och som jag skrev tidigare, rost i golv mm kan lagas med vanlig plåt som knackas till på plats. Behövs ingen fabrikspressad där.
Väljer du en riktig bilplåtverkstad så kan de skapa "originalplåt" med sina maskiner såsom engelskt hjul, krymp och sträckmaskiner, valsar och bockar mm. Se bara på alla bil och mc custombyggen som gjorts i plåt, inget fabriksgjort där inte. Fast det kostar därefter då också...
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Marie » lör feb 08, 2020 20:27

Iznogoud skrev: lör feb 08, 2020 18:45 Finns billigare verkstäder också, både vita och svarta...
Och som jag skrev tidigare, rost i golv mm kan lagas med vanlig plåt som knackas till på plats. Behövs ingen fabrikspressad där.
Väljer du en riktig bilplåtverkstad så kan de skapa "originalplåt" med sina maskiner såsom engelskt hjul, krymp och sträckmaskiner, valsar och bockar mm. Se bara på alla bil och mc custombyggen som gjorts i plåt, inget fabriksgjort där inte. Fast det kostar därefter då också...
joo det kanske går att göra nya balkar av vanlig plåt om man är händig. :)
framskärmarna är nog billigast att byta ut mot begagnade som är rostfria.. de har jag sett runt 800 på bildelsbasen.. en ny motorhuv för 1000-1500.. så det är nog inte värt att kapa, svetsa o bygga så att säga.. timpenningen är nog dyrare. :mrgreen: Golvet är felfritt.. sedan såg jag på blocket för några år sedan någon som sålde egentillverkad ekonomiplåt för trösklarna.
Så reparationen är ju bara dyr för balkarna o trösklarna, då jag måste anlita någon kunnig för det jobbet.. ingen vill jobba gratis med svettsjobb. :roll: :lol:
Skärmar o huv kan jag byta själv, det är ju bara lite skruvar och svordommar.. Men just nu är det 0kr i bilfixekonomi kommande året, så därför kollar jag ifall det kan vara idé att avyttra den. Sommarbilen står o väntar på 20k så jag får åka omkring i en tillfällig skoda oktavia. :rodnar:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Iznogoud » lör feb 08, 2020 21:08

Glöm plåten på blocket, den är i mitt tycke oduglig då den är för kort och därmed måste skarvas på mitten om hela tröskeln ska bytas.
Jag har gjort egna tröskelprofiler 2ggr, första gången lämnades en mall in till lokala plåtverkstaden som bockade till trösklar i fullängd efter min mall, kostade inte mycket + att jag gjorde så många trösklar det gick att få ut ur 1 plåt utan spill för att sälja de jag inte behövde = +- 0kr för mina egna trösklar.
Andra gången jobbade jag på svetsfirma med egna möjligheter att bocka plåt så även då bockades fullängdsprofiler efter egen mall, som även de såldes till andra ZJ ägare.
Tvärbalkarna är bara ett U i profil, så de är enkla att fixa själv, och även de kan mallas av och kopieras hos en plåtverkstad om man nu strävar efter originalprofil.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av Marie » lör feb 08, 2020 21:44

Iznogoud skrev: lör feb 08, 2020 21:08 Glöm plåten på blocket, den är i mitt tycke oduglig då den är för kort och därmed måste skarvas på mitten om hela tröskeln ska bytas.
Jag har gjort egna tröskelprofiler 2ggr, första gången lämnades en mall in till lokala plåtverkstaden som bockade till trösklar i fullängd efter min mall, kostade inte mycket + att jag gjorde så många trösklar det gick att få ut ur 1 plåt utan spill för att sälja de jag inte behövde = +- 0kr för mina egna trösklar.
Andra gången jobbade jag på svetsfirma med egna möjligheter att bocka plåt så även då bockades fullängdsprofiler efter egen mall, som även de såldes till andra ZJ ägare.
Tvärbalkarna är bara ett U i profil, så de är enkla att fixa själv, och även de kan mallas av och kopieras hos en plåtverkstad om man nu strävar efter originalprofil.
Okej.. då ska jag glömma blocketplåten.. tack för tipset. :tumbup:
Ja det är nog hela tröskeln som ska bytas höger o vänster.. Jag har inte slitit bort plastkjolarna, men det är rostfärgat hela vägen.
Jag ville ha originalbalkar då jag strävar efter originalutseende.. men efter att ha jagat ekonomiplåt i ett halvår snart utan framgång, så har jag gett upp hoppet*haha* :D

Jag undrar om det finns någon här inne, som skulle kunna tillverka två trösklar och främre tvärbalk höger o vänster sida.. den som går från rambalken ut till A-stolpen så att säga.
Dock behöver jag ju anlita någon svetskunnig om jag ska få dit dem... jag tror inte plåtskruv och poppnit är godkänt hos besiktningen :lol: *asgarv* :lol:

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Värdekoll Jeep grand cherokee laredo 1996

Inlägg av mr.christian » lör feb 08, 2020 23:35

Leta gärna efter en bilplåtslagare som ligger "lite bakom fina gatan". Där jobbar ofta väldigt duktiga och lågbetalda östeuropéer, som är vana att laga istället för att byta. Jag fick ett tips om en lackerare som lackade om en bil åt mig, hela bilen utom taket, för 10.000kr. Inkl. färg. Och då var det ändå lite "rostlagning" och en liten buckla att fixa. Noggrant var det också med alla spoilers borttagna och lackade separat, och resultatet blev riktigt bra. Och till råga på allt så fick jag kvitto på det så det gick att dra av det på firmabilen...😉
Till Cheva pickupen letade jag framskärmar och såg de ut som en framskärm så ville skroten ha typ 1500-2000kr/st. I USA går det att få tag i nya för runt tusingen! Problemet är de höga frakterna. Tillslut fick jag tag i en hel reservdelsbil med frisk plåt, så nu är det "bara" jobbet kvar...😉

Skriv svar