Ericssons Patrol Y60.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Ericsson » fre aug 12, 2016 22:06

Lite bilder på framaxel höjningen så långt jag kommit nu iaf :)

Tornen var rätt lätta och få till.. la en 5mm platta i botten först.
Bild

Bild

Mäter vinklar hela tiden :)

Bild

Sen kom problemet med infästningarna till skiftnycklarna..
Då jag har exakt samma pinjong? vinkel som original så kommer dom undre otroligt långt ned om man använder dom övre original hålen.

Bild

Bild

Bild

Efter haft nere bilen 3 gånger på hjulen och ändå inte fått till det så slet jag av hela axeln från bilen och gjorde nya övre infästningar som jag hoppas skall fungera nu :)

Bild

Bild

Bild

Blir bra hög när den bli klar iaf :)

Bild

och nu håller jag på att renovera hubbarna innan axeln skall upp under bilen igen :)

Bild

Grund målat lite i fel färg :)

Bild
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Engman2 » lör aug 13, 2016 11:26

Tjusigt :tumbup:

Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars :roll:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av K J H » lör aug 13, 2016 11:57

Engman2 skrev:Tjusigt :tumbup:

Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars :roll:
Hur tänkte du nu?
Nycklarna fram (lägsta punkten) sticker ju ner lika mkt oavsett om du ändrar infästningen(hålen i axeln) i bakkant...
Enda skillnaden är att du kan minska kardanvinkeln lite till med flytt av bakre hålen..
Jag lutade tillbaka den lite ist, för ju mer du lutar desto längre ner kommer det bakre styrstaget - o där snackar vi jordankare :mrgreen:
#patrol-garaget

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Ericsson » fre aug 19, 2016 7:40

K J H skrev:
Engman2 skrev:Tjusigt :tumbup:

Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars :roll:
Hur tänkte du nu?
Nycklarna fram (lägsta punkten) sticker ju ner lika mkt oavsett om du ändrar infästningen(hålen i axeln) i bakkant...
Enda skillnaden är att du kan minska kardanvinkeln lite till med flytt av bakre hålen..
Jag lutade tillbaka den lite ist, för ju mer du lutar desto längre ner kommer det bakre styrstaget - o där snackar vi jordankare :mrgreen:
Måste säga att du tyvärr har fel här..
om man skall använda sig av original vinklar på axeln så kommer det bli exakt som på bilderna jag lagt upp och som engman med fick problem med. men "fuskar man" men pinjong vinkeln så kan man lösa problemet men så kände jag inte för att göra utan kör på vad nissan har räknat ut är bäst. sen om det funkar det får vi se när den är klar :) skall lägga upp fler bilder när jag fått upp axeln under bilen igen.
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Ericsson » fre aug 19, 2016 7:49

Har fått målat mer rätt svart färg nu iaf och monterat ihop en sida klart än så länge :)

Bild

Bild

Mycket packnings massa så det skall bli tätt :)

Bild

Bild

fått monterat nya AVM nav med :)

Bild

så fort den andra sidan är klar så skall axeln upp under bilen igen :)
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av K J H » fre aug 19, 2016 20:42

Ericsson skrev:
K J H skrev:
Engman2 skrev:Tjusigt :tumbup:

Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars :roll:
Hur tänkte du nu?
Nycklarna fram (lägsta punkten) sticker ju ner lika mkt oavsett om du ändrar infästningen(hålen i axeln) i bakkant...
Enda skillnaden är att du kan minska kardanvinkeln lite till med flytt av bakre hålen..
Jag lutade tillbaka den lite ist, för ju mer du lutar desto längre ner kommer det bakre styrstaget - o där snackar vi jordankare :mrgreen:
Måste säga att du tyvärr har fel här..
om man skall använda sig av original vinklar på axeln så kommer det bli exakt som på bilderna jag lagt upp och som engman med fick problem med. men "fuskar man" men pinjong vinkeln så kan man lösa problemet men så kände jag inte för att göra utan kör på vad nissan har räknat ut är bäst. sen om det funkar det får vi se när den är klar :) skall lägga upp fler bilder när jag fått upp axeln under bilen igen.
Du kommer få en pinjongvinkel fram som är närmare original än på min ja , MEN min poäng är att höjden mellan marken och skiftnyckelns lägsta punkt är exakt lika för lutningen på NYCKELN är identisk...
MARKFRIGÅNGEN BLIR ALLTSÅ INTE BÄTTRE FÖR ATT DU FLYTTAR BAKRE HÅLEN ÅXÅ som engman antydde!
Däremot får du det bakre styrstaget närmare marken, vilket i min värld är negativt!

Hursomhelst så har vi förstått att du är jäkligt noggrann och det blir ju pluspoäng :tumbup:
Hoppas vi får möjlighet att åka ihop nåt nästa sommar, vore kul!! 8)
#patrol-garaget

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Mecu » fre aug 19, 2016 21:11

Jag måste hålla med Andreas här Kalle, som min är höjd med bara nerflyttade främre fästhål (plus offset-bussningar visserligen) så blir det ett tomrum mellan skiftnyckel och axel. Om man även flyttar bakre fästhålen så är fortfarande skiftnyckeln nära axeln och tomrummet man då slipper tjänar man i markfrigång till skiftnycklarna.

Förresten Andreas, hur länge kan man vara nybörjare? ;)

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Roger Patrol » fre aug 19, 2016 21:22

min gamle grå .. inte din Magnus utan 1:2 :lol: flyttade jag både fram å bak , så jaf gade skifnyckeln nästan mot axeln , jag kan inte se fotona i min byggtråd patrol igen kan ni se dom ??
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av K J H » fre aug 19, 2016 21:47

Här är vi inte överens ser jag :mrgreen: :lol:

Jaja har ingen större betydelse för min del...

EDIT: ...får nog erkänna att jag tänkte fel där, va ut o kolla på bilen och ja, det optimala är ju att göra somAndreas här... Höja bakre infästn åxå!
Sorry :rodnar:

Har Andreas nå planer på tröskelrör, eller börjar han bli trött på o svetsa nu? :poke:
#patrol-garaget

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Ericsson » tis aug 23, 2016 16:11

så bra då har jag inte tänkt Helt fel då :D :D

Ja detta är mitt först offroad bygge men är inte nybörjare direkt på att bygga/skruva då jag skruvat på andra sorters bilar förut. Bättre att vara lite blygsam å ödmjuk än att tro man kan allt :D

Inte det minsta trött är så jävla sugen på att få den klar nu och tröskel skydd är med på listan :D är det 3" rör man skall köra på och vad för tjock lek är att rekomendera? Det jag har mest problem med är tiden då den inte räcker till tyvärr men skall se vad jag får gjort till helgen :D :D
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Roger Patrol » tor aug 25, 2016 9:25

jag använder 3 tum , konstruktionsrör , inga vattenledningsrör för de är för mjuka
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Volvo_rules
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
Ort: JKPG

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Volvo_rules » tor aug 25, 2016 10:16

Om man nu vill ha mer frigång under axeln så kanske man kanske lägga länkarmarna på ovansidan av axeln? Så gör de ju på andra byggen, frågan är ju bara vad besiktningen säger om de :roll: .

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Ericsson » tor aug 25, 2016 11:21

Vad är tjockleken på sånna rör då Roger?

Blir helt ok om man bara flyttar upp dom övre fästena så säger besiktningen inget :D
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Ericsson » tor sep 01, 2016 14:13

Små framsteg och nått bakslag givet vis.. men är jäkligt glad jag såg vad jag gjort fel innan det var för sent :)

Hade lyckats montera skrapringarna fel så var bara att ta isär å göra om :)

Bild

Behövde som tur är inte montera av allt utan gick rätt smidigt ändå :) faan vad tungt allt blev när det sitter ihop hehe :)

Bild



Börjat montera andra sidan iaf :) med skrapringen åt rätt håll med :)

Bild
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Patrol Y60 nybörjare bygge!!

Inlägg av Mecu » tor sep 01, 2016 21:06

Trevligt att det går framåt! Jo efter att styrhubbarna sitter på är det ingen större idé att lyfta för hand längre! ;)
Jag antar att du ska svetsa mer på höjningen när du ser att de hamnade rätt, och hur tjock är plåten mellan fyrkantsröret och axeln?

Skriv svar