carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån mar 30, 2009 20:08

Faaan grabben det går frammåt...

Ett litetet tips...
Om du kyler med kompressor luft mellan var svetsning så bygger svetsen inte så mycket...
Och inte så mycket tråd..

Då blir slipningen inte så jobbig.. :wink:
Och du riskerar inte att det slår sig..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » mån mar 30, 2009 20:48

Lär mig av farsan. Fast han kan handknacka mycket bättre och krympa och tennspackla och sånt. Blir väl bättre vartefter man lär sig.

Jo niva_mats, det är bra att göra så. Det är bara det att kompressorn är i källarvåningen i huset bredvid så man måste dra luftslangen varje gång över gården. Förbaskat jobbigt men gör ändå så som du säger när det är stora plåtar som ska vara raka.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån mar 30, 2009 21:23

Skaffa en liten en då!

Eller låna en grävmaskin så du kan gräva ner rör.. 8)
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » mån mar 30, 2009 21:28

Jag får nog ta det som det är. Jag har inte råd att köpa en kompressor själv :rodnar:

Det är nog bara att dra slangen över gården när man behöver den :evil:

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån mar 30, 2009 21:34

:) Vet du... det är coolt att bygga/renovera med en tom plånbok...

Svetsat up en del bilar genom åren. Försöker förtvivlat komma på om jag någonsin köpt ekonomi plåt ens...

Min första Niva byggde jag nya hörnor fram på och dom knackade jag runt ett betongfyllt järnrör.. Det såg inte speciellt jävligt ut..

Motorbytet som jag gör just nu kommer att kosta 2 000:- i nya delar + svarning. och då kostar svarningen allra mest... :cry:
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

GreenMountain
Beroende
Inlägg: 1438
Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
Ort: småland-ryd
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » tis mar 31, 2009 18:08

Ser bra ut! Ska bli kul och följa:)


Lycka till
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 01, 2009 19:37

Har inte haft så mycket tid. Har iallafall gjort en pappmall efter farsans 410 för utsidesplåten på framskärmarna. Efter mallen har det blivit två nästan lika klippta plåtar. Enda skillnaden är att sickningen runt skärmkanten och bak mot dörren är tvärtom för vänster och höger.

Ska fota när jag hinner så får ni se hur jag menar. Glömde kameran sist.

Tack för alla snälla kommentarer

Ha det! :naughty:

Hannes

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » fre apr 03, 2009 21:56

Har inte hunnit så mycket i veckan. Ska försöka göra mera nu i helgen.

Bild

Här är mallen som är gjord efter farsans framskärm och plåtarna. Sickningen är spegelvänd annars är de lika.

Går inte bra att göra sickning med för skarp rundning. Därför blev det bättre att ha kantigt mellan sickningarna.

Måste rikta plåtarna lite. Slår sig lätt när de sickas så nära plåtkanten.

Bild

Har bara hunnit svetsa en liten bit på innerskärmkanten. Blev dålig bild.

Ha det :naughty:

Hannes
Senast redigerad av carl_hannes den lör apr 04, 2009 18:11, redigerad totalt 1 gånger.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » lör apr 04, 2009 16:13

Blev en 3-4 timmar i verkstan idag. Skärmen blev inte riktigt klar men det är bara mindre saker kvar.

Bild

Innerskärmkanten klar. Sprutade först med CRC zink sedan med grundfärg.

Bild

Ytterplåten nästan färdigsvetsad. Lite i nederkant bakom hjulet att fixa. Slog sig lite men inte alls så mycket som det ser ut på bilden. Men det är bara att rikta.

Ska också fixa fäste för skärmbreddaren och sätta dit en liten plåt där framme längst ned.

Ha det :naughty:

Hannes

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör apr 04, 2009 17:24

Du är en liten jävel på detta, bra jobbat!

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

carl_jonny
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 19, 2008 9:09
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_jonny » sön apr 05, 2009 8:19

Verkar som om plåten blivit lite för stor en liten bit bakom mitten på skärmen. Blev lite för varmt när du var tvungen lägga i en liten extrabit där i den övre rundningen. Det gjorde att plåten expanderade lite nedanför lagningen. Kanske pappsen ska rycka in och krympa plåten lite? :think:

Ser att silvertejpen (rullen syns på den övre bilden) kommit till användning när du passat in och fixerat plåten. Det är faktiskt ett bra trix. Silvertejp är tillräckligt stark för att kunna bära upp en plåt inför punktning med svetsen och exakt blir det.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 08, 2009 20:28

Har inte varit i verkstan på några dagar. Matteprov. Blev en del ikväll iallafall. Så skulle jag fota och då var det slut på batterierna. Måste ladda. Får fota imorgon.

Det där med silvertejpen är bra. Så gör farsan åxå. :tumbup:

Har lagat klart framför dörren. Det som är bakom skärmen. Grundar med Hagmans epoxigrund med härdare. Sprutar på CRC zink först. Jätteful färg på grundfärgen. Ser ut som barnskit.

Farsan har riktat och krympt på skärmen lite. Så nu ser det bra ut. Har inte gjort fästen för skärmbreddarna än. Blir nog imorgon det åxå. Sen är det bara att grunda skärmen så är den klar.

I påsk blir det att börja med balken under dörren. Ska skära bort det gamla golvet fram på högersidan åxå. Måste göra ett nytt.

Ha det :naughty:

Hannes

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » tor apr 09, 2009 12:19

Så här hemsk kommer väl hela bilen att se ut vartefter. :oops:

Klart bakom skärmen framför dörren iallafall. Bytte ut all dålig plåt.

Bild

Ska väl hända en del nästa vecka när det är påsklov

Ha det! :naughty:

Hannes

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor apr 09, 2009 13:15

När du ändå skär bort tröskellådan så bygg en stark låda som håller för att åka på stooora elaka stenar..

Typ 3-4 mm plåt.....

Och skall du ändå spoa så kan det vara bra med en breddning oxå så att du får ett trappsteg oxå.. 8)
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tor apr 09, 2009 13:32

kul det finns unga som inte bara petat dataspel :)
du är ett hopp inför gubbåldern 8)

Skriv svar