carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 14:42

Fyrkantrör till trösklarna 80x80x4. Farsan kollade med Beijer i Bollnäs. Där var man tvungen att köpa ett 6 meters rör. Jag behöver bara 2 st 1,20 långa.



Bild

Bollnäs Byggsmide hade en 2,80 meters längd. Farsan fixade bra pris på den.

Bild

Finns mycket stål ute hos dom.

Bild

Den här valde jag. Fanns en till bit. Men den var lite rostigare. Får putsa av den lite från rost. Ser rostig ut på bilden. Inte så mycket i verkligheten.

Ha det :naughty:

Hannes
Senast redigerad av carl_hannes den ons apr 15, 2009 21:15, redigerad totalt 1 gånger.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 20:59

Måste slipa det mesta plåtrent. Skitfärgen som de målat med reser när det kommer på 2 komponent färg. :evil:

Bild
Fast då ser man ju all rost åxå. Allting är ju så överspacklat. :lol: Förra ägaren måste ha varit sponsrad av Plastic Padding. Det är många kilovis med plast. Stora kokor. Jag överdriver inte. :urk:

Bild
Har slipat av färgen och börjat kapa tröskeln. Ska kapa mer i morgon. Ska passa in 80x80 profilen då. :wink:

Bild

Innan jag gör det måste jag laga den här tvärbalken. Änden på den var helt bortrostad. :(

Ha det :naughty:

Hannes

carl_jonny
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 19, 2008 9:09
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_jonny » tor apr 16, 2009 7:47

Jag hjälper dig lufta bromsarna när jag kommer hem till helgen.

När du skarvar tvärbalken ska du också förstärka med ett plattjärn som går över svetsskarven inuti balken. Låt plattjärnet vara så långt så att det också går över skruvhålet. Det finns en extra förstärkning över skruvhålet även i original.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » tor apr 16, 2009 23:53

Tidigare ikväll höll jag på att göra en ny ände till tvärbalken. Lite trixit :think: . Böjer åt alla håll överallt. Och vad händer :vetej: ? Mitt i allt i hop tar kolsyran slut :urk: . Så irriterande! :evil:

Får bråka :poke: på morsan om skjuts :woot: i morgon. Måste få tuben fylld. :jump:

Ha det! :naughty:

Hannes

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » fre apr 17, 2009 20:44

Då är flaskan fylld med 8 kilo kolsyra. Har gjort klar tvärbalken idag. Här är den med zinken påsprutad.

Bild

Var komplicerat som tusan att få det hyffsat. Är ändå inte riktigt nöjd. Hade lite för hög trådmatning när jag svetsade förstärkningen. Orkade inte gå och sänka den. Därför ser den svetsen ut som kattskit tycker jag. Men det är ju inget som syns. Så det får vara.

Ska rikta upp kanten fram lite. Ska passa bra med lutningen på golvet.

Tänker kapa den lite. Ska svetsas i 80X80 balken när den kommer dit.

Ha det! :naughty:

Hannes

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » lör apr 18, 2009 12:48

Idag var man uppe tidigt. I garaget kl halv 8. Måste passa på. Nästa vecka kan jag inte vara i garaget. Det är annat som ska in då. Så då blir det ett uppehåll.

Bild

Passade in 80x80 balken. Använde domkraften och spände upp den. Svetsade sidan utåt, framsidan och baksidan mot innerskärmarna. Har insidan kvar. Det blir klart ikväll.

Så här blev det. Zinket påsprutat.

Jag var orolig hur balken skulle fästas. Det var inga problem. Förstärker på insidan. Tycker själv att det blev rätt bra. Tack Sam för tipset om balken.

Nästa grej är att laga golvet på passagerarsidan. Är inte så farligt där.

Nu är det äta, duscha och dra på gymmet som gäller.

Ha det! :naughty:

Hannes

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör apr 18, 2009 15:45

:tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » lör apr 18, 2009 19:09

Har väl hunnit rätt mycket ändå hittills :) . Imorgon har jag haft den i 3 veckor. Gör man nån timme varje dag så händer det en del. 8)

Känns lite tokigt att ha ett break till nästa lördag typ. Men inget att göra åt. :wink:

Ha det :naughty:

Hannes

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön apr 26, 2009 7:12

Jaha, då har det varit uppehåll en vecka. Nu ska jag dra ut till garaget igen. Hann inte svetsa balken klart förra veckan. Ska göra det nu. Ska börja med golvet på passagerarsidan åxå.

Haft mycket funderingar den här veckan. Funderar på winch fram. Det är så dyrt med winchar. Har kollat efter begagnat men det finns knappt. Och dom är åxå dyra.

Egentligen behöver jag väl ingen häftig winch. Skulle väl kanske räcka med en liten. Är ju mest som hjälp om jag själv kör fast.

Vad säger ni som kan och vet. Finns ju nya winchar som tar typ 1300 till 1400 kg. Dom kostar inte så mycket.

Jobbigt att bygga med lite pengar när man vill ha saker. T ex Clas Ohlson har en som tar 1360 kg och kostar typ 1000 kr. Är det bara skit? :vetej:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=75232907

Ha det :naughty:

Hannes

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön apr 26, 2009 8:34

För att slippa kasta ut pengar på saker som inte håller i längden så skall du ha en winch som klara bilens dubbla vikt..
Då håller grejerna länge...

Men för att komma en bit på vägen så borde du köpa dig en High Lift..
Den går att använda som winch oxå.
kolla filmen http://www.youtube.com/watch?v=bOcQHqLx90g
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Uffeman
Hemmastadd
Inlägg: 182
Blev medlem: ons jan 23, 2008 21:17

Inlägg av Uffeman » sön apr 26, 2009 10:43

Måste bara hålla med tidigare inlägg, jäklar vad du är duktig på detta!
Du skulle vara en bra förebild för många andra unga som sitter framför tv eller dataspel :)

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön apr 26, 2009 18:27

Tack för svaret niva_mats. :D

Okey. Då får jag fortsätta leta efter begagnat. :roll: Eller köpa från Tyskland kanske? Verkar gå att få tag i som tar typ 5000 kg för 2500 kr. Med frakten. Var inne på Ebay och tittade. Läste i den här tråden.

viewtopic.php?t=14151&sid=a8fc8b92d957e ... 430810bcc7

Jag har funderat på en sak. Klarar det lilla batteriet en sån winch? Klarar generatorn det? Vad säger ni som har winchar?

Tack Uffeman. Alltid roligt att få beröm. Men det är väl inte något speciellt projekt egentligen. Fast det är bra att ha det här på forumet. Då kan man fråga när det är något.

Var i garaget idag. Har mest svetsat sånt som inte syns. Typ balken på insidan. Därför tog jag inga foton idag.

Ha det :naughty:

Hannes

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » sön apr 26, 2009 22:24

Själv har jag just köpt en sån vinch från Tyskland....271 euro. Väntar med spänning nu på att få hem den :jump:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån apr 27, 2009 13:28

Önskar jag hade haft samma fart på min 413 renovering som dig :tumbup:

Jag va 18 när jag köpte min första 413 o då hade jag iofs åsså rätt bra fart på renoverandet, sen dess har det gått utför :lol:
I aim to misbehave

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » tis apr 28, 2009 15:03

Bra när ni som har hållt på länge och kan mycket talar om vad ni tycker MrHawk. Roligt när ni tycker att jag gör bra saker. Viktigt för mig att ni talar om för mig när jag gör fel åxå. Jag behöver allt ni kan. Har fått bra tips här. Från Sam till exempel om balken. Från niva-mats om winch.

Jag har hjälpt farsan mycket. Men det här är mitt första egna projekt. Farsan kan mycket. Men det är bra att lyssna på andra åxå som kan.

Ska ta foton imorgon på när balken och golvet är klart på högersidan. Ska fota underfrån och inifrån.

Ha det :naughty:

Hannes

Skriv svar