carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » lör maj 02, 2009 16:37

Har inte tagit bilder några dagar. Bara rostlagning. Hur kul är det att se bilder på det?

Tog en bild på golvet på passagerarsidan. Hur det blev. Bytte ut drygt halva golvet och en bit upp på sidoväggen framför och under dörren. Torpeden har jag ju lagat sedan tidigare. Har som vanligt dragit på zink.

Den fula lagningen till vänster på torpeden nere mot golvet var sedan tidigare. Farsan tycker jag ska ta bort den och göra nytt där. Har inte bestämt mig. Det är riktigt gjort fast det är hemskt fult. Och svetsjobb finns det ju ändå på den så det räcker. :?

Bild

Han tycker jag fuskade som inte gjorde en bred sickning som orginal i golvet. Bredvid den som redan finns. Ska egentligen vara två. Det är faktiskt inga blojnk ljud i golvet ändå. Det är jättestadigt.

Bild

Så här är det lagat ungefär. Tänkte först byta ut hela golvet fram. Men det blev inte så.

Jag funderar på att spruta på övermålningsbar massa på golvet överallt. Det blir mindre ljud då i bilen. Har knackat bort asfaltmattorna på den här sidan. För att se om det fanns mer rost. Eller kanske man ska lägga in asfaltmattor igen.

Det kommer mer bilder.

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » lör maj 02, 2009 22:37

Goda nyheter för mig. Farsan har skaffat nya däck. Så då får jag hans gamla 31:or. Dom duger åt mig. Dom är faktiskt helt ok. Och gratis :D

Bild

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön maj 03, 2009 7:53

Gratis är gott :wink: Tänk om man själv hade lite mer kunskaper att laga rost så man kan få det så snyggt...

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön maj 03, 2009 13:39

Tack för dom snälla kommentarerna henke_99 :D

Lite mer bilder då. Hur det ser ut under med balken och lagningar. Har sprutat på zink och färg.

Bild

Så här blev det framåt och tvärbalken.

Bild

Golvet blev rätt hyffsat tycker jag.

Bild

8x8x4 balken från insidan under.

Så var det mer jobb innan jag börjar med bakskärmen.

Bild

Lite kvar i golvet under passagerarstolen. Syns underfrån på förra bilden åxå.

Bild

Dörren är kex nedtill. Blir att bygga ny nederdel. Både på in och utsida.

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

brojjlan
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: sön maj 03, 2009 16:30
Ort: böle bollnäs

Inlägg av brojjlan » sön maj 03, 2009 16:35

tjena jag har nån dörr om det skulle vara av intresse.

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Inlägg av cheva k1500 » sön maj 03, 2009 17:36

Ställ upp amperen på svetsen eller sänk trådmatningen så slipper du få så mycket svetsråge och det bränner in djupare

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön maj 03, 2009 17:53

Jo, jag vet. Hade trådmatningen inställd för tredje snäppet på amperen. Svetsade på andra steget. Om du menar där längst fram under golvet. Framför tvärbalken. :?

Ibland när man ligger under är man lite lat. Vill inte krypa fram helt. Sträcker fram armen och sänker strömstyrkan bara. Det är då man inte ska göra såna här närbilder :roll:

Är mycket mer noga när jag svetsar där det syns. När man svetsar på utsidan till exempel. Sen är man väl egentligen inget superproffs heller. :rodnar:

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

Atlas
Rutinerad
Inlägg: 346
Blev medlem: sön jul 06, 2008 15:04
Ort: Töreboda
Kontakt:

Inlägg av Atlas » sön maj 03, 2009 19:11

Herrejösses va bra de blir. Du har ju motivation o vilja att bota rost. Ja tänk om en annan hade de också. Keep up the good work. O lycka till.
funderar på starta eget rike.
www.402m.se

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön maj 03, 2009 19:38

Tack Atlas :D

Har räknat vad det kostat hitills. Materialet för det som är ditsatt. Balken ungefär 150 kr för ena sidan. Knappt 1 m2 plåt. En hundring för kvadraten. Lite zink och färg. Plus att det gått svetstråd, CO2 och ström fast det betalar jag inte för.

Kanske 350 kr då för allt. :roll:

Jag är så glad. :D Fick köpa två bra dörrar av brojjlan till jättebra pris. Han bor inte så långt från mig heller. Då slipper man dyr frakt. Farsan och jag ska hämta dom till helgen. Då slipper jag bygga två dörrar. Tack brojjlan :jump:

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön maj 10, 2009 15:35

Har känts lite trögt ett tag. Ibland är det så.

Jag och farsan var till Brojjlan i fredags kväll och hämtade dörrarna. De är rätt bra. Lite jobb på båda. Mer på den på förarsidan. För priset är de jättebra.

Har fixat högerdörren i helgen. En av dom som vi hämtade hos Brojjlan.

Bild
Här har jag flyttat över lås och dörrsidan. Flyttade över fönsterlisterna åxå. De var bättre på min gamla dörr. Har slipat av gångjärnen och zinkat dom. Det övre gångjärnet överflyttat. Slipat ur under gångjärnen. Helt ok under det övre. Hål i nederkant under det nedre.

Bild
Var tvungen att svetsa i en bit i nederkanten. Under gångjärnet. Här är det klart för farsan att tenna.

Bild
Rätt så mycket bugglor. Hela nederkanten intryck i vecket. Måste dras ut. Punktar fast små plåtar försiktigt. Kan dra ut plåten i dom. Jag grovriktar så får farsan göra finliret och tenna på den här dörren. Svårt att komma åt för det är dubbelplåt. Med mothåll menar jag.

Bild
Farsan har gjort sitt. Jag har zinkat och finspacklat lite med plast. Slipat och grundat.

Är inte nöjd med linjen vid vecket. Får göras bättre sen. När det ska lackas. Alla bugglor är iallafall borta. Och rosten som var.

Ha det :naughty:

Hannes
Senast redigerad av carl_hannes den sön maj 10, 2009 20:12, redigerad totalt 2 gång.
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

brojjlan
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: sön maj 03, 2009 16:30
Ort: böle bollnäs

Inlägg av brojjlan » sön maj 10, 2009 17:39

fint fint bra att du är nöjd. ser bra ut som vanligt :D
ful får man vara men inte dum!

tgb13

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön maj 10, 2009 18:07

Jo då Brojjlan. Jag är skitnöjd. Farsan och jag tycker det är jättekul att det finns nån på nära håll som du. Som är lika tokig som oss. Vi är jätteimpad av dina byggen. Den du har i garaget är bara så häftig. :D

Jag hade en bild av dörren fastskruvad också. På Sukkan. Hittar den inte. Får väl ta en ny bild imorrn. Ska ta bilder av golvet på passagerarsidan åxå. Är klart.

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

carl_jonny
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 19, 2008 9:09
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_jonny » sön maj 10, 2009 22:01

Håller med dig om kanten. Den kunde vara rakare :roll:. Det var jag som hade lite för bråttom. Ska fylla upp med mer tenn när jag får bättre med tid. Ska se till att den blir spikrak då :lol:

Fast annars blev det bra tycker jag. Du gjorde ett gediget jobb med tennraspen och långslipen :wink:

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » mån maj 11, 2009 16:57

Hittade bilden på dörren ditsatt. Och så lärde man sig nått nytt. Dörren passade inte alls från början. Fast det är från en lika bil. :shock:

Fick ställa in låsen. Fick fila lite i hålen i gångjärnen åxå. Dörren hängde nedåt i bakkant nästan en cm innan jag filade. Skumt. :?

Bild
Här sitter den iallafall. Inpassad och klar.

Dax att dra till gymmet.

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön maj 17, 2009 9:08

Som sagt. Golvet är klart på den här sidan. Fick bygga upp nästa balk bakåt under golvet också. Har lagt på massa på govet på passagerarsidan. Sprutat på en svart grundfärg så länge. Ska nog spruta den invändigt med orginalfärgen. När allt är klart. Bilder kommer idag.

Så nu ska jag börja med andra sidan. Kommer att laga bak efter det. Måste fråga er här på forumet. Vill ni att jag fortsätter att lägga ut bilder på det? Förarsidan ser ut som den här såg ut ungefär. Ska ju lagas lika. Kanske ni tycker det blir tjatigt?

Jag kommer ju att fortsätta fota. För att det är roligt att ha kvar hur det ändras. När man lagar. Lägger ut om ni vill. Annars bara när det är klart på den sidan. Och hur det såg ut före.

Vill att ni svarar vad ni tycker.

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

Skriv svar