UAZ 469b, Vintervila.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » sön maj 09, 2010 18:25

Skiva och ok. skivan är skuren i 10mm gods
Bild

Här ser ni säster mot växellådan
Bild

Handbroms spaken som kommer från en "ford"
Bild

Och här har vi ett litet test av handbromsen
Bild

Såhär ser bilderna ut. ;-) Mycket trevliga sådana! :-)

MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön maj 09, 2010 20:42

Dom där delarna känner jag igen! Dom hade väl inte svalnat förräns du behövde använda dom på allvar!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön mar 06, 2011 12:09

Minnesvärdastunder. :D
Lite uppdateringering är nog på plats.
Senare under 2010 så dödde dieselpumpen och bilen togs hem.
Efter djupt funderande om jag skulle renovera pumpen för 13000:- eller köpa ny rova så köptes ny motor.
Den har hitills kostat mig 12000:- :? inköp och hemtransport. Skulle faan ha renoverat pumpen :headb: men men så e det.
Motorbytet inleddes ganska sent på höstkanten och då jag nuförtiden har himmelsblått tak i verkstaden så stoppades arbetet av blöta,kyla och till sisst en djävla massa snö. Nu börjar motivationen åter komma tillbaka :) .

Skall regbesiktiga snart så det e ett par småsaker som skall fixas.
Framaxeltrycket måste ner.
1) Lättviktswinch, ÖB:s minsta skall inhandlas och monteras.
2) Batterierna skall flyttas bakåt. (Hur grova kablar behöver jag? var köpa? Swedol verkar ha tatt bort den grövre från sitt sortiment :cry: )
3) Bromsar gås igenom, beställa ny huvudbromscylinder.
4) Väga och se vad mer som måste lättas
Senast redigerad av niva_mats den mån jun 06, 2011 17:32, redigerad totalt 1 gånger.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön mar 06, 2011 18:29

Mats,

Jag flyttade bak mitt batteri på valpen, och jag köpte Biltemas grova startkablar som kostade 189 Kr tror jag. Dom är 3 meter långa och jag tror dom ligger 35 mm2. Billigare kan du nog inte komma undan med kabel i alla fall.

Kul att du är på G igen med ryssen!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån mar 07, 2011 19:29

Det är ett alternativ,men då jag har winch så måste jag ha lite större kabel. Det visade sig att Swedol hadde, dom vart vääldigt väl gömda 8).

Sen kan det nämnas att en annan har hamnat i Portalträsket oxå.
Nänä.. Inte volvo eller mogge utan UAZ!
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » mån mar 07, 2011 22:07

Vad skoj, då kan du ju köra fast ännu värre nästa gång!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons mar 09, 2011 17:12

niva_mats skrev:Sen kan det nämnas att en annan har hamnat i Portalträsket oxå.
Nänä.. Inte volvo eller mogge utan UAZ!
Det där har du ju pratat om i åratal. Har du äntligen hittat en axel till? Bilder! För övrigt undrar man hur det har gått med frityroljefiltreringsplanerna. Här nere kan man tanka RME från pump nu för tiden, men det är inte direkt lika billigt som att köra på korvmojens sopor...

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons mar 09, 2011 18:26

Jepp, äntligen hittade jag ett par så jag har fortfarande en övertalig framaxel. men men.. reservelar skadar juh inte.

Angående frityssmeten så ligger det på is tills jag har flyttat till lämpligare område, detta för att kunna ta tillvara på restprodukterna på ett vettigt sätt. Mina kompostmaskar kommer att bli dom fetaste i sverige :D :lol:
I förrådet står förövrigt en oljecentifug från ett fartyg som renar ner till 1-2 my vilket är väldigt rent.
Sen e det bara att blanda i en del diesel.
RME har funnits i måååånga år förresten
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons mar 09, 2011 18:28

OBELIX skrev:Vad skoj, då kan du ju köra fast ännu värre nästa gång!

SKREV OBELIX
Ooooh ja... :lol: Men med 12,5" s kanske man kommer igenom :idea:
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » fre mar 25, 2011 17:44

Snart så blir det besiktning av UAZen. :D

VArt på Swedol och råkade få med mig ett Optima Redtop. Velade mellan det gula och detta, Frågan e hur dum jag var.
Jaja funkar det dåligt så kan det hamna i nånn annan bil.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör mar 26, 2011 16:38

Glädjen var på topp i dag.
All belysning fungerade efter idogt svärande och ruckande på säkringarna. Ett beslut togs att snarast ta sig till bilbutterix och införskaffa bladsäkringslister istället för de värdelösa porslinsäkringarna.
Provstartade även moroten, den har juh inte varit igång på ett antal år, tilll min stora förvåning så hoppade den igång omedelbums. :D
Och glödningen verkar funka perfekt.
Winchen blev av med ca 25kg onödig vikt då wiren bytades till rep 3 kg inklusive styrning.
I morrn blir det expedtion till Uppsala för inhandlande av bladsäkringslister, sportluftfilter, lättvikts elfläkt.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön mar 27, 2011 17:59

Efter inköp av sportluftfilter så startades motorn upp igen för att lungt och fint värmas upp så jag fick se elfläckten gå igång.
Glömde bildena men det kanske kan funka i morrn.. 8)
Handbromsen fick en nödvändig justering
Konstaterade att att den orginala främre biten inte passade så det blir inköp att böjar och en bit rakt rör. Sen kommer avgaset återigen att bestå av rakbit 90 graders böj och sen ännu mer rakbitar.

Funderar på vad för motstånd som krävs för att få elfläkten att gå på reduserad fart hela tiden för att få en jämnare kylning.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis apr 12, 2011 18:40

Bild

Så här ser portalen ut, den höjer max 5 cm.
Men under klumpen får man 14 cm mer frigång.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Ullabelladjupdykare
Rutinerad
Inlägg: 361
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Löddeköpinge

Inlägg av Ullabelladjupdykare » tis apr 12, 2011 18:53

Mera bilder Mats :tumbup: :pop:

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis apr 12, 2011 19:09

Det kommer alltefersom....

I helgen blir det inget då jag skall till Skene.
Till påsk så ber vi om fint väder.
Då skall chassiet delas och axlarna gås igenom.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar