UAZ 469b, Vintervila.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons jun 10, 2009 0:15

Bertilson skrev:hmmm

Det finn företag som kan bygga om din hastighetsmätare annars så att den stämmer. man rullar billen 100m och räknar hur många varv wire snurrar. sen skriver man ner detta och skickar iväg mätaren ihop med den lappen.

Vet däremot inte vem som gör och hur mycket det kostar. var många år sedan jag skulle gjort så, men jag sålde bilen istället.


Filtrerar du bara oljan genom kaffefilter eller skall du filtrera något mer efteråt?


Vad är det för kompressor?? 12/24v? eller är det något hemmabygge??


Hur verkar sanden till däcken? Är den liknade som glasblästersand eller hur stora korn är det?
Oljan.. Den filtrerar jag genom jeanstyg just nu...
Sen är tanken att den skall igenom en scania centifug..
Har tatt ett prov på första laddningen som är iväg på ananlys för att se hur skitig den är.. I bilen skall det in ett stålfilter i stället för pappersfilter vilka sätts igen alldeles för fort..
Har fått tips om att mercedes 230 skulle fungera perfekt..
Tänker dock göra ett försök med UAZ orginal filter som är stål och uppbyggt som lameller.. Detta går att dela och tvätta rent vid behov.
Tänker köra med 20% diesel iblandning tills jag har fått tag på värmefilter och en dubbel trevägsventil.

Jag letar efter någon firma som kan hjälpa till med hastighetsmätarn.. Och skickat några mail.. Får se i vad det resulterar i..

Kompressorn är en 12v, den byggs i Kina och det är Jenik här på forumet som tagit hem den..

Det är en glassand enligt pappret som Pontus skickade med..
Och kornen är ganska små.. Har tyvärr ingen micrometer så jag kan inte säga hur små dom är.. Den är ganska fin om man säger så..
Vilket krävs då den hänger kvar med hjälp av statiskelektrisitet...

Slog upp långfingret på vänster hand idag så det det e lite jobbigt att skriva idag... Många feltryck blir det....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

hastighetsmätaren

Inlägg av Ackeblack » ons jun 10, 2009 0:58

www.instrumentjige.se/ Duktiga och bra att göra med./ Acke
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: hastighetsmätaren

Inlägg av niva_mats » mån jun 15, 2009 21:24

Ackeblack skrev:www.instrumentjige.se/ Duktiga och bra att göra med./ Acke
Tackar Acke...
Ska kolla med dom...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån jun 15, 2009 21:40

Sådär... Nu kör vi på frityrolja...
Det blev en superenkel lösning.
Efter tvekat mycket så såg jag ett program från england där studenter gör biodiesel av frityrolja..

Där renar dom oljan i första steget med ett par begagnade jeans som man tar bort orenheterna. Fick även tipset av en kompis men.. Jeanstyg :?: :?: :?: :?: :?:

Hällde igenom oljan i allafal och den fick sedan stå i en vecka för att se om det blev gunkigt i botten.. Det blev det inte :D
I inledningsskedet så blev det nog 30% dielselinblandning.

Har bytat bränslefilter till ett merca 230D eller så.. Det har en sil i stället för papper vilket är nödvändigt.. 28 kr på mekonomen..
Beställde hem 10 st så jag har reserver när dessa kleggar igen..
Som förfilter satte jag ett UAZ förfilter som är delbart och tvättbart.
Visserligen avsett för bensin. så jag vet inte riktigt hur bra det är i detta fallet men det funkar nu i allafall.
Det som saknas nu är en handpump det blir nog en blära från en båttank tror jag...

Provstart och första provkörning gick utan problem.. Sedan fick bilen stå och puttra i närapå en timme för att se hur det gick...
Upplevde faktiskt som att den gick mjukare och med bättre drag...

Bomelin vart ut under söndagen och passade på att lämpa av lite prylar som han inte skulle använda på sin Jeep, bland detta fanns bland annat ett sportluftfilter 3" han skulle inte använda det då jeepen bara har 2,5" anslutningar. Jag har 2" anslutning till turbon så det blev till att bygga en stegmuff av avgasrörsbitar.
Ett 3" rör som jag skar 12mm slitsar i och vikte innåt.. Och sen blev det en stund med svetsen..
Så nu hör man turbon oxå...

Nu skall bilen stå över natten och så får vi se hur kinkig den är i morrn...
Jag gissar på lite lite grand..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » sön jul 19, 2009 14:27

har du kollat denna Mats???

viewtopic.php?t=15952

Känns som det är något som borde intressera dig :)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » mån jul 20, 2009 10:59

Bertilson skrev:har du kollat denna Mats???

viewtopic.php?t=15952

Känns som det är något som borde intressera dig :)
Tala om pilljobb men grymt bra
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån jul 20, 2009 16:18

Nesse skrev:
Bertilson skrev:har du kollat denna Mats???

viewtopic.php?t=15952

Känns som det är något som borde intressera dig :)
Tala om pilljobb men grymt bra
// Nesse
viewtopic.php?t=15956

:wink:

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » mån jul 20, 2009 20:36

henke_99 skrev:
Nesse skrev:
Bertilson skrev:har du kollat denna Mats???

viewtopic.php?t=15952

Känns som det är något som borde intressera dig :)
Tala om pilljobb men grymt bra
// Nesse
viewtopic.php?t=15956

:wink:
Hur kan jag ha missat detta innan :aaah:
Sorry för OT
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons jul 22, 2009 19:25

Det finns en tråd om den bilen i Rc-forumet..


Men visst den e godkänd...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons jul 22, 2009 21:35

Hur har det gått med frityroljan?

Jag vet att det fanns en lång och intressant tråd om att köra på matolja med mera på Citroënakuten.

Och till slut hittade jag den jag tänkte på också:

http://citroenakuten.com/viewtopic.php? ... 32c8908db1
En inställd spelning är också en spelning.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor aug 27, 2009 16:39

Hemma från HC...

Trevligt att några kom fram och snackade frityrolja... :D

Jag petade i en TUrbodiesel till börja och den motorn gick faktiskt riktigt bra... Om än med lite hög bränsleförbrukning... 1,3-1,4 L/mil.
Dock inträffade det som en del befarade...
Pumpen gav upp... Eller rättare sagt den slutade leverera olja till spridarna... Plockade ut motorn för att under vintern undersöka vad som gick fel...

I stället så fick en sugdiesel leta sig ner i motorrummet...
Till min enorma förvåning så hadde instalationen blivit så bra att det var gott om plats runt de flesta bultarna som skulle av och på..
Sportluft filtret som jag fått av Bommelin ersattes av ett orginal då oväsendet var outhärdligt..
Den "nya" motorn hoppade igång efter en 6 timmars mek.. vilket jag anser vara snabbt med tanke på hur mycket kaffe som konsumerades och fullständig omotivation...

Efter oljebyte så bar det iväg till HC med ganska rejält lass.. Vart inne på vågen och konstaterde 2,2 ton..
När vi vart i Värnamo så kändes det lämpligt att toppa tanken...
21L.. på 21 körda mil...
Visst den är tröttare i axet men den pinnar på...
Och frityroljan.. Jag bör ha haft 50% iblandning på vägen upp..

Hemma igen så konsterades det att jag gjort av med 59 L bränsle..
Vilket gör något över 1,2L milen men då skall det läggas till att jag åkt 8-10 timmar på HC oxå..

Väl hemma så gjordes lite service... 1 säkringbytades och framåtgående packboxen på fördelningslådan bytades då det var obehagliga fläckar under bilen... :lol:
Fettsprutats i alla nipplarna och bromsarna justerades..

Tanken är nu uppfylld med 80% frityrolja, 2 liter olivolja som härsknat och diesel... :D
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » fre okt 30, 2009 23:08

Turbomotorn som vart så trogen sa upp sig.
Detta för att jag lyckades fylla filtret med gunk och sätta tillbaka detta på fel sätt.. Hur nu detta e möjligt... Klantigt värre...

Man jag hystade i en sugdiesel i stället...
Den är dock svårstartad. Och har varit det sen den satt i orginalbilen.
Jag har mätt upp glödstiften som funkar kanon.
Även kollat att jag har rätt stift..
När motorn är varm så är det inga problem alls.

Nu ligger funderingarna mest åt att det kan vara spridarna som djäklas.

Vad tror ni?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör okt 31, 2009 9:14

om motorn inte har tasigt komp så är spridarna och tändläget nått att kolla över
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön maj 09, 2010 17:48

Det visade sig att pumpen vart full av fetter som satt sig och tryckt några packningar.

D3en ligger på renovering och kaqnske blir det så att den kommer in i bilen till hösten när registreringsbesiktningen är klar.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön maj 09, 2010 18:09

Det har hänt lite mer på bilen.. :D
Först blev det till att bugga en Towbar så jag kunde transportera bilen från sitt vinterläger i Norrtälje till Söderköping.
Där den synnerligge duktige konstruktören OBELIX håller till i sin smedja på kullen.
Denne trevlige och gode man visade sig ha enorma kunskaper och kreativa lösningar på problemen som uppstår.
Jag hamnade på kaffetjänsten och ordna fram de delar som behövdes införskaffas.

Ni vill säkerligen se en dröse bilder så här kommer dom

Skiva och ok. skivan är skuren i 10mm gods
[img=http://forumbilder.se/images/d3201055933PM421e.jpg]

Här ser ni säster mot växellådan
[img=http://forumbilder.se/images/5b201060209PM6f26.jpg]

Handbroms spaken som kommer från en "ford"
[img=http://forumbilder.se/images/9a201060426PM8d3e.jpg]

Och här har vi ett litet test av handbromsen
[img=http://forumbilder.se/images/1d201060537PMa78a.jpg]

Sen kan det tillägas att en hjulcylinder sa upp sig i en nedförsbacke Och i stället för att behöva sikta in sig på nått mjukt så kunde jag sansat dra i handbromsen och på så sätt rädda liv och lämm.. Och hedern.. 8)
Hjulcylindern ersattessnabbt och elegant av ett plugget rör så dagen kunde fortsätta i lugn och ro...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar